Bukefalos 28 år!

Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Om du stoppar om en sadel som i grund o botten är för vid i bommen så funkar det ju bara ett kort tag. När stoppningen sen satt sig igen så kommer sadeln att åka ned på manken. Så när du sitter på Pållan, har pad under sadeln, så stoppa in fingrarna i fram o känn, hur många fingrar får du plats med då? Å när du sitter i sadeln, dra handen under sadeln i fram ned mot bogen, ligger den väldigt hårt åt där?

Ang mugg så följ hellre Tessalonicas råd för Helosan gör mer att smuts dras till såren. Idomin eller Inotyol är klart bättre.

KL

Igår hade min "nya" klubb Ryttargala! Vi var ett gäng som bytte klubb vid årsskiftet till en mindre klubb utan ridskola o egen anläggning. Av olika anledningar så kändes det som vi behövde "luftombyte". Å vi har haft vansinnigt roligt detta året som nu rundades av med Ryttargala! Vilken succé! Klänning o kavaj var påbjudet o bara det var ju kul, inte nåt man ser folket i annars...började med inomhus tipspromenad, viltbuffé med roliga tal, musikquiz o sen nomineringar till olika priser å jag vann en kategori!:banana:

Sen hade vi hockeyturnering på bordshockey o dans till levande orkester, super super kul å mycket bra för sammanhållningen. Kan rekommendera detta till alla. Vi var ca 40 pers.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Det låter ju hur kul som helst!!!! :D Ska absolut framföra detta till vår klubb!

Du får ju inte hoppa över och berätta vilket pris du vann??!? :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja visst är det det, alltså en kortsiktig lösning i så fall så vi får se hur det blir. Däremot så går det ganska lätt att föra handen in vid bogen även när jag sitter i den och med pad så känns det som att det blir ett bra utrymme emellan. Får väl rådgöra med tjejen som håller i träningen på onsdag också annars får jag väl sälja den och köpa en annan, fast det börjar bli lite meckigt:crazy:.
Hittade ingen lagom gjord idag heller, behövde längre till min andra sadel så får åka låna, lite jobbigt idag när det inte gick att spänna..

Funkar dåligt det mesta just nu:cry:, har väl glidit på en räkmacka jag och pållan då det flutit på bra och hon har varit så ridbar och smidig.
Blir orolig att något är fel men det kan ju också vara annat..
Vet inte om jag ska träna på och se om det lättar, eller hur och på på vilket sätt jag ska felsöka..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vad är det som inte fungerar? Vill hon inte gå fram eller känns det som om hon har ont???
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tvärtom, hon vill för mycket framåt, hon lägger sig på bettet ,kan gapa blir framtung och paddlar på. Försöker testa olika bett och nosgrimmor men det som fugerar bäst är det tre-delade med fasta ringar. Försöka vara så mjuk jag kan och rida övergångar m.m men det blir liksom ingen connection.
Känns också lite låst i sina bogar. Kan bocka lite fast det är bara i början.
Svårt att säga om det känns som hon har direkt ont..tänker att hon liksom vill springa ifrån något, MEN det kan också vara så att hon är väldigt foderpigg eller så. Har ju varit hos vet som inte såg något konstigt i rörelsemönstret, men tja..
Blir lite orolig och deppig faktiskt.
Även om hon är pigg så ska det ju gå att få lite connection.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Okej. Har du kört på remont? Då stänger du ju till munnen på ett snällt sätt. Att hon blir lite hängig kan väl bero på att hon inte orkar? Eller är jag helt ute och cyklar? Rosie var väldigt tung i munnen när hon liksom inte orkade bära sig någorlunda själv utan tog ett enormt stöd på bettet. Nu kan jag nästan rida henne med endast kontakt på bettet och hon ligger trevligt och jobbar på.

Jag har väl inget sådär jättebra att komma med men jag hade nog jobbat mer halvhalter och åter halvhalter. För att få henne lite uppmärksam att man inte bara kan hänga där och efter det hade jag kört på med lite övergångar skritt och trav. Kolla med tränaren och se vad h*n säger.

KL

Strax skall vi till ridhuset igen. Idag är det löshoppning igen och så ska lillasyster rida Rosie. :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vilken rolig fest ni verkar ha haft.
Låter kanonkul att få vara lite uppklädd och umgås med likasinnade.
Sist vi var på fest jag och maken hamnade jag bredvid världens tråkmåns, vi hade INGET gemensamt... Låter som en dröm att gå på fest med hästfolk.:)
Men vilken kategori vann du pris i? (nyfiken)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jo det ska jag berätta!:) Denna klubb var inte så vana vid att använda sin hemsida så när jag gick med så erbjöd jag mig att bli webmaster, som jag varit i så många år för den andra klubben. Dom blev väldigt glada då det inte fanns någon som ville...
Så jag tog över en befintligt sida som var väldigt tung o svårjobbad, svårt att ladda upp dokument o inga besökare...nu 8 månader senare har jag byggt den här sidan istället:
http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=167262
Den förra såg ut så här:
http://www.faltrittklubben.se/

Under året har jag pushat, tjatat o coachat in alla medlemmar till att ALL info ligger på hemsidan o nåt pappersutskick gör vi inte mer...:D å besökarna har bara ökat o ökat på hemsidan! Jättekul verkligen!:banana:

Så jag vann priset för Årets Avsuttna SFRK:are...med motiveringen:
Friska idéer, har både ord o verkstad!
Hon har bidragit mycket för klubbens ansikte utåt sen hon tog tag i hemsidan!

:rofl::rofl: Jätteroligt verkligen, jag blev totalt paff för jag hade ingen aning om min nominering...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL på mig själv...

Idag har jag hoppat min älskade Grå för första gången på 1,5 år....kan väl inte säga att det gick strålande men kul som attan var det!

Här några bilder på oss men inga hoppbilder dock:

31857017.jpg


31857018.jpg


31857015.jpg


Väl hemkommen tog jag en skogstur på Majsan som vilat några dagar o var väldigt pigg o glad! Men hon är så häftig, trots att det rycker i benen på henne så håller hon sig i skinnet, inga bockningar, inga skyggningar utan travar o galopperar så himla käckt framåt!:love:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vilken jättetrevlig hemsida!! Vad duktig du är:bow:.

Så det är i Skara du håller till... Min lille pålle ska nämligen debutera på hoppbanan nästa söndag i just Skara!

Har tränat med hopptränaren på ryggen i dag och det gick riktigt bra. Äntligen är det lite tryck i honom och han verkar tycka det är roligt med hoppning.:)
Det var tränarens förslag att debutera nästa helg och jag tyckte det kunde vara bra med en start innan jag ställer av honom lite i vinter.
Så nu har vi något riktigt spännande att se fram emot.:banana:

Några filmsnuttar från idag:

http://www.youtube.com/watch?v=MV9Agtr6tTA

http://www.youtube.com/watch?v=hrR_pJV5smo
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Men du vilken fin häst...:love:

Lyckades inte se dina förra bilder...
Är detta din också?, är det den som varit utlånad?
Måste vara kul att ha en äldre häst att rida också när man rider unghäst annars.

Ser verkligen trevlig ut!!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Åh tack! Inte så märkvärdigt men det är roligt!

Men det är inte Skara hörru du...nu får du allt läsa igen!:p

Din pålle ser jättekäck ut! Det kommer säkert gå kanon med debuten, jag håller tummar o tår!:banana:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja, detta är min "riktiga" häst, egen uppfödning som jag älskar över allt annat...nästan löjligt kär i denna häst!:o:D

Majsan kom in i mitt liv av misstag...kunde inte lämna henne där i sitt elände så fast jag ingen häst skulle ha just då så fick hon ju följa med hem...:cool: Men hon har vunnit mitt hjärta med så vi får se vad som händer i framtiden.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

OJ! Ska din pålle debutera 1 meter! WOW, hoppas det går jättebra, jag vågade inte med Majken utan vi kör vårt julskinkerejs istället....:D Klubben anordnar Gresahoppet= rid 2 rundor på valfri höjd på så lika tid som möjligt. Den som kommer närmast sin egen tid vinner en julskinka!:banana:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

:d..Förstår att du är kär...Han är verkligen jättefin!
Trevlig hemsidan vart också, vi har samma bas-idrootonline men väldigt basic om man jämför..
Gresahoppet-det låter nå´t:D!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hmm, ja jag blev själv lite fundersam nu när jag var inne på TDB. Enligt tränaren så skulle hon anmäla till 0,90, men såg att det bara fanns 1m för stora hästar. Måste verkligen dubbelkolla med henne, 1m känns lite väl högt att börja med.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Happyrider: Förstår om det känns jobbigt, man blir så orolig när man börjar tro att något är fel, jag är nojig varje dag över min.. Jag kan hålla med om att hon såg lite stickig ut i framsteget på filmen du lade upp när du provade hoppsadeln. Hästar är ju dock ganska sällan "låsta i bogarna", utan kan röra sig på det sättet ffa vid dubbelsidiga låga hältor fram. Hur rör hon sig utan ryttare? Tycker du att rörelsemönstret förändrats sedan en tid tillbaka? Skillnad på hårt och mjukt underlag? Kan ju bara vara så att hon rör sig lite kort pga att hon ligger på och blir hämmad av det? Veterinären borde kanske ha reagerat på steget, men samtidigt har han (väl?) inte sett hästen förut och då kan det vara svårt att avgöra om det är ett för hästen onormalt rörelsemönster om den rör sig symmetriskt. Pratade ni om detta?

Novalli: Kul med hoppträning, varför har du inte hoppat honom på så länge?

Jag älskar min lilla fux för tillfället, red ut i lördags morse och han var så fin!:love:
Spänd i början, gick och krökte på nacken och kändes som en stålfjäder när vi red förbi ridskolans hästar, men sen hittade jag en fin grusväg där vi travade på några km. Vägen slutade vid en äng som jag tänkte att var perfekt för en galopp, och han tänkte samma sak så jag hann bara tänka galopp så rullade vi på! Vände och tog andra (svårare) hö-galoppen tillbaka, sedan trav igen på grusvägen och passade då på att sitta ner och göra tempoväxlingar och sidförflyttningar. Ett litet gädjebocksprång blev det på tillbakavägen när vi galoppade på hemvägen, annars skötte han sig prickfritt! Efter allt strul blir jag nästan tårögd när allt verkar funka, och han är glad och pigg!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag är lite förvirrad, första stycket skulle såklart vara till Polly p!
Happyrider, din häst ser riktigt fin ut, spännande med tävling! Jag ser fram emot tävlingar typ till sommaren, har en bit kvar...

Jag tömkörde i fredags och blev filmad en liten stund! Birk skötte sig bra, han vill gärna gena på den mörka delen av volten, därav avsaktningar och vinglande.. Tips och råd mottages, jag är verkligen inget proffs, detta är 4e gången jag tömkör på bana!

http://www.youtube.com/watch?v=Ul1hMs50yhI
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 762
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp