Bukefalos 28 år!

Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag hade för mig att vägtrafikskatten blev betydligt dyrare om transporterna kom upp i 2000kg men det kanske är gamla felaktiga siffror:confused:
Många hur ju just 1990 kg av någon anledning...

Det är inte skatten som blir dyr, det är försäkringskostnaden som brukar stiga en hel del när det gäller tunga släp (2000 kg och högre).

Totalvikt, kg Ny årsskatt
751–2 000 360 kr
2 001–2 100 380 kr
2 101–2 200 401 kr
2 201–2 300 422 kr
2 301–2 400 443 kr
2 401–2 500 464 kr
2 501–2 600 485 kr
2 601–2 700 506 kr
2 701–2 800 527 kr
2 801–2 900 548 kr
2 901–3 000 569 kr
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja, jag har ju också E-kort sen många år så jag funderar ju inte så mycket på transportvikten. Men vet att det är svindyrt att åka fast med för tung transport o B-kort.

Ang transporter i allmänhet så är ju det ekonomin o smaken som styr! Jag är lessen polly, menade inte det som nån förolämpning men jag har också bara kört äldre värmlandsvagnar o dom hoppar o far som hejsan på vägen. Superbra att din är av nyare variant o funkar fint!

Cheval har jag ingen erfarenhet av men som sagt huvudsaken är ju att man inte kör olagligt o att det faktiskt är en boogie när man har en stor häst, tycker iaf jag.

Avel, nu sparkar inte mina hästar i transporten men har du inte såna där sparkskivor på insidan? De är ju lätta att byta om de gått sönder.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja, det absolut viktigaste kravet jag hade när jag skulle köpa transport var att det skulle vara en boogie.
Har nämligen varit med om en olycka med ett äldre enkelaxlat släp, där ett hjul lossnade på E4:an med 2 ponnyer i släpet. Tack och lov kör jag alltid sakta och försiktigt så det hela gick relativt bra (ingen skadad) men jag hade en obehagskänsla länge efter när jag drog släp.

kl
Idag var det vila för pållen på schemat och tyvärr blir det ingen träning imorgon:(, underlaget är inte ok... får rida själv i stället (som vanligt:()
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Min gamla transport var inte vacker. Hästar som hoppat runt och förstört. Tom lyckats kröka bommarna och mellanväggen. Det är därför jag tyckte att det var dålig kvalitet.:crazy:

Nu släpet ser fortfarande nytt ut. :D Hoppas att det kommer att göra så länge. Har dessvärre två hästar som båda vill stå på samma sida. Som tur är har vi vant Rivica att stå på den andra så hon kan åka med båda de andra.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Usch! Varit med om att ett däck exploderade eller nå´t när jag hade enkelaxlat och körde min förra häst. Såg bara hur det börja ryka bakom bilen/trailern och stannade och kom ut å tänkte bara:eek:. Gode gud vilken änglavakt..

NovaliBlev inte förolämpad:D. Som du skriver så är huvudsaken ett säkert släp anpassat till bilen, alltså rätt tot. vikt på ekipaket och helst boogie som också ökar säkerhet och komfort.
Åh, vad har jag för ursäkt att inte börja plugga till BE:angel:. Böckerna ligger i hyllan, min man får nämligen en E-kortskurs av sitt jobb då han behöver det i tjänsten men får inte ändan ur och börja läsa:crazy:.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Det borde väl gå bra om din bil får dra 1300 vill säga.
Om man ska dra en normalstor häst så ska väl inte BE behövas??
Det stod i och för sig i annonsen att lastvikten var ca 600 kg, jag hade tagit reda på den exakta lastvikten. 600 kg är väl egentligen i underkant, min får lasta 680 kg och jag tror det är på håret. Min häst är ju ganska stor (170 cm) och lite grövre i typen.
Annars såg släpet fint ut!!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nejdå du är helt rätt ute men kolla så lastvikten verkligen är så hög, dvs det är det som står på registreringspappret. Det kan du kolla själv genom att be o få reg.numret o sen kollar du på bilregistret.se.
Å innan du köper NÅN transport så scannar du nätet riktigt ordentligt så du har koll på vad priset ska ligga på o sen prutar du vildsint!:D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

*delvis knapplån*

Tråkigt med inställd träning. Men du får på det igen och boka ny tid. :)

Själv ska jag upp före kl 7 i morgon, ska vara hos tränaren och dressyra kl 9 i morgon bitti. Allt för att hinna med att både träna och fira sambon som fyller år mm. :D

Tog en tur i snön igår, pulsade lite i skritt (var väll kanske 1,5-2dm snö) sen travade vi och wow vilket steg :love: Vilket gung det vart i henne när hon var tvungen att lyfta ordentligt på benen.
Sen avslutade vi med skritt/trav/skritt övergångar på tygeln på plogade vägen. Härligt vaken (hon kan ju vara rätt seg så man njuter när hon verkligen lyssnar och jobbar) och lätt i handen.

Senaste dressyrträningen fick jag slita som ett djur för att få fram henne, jag var helt slut och hon genomsvettig och slut. men mest trött i huvudet tror jag för det "enda" vi krävde var lyssna på frammåtdrivande skänkel och i rätt form/ställning. Bara basic.... Men då var det ett par veckor sedan vi tränade (hon vart ju varm i kotan) och det tog hon som att protestera stort när hon nu skulle jobba igen :angel:

Ja, ja, det kan ju inte gå toppen jämt. :angel:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

kl
Hemkommen från stallet där vi slirat en runda i skogen. På grusvägen var underlaget ok men i skogen ganska så halt, var utan brodd också...

Killen var pigg och vaken, jag gillar verkligen den här sidan hos honom. Har saknat det här lite "vakna", jag gillar när det händer något snabbt. Blev lite övergångar trav- skritt men annars en hel del lång tygel.

På söndag planerar jag att åka till ridhuset. Får se om hopptränarn vill rida lite, annars rider jag själv.:bump:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Härligt happyrider! Det är underbart att känna den där energin under sig!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

*kl*
Ruskväder men skall försöka rida idag..Fått min sadel så det blir spännande.
Har två olika frågor som jag gärna vill ha synpunkter/svar på;):

1: Sadeln verkar ligga bra men kanske något nära men då pållan har bred ryggrad och rejäl bog så är det lite klurigt. Den är också i mitt tycke lite väl lös i stoppningen, mest framtill. Gör en nyomstoppning att sadeln reser sig lite och kan komma lite högre upp? ( Vet att man inte kan och ändra sadelns gundbomvidd med omstopp, inte det jag är ute efter...) Med pad ligger den jättefint. Ska som sagt provrida i den idag och hoppas att den funkar...

2: Pålllan har ett litet sår som hon haft ett tag under kotan vänster bak. Det är ju också i karleden där som hon blir mest "gallig". En kompis till mig sade att det kan vara mugg? Nu låter jag heeelt nollställd men har alltid trott att mugg var mer krustigt och en lite större utbredning?
Och vilken salva är effektivast? Kör på med Helosan nu!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

1. En nystoppad sadel är ju oftast väldigt "puffig" i stoppningen. När jag stoppade om min dressyrsadel så kändes det som en fjäder i stoppningen, efter ett tags ridande så formade den sig något efter hästen och hårdnade lite grand. Vet du om den nyss är omstoppad? Annars kan ju stoppningen fram glidit ner eller bak. Jag rider med pad på bägge mina, kommer eventuellt ta bort den på Rosie framöver men det återstår att se hur ryggmusklerna utvecklar sig.

2. Eftersom jag numera är mugg expert ;) Så kan jag svara på behandlingsbiten men inte om det är det eller ej. Bulan hade ju sjuklig mugg när hon kom till mig. Den historian har ni ju hört innan... Det jag gjort under två veckors tid är att varje kväll spola alla benen och sedan tvätta noga med lactacyd. Sedan tog jag en handduk och torkade riktigt torrt, smörjde sedan med Inotyol (sånt man använder till barnrumpor). Eftersom Inotyol är så fett/oljigt så stöter det bort vatten och smuts så såren håller sig fria från nya bakterier.
Idag är hon helt muggfri på ena bak och bägge fram men fortfarande skorpor på h.bak. Tvättar endast när det varit riktkgt rälit ute i hagen men smörjer inte längre då det endast är sårskorpor kvar.
Har aldrig fastnat för helosan då jag endast tycker att det mjukar upp det, pevaryl ska tydligen vara riktigt bra med. Tvätt med lactacyd, torkar och sedan smörja med pevaryl.

KL

Ska snart åka till ridhuset med mina två ungdomar :D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev något...

Fick barn i slutet av augusti och tog hem pållan från sommarens utbildare direkt efter kvalitets i början av september. Pållan har sedan trimmats ordentligt i hoppning av en superduktig stallkompis och de har även varit ute och hoppat en 0.90 med bra resultat. Vidare har jag introducerat en medryttare som hittills mest joggat pållan och lärt känna henne. Nu har jag börjat rida själv och då får pållan vila sig från duktiga stallkompisen och istället tar medryttaren över hoppjobbet. Själv ska jag lulla igång med dressyren. En sammanhängande vila blir det om någon vecka i samband med den årliga vaccinationen.

Ang bettval så har jag kört på med ett rätt smalt sprenger i hoppningen (3-delat). Det funkar bra då pållan lätt blir lite stark, hon behöver ett lite "skarpare" bett då. I dressyren har vi däremot det som Novali tipsar om, alltså det med gummikula. Funkar kanon!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

En omstoppning gör ju att sadeln "reser sig". Ta med sadeln till en sadelmakare så kan Vill ju helst inte köpa en ny sadel och direkt börja justera med paddar etc...:crazy:

Här har vi haft regnväder efter snön som kom i början av veckan. Lerigt och blött överallt. Lastade och åkte till ridspåren som vi har en bit bort. Där är det aldrig lerigt. Spåren är nästan som motionsspår. ;)

Tog ett rejält tag i manen och galopperade i en lång uppförbacke. Inga hopp och skutt idag.:laugh:
86715.jpg
Bild på ridspåret sen i somras.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack för råd. Tess också:).
Sadeln är ju två år gammal och jag skulle tro att den inte varit på omstopp sen den inhandlades så det är ju dax ändå.
Vore kanon om det är så att det höjer den ett litet snäpp.

*kl*Svårt att säga om Pållan trivs med sadeln då hon e´så taggad i skogen..
Red först med ena dottern och hennes kompis men överförfriskade "Herr fjord"
gjorde en saltomortal och lilla kompis hamnade i backen så det var lugnast att rida hem. Sedan red jag iväg igen och det tyckte hon väl sådär om. Galopperade lite grann men hon låg på och ville bocka så det blev inga goa cantergalopper:crazy:. Blåsigt och regnigt var det också..
Testade av lite på banan just för å se så inte det var sadeln hon vart förbannad på men där skötte hon sig i galoppen i båda varv fast vattenpölarna inte var roliga att rida i. Imorgon kommer en kompis hit och vi ska träna ihop för en annan kompis..min "ordinarie" dressyrtränare är på semester. Måndag vila, tisdag lull och onsdag hoppträningsdebut:D! ( för mig)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Gullig bild och vad bra med ridleder! Jag har iof mängder av skogavägar med gga bra underlag eftersom vi har mycket grus i markerna häromkring.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ridspår låter ju kanon!!

Bästa stället jag har att rida på i skogen är en gammal nedlagd banvall. Flera km med rakt spår... Toppen när man vill jobba pållen i skogen, sämre med tanke på backe upp och ner (förekommer ej).

Hoppning i ridhus imorgon med tränaren på ryggen.:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 662
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp