Bukefalos 28 år!

Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag hade lagt upp yttertygeln uppe på ryggen och sedan jobbat på att ha en jämnare kontakt med hästens mun och inte att det blir så ryckigt. Är själv inget proffs och tömkör ogärna då jag inte får någon koll på de långa sakerna som hänger överallt...

KL

Måste berätta något roligt. En kompis kom hem idag för att hälsa på både i stallet och mig naturligtvis. Kom precis hem från löshoppningen och ställde in hästarna när hon kom. Tog ut Rosie i gången och hon har inte sett henne sedan i somras. Det första hon säger är att hon växer för varje gång men nu var det något enormt. Äh sa jag, har hon blivit större?? Tog för skojs skull fram mätstickan. Åh se på tusan, 157cm!!!! :D My God, vilken växtvärk hon måste ha haft. Inte undra på att hon varit lite slö ett tag. 7cm på mindre än 8månader. Är det normalt???
Matte är iaf jätteglad att stumpan växer. Är ju inte helt hundra på att jag lyckats mäta på rätt ställe men mindre tvivlar jag på att hon är för jag tog lägsta punkten :)

Imorgon är det centrerad ridning på schemat, ska bli roligt.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Åh tack! Inte så märkvärdigt men det är roligt!

Men det är inte Skara hörru du...nu får du allt läsa igen!:p

Din pålle ser jättekäck ut! Det kommer säkert gå kanon med debuten, jag håller tummar o tår!:banana:

Men vad jag kan läsa är det Skövde. Det är ju aplångt dit....
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja, jag testade ha den runt rumpan en stund men tyckte att det blev så ryckigt så jag flyttade upp den ganska tidigt i filmen. Tömmarna trasslar jag med mycket, är glad att jag har en tålmodig häst! Men det är väl bara att öva (och skaffa tränare!). Hon har ju växt 1 cm i månaden alltså? Inte illa! Jag skulle vilja ha mätsticka och se hur hög min är, men gissar på knappt 165. Hade gärna fått växa lite till, men det är nog för sent för hans del..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tessalonica: Ha ha det beror ju på var man utgår ifrån! Jag har t ex 1,2 tim till Tranemo och 1,1 tim till Jönköping för jag bor inte i Skövde utan Tidaholm. Vår klubb är ju spridd över länet, därav namnet Skaraborgs FRK. Men till västkusten o t ex Avels ställe är det ju långt, över 2,5 tim bort.

krusmynta: Jag har inte hoppat honom för jag har inte haft honom hemma. Lånade ut honom för 1,5 år sen när jag började plugga. Nu har jag 1,5 termin kvar innan jag är färdig Ekonom så nu kom han hem.

polly: Kändes hon så tassig innan klinikbesöket? För om vetten inget såg då o du böjde henne så kan du nog lugna ned dig. Du tror inte att alla dina sadelbyten har med saken att göra? Nu menar jag inte att du bytt sadlar som hejsan men du fattar nog. Går hon likadant med dressyrsadeln?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Okej, hann faktiskt inte kolla på hela filmen så där fick väl jag tji. Tycker precis som du att det är lite meckigt att tömköra men det är väldigt roligt och har man bara en snäll häst så kan man ju själv öva. En dag sitter även det.

Jag vet inte alls om detta är normalt men hon har skjutit som sjutton under sommaren. Även förra året. Jag är bara tacksam att hon blir lite större :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

skriver från mobil. Hm, känner mig inte så teknisk, får se om detta kommer fram :) jag starta dressyr igår, vilket va flera månader sen sist. Han tyckte fotfarande att domarbord o kortsidan vid domare va läskigt. Men det gör inte så mkt. Han kändes bättre än nånsin på collect o den känslan bär jag med mig. Han skötte sig även i galoppen på starten o fick 7 or på hela galoppdelen. Det andra drog ju dock ner poängen. Nu ska vi träna domarbord 1 gång vecka under vintern. Men det var ett bra avslut igår. Jag är nöjd!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Grattis. Så roligt. Du har ingen film?:D

Vi tränade program hemma för första gången igår. Hon är inte van att jag sitter ned och först fick hon för sig att om man sitter ner och lägger om skänkeln så skall det vara galopp. Efter ett tag kunde jag rida lite mer på henne men det är långt ifrån att det skulle gå att visa upp. Ska träna på att sitta ned nu en period innan jag ställer av henne för vintervila.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kul att känslan ändå var bra :) Vad blev det för procent? *nyfiken* Och framförallt, vilken program?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

ja alltså, superprocent fick vi ju såklart inte :D men bra ändå,,,!
vi fick 57,77% och det var väl bara vissa partier som höjde upp det typ galoppen, han vågade inte riktigt passera eller gå emot domaren o så blev det ju en del missar runt det området, försökte fatta galopp ifrån traven för att komma iväg, och fattade galopp i ena traven snett igenom etc men som sagt, dom andra partierna jämnade upp det lite så jag är jättenöjd iallafall! nu fick jag honom iaf nästan fram mot kortsidan ett par ggr o ända fram till halt hälsning i slutet! :D Tycker han va riktig duktig! Lillkillen :love: vi red en LC:1.

Från collect, när han kändes så fin!
1_117239908.jpg


Film kommer kanske sen....
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Åhh, men det var ju jättebra! Måste fråga men vad är collect??! :crazy: Är sjukt dålig på ridtermer...

Huvudsaken är ju att man känner sig nöjd och har haft roligt på banan. Misstagen får ju inte plats på de tio fingrar vi har så de struntar vi i :) Självklart ska du lägga ut film om du har en sådan !!!! :D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

collect är den lilla banan man rider på strax innan man ska in på start :laugh: förut har han varit lika spänd där inne som på banan, men denna start kändes det helt OK :laugh:

vad stor din pålla blivit, men en alldeles perfekt storlek!

här är filmen!
jag bjussar på lite gott o blandat.

klicka
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Haha okej, tänkte faktiskt nästan det men vågade inte tro det :) Där ser man vad lite erfarenhet är nyttigt...hehe
Tycker han ser riktigt trevlig ut. Bra takt och så en massa spöken överallt. Det är kul!
Han har så himla härligt steg med.


Ja hon växer så det knakar. Ikväll är det träning för tränare i centrerad ridning och jag har väntat hela dagen. Har inte tränat för tränare på ett tag och denna tjejen inte sedan i våras så det ska bli roligt att höra vad hon tycker om henne. Själv tycker jag att det hänt något enormt mycket nu det sista så jag hoppas på positiv respons :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Åhh, men det var ju jättebra! Måste fråga men vad är collect??! :crazy: Är sjukt dålig på ridtermer...

Det heter Collecting ring egentligen, det kanske säger dig lite bättre att det är uppsamlingen innan man får gå in på banan.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja, man får ta det lite som det är, nu är det väl ca 4-5 månader till nästa start....tänkte ställa in starten igår men åkte ändå (han aldrig varit där innan så det var helt nytt för honom) då det var stor förbättring sedan sist iallafall! känns skönt att avsluta med det! Nu kan vi öva att knoppa man i 4-5 månader. Vi sydde hans man igår för första gången...:laugh: o dom satt kvar...inte illa...:D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Novali: tassig har hon kunnat bli lite grann emellenåt ja, även innan vet. besöket.
Och även likadan i dressyrsadeln. Kan bli det när hon blir lite spännd men det är väl inget att vara orolig för hoppas jag då det går att få fram henne ok. också? ( Upplysningsvis vill jag säga att min man kallar mig för hästhypokondriker:angel:.)

Drillade runt lite i hoppsadeln idag på banan och i vänster varv är hon jättefin. Jobbade en del på volt och gjorde övergångar. Höger varv är betydligt svårare, inte omöjligt men hon hänger och blir fast i högertygeln, försöker lossa och lirka, får inte igenom henne lika bra men det kanske jag inte heller ska gråta blod för;). Lite övergångar galopp ett halvt varv och övergång trav i vänster då var hon så fiiin:love:.
Ska be min distriktsveterinär kolla munnen lite när han kommer å vaccinerar. Gjorde ju tandisbesök i Maj men det skadar ju inte. Hu, nu har jag ridit tre dagar i följd...det gör jag aldrig men varit ganska lugna pass utom idag. Nu blir det vila imorgon och så premiär för hoppträning på onsdag..
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Träna dressyrbord låter som en bra idé. Prova att ställa honom ifrån domaren istället och mer innerskänkel. Är det den nya sadeln? Vad tycker du om den? Är lite osäker på om den verkligen är bättre för din sits. Tycker du ser ut att hamna i lite stolsits i den här. :(
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Men hon har vunnit mitt hjärta med så vi får se vad som händer i framtiden.

Hon skall flytta söderut :banana: Eller, ja, kanske inte. Det beror på om du kan få henne att trava åtminstone som en 160-häst :angel:

Skämt åsido. Är i valet och kvalet om det skall bli en ny häst eller inte. 06'orna blir fem nästa år... Kanske satsa på en 07'a nästa år eller en ännu äldre... :confused:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

ja alltså...jag kan nog inte påstå att jag satt direkt avslappnat i beredskap att han skulle kasta sig därifrån,,,tidigare har han inte bara kastat sig, utan även börjat bocka :D jag kortade lädrerna 2 hål extra utifall att också. Det är när jag ställer ifrån som han drar iväg o bockar, så istället får jag ställa ut så han inte får samma kraft att dra iväg. Blir lite dumt oavsett vad jag gör men jag ska träna på det hemma i vinter med domarbord på sena kvällar :D ang sadel så tycker jag den funkar super, men är beredd att byta om 1 år eller ngt när han växt mera...

(jag har en till dressyrsadel till honom, en svart....)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kl

Har nu konsulterat min hopptränare och det blir inte debut i Skara. Kändes verkligen inte ok att hoppa 1m på första tävlingen.
Nu blir det Borås istället och lite mer lagom: 80 cm. :)
Kul, kul att det verkar bli av.:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp