Bukefalos 28 år!

Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Vogue

Trådstartare
Ja, det där lät kanske knäppt men min foderhandlare sa något om en ny typ av betfor som innehåller alla bra fibrer men inte sockret?
Är inte på något sätt rädd för socker till min häst så sett, men tycker att hon blir lite lös i magen av den vanliga, kan det vara så? :)
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Dodson & Horrell har något som kallas för Kwik Beet. Den har ingen melass vilket Betfor har.

Min ponny som kan vara sjukt kräsen gillar den men jag vet att det finns hästar inte tycker om den.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Ja den har jag kollat på, kan det vara den? Hon som jag köper hos har dock bara Mustang.. Hm..

(Beställer D&H hos en annan)
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Såvitt jag vet så finns det i Sverige endast två sorter betfiber utan tillsatt melass: Kwikbeet och Speedibeet.

Jag ger Kwikbeet, fungerar bra. Hästarna tycker om den!
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Ger också kwikbeet och hästarna tycker om den.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

KL

Speedibeet tyckte min var helt OK
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Ja, det där lät kanske knäppt men min foderhandlare sa något om en ny typ av betfor som innehåller alla bra fibrer men inte sockret?
Är inte på något sätt rädd för socker till min häst så sett, men tycker att hon blir lite lös i magen av den vanliga, kan det vara så? :)

Finns det nåt nytt? Dom jag känner till har funnits i flera år. Åtminstone 10.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Ja, det där lät kanske knäppt men min foderhandlare sa något om en ny typ av betfor som innehåller alla bra fibrer men inte sockret?
Är inte på något sätt rädd för socker till min häst så sett, men tycker att hon blir lite lös i magen av den vanliga, kan det vara så? :)

Sa han att det är bättre att sättsa pengar på ett bra hö med bra TS?
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Min får KwikBeet. Jag började ge lite betfor efter kolik i april, men kände att även om jag alltid sköljde den noga så ville jag hellre ha "betfor" utan tillsatt melass. Första gången hon fick KwikBeet tyckte hon att det var ÄCKLIGT! Och det kan jag förstå. Det ser ungefär lika aptitligt ut som uppblött tidningspapper, både i färg och konsistens :p... Men hon kom tillbaks efter en stund och åt upp maten, och sedan dess har hon ätit med god aptit varje dag. Hon behövde väl bara komma över den första chocken...;)
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Hahaha, så jag ska alltså börjar servera tidningspapper till min kräsna Prinsessa, jippi! :bow:


;):D


Skämt åsido, min donna ÄLSKAR betfor men upplever att hon numer blir lös i magen av detta, då kanske KB kan vara en lösning, hon får ha kvar det godaste hon vet men det skadar henne inte! :)
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Jag mena man ska kunna tillgodå gjöra hästens fiber behov med hö.
Tro folk verkligen att 2dl. ska gjöra non skillnad!?
Slänge i ett par näve havre...det varme magen bättre an non blott sörja.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Min får Kwick Beet ifrån Dodson & Horrell. Han gillar det inte speciellt mycket, men det slinker ner när allt annat är slut. Jag har en ras som är fångkänslig så jag försöker hålla nere på socker och stärkelse - och därför får han äta detta istället för betfor vare sig han vill eller inte. Vill ju ha i honom de extra fibrerna. Kwick Beet innehåller mer MJ än betfor, det kan vara bra att veta om man har en häst som har lätt för att bli tjock.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

:) Det är 2012 nu... Några dl Kwick Beet ger 4-5 liter foder :) Och man fodrar med detta för att det är ofta problem med hösilaget här. Det har ofta en för dålig struktur, alltså väldigt finstråigt. Då blir det sämre med fiberhalten också. Och någon halm har de flesta av oss inte tillgång till eftersom det regnar så mycket här att allt bara ruttnar. Fibrer är inget du kan ersätta med havre.
Hö existerar knappt här längre tyvärr.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Vad skiljer Speedibeet och Kwikbeet??

Jag ger några dl vanlig betfor, fyller på mer o sköljer ur det sista men om det gör nån nytta vet jag inte.
Har dock inget problem med melass o sånt i betforn, gör bara så för hästarna ogillar "soppa" ;-) Tycker det är bra de får i sig lite blötmat även om det bara är lite betfor o mineral samt morot/äpple o linfröolja. De har annars fritt med hösilage vintertid, går i storflock lösdrift.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Hi Krydd:
Har google men hitta inte hur mycket fiber finns i betfor, havre ligga på 9-11% fiber kg..
4-5lt. i blott form?....wow....det är ett stort volum för en lite mage, ok....hur mycket är fiber och hur länge sitter den kvar? eller gå det rakt igenom och gjöra ingen nyta.
Hur påverka det hästen saliv som är nödvandig att nutralisera mag acid så att den inte få magsår?
Jag kan tänke att hästens naturliga matsmältnings funktion från munhållen till rovhållen slås utt med så mycket vätska som måste gå igenom systomet! Om du tänker sammanlakt 5lt. betfor och va?...15kg ensilage med 40-50% vatten (och det är inte non hälsåbrun vatten) för en 500kg. häst, That is a lot of flued the body has too warm up and pass on through!!
Skulla hästen få colic då berör det inte på "Torr Foder Förstoppning" snärar att systom har krashet.
Hästen måste kunna reglera sitt väska behov själv!
Och sen finns det har med sand som finns i betfor, tack vara Axel fick vi reda på från fabrikan att en viss % sand få man på köpet.


a quastion:
om betfor har så mycket fiber....värför är det att så månge häster få rännaskit?
MVH från en efterbliven
People here are so freindly:angel:
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Fast om du tänker på vad en häst är gjord att äta (gräs) så inser du att de är bättre anpassade till ett blött foder än ett torrt (gräs består till ca 80 % av vatten). Hästar har pytteliten magsäck, ja. Men maten stannar inte där speciellt länge. De äter dessutom inga måltider som vi gör, utan äter mycket i långa perioder.

till skillnad från spannmål innehåller betfor ingen stärkelse. Hästar är inte anpassade att bryta ner stärkelse och just stärkelse kan vara en faktor vid flera sjukdom (ex fång).

Nej, betfor är inget dåligt fodermedel. Men det är heller inget livsviktigt.
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Om hästar är tillverkade för att äta gräs, varför får de då diarré av att gå på bete?
 
Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Om hästar är tillverkade för att äta gräs, varför får de då diarré av att gå på bete?

Beror inte det på för snabbt foderbyte? :confused:
Att man inte vant in gräset tilräckligt försiktigt på våren då även gräset är som kraftigast.
Har inte problem med diarre på mina hästar på sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 131
Senast: Bee
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 670
Senast: Fetaost
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Ray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 994
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp