Bukefalos 28 år!

Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade 3 tävlingar kvar, men min säsong tog slut i fredags efter att hästen (inte min, den nya jag rider) vurpat över ett hinder (tänkte bryta ut, jag korrigerade, hon ändrade sig och hoppade men hann konstigt nog inte få upp benen och hakade i).

Vi föll som tur var åt varsitt håll. Jag klarade mig med en hjärnskakning och det högra nyckelbenet brutet i ett stort antal bitar, några hematom på benen efter att hon råkat komma åt mig med hovarna när hon reste sig, lite diverse sträckning och stelheter.

Opererades igår med metallplatta och skruvar och är hemma nu.
 
@Marvin det är inte ok! Jag förstår att du vill prova på hur det känns att vara patient istället men inte genom att bryta ben???;)

@Krumelur med tanke på dina inlägg på fejan ang banhoppning föreslår jag att du slutar med ALL slags krumelurträning o lägger ALLT ditt krut på banhoppning 7 dagar i veckan!!:devil: Sådär då fick jag det sagt också...;)
:D
 
@Krumelur med tanke på dina inlägg på fejan ang banhoppning föreslår jag att du slutar med ALL slags krumelurträning o lägger ALLT ditt krut på banhoppning 7 dagar i veckan!!:devil: Sådär då fick jag det sagt också...;)
:D

Lilla @Krumelur var allt lite förvirrad också och tyckte att sekretariatet kunde hålla koll på hennes hästpass så hon lämnade helt sonika kvar allting hos mig och traskade iväg. Förvånar mig inte att hon inte kom ihåg vägen på krumelurbanan. :angel: :D
 
Jag hade 3 tävlingar kvar, men min säsong tog slut i fredags efter att hästen (inte min, den nya jag rider) vurpat över ett hinder (tänkte bryta ut, jag korrigerade, hon ändrade sig och hoppade men hann konstigt nog inte få upp benen och hakade i).

Men usch! Krya på dig!
 
mmmm....men hon är ju inte helt obildbar? Tänkte vi börjar med Matte A, dvs 1, 2, 3 osv...att förstå krumelurbokstäver överstiger ju t om tyskarna själva!
 
Hmmm jag måste erkänna att när jag är nervös så finns det typ ingen hjärna i mitt huvud. Skyller på DAMP och dåligt arbetsminne.
Alltså, jag var nervös i söndags och då glömmer jag saker. Typ hästpass i sekreteriatet , mobilen på toa, vägen i dressyren , var jag skulle möta gubben osv.. När det var dags för hoppningen var jag inte lika nervös längre! Men banan hade lite konstiga vägar tyckte jag allt. De hade gjort den på kortsidan liksom och vägarna (eller säger man linjerna?) var överdrivet krokiga. Många sladdade i kurvorna om man säger så. Skitlycklig att jag klarade mig till terrängen och sedan klarade jag mig med bara ett stopp i terrängen! :banana:
Och jag kom inte sist denna gång!! :bump::banana::bump:

Till @Novali01 kan jag säga att saknade dig! Jag hade behövt någon att fråga när jag gick banan. Nu chansade jag rätt mycket..
- Jag hopptränar faktiskt också! Lasse o jag kunde inte hoppa alls förut. Vi har lärt oss ihop faktiskt! ( Lite som en blind leder en blind, men .. :P) Min gubbe var så förvånad. -Han tar ju dom svåra? Varför river han dom lätta? Men i Lassehästens värld är räcken svårast...:meh:
 
@Krumelur Jag tänkte ju säga att jag var stolt över dig som tog dig runt men @Speedway sa att du blir så mallig då så jag avstod men Lotta, JAG ÄR STOLT ÖVER DIG! :D För om vi nu ska vara lite seriösa här så är det faktiskt en bragd att som du på "äldre" dagar tar din dressyrhäst, börjar ta hopplektioner och sen tränar terräng för att slutligen styra ut på fälttävlan utan att riktigt ha nån som håller dig i handen, det är värt en stor eloge!:bow: och jag lovar, nästa tävling där vi är ihop ska jag hålla dig i handen hela vägen från seket till hoppbanan för att sen avsluta med terrängbanetrim!:D
 
Jag hade sista tävlingen i Nyköping förra helgen. Tycker faktiskt att domaren var ovanligt snål i dressyren trots ett stadigt program men med aningens spänd häst då det var inomhus med öppen dörr = mycket att titta på därute! Djag missade på (galoppinslag i mellantraven) gav knappt några färre poäng. Tror inte ens domaren såg det om jag ska vara ärlig.
Jag tog av förbygen och plötsligt kunde fullblodshästen vika in frambenen.:idea::banana: Hade en lätt rivning med BAKbenen på ett räcke vilket jag får vara väldigt nöjd med.
Felfri terräng och inom tiden - han har fortfarande inte haft några hinderfel i terrängen efter 3 säsonger, duktig pålle! Fortfarande blir han lite väl stark och modig på terrängbanan, skulle gärna se att han backade av lite själv och blev lite lydigare. Det kommer förhoppningsvis när jag trimmat dressyr och markarbetat över upphöjda bommar till leda i vinter. Fortsätter hoppträna även under vintern och vi har en hopptävling kvar. Folk (läs LenaH) tjatar på mig att jag borde rida för tränare i dressyren men vi får se hur långt pengarna räcker, kommer inte direkt ha mer pengar över närmaste året tyvärr. Synd att pålle är så dyr i matkostnad på vintern.:p
 
Om @Estivuz har ett fullblod så gissar jag att den har lite taskigt sadelläge och att de flesta sadlar glider bakåt. Irländaren har ju exakt det sadelläget och Amerigo CC och Ergon är de enda som inte glider riktigt så mycket som alla andra jag provat. Intressant är att min dressyrsadel, Passier Optimum, inte glider alls.
 
Jaha då har vi också avslutat säsongen (snyft!)

100-klass på ett soligt och härligt Udden igår, precis som beställt!
Jag träffade @Novali01 och såg hennes Harriet i dressyren, men lyckades annars missa nästan alla. Tror jag såg @Marvin vid framhoppningen och om jag har förstått rätt vem @Ek3n är så hade vi boxarna mittemot varann (mitt bruna djur stod dock mest gömd längst in i hörnet och sov)

Lilla häst gjorde en riktigt bra tävling - dressyren var verkligen bra, skulle önska mer energi som vanligt men han var uppe i formen och allt var jämnt och avspänt och utan missar. Döm om min förvåning (förvåning = fint sätt att säga VREDE) när vi fick 52 straff, hade själv tippat på under 40. De måste ha importerat en östgötsk domare :meh: (Hästen före mig var på väg ned till Kina och fick typ 47. Man fattar inget.)
Hoppningen var superlåg och en himla tråkig bana (man red tex samma linje 2 ggr??? O_o) - ett sketet nedslag, borde ha ridit mer handlingskraftigt. Jaja.
Terrängen var a walk in the park - kändes verkligen lätt som en plätt. Lilla häst har blivit så himla bra :heart
Jättetrevlig och inbjudande bana och jag trodde helt seriöst att alla skulle gå felfritt, men vår dubbelnolla tog oss 8 placeringar upp, så trots dressyrpoängsdebaclet slutade vi på en 4e-placering :up: Bra avslut på säsongen!

DSC05435_redigerad-1.jpg

DSC05436_redigerad-1.jpg
 
@PrinceFair Det var såpass! Jag kollade in din start i terrängen, men kopplade aldrig att du stod mitt emot :banghead: Skyller på mina nerver :angel:

Jag sammanfattar min första och sista fälttävlan för den här säsongen med detta resultat:

Dressyren: 60 %, 60 straff
Inget att hänga i julgranen, hade en fin känsla på framridningen men hon spände till sig mer och mer innan vi skulle in, förmodligen blev jag väl spänd omedvetet och slutade rida ordentligt.. Men hon höll sig i skinnet och gjorde det hon skulle. Var nära att hoppa över staketet men lyckades avvärja den katastrofen :angel:

Hoppningen: Felfritt! 0 straff
Här ger jag Cherry all cred, för jag gjorde inte mycket vettigt. Verkligen inte den snyggaste rundan, men vi kom över och tassarna hölls uppe, det som räknas! Detta var jag mest nervös över då det är banhoppning vi tränat minst på (endast tränat hemma på hemmagjorda hinder i vår lilla 20x40 paddock)

Terräng: 0 hinderfel, 1,6 tidsstraff
Avslutade med flaggan i topp! Klippte allt utan att blinka, hade ett bra tempo och ja det var så jävla kul bara :love: Tog dock en alldeles för lång och onödig väg till näst sista hindret, så det blev 5 sekunder över tiden.. Men vad gör det!

Summa summarum: 10 plats/28 startande, sjukt nöjd! Dressyren kan vi verkligen göra bättre, den ska jobbas med i höst/vinter. Hoppningen ska också finslipas, ska hitta en hopptränare jag trivs med bara. Nu siktar jag på en bra träningshöst/vinter och så kommer vi tillbaka top notch säsongen 2016! :bump:

Hamnade ju på bild också :D
DSC_0002_zpsnxevhfzq.jpg

DSC_0003_zpsw5nz9kub.jpg

DSC_0005_zpsuii3j2hx.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
908
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Pilot
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 506
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp