Bukefalos 28 år!

Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har råkat ramla tillbaka till fjordhästryggen. Mammas sjukpensionär är för närvarande min ridhäst :) Vi luffsar runt i skogen och har det trevligt!

68356_3886839725517_43824317_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad fin Jum-Jum ser ut! :)

Glimfeather: Han är så söt! :love:

Simo sköter sig ganska så bra. Har varit lite tjaffsig och jättestark i dressyren. Snart blir det ta ut equiterapeut och tandläkare för nu börjar ju tävlingssäongen vara över. Kände nog ett sår på insidan av ena kinden idag så behövs nog en koll på han. Idag har vi hopptränat och s*tan vad han hoppade älsklingsponnyn! :love: Vi hoppade serie och sista gången innan vi satte ihop det till en bana höll han på att vända ut och in på sig själv så bra hoppade han. Har inte tränat hoppning med honom för tränare de andra åren och vad jag märker skillnad på honom nu, fortfarande en del kvar, jobb mellan hindren för över tar han sig egentligen plättlätt, men det går verkligen åt rätt håll. Kommer nog en film från idag sen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är Hampus klippt, blev en egen variant på spårklippning. Jag vill inte klippa magen i och med att han ligger så mycket på marken ute i hagen. Han är inte särskilt förtjust i vår ligghall. :p

121028_004_508d70d4e087c33776cc848f.jpg


121028_005_508d71099606ee1a30c761d6.jpg


Säg till om det inte går att se bilderna, de ligger på hans "hemliga" blogg. :cool:

Efter klippningen hade vi ett riktigt inspirerande dressyrpass för tränare, där Hampus gick med bakbenen väl under sig hela tiden och då och då även sökte stöd i handen. :love: Det kan nog bli riktigt bra, bara musklerna och konditionen blir bättre. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nja, snygg vet jag inte. :p Men F klipper jämnt och bra, väl värt pengarna. Dessutom hann Hampus torka när vi skrittade av efter dressyrträningen, ett stort plus! Att han förmodligen inte kommer behöva täcke i lösdriften är förstås också ett plus. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det hoppas/tror jag inte Simpa har, tror han är lite vass bak på kindtänderna, tyckte jag när jag kände i veckan iaf. Han är inte tjaffsig så att han går och slår med huvudet, gapar, tuggar frenestiskt, eller är jättedum, utan blir stark (tror jag delvis kan bero på munnen om det nu är nåt där, men han är nog en "stark häst" också) och slår sig fri när det blir lite jobbigt (tror jag inte beror på tänder utan mer att det är jobbigt ;) ).


I helgen var vi och hoppade en lokal 90 cm CR och var nolla, vår första nolla i 90! :D Simon var jätteduktig, sista linjen klantade jag till det lite på men Simpa löste det. Bildbomb från dagen:
dsc_0327_508ee918ddf2b37306000750.jpg

dsc_0329_508ee9eae087c3233516d882.jpg

dsc_0330_508eeaa3e087c322e3d3b98c.jpg

dsc_0332_508eeb7addf2b37304000794.jpg

Kommer in på banan
Hinder nr 2
dsc_0343_508eedc7ddf2b373390007e6.jpg

dsc_0350_508eef749606ee54bd77e5c7.jpg

dsc_0360_508ef0e5e087c322e5dd76fe.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
En liten halvfärsk bild på Yngve, tagen av Lenita som är duktig på att fotografera:
534669_423501317712692_361542094_n.jpg

Ärlig var pigg och glad på uteritt igår, Lester jobbade bra med samling i paddocken. Yngve och Myran tränar på att bli klappade och kliade.
Jenta har en semestervecka nu, ska jobba så länge underlaget tillåter barfotaridning och sedan ha vinteruppehåll.
Jenta är en ruskigt duktig liten treåring som klarar alldeles för svåra saker så hon brukar bara få jobba en kvart eller så i paddocken.
När hon har travat i öppna, sluta och skänkelvikning över hela diagonalen åt båda håll, tränat på samlade galoppfattningar ur skritt eller ryggning, och galopperat knappt tiometersvolter i båda galopperna så ska hon inte jobba mer.
Tre år. Jag kan inte förstå hur det har gått till att hon fixar allt detta!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kryddel, ta med en guling och lana en till lenita ocksa och kom pa hubertus jakten hos Aja pa sondag 11november..(beep mig for mer info) forsoker fa ihop sa manga gulingar som mojligt.. det blir bade "skrittganget" och de som vill hoppa hogt och lagt.. sjalv tar jag Lurvis och kommer, han fick nya dojor med brodd idag sa han ar redo.. fragan ar om jag ar redo... leran star hog i hagar och paddockar och jag var helt overtygad om att de alla 4 hade mugg. men inte ett spar av det tack och lov..dock har inte orken funnits men om jag bara klarar att lufsa runt ar jag glad.. och de sager lite sol sa man kan ju hoppas..
som sagt, promenader om dagarna, skogen ar off limits pga allt vatten, min driveway sviktar nar jag kor pa den.. och hagen som ar pa en sluttning har staende vatten i sig. det blir ridhuset om jag vill rida.. trakigt men sa ar det.. verkar som varmland har fatt allt regn i ar, alla klagar pa hur daligt det ar.. vantar pa frosten nu sa det torkar upp lite.. och sen far det komma sno, ett par centimeter racker gott lol..
lille valdomar (25) ar sitt vanliga bus och rymde igar.. han tyckte graset som vaxer i dikena var godare and ho i lerig hage.. och han har ju ratt.. sa han fick sta dar och mumsa ivag en stund och sen nar han var fardigt kom han till grinden och ville in. Harligt med de dar gamla, gor som de vill fjordisarna..han ar ju sa sot, och gosig.. forresten det ar de bada tva.. fjordis hjartat klappar verkligen hogt och klart.. och for mina "rabarber" ocksa forstas.. en helt annan typ av hast och mellan dem har de hela spektrumet covered..
fortfarande inte ngn batteri i kamera. det kommer.. en av dessa dagar..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Förra veckan betedde sig Kastor riktigt illa, då jag jobbade honom från marken (kvällstid = mörkt). Han försökte springa över mig, slet sig, blåste upp sig så fort jag bad om något.. Fre-lör, då vi red ut (i dagsljus), var han mer som vanligt. I söndags tränade vi dressyr ordentligt för första gången sedan i våras, känns det som; skänkelvikning i trav och galoppfattningar. Och herrn gick klockrent.
Igår var det dags för mörker igen; dressyr (skrittarbete) i mörkret. Kastor var stundtals lite spänd, men annars skötte han sig utmärkt och fokuserade på jobbet. Hästskrälle :devil: :love:

Jag har fått ett nytt litet projekt i höst/vinter, eller ja - tills hon blir såld. Ett litet haflingersto, ganska nyinriden 3åring, som jag får äran att rida. Hon är fantastiskt rolig att jobba med, både med och utan sällskap. Framåt och arbetsglad till tusen, söker kontakt med handen och har en gång som inte går av för hackor - första traven kändes som att sväva :love: . Jobbar med henne sisådär 2ggr/veckan, fr.o.m. förra veckan.
Kastor avskydde henne i början - jagade henne i hagen med svart blick - men det lade sig efter första veckan. Nu äter de sida vid sida, om än med en och annan markering (bakåtstrukna öron) att hon ska hålla sig till sin egen mat ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kryddel, ta med en guling och lana en till lenita ocksa och kom pa hubertus jakten hos Aja pa sondag 11november..(beep mig for mer info) forsoker fa ihop sa manga gulingar som mojligt..

Hade kunnat vara kul men är upptagen på söndag.
Tror heller inte att Lenita skulle uppskatta de gulingar (eller i förekommande fall grå) som jag har nu när Betty är borta.
Lester är för pigg, Ärlig är för envis och Jenta är för ung.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

jaha sa sitter jag har och bjuder in folk fran overallt.. och sa visar det sig att jag inte sjalv kan ga. Var hos gode docktorn igar och konstaterade att arets lunginflammation ar i full gang. Sa penicillin 10 dagar och ta det lugnt.. Jag fragade faktiskt om jag kunde ga men han (doc alltsa) rekommenderade INTE en ritt. Sa jag far sitta har i huset och titta pa pallarna, som ater och ater och blir allt rundare. Till raga pa sa har jag nu punktering pa trailer lol.. Tack och lov vinterdack aker pa pa fredag..
Jag behover klippa Lurvis man, den borjar bli lang men bara tors inte satta saxen i. jag har gjort det nagra ganger forr men resultatet var inte vackert.. Ngn som har en bra video/stalle dar man kan se hur man skall gora?? Lurvis ar harig, mkt harig och har mkt man ocksa.. Valdomar han far kora med lang man, det mesta blev uppatet pa bete i somras i alla fall..
Stall skall mockas, foder skall lagas ut och vatten baras till stallet. Yep slangen har frusit.. det far val kallas vinter nu da...En dag skall jag ha ett stall med varme, spolspilta och varmt vatten och allt det dar andra som ar sa trevligt att ha....
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tycker du inte att det är fint med vinterpäls...?

Mina ser ut som håriga mammutar. Ganska gulliga men man får tänka sig för i ridningen och inte svetta ner dem för det tar en evighet innan de torkar.
Yngve har så tjock päls att den "står rakt ut". Vitt är fint, men inte så här års.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

men visst vinterpals ar jatteskont pa rumpan nar det ar kallt..men lurvis maste fa MANEN klippt. kroppen vantar vi med tills det blir var igen. For NU ar ju vintern har.. det har snoat sedan 5 i morse till 2 och varit jatteharligt. pallarna har alla rullat, lilla madeira (froken arab) har tacke pa sig, de andra tre ar nakenfisar.. och foljaktligen ar de nu fulla med vat lera pa kroppen.. de gulingar jag trodde jag hade ar nu gra.. och som sagt, har order pa vila och inte sta ute i kylan sa blir de gra for natten. valdomar hade 30cm langa har forr forra vintern nar det var sa kallt.. enormt harig men de ar ju so gosiga och som du sager haret star rakt ut pa dem.. alla smafaglar tycker varen ar harlig har nar det ar fallningsdags. bobyggmaterial i massor..men som sagt, mitt emellan man ar inte vackert och feg som jag ar tors jag inte satta saxen i...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Nu får jag vara med i den här tråden:laugh:. Har kikat in här ganska ofta på sista tiden. Har varit sugen på en fjording sedan jag tog bort mitt halvblod i september. Jag har i dagarna skrivit på kontrakt och betalt handpenning på en treårig valack. En riktigt trevlig individ som dessutom gjorde bra ifrån sig på treårs testet på Bollerup. Nu längtar både jag och dottern på att det praktiska med vet.bes och transport från uppfödaren i Skåne ska lösa sig snart!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

hurrah for dig!!! du kommer att ha ett fantastiskt liv med din nya palle.. for har man en gang haft en fjordis sa ar man fast..
min forsta guling var ett sto fran Furuvik som var vinterfoderhast.. forst pa lan 2 vintrar sedan fick hon komma och stanna for resten av livet.. envis, sur karring men hur harlig som helst.. Kommer forstas inte ihag harstamning men hon var av hogre (145) model. Att hasten som kom efter henne var en arab, tja sa gar det sager de. Vi forsokte betacka henne med araben (hingst) men hon var inte intresserad i honom alls.. och sen vaxte jag upp, kom ifran gulingarna och red araben tills han blev gammal och sen var det familj, barn och uppfodning av araber... Men nu ar jag tillbaka med de tva aldre herrarna.. har val tankt att kanske hitta ett sto som jag kan betacka med araben jag har nu, men vi far se vad halsan sager.. "fjarabs" ar ju kanda for att vara toppenhastar i det mesta..
har pa torpet ar leran tillbaka, lurvis var ute och sprang runt och har nu lera upp mellan oronen och har hur glad som helst.. Tanken var att vi skulle ga pa hubertusjakt i morgon men doctor sa nej till det.. jag har ju lunginflammation och skall halla mig inne.. jaja, det blir nasta ar..Tyvarr ar han inte inkord men Valdomar ar sa kommer snon tillbaka blir det lite sladkorning over garderna.. temp har ju gatt upp igen, och skall vara hela vagen till 9 plus den har veckan.. har ni alla problem med lera och vaxel vader??
nej dags for sangen igen.. ha en bra helg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jo jag hoppas att vi får det mysigt ihop. Har haft stora halvblod 1,75 typ de senaste 20 åren så det blir en liten omställning:angel:. Men dottern på 10 år verkar hålla i sitt hästintresse och jag inser att två hästar hinner vi inte med. Så en som vi kan hålla på med båda två är ju det mest logiska. Sen skadar det inte att det är en kille med både trevlig gång att han kan hoppa! Det får gå nått år innan dottern får hoppa upp på honom men vi har en liten trevlig russdam som vi får låna så länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 429
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 335
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Oseriös avel 2023
  • Livförsäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp