Bukefalos 28 år!

Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul med fler som gillar gulingar!

Jag var på ridkurs igår, hade med Lester och Lukas.
När jag skulle rida Lester på hans första pass, var där någon halvblodsmänniska som tittade vänligt överseende på min lurvige sötnos. Hon frågade efter ålder, och jag talade om att han är fem år. Varvid hon sade att "det är ju min också".
Kryddis hamnade på defensiven och sad
e något om att Lester inte har riktigt samma förutsättningar som halvblodet men att han är jätteduktig med tanke på ras och ålder.

Ridläraren kom strax därefter och drabbades av horn i pannan. Inte för att halvblodsmänniskan på något sätt var otrevlig, men ändå.

Så vi fick gå på våra vanliga övningar och lite till. De vanligt övningarna består av öppnor och slutor och förvända dito i trav på volt, lite fattningar, lite sluta längs fyrkanten, lite skänkelvikningar (och denna gång över hela diagonalen).
De lite tuffare var sidvärtsförflyttning över diagonalen i galopp. Det tog ett försök innan Lester förstod vad jag ville: han chansade på lite förvänd galopp eller byte först så det blev lite trassligt.
Dessutom samling mot tramp/piaff som vi börjat med.

Och min instruktör såg till att högljutt kommentera Lesters ålder (hon hade inte hört att den frågan kommit redan tidigare från halvblodsmänniskan).

Lester var dessutom vänlig nog att visa sin finaste trav med sväv och schwung, och lite ökningar i traven. Och lite samling i traven...

Halvblodsmänniskan stod i stort sett och stirrade på Lester under hela passet. Hon lämnade ridhuset utan en enda kommentar...:D
Och instruktören och jag var väldigt frestade att visa upp Lukas kunskaper också men han behövde vila en stund till efter ett mycket svettigt första pass.
Lukas jobbas i piaff - fick till helt korrekt piaff på stället i några steg igår, hurrra! och galoppiruetter som är korrekta och centrerade till en meters bakbensdiameter. Igår fick vi testa början till piaff-piruett men det gäller att få till tillräckligt lite sidvärtsrörelse i varje tramp för att det ska bli bra.:banana:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Svarar alla!
Jo det är treåringen från Gulmåra. Hade kollat in honom på hemsidan och tyckte att han såg jättefin ut, ville ha en lite större variant. Var nere med barnen på höstlovet och hälsade på mina föräldrar som bor i närheten av uppfödaren och hade gjort upp om provridning. Jag föll direkt för honom. Han är en mycket trevlig kille lugn och stabil och jag glömde bort att jag satt på en unghäst. Jag bestämde mig snabbt att ska jag ha en fjording så ska det vara han och det blev det. Nu vill jag bara att han ska komma hit upp;). Ska försöka lägga in lite bilder när han har landat.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Äntligen har jag satt igång Ariel igen! :banana: Vi har skrittat ut ett par gånger i helgen och idag skrittar medryttaren ut en sväng. Ariel är så lycklig över att ridas, så hon vet inte riktigt vart hon skall ta vägen. :p

Igår hade jag en så bra träning med Hampus, där vi fick massor med läxor att jobba med. Allt handlar förstås om att stärka honom, men det finns en del knep att ta till så han tycker det är roligt samtidigt. ;) Ikväll blir det löshoppning med studsserie, mycket bra styrketräning och det roligaste han vet. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Grattis till en riktigt fin treåring! (iofs är jag partisk då jag tillverkat både honom och hans mor samt fött upp hans morfar). :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad härligt det låter :-) det hade varit roligt att se film från ett träningspass någon gång!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag träffade stoet också vid provridningen, verkade vara en mycket framåt dam. Imorgon är det besiktning av honom och om allt klaffar kommer han upp till mig i Närke i mitten på nästa vecka. Ska bli kul att ha unghäst igen. Framför allt ska det bli trevligt att ha en frisk häst, mitt halvblod hade diverse skador de sista åren, det är svårt att hålla inspirationen uppe när man jämt har en häst som är skadad eller bara ska skrittas. Hoppas på att fjordingar är så robusta som alla säger att dom är;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

En bild på en bångstyrig fjording som hellre ville vara kvar i hagen än träffa hovis
558843_10151104148847343_598895888_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad härligt det låter :-) det hade varit roligt att se film från ett träningspass någon gång!

Ja, inte sant. Annars kan man lätt tro att jag är mytoman:D
men jag åker som regel ensam och har sällan med mig kamera. Och även om jag hade det så är jag inte vän med tekniken. Med viss ansträngning klarar jag numera få in foto här, men film övergår både mitt förstånd och mitt intresse.

Så man får gärna tro att jag bara hittar på...
tanken är dock att på lite sikt matcha Lester mot fjordhästSM i dressyr. Han behöver stärka galoppen innan han är klar, har lite jobbigt med 10 meters volterna än trots att han uppenbarligen kan en väldig massa annat, och skulle vilja få bättre steglängdsökning i travökningarna innan jag är nöjd.

Men tanken är som sagt att få upp hon till fjordhästSM i dressyr och jag ser inget som talar emot att det ska lyckas.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror inte du är mytoman. Uppfattade du mitt inlägg så? Det är alltid roligt att se fjordingar som gör bra ifrån sig på dressyrbanan så det är därför jag var sugen på att se film. Får hålla utkik på sm då istället ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*halvt kl*

Kul att läsa om era framgångar! Det är peppande såhär i vintermörkret.

*kl*

Igår bestämde Kastor att han minsann förtjänat en till vilodag, och skickade plötsligt och till synes oprovocerat av mig efter att vi inte ens avslutat det första varvet i skritt på ridbanan. Jag fattade inte ens att jag flög av, förrän jag såg hans bog intill mitt ansikte, och landade mitt framför häststackarn. Han hann nog inte ens fatta att jag låg ivägen, och i galoppen smällde han till mig i huvudet med en hov/ett ben. Efter att ha snurrat mig tillbaka till stallet, och haft ett ögonblicks panik då han inte stod i stallgången (det är trots allt inte långt ut till riksvägen, särskilt inte i galopp!), hittade jag honom betandes intill hagen. Jag hivade mig upp och skrittade ett litet varv runt stallplanen, men sedan var det till att sadla av och bege mig till akuten istället. Kastor var väldans nöjd, när han återgick till att beta.

Idag är nacken öm (troligen sträckt), men annars är det lugna puckar. Då jag ska iväg och jobba fre-sön, får Kastor vila resten av veckan. Men vänta bara, på tisdag kväll ska jag upp i sadeln igen! :devil:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Heja dig!!!!!! Fast det är inte roligt att vara mörbultad efter en avramling......
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror inte du är mytoman. Uppfattade du mitt inlägg så? Det är alltid roligt att se fjordingar som gör bra ifrån sig på dressyrbanan så det är därför jag var sugen på att se film. Får hålla utkik på sm då istället ;)

Jag uppfattade dig absolut inte som ifrågasättande eller tvivlande.
Jag drev lite med mig själv för mitt skryt över fina hästar.

Sanningen är att jag rider vansinnigt mycket och har ett par väldigt bra tränare som hjälper mig. Och peppar mig.

Dessutom har jag turen att ha några trevliga hästar.
Men jag inser att det kan låta rätt saftigt med rättvända och förvända öppnor och slutor i trav, och sidvärtsrörelse i galopp, på en femårig fjording. Lägg dessutom till samling mot piaff så låter det plötsligt knappast sant.

Jag erkänner att jag skulle ta liknande berättelser med en nypa salt om jag läste dem.

Men som sagt, jag uppfattade dig inte alls som tvivlande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

glimfeather, din palle ser ut som mina.. och om ngn ar intresserad sa finns det nu bilder online pa mina gulingar. och min gard som ar en leraker, for att inte saga, hela stallet ar lera mer eller mindre.. om man gar till www.vlfjordhastforeningen.se och sen till bilder och sen till medlemars hastar sa ar det da bild pa Lurvis i appeltradet och Valdomar den gamle i paddocken. Yep det ar lera.. Och hela garden ser ut san. Jag tar mig ut pa korvagen och nar hastarna tar ett steg kommer det vatten upp fran marken.. Jag ar sa trott pa det har och ar nastan redo att flytta. Aven om jag alskar mitt lilla torp och friden har i skogen.
OM och jag hoppas och ber, det torkar upp ar det ett jattemysigt stalle att bo pa. manga backar att klattra i och harliga timmervagar. Forsta aret jag bodde har var det toppen.
Nina hovslagare var har och hade pedikyr igar sa nu har alla fina fotter. Lurvis ar den enda som ar skodd, de andra haller ganska bra i alla fall sedan de inte ar ridna sa mkt. Skulle ut idag men sa blev det inte.. en promenad i stallet fungerade lika bra..
Hoppas pa solsken och frost snart, sa det torkar upp lite i markerna. Till och med algarna lider av plaskandet.. ha en bra helg alla..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

578991_10151151980989077_943627759_n.jpg
Gry 6 ½ månad, e: Gandalf u: Alwa-Alvedon Kry. Gry är 124 cm i mankhöjd och 128 cm i rumphöjd! :-)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL. Min snoketok (Lester) har haft en veckas planerad semester och igår fick han börja jobba igen. Tog en halvmils joggingtur, trevlig trav som vanligt och några fattningar. Jobbade inte så mycket med honom egentligen, utan han fick gå i en relativt fri form.
Ska jobba igång honom med samling och skolor igen från nästa ridpass som torde bli imorgon (om jag inte blir väldigt sen från jobbet - ska på möte 3½ mil hemifrån).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 960
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 307
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp