Bukefalos 28 år!

Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja hon är nog ganska så stor! Men de växer väl lite i intervaller kan jag tro (annars blir hon en shire innan hon är färdigväxt!)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, finns det några snygga kurvor över tillväxt på fjord? Några måste ju varit duktiga och mätt sina föl under uppväxten!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

2,5 år och 140 cm sist jag mätte. 143 bak ;)

Sommaren när han var 1 år mätte jag honom någon gång, typ i Juli, då var han 132 cm. Det där när han var 6 månader kan iofs vara en uppskattning bara ... minns inte om jag faktiskt mätte honom ordentligt då.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Då finns det kanske hopp för min som var 117 cm bak! Fick höra att hon skulle bli B-ponny nyligen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Oj, nej det tror jag inte. Såå lite kan hon ju inte växa :) Jag hoppas ju att min ska bli minst 145, men det är nog inte så troligt. Men för hoppningsvis växer fram ikapp bak ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Så har jag börjat tömköra Kastor, då. Får låna min (fantastiska) stallägares grejor tills jag kan skaffa (dvs göra) egna. Det visade sig att det var en god idé igår, då herrn flertalet gånger provade samma teknik som fick mig i backen för en vecka sedan. Som min stallägare uttryckte det; "Han är som en kaxig, understimulerad labrador!". Ska tömköra honom denna vecka, så att han får jobba ur sig överskottsenergin..
Jag har ingen aning om om Kastor är tömkörd tidigare. Att ha tömmen bakom rumpan kunde jag glömma, det var läääskigt, men det kan ha berott på att tömmen (vävribb) var attans svår att hålla på plats utan att den gled ner. Efter några minuter fattade han galoppen, iaf.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

dsc_0005_50abe3f9ddf2b36058000ba1.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

2,5 år och 140 cm sist jag mätte. 143 bak ;)

Sommaren när han var 1 år mätte jag honom någon gång, typ i Juli, då var han 132 cm. Det där när han var 6 månader kan iofs vara en uppskattning bara ... minns inte om jag faktiskt mätte honom ordentligt då.

Yngve är 139 fram, 142 bak och också 2½ år.

Lester växte 2 cm mellan fyra och fem års ålder, så de håller på ett tag. Jag hoppas på 144-145 cm på Yngve. Han blir hur som helst tillräckligt stor för mig att rida.
Yngve är märkligt kort i kroppen, får se hur han kommer att se ut som färdig.
Praktiskt med kort rygg utifrån bärighet, kanske inte riktigt lika praktiskt när det gäller att hitta passande sadel men jag tror att min islandshästsadel kommer att funka. Den är inte så lång i anläggningsyta.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är lite nyfiken på islandshästsadlar. Är det nån som har provat till sin fjord?
Undrar också över när ni hoppar, min sadel åker fram och jag skulle behöva svanskappa, bara det att jag verkligen inte gillar svanskappa...:(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det bör funka, de är ju korta, breda och manklösa de flesta. Sen har jag iofs lånat ut sadlar åt en kompis fjord som har funkat bra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, finns det några snygga kurvor över tillväxt på fjord? Några måste ju varit duktiga och mätt sina föl under uppväxten!

Jag mätte Hampus från nyfödd till vuxen och Ariel från sex månader till vuxen. Nördig som man är. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hakar på lite här. Letar också sadel till min fjording.

Vill ha en bomlös dressyr/AR-sadel som även ska funka vid uteritt (som är skön för långa turer och man får balans i även om man står i lätt sits osv). Är det någon som har tips? Budgeten ligger på max 5000 kr och jag har väl främst tänkt en begagnad. Min grabb har ganska kort, svängd rygg.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är lite nyfiken på islandshästsadlar. Är det nån som har provat till sin fjord?
Undrar också över när ni hoppar, min sadel åker fram och jag skulle behöva svanskappa, bara det att jag verkligen inte gillar svanskappa...:(

Jag använder Stübben focus till mina (fd Bennis Harmony) som är Stübbens islandshästmodell.
Trevlig sadel som passar mina fjordingar väl.
Priset är dock inte att hurra över.

Kan tänka mig att andra islandshästsadlar också passar: de är ju byggda för hästar med kort rygg och relativt breda fram.

Jag hoppar inte så mycket så har ingen idé kring den frågan.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack! (Äntligen - ett svart träns som matchar dressyrsadeln. :laugh: Och mitt första egentillverkade huvudlag!)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Oj, har du gjort det själv! :eek: Jag som var på vippen att fråga var du köpt det. :p Men Hampus har precis fått ett dyrt träns från Hööks som matchar sadeln. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har knappt råd att köpa något till hästen, om det inte är nödvändigt, pga utbildningen. Så utnyttjar utbildningen genom att använda häststackar'n som modell för det mesta :angel .

Huvudsaken är att det sitter bra - och matchar sadeln ;) (Jag är inte överkänslig, egentligen, men det är trevligt med läder i samma/likande färger!)

*kl*

Kastor gick attans mycket bättre igår än i förrgår. Tömkörde igen. Lite tramsig var han ju, men inga bockningar iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag mätte Hampus från nyfödd till vuxen och Ariel från sex månader till vuxen. Nördig som man är. :p

:bow: Bra gjort! Jag är ju också intresserad av statistik. Försökte hitta hur länge en fjordhäst var dräktig när mitt sto var dräktigt men jag hittade aldrig någon tillgänglig information. Det är ju verkligen sånt här som man skulle önska fanns på Fjordhästföreningens hemsida och tidning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 722
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 984
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 345
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp