Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack tack! Det känns riktigt bra. Idag rakade jag hela henne, inkl halva huvudet och halva benen. Gick kanonbra! Sedan fick hon en välförtjänt dusch :)
Är supernöjd hittills med henne! :D

Gällande allt med bett så kommer jag testa mig fram, det gjorde jag med Rosie och där känner vi oss nöjda just nu.
Imorgon blir det ridhuset med båda damerna.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Snö!!! Snö snö snö överallt! Klabbsnö som fastnade så i min lilla shihtzu-korsnings hår på benen nu imorse att jag fick DUSCHA bort den! Hon bara stod i hallen å såg olycklig ut...

Detta är inte kul tycker jag, går ju inte att rida i klabbet men tack o lov ska det ju gå bort nu igen.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja visst känns det som det kan kvitta med blask redan..Ska ev. försöka rida lite, det är ju olika hur det klampar och ibland med lite småtempo brukar det funka men vi får se..annars hoppar jag av så tar vi en promenad..
Slutade ju rätt tidigt idag så efter plock å måsten inne så vore det gött å komma ut.

Ang. bett så trivs min nog bäst på det tre-delade eggbettet, också normalstrl.
Vill hitta nå´t betslingsalternativ som funkar ute också för då blir hon ju som sagt annorlund:crazy:.
Vill inte betsla upp men tänkte prova remontnosgrimma.
Min förra funkade också jättebra på sprengers tredelade. Loppan sådär och så är det nog lite långt..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Japp! Han böjde henne, även fram. Gjorde ingen bedövning eller så men eftersom det var en klinikveterinär på travets klinik så hoppas jag han hade gått vidare om något verkat obra sas Visst kunde jag begärt röntgen också ..tja, jag vet inte..
Longerade också.
Får väl lita på veterinären.

Tycker inte jag får henne riktigt loss hemma så hon känns sådär trevligt mjuk och lättriden, fast å andra sidan har jag ridit ganska lite och hon är nog lite foderpigg samt att det varit lite krispigt väder..
Om det blir milt kan jag ut och gallopera och får förhoppningsvis min sadel på fredag. Känns nog lite bättre att ut och rejsa lite i hoppsadel än dressyren..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nej, var hon ren på böjprovet så görs ju ingen bedövning. Men vad hade han för teori om gallorna du sett då?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Att dom är en "förlängning" av gallorna i kotsenskidan.
Sedan har hon ju små gallor i hasleden och det var mer om dom blev större som han tyckte man skulle gå vidare.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kl
Idag blev det ett pass på banan i 2 dm snö!!
Inte helt enkelt med alla styltor/ klampar...
Men efter förutsättningarna helt ok. Kändes mjuk o fin i traven, tränade bara några galoppfattningar, kändes lite slirigt att sitta och galoppera.
Ska försöka få till en dressyrträning på fredag, vi behöver det verkligen...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag var först deppad över snön, men det gjorde att jag kunde jobba Birk på ridbanan idag, den är stenhård när det är minusgrader men nu var det ett 2 dm snölager ovanpå så han fick lyfta på benen lite extra. Tömkörde istället för att rida, jag är lite tafflig med tömmarna men det går bättre och bättre. Ibland är det väldigt tacksamt att han är så tuff i psyket, han stressar inte upp sig så jag kan fixa och trixa i lugn och ro!
Tessalonica: Fuxar är fina, jag som är lite van med travhästar tycker att alla färger förutom brunt är uppiggande! Jag pluggar till veterinär, roligt att snart vara klar men det har nackdelen att man blir lite väl hypokondrisk med sina egna djur...
Jag har ett tredelat eggbett åt det smalare hållet, har funkat bra men skulle vilja ha något annat att byta med så jag ska prova nåt lite tjockare och tyngre tvådelat också tänkte jag.
Polly p: skönt att det inte var något konstigt på kliniken, gallor i kotsenskidor är ju inte helt ovanligt utan att hästen har något problem. Haslederna är ju lite mer udda, men det finns ju hästar med stora gallor där också som inte har fynd på röntgen eller hälta/böjprovsreationer.
Igår köpte vi en ny (begagnad) bil, så nu är jag ute efter släp med totalvikt under 1410 kg, har fastnat för star safir, vad kör ni runt med?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

vad mkt snö ni fått. Vi hade lite snökaos här igår men dock inte så mkt snö på backen, mest halkigt. Och så skulle vi ta släpet till nytt ridhus med 06an. Första hoppträningen på ny miljö o ny annan tränare, men allt gick bra :) fast jag får nog bli lite försiktig så han inte förvandlas till hoppehäst. Dumma häst som tycker det är helskoj :o haha
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Men lilla krusmynta är Birk en ponny???? *skojar lite med henne*:D

Du kan ju inte ha en 1300 kg trailer o lasta en 600 kg häst i? När man väger ner transporterna så mycket så blir ju lastvikten så låg att man bara får lasta en ponny...Det brukar väl vara runt 470 kg lastvikt på 1300 kg trailer tror jag.

I en enkelaxlad transport får du lasta mer men då blir ju väghållningen sämre. En stor häst i enkelaxlat brukar inte vara en bra sak. En boogie får ju då lasta mindre men har enormt mycket bättre väghållning. Om du satsar på en Star så kan du nog få den att väga 1400 kg o borde då få lasta runt 560 kg?

Jag har haft Star Safir förut, en mycket bra boogie trailer som går stadigt men lätt bakom bilen. Nu har jag en Boj som är helt ok också, jag måste ha sadelkammare som lastar mycket grejor när jag tävlar fälttävlan. Hatar att ha saker i bilen för det blir det ju ändå med alla mina grejor som ska med!:o

Den enda transport jag klart ogillar är Värmlandsvagn då den hoppar o slänger bakom bilen. Enormt ostadiga transporter som måste vara felkonstruerade enligt MIN åsikt iaf!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vi har också ett Boj-släp. Det är extra brett och extra högt med totalvikt 1990. Måste alltså ha b-kort för att köra.

Hade ett Boj innan också. Tycker inte att det är bästa kvalitet på dem. Blir fort skadade av hästarna när de sparkar runt lite.:crazy:

Passade på att byta i Falsterbo och fick mer för mitt gamla (4år) än vad jag hade köpt det för samt att de lämnade med ett kamerapaket mm till det nya släpet. Insåg att jag var dum om jag inte slog till.:d

Nu sitter vi och tittar med på hästarna i monitorn än på vägen när vi åker:confused: För och nackdelar med allt.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag köpte i januari ett Thule Excellent släp -10, med sadelkammare, kamerea och de flesta bekvämligheterna. Stor och rymlig and I löve it! :) Totalvikt 2600kg, tjänstevikt 960kg, de Ni..hehe. Tog mitt BE nu i september så jag tackar alla snälla poliser som hållit sig undan för mig fram tills dess, så kortet fick vara i behåll. :D

Ska berätta en liten histora för Er vänner som kör runt med hästtransport och hur viktigt det är att ha koll på vikterna. När jag tog mitt BE-kort berättade läraren om sin vän som skulle använda sin transport till att flytta möbler. Hon kör den olastad, väger då tjänstevikt 860kg, men har en totalvikt på 2000kg tror jag det var. En bil som man med B-kort får dra 1350kg. Hon har (hade) endast B-kort.
Kör i lugnan ro för att åka till stället där möblerna fanns. På vägen är det poliskontroll och hon blir inkallad, hon tänkte för sig själv, "De e lugnt jag har ju tomt släp". Polisen knappade på datorn och kollade lite. Kommer fram till henne och säger att hon kör olagligt. "Nähä du", sa hon, "släpet är ju tomt"... "Ja" sa polismannen, "men med ditt körkort får du endast dra 860kg och mellanskillnaden till 1350kg som bilen får".
Boten slutade på i runda slängar ca 35 000kr, men de förhandlade i efterhand så hon fick lämna körkortet tre månader och dryga 15 000kr i böter.

Man räknar 8kr från första kilot i övervikt, alltså 8+16+24+32 etc.

Han kollade lite snabbt med oss andra då han visste att vi körde olagligt. Jag då med mitt släp med totalvikt på 2600kg, bil som med B-kort från dra 1400kg. Skulle jag bli stannad och de skulle vara ilskna skulle boten bli ca 64000kr. My god, jag hade dött på plats om de hade sträckt fram en sådan till mig... ;)

Vill med detta långa och kanske ointressanta inlägg be Er att ta körkortet, det är inte särskilt svårt och mycket billigare än att chansa...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kan helt klart hålla med Nova, jag gillar inte heller Värmlandsvagnen, nog för att den är billig osv, men man får vad man betalar för. Excellenten är tung och helt underbar att dra, ligger lugnt och stilla och hästarna gillar att åka stort och luftigt. :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

:o..Jag som då kör värmlandsvagn..
Mitt heter Scandinavia och det skiljer sig lite från classicen, har bla ett annat boogie-system så jag vill tro och det verkar som att det går rätt mjukt efter bilen.

Fast visst, BE-kort, annan bil och släp vore inte fel men tyvärr tillåter inte ekonomin det och jag kör ju ej så långt så det funkar, saknar mest sadelkammare i dagsläget;).

Ska på hoppträning för första gången på onsdag om jag hinner få min sadel, ha,ha..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Önskar jag kunde tömköra, men jag är totalt ohändig och allt utöver en longerlina är mycket mer än vad jag hanterar :o:crazy:.

Ang släp så har jag snart rull på en kylinge Apollo -07, 1500 kg. Vi har lagat taket på den mm, köpte den trasig efter att förra ägaren vält ner den i diket....

Just nu hyr jag en äldre bojtransport från grannarna och den fungerar jättebra den med.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Precis som Polly fick ekonomin vara med och bestämma mitt val av transport, har en Cheval Liberté från -09. Är givetvis medveten om att man får vad man betalar för men är jätteglad att jag faktiskt kan ha en egen att tillgå. Jag har en bred bom till min stora häst så jag tycker han åker bra. Sen har han aldrig klagat...

Med min Volvo får jag dra 1400 kg och transporten är reggad just 1400, så jag har en lastvikt på 680 kg. Jag kör ju aldrig mer än en stor åt gången så det måste väl ändå vara lagligt??
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag hade för mig att vägtrafikskatten blev betydligt dyrare om transporterna kom upp i 2000kg men det kanske är gamla felaktiga siffror:confused:
Många hur ju just 1990 kg av någon anledning...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag var kanske lite hård. Har faktiskt bara kört en, och den är enaxlad och hyrs ut utav Granngården i Horred. Den är bedrövlig...

:D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Med mitt inlägg menade jag verkligen inte alls att det är något fel på Era andra transporter. Menar bara att jag gillar min :) & kan varmt rekommendera Thules trailrar. Cheval har jag ingen erfarenhet av, fungerar säkert kanon den med.

AVEL; Årsskatten på min är 485kr. Grejen med min transport är att den stått som visningsvagn och de skall tydligen vara värst då. Hade jag fått välja så hade jag legat runt 1900kg. Men ibland är man ivrig, nu fick jag den till ett bra pris, och har en väldigt snäll pappa ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 658
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp