Demokrati - vad är den värd?

athena_arabians

Trådstartare
På förekommen anledning eftersom en viss tråd på Gnägg (med rätta) tagits bort, vad är vi villiga att offra för demokratin?

Jag kommer aldrig att hålla med nynazistiska partier men att belägga dem med en munkavle (så länge de håller sig inom lagen) är inte rätt väg att gå.

Att bemöta en vidrig ideologi med vidriga metoder kan inte vara rätt väg att gå. Jag vägrar ge upp min tro på demokrati och yttrandefrihet som är lagstadgat i detta land.

Alla har rätt att vara en idiot, eller?
 
Jag tycker det har börjat spåra ur redan när postarbetare ville vägra dela ut SD-reklam osv. När man saboterar valtal och blockerar vissa partier från att få komma och tala i skolor. Jag tycker vi redan är snett ute. Inte kanske för att jag tycker att just deras åsikter är så jätteviktiga att sprida, men för att om vi börjar censurera här, vad censurerar vi då om 10 år..20 år? Vilka åsikter är det okej att blockera då?
Jag anser att alla människor har rätt till sin åsikt och sin övertygelse. Så länge man inte begår ett lagbrott har även de med obekväma åsikter rätt att uttrycka sig.

Efter det som hände nu är det ju motdemonstranterna som framstår som idioter, även om de flesta av dom nog var "proffsdemonstranter" som bara var där för att bråka oavsett vad det bråkades för.
 
Att ta sig rätten , att med våld hindra andra åsikter att framföras är en vederstyggelse!

I det aktuella fallet i Malmö är det ju solklart. Den ena gruppen hade tillstånd att hålla sitt möte, den andra inte ens att fredligt demonstrera än mindre angripa.
 
Jag tycker det är skrämmande vilka åsikter som kom fram i den andra tråden och jag kan för mitt liv inte fatta varför den inte flyttades från gnägg.

Hur kan någon ens anse att vi ska börja införa censur och att vi inte är lika för lagen men ändå kalla Sverige demokratiskt övergår mitt förstånd. Eller att mena på att polisen gjorde fel som skyddade de som hade tillstånd att valtala mot dem som var där för att lyncha dem? :eek:

Svensk lag gäller alla, oavsett hur korkade åsikter de än må ha. Man bemöter, tar diskussionen men man ska banne mig inte börja med åsiktsregistrering och talla på våra grundlagsstiftade rättigheter. :banghead:
 
För mig är det självklart att alla ska kunna ha åsikter och religion oavsett vad det är. Skiljelinjen mellan att ha odemokratiska åsikter och att genomföra dem är däremot knivskarp.

Därmed tycker jag också att de demonstrationer som hållits mot DS-företrädare där åskådare helt sonika vänder ryggen till är geniala! Åsikten får föras fram ostört men åskådarna ger en tyst och demokratisk kommentar.
 
Hets mot folkgrupp är ett brott. Begår SvP brott när de håller möte?
Jag vet inte, jag kan för lite om dem.

Men om dom är öppet nazistiska och sprider det budskapey kan jag inte för mitt liv begripa hur dom fick sitt tillstånd.
 
Hets mot folkgrupp är ett brott. Begår SvP brott när de håller möte?
Jag vet inte, jag kan för lite om dem.

Men om dom är öppet nazistiska och sprider det budskapey kan jag inte för mitt liv begripa hur dom fick sitt tillstånd.
De har i varje fall inte begått något brott innan de hållit sitt möte. Och därför har de all rätt att hålla mötet.
Om sedan enskilda individer begår ett misstänkt brott från talarstolen, ska dessa hamna i domstol efteråt så att det får redas ut om de ska straffas eller inte.

Enligt våra demokratiska spelregler är det inte några motdemonstranters sak att avgöra brottsfrågan, och i samband med det utdela straff.
 
Det handlar ju om när rättigheterna att uttrycka sig krockar.

SD har rätt att sprida sitt budskap i valrörelsen.
Men jag har också rätt att slippa sprida den.

Då så har vi de som arbetar på posten.
Vill de av personliga orsaker inte sprida den propagandan så måste de få slippa.
Någon annan som inte lider av det får göra det i stället.
Om ingen vill sprida propagandan så får de som är med i SD göra det själva.

Man kan inte tvinga andra att sprida den egna propagandan.
Jag skulle t.ex. kräva att få en annan buss att köra om jag blev tilldelad en med SD propaganda på.
 
Alla har rätt att vara en idiot, eller?
Jorå visst får folk tycka vad de vill men jag blir på lite dåligt humör ändå:
I den lilla stad jag bor i hade igår Svenskarnas Parti torgmöte. Det var lika många poliser där som transporterats dit i piketer som det var åhörare. Åhörarna stod (enligt uppgift) vid kravallstaketet med ryggen åt partiledaren (eller vem det var som pratade).
Vem betalar notan för alla dessa ordningspoliser med kravallstaket?
Vem tror att det blir bättre att gå dit och stå och lyssna med ryggen vänd mot talaren? Är det inte bättre att bara ignorera det, eller göra som några av oss andra, gå till kyrkan som kallat till extrainsatt gudstjänst i kärlekens och människors lika värdens tecken?

Jag skulle själv ha väldigt svårt för att dela ut SDs reklam i folks brevlådor men jag antar att det är svårt att komma ifrån eftersom mina värderingar inte finns med i anställningskontraktet.
 
Hets mot folkgrupp är ett brott. Begår SvP brott när de håller möte?
Jag vet inte, jag kan för lite om dem.

Men om dom är öppet nazistiska och sprider det budskapey kan jag inte för mitt liv begripa hur dom fick sitt tillstånd.

Hur de har fått tillstånd och om de bryter mot lagen om hets mot folkgrupp är myndigheternas sak att agera mot. Inte en jäkla pöbelhop! För vart tusan är vi på väg om en grupp människor ska kunna ta sig rätten att själva bestämma vad som är bäst för samhället och sedan med våld stoppa alla yttringar de inte gillar.
 
Det handlar ju om när rättigheterna att uttrycka sig krockar.

SD har rätt att sprida sitt budskap i valrörelsen.
Men jag har också rätt att slippa sprida den.

Då så har vi de som arbetar på posten.
Vill de av personliga orsaker inte sprida den propagandan så måste de få slippa.
Någon annan som inte lider av det får göra det i stället.
Om ingen vill sprida propagandan så får de som är med i SD göra det själva.

Man kan inte tvinga andra att sprida den egna propagandan.
Jag skulle t.ex. kräva att få en annan buss att köra om jag blev tilldelad en med SD propaganda på.
Har jag tagit ett jobb, att transportera gods från a till ö , då ska jag göra det så länge det är lagligt annars ska jag lämna in en avskedsansökan. För hur skulle det funka om en SD;are som jobbar i ett tryckeri ger fann i att trycka de beställda röstsedlarna till FI?
Kör jag en buss, så har jag nada med att göra vad det företaget jag kör åt gör för avtal om reklamplats på bussen. Vill facket stoppa politiska pamfletter må det vara, men då ska det gälla alla partiers pamfletter annars stinker beslutet av antidemokrati!
 
Problemet med brevbärares vägran att dela ut partisedlar blir då är det ok att slänga allt utom F!:s valsedlar, om man nu sympatiserar med dem? Är det ok att slänga allt utom sossarnas, vänsterns eller moderaternas utifrån var man står politiskt? Vill vi ha en brevbärare som väljer vad vi får i våra lådor, eller är det inte upp till mig själv om jag vill slänga SD:s papper i soptunnan?
 
Jag tycker det är skrämmande vilka åsikter som kom fram i den andra tråden och jag kan för mitt liv inte fatta varför den inte flyttades från gnägg.

Hur kan någon ens anse att vi ska börja införa censur och att vi inte är lika för lagen men ändå kalla Sverige demokratiskt övergår mitt förstånd. Eller att mena på att polisen gjorde fel som skyddade de som hade tillstånd att valtala mot dem som var där för att lyncha dem? :eek:

Svensk lag gäller alla, oavsett hur korkade åsikter de än må ha. Man bemöter, tar diskussionen men man ska banne mig inte börja med åsiktsregistrering och talla på våra grundlagsstiftade rättigheter. :banghead:
Jag håller med dig!
Demokrati är en viktig del av Sverige och lika inför lagen ska gälla. Självklart ska polisen skydda dem som utsätts för brott och inte tvärtom. Jag delar inte partiets åsikter, men det finns bättre sätt bemöta dem än att bete sig illa. :confused::banghead:

Frågan är väl om människor som tycker att polisen gjorde fel ens kan ställa upp på att diskutera propagandan istället för att kasta skit.
 
Jorå visst får folk tycka vad de vill men jag blir på lite dåligt humör ändå:
I den lilla stad jag bor i hade igår Svenskarnas Parti torgmöte. Det var lika många poliser där som transporterats dit i piketer som det var åhörare. Åhörarna stod (enligt uppgift) vid kravallstaketet med ryggen åt partiledaren (eller vem det var som pratade).
Vem betalar notan för alla dessa ordningspoliser med kravallstaket?
Vem tror att det blir bättre att gå dit och stå och lyssna med ryggen vänd mot talaren? Är det inte bättre att bara ignorera det, eller göra som några av oss andra, gå till kyrkan som kallat till extrainsatt gudstjänst i kärlekens och människors lika värdens tecken?

Jag skulle själv ha väldigt svårt för att dela ut SDs reklam i folks brevlådor men jag antar att det är svårt att komma ifrån eftersom mina värderingar inte finns med i anställningskontraktet.
Om folk hade betett sig vettigt och lagenligt hade deti nte behövts tas dit så många poliser. Det funkar uppenbarligen inte och då får skattebetalarna ta smällen. Inte mer än rätt.
 
För mig är det självklart att alla ska kunna ha åsikter och religion oavsett vad det är. Skiljelinjen mellan att ha odemokratiska åsikter och att genomföra dem är däremot knivskarp.

Därmed tycker jag också att de demonstrationer som hållits mot DS-företrädare där åskådare helt sonika vänder ryggen till är geniala! Åsikten får föras fram ostört men åskådarna ger en tyst och demokratisk kommentar.
Vill jag inte höra så går jag inte dit, vill jag jobba mot deras politik så går jag med i ett parti eller grupp vars åsikter jag delar.
Att gå på ett väckelsemöte och öppet visa mitt förakt är löjligt och barnsligt.

SP har ett möte, 25 anhängare lyssnar en söndagsförmiddag i Malmö...vem faan bryr sig, Men om SP har ett möte med 25 anhängare och det kommer 500 mer eller mindre våldsamma motdemonstranter så kommer det upp på kvällstidningarnas löp och TV direktsänder SP:s lilla propagandaavdelning slickar sig om munnen och tackar ;)
 
Jorå visst får folk tycka vad de vill men jag blir på lite dåligt humör ändå:
I den lilla stad jag bor i hade igår Svenskarnas Parti torgmöte. Det var lika många poliser där som transporterats dit i piketer som det var åhörare. Åhörarna stod (enligt uppgift) vid kravallstaketet med ryggen åt partiledaren (eller vem det var som pratade).
Vem betalar notan för alla dessa ordningspoliser med kravallstaket?
Vem tror att det blir bättre att gå dit och stå och lyssna med ryggen vänd mot talaren? Är det inte bättre att bara ignorera det, eller göra som några av oss andra, gå till kyrkan som kallat till extrainsatt gudstjänst i kärlekens och människors lika värdens tecken?

Jag skulle själv ha väldigt svårt för att dela ut SDs reklam i folks brevlådor men jag antar att det är svårt att komma ifrån eftersom mina värderingar inte finns med i anställningskontraktet.

Fast återigen, vi kan inte sortera bort en del och låta en del höras. Ja, poliser etc kostar pengar. Det är det (monetära) priset vi betalar för demokratin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 070
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 092
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp