Bukefalos 28 år!

Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red Tintin barbacka för första gången igår! :D Orken var lite sisådär för min egen del (måste ha en förkylning i kroppen som spökar eller något) så jag tänkte det kunde vara ett bra läge att prova. Kom mej upp (bra med pall och snäll häst) trots mina äckligt styva termobyxor! Tintin var lite förvånad över vad jag sysslade med men traskade snällt på. Vi red ett varv över stallsplanen och en liten bit längs vägen, det hade börjat skymma och vi hade inga reflexer på så det blev bara kort. Åh vad jag tycker om min lilla bästhäst :love: så härligt när det mesta bara fungerar!

Sen i efterhand kom jag på att det kanske inte är så schysst att rida barbacka på en häst som fäller enormt och inte ha tagit min egen bil till stallet. Har lånat syrrans bil för min är på verkstaden. Har förvarnat om att det kan finnas hästhår i bilen men behöver ju inte överdriva :nailbiting:
 
Red väldigt mycket barbacka tidigare, nu blir det bara någon gång ibland. Det var mycket bekvämare när hästen var rundare.. :D Nu har hon ju gått ner i vikt och ändrat sig i kroppen rätt mycket, så fuskar med fårskinnsadel när andan faller på, haha.
 
Red alltid barbacka innan men sen blev man feg än ngn anledning när man väl hittade sadlar man satt bra i och med Ibbe så känns det dumt att rida barbacka när jag är lite stor på honom..
 
Red väldigt mycket barbacka tidigare, nu blir det bara någon gång ibland. Det var mycket bekvämare när hästen var rundare.. :D Nu har hon ju gått ner i vikt och ändrat sig i kroppen rätt mycket, så fuskar med fårskinnsadel när andan faller på, haha.
Fårskinnssadel är trevligt, min kompis har en sån till sin häst så den har jag provat att rida hennes häst med ett par gånger. Väldigt skönt! :)

Rider väldigt sällan barbacka numera, Tintin var dock väldigt bekväm att sitta på så jag rider gärna barbacka igen nångång. Min förra häst tyckte det var lite läskigt om ryttaren tappade balansen och han parerade så kraftigt att jag föll av när jag var oförberedd på det.. Däremot gick min medryttarponny alldeles utmärkt att rida barbacka på, den sista tiden hon reds var alltid utan sadel eftersom den slutade att passa då hon tappade muskler med åldern. Hon var fantastiskt snäll, henne kunde man rida ut i skogen barbacka och med repgrimma utan problem :love:
 
Idag kom veterinären för tandkoll. Två år sedan sist, vilket verkar vara lagom intervall för Ariel. Ricky höll på att fälla sina sista mjölktänder, blir koll för säkerhets skull om ett år så allt är ok där. Bägge svettades efteråt, Ricky hade rännilar i ansiktet. :heart Jag har lärt mig från tidigare år, så bägge fick ha ylletäcke på sig tills de kvicknat till tillräckligt för att gå ut (efter tre timmar).
 
Hade glömt hur jobbigt det var att hitta benskydd till fjordingar.. Hoppskydd tror jag att jag vet vad som kan gå - men ingen aning om vilka som funkar till dressyren.
Ni som har skydd - vad har ni för märken och storlekar (hopp och dressyr)?
 
Hade glömt hur jobbigt det var att hitta benskydd till fjordingar.. Hoppskydd tror jag att jag vet vad som kan gå - men ingen aning om vilka som funkar till dressyren.
Ni som har skydd - vad har ni för märken och storlekar (hopp och dressyr)?

Använder aldrig skydd annat än till löslongering där den ena behöver eftersom han trampar av sig skorna och slår på sig. Då har jag maratonskydd för de går att använda relativt bra trots fel omfång.

Annars måste man ju ha korta skydd för att de ska kunna röra sig naturligt men tillräckligt stora i omfång. Det finns inte många sådana och de som finns tror jag gör mer skada än nytta när de inte passar.
Har jag för stor häst så kan de inte böja kotorna eller/och knäna tillräckligt bra och är de för små i omfång kan man ju spänna för hårt.

Omvärdera varför du har skydd och fundera på om det verkligen är något du behöver.
 
Använder aldrig skydd annat än till löslongering där den ena behöver eftersom han trampar av sig skorna och slår på sig. Då har jag maratonskydd för de går att använda relativt bra trots fel omfång.

Annars måste man ju ha korta skydd för att de ska kunna röra sig naturligt men tillräckligt stora i omfång. Det finns inte många sådana och de som finns tror jag gör mer skada än nytta när de inte passar.
Har jag för stor häst så kan de inte böja kotorna eller/och knäna tillräckligt bra och är de för små i omfång kan man ju spänna för hårt.

Omvärdera varför du har skydd och fundera på om det verkligen är något du behöver.

Jag använder i stort sett inte skydd, heller.
Rider mest dressyr/western/bruksridning/skogsridning och där behövs inte skydd.
Den lilla körning jag gör behöver inte heller benskydd.

Jag tror att benskydd och täcken är sådant många använder utan att de egentligen behövs.
 
Jag använder i stort sett inte skydd, heller.
Rider mest dressyr/western/bruksridning/skogsridning och där behövs inte skydd.
Den lilla körning jag gör behöver inte heller benskydd.

Jag tror att benskydd och täcken är sådant många använder utan att de egentligen behövs.

Jag har svårt att se att det skulle behövas överhuvudtaget. Inte ens i hoppning.
 
Jag har svårt att se att det skulle behövas överhuvudtaget. Inte ens i hoppning.

Håller med.
I enstaka western-klasser finns behov: de klasser där spinn ingår, eftersom hästen mycket snabbt ska korsa frambenen väldigt uttalat. Där finns det risk att hästen slår sig i överkorsningen, och de mjuka frambensskydd som används där, kan säkert göra stor nytta (man kan å andra sidan ifrågasätta det kloka i att träna hästarna att genomföra en rörelse som innebär stor risk att de slår sig).
 
Jag vill ha skydden i förebyggande syfte. Självklart ska skydden passa - därför jag frågade om tips. Men jag letar vidare.
 
Hade glömt hur jobbigt det var att hitta benskydd till fjordingar.. Hoppskydd tror jag att jag vet vad som kan gå - men ingen aning om vilka som funkar till dressyren.
Ni som har skydd - vad har ni för märken och storlekar (hopp och dressyr)?

Numera använder jag sällan skydd pga risk för överhettning av senor. Mina har bra benställningar och slår sig inte.

Men i hoppning har jag hööks billiga stl ponny. I dressyr har jag Professional choice stl small.

När jag hoppar terräng har jag skydd + boots runt om.
 
Använder heller inga skydd, av samma anledning som Habina. Ibland lindar jag, men det är verkligen enbart för syns skull. :D Händer mycker sällan, tar för lang tid..

Hade dressyrträning idag, var själv lite disträ av nagon anledning. Fokus lag idag pa skritt-galopp övergang, och avslutades med en för oss mycket ansträngande övning: stor volt i höger varv, vid X liten volt i volten at vänster (alltsa "inne i" nästa stora volt i en attvolt, typ). Vid X vänster galopp, ett varv pa stora volten i vänster galopp. Vid X avbrott till trav, liten volt inne i nya stora volten, vid X höger galopp. Jag var helt genomsvettig efterat, red dessutom i t-shirt! :confused:

Har försökt na min sadelutprovare utan framgang, sa jag kontaktade ett företag som är lite större. Blev uppringd en gang igar och en gang idag, verkade inte som om killen hade läst min kravlista över huvud taget. Tycker inte det är sa himla komplicerat; hyfsat kort anläggningsyta, bogfrihet, 17", plats för lite manke. En vanlig sadel för liten storhäst eller större ponny. Runt 1000 Euro. Priserna här är som i Sverige, nagot lägre kanske. Men han yrkade bestämt pa att "det är omöjligt, det är BARA Prestige som gör sadana sadlar och de far du inte för 1000 Euro". :cautious:
Fast jag vet att det inte stämmer, för jag har pejlat begagnatmarknaden i flera manader och de modeller som borde passa gar för 6-800 Euro. Är lite radvill, funderar pa att leta pa egen hand och lata min tränare kika vid ev. provridning. Hmm.
 
Jag vill ha skydden i förebyggande syfte. Självklart ska skydden passa - därför jag frågade om tips. Men jag letar vidare.

Jag funderar också på detta som @kryddelydd frågar. Det är alltså inte för att vara sådan utan för att jag tror att man ofta slentrianmässigt gör saker man lärt sig för länge sedan som man i dag vet är onödigt och faktiskt kan skada mer än hjälpa.
Benskydd/senskydd är just en sådan grej som har visat sig i många fall varken tillföra något eller ibland faktiskt skada.
 
Håller med.
I enstaka western-klasser finns behov: de klasser där spinn ingår, eftersom hästen mycket snabbt ska korsa frambenen väldigt uttalat. Där finns det risk att hästen slår sig i överkorsningen, och de mjuka frambensskydd som används där, kan säkert göra stor nytta (man kan å andra sidan ifrågasätta det kloka i att träna hästarna att genomföra en rörelse som innebär stor risk att de slår sig).

Nja, kanske lite orättvist tänker jag att man ska låta bli att träna sådana rörelser. Jag tänker på Herr Grå som inte har annat än kronrandsskydd i maraton eftersom det enda han verkar göra, väldigt sällan är att eventuellt trampa sig med brodd på kronranden.
Å andra sidan är det ju en sport där det förefaller vara mycket stor risk att de både trampar sig och slår sig, vilket Bruno, med sin gång och lite mer kropp, garanterat kommer göra och kommer således att vara fullskyddad.
 
Nyfiken.
Vad är det du vill förebygga genom att använda "dressyrskydd"?

Småsår och skador. Ena hästen halkade tex rejält, enligt veterinären hjälpte skydden till för att undvika en större skada på senan (sparkade sig själv).
En annan häst som är väldig överladdad när hon rids har ett par gånger fått bulor/småsår efter dressyrtävlingar när hon busat runt och råkat slå sig själv. Har aldrig haft liknande på träning fast hon betett sig på samma sätt men har skydd. Har aldrig märkt att nån av mina hästar har haft problem med skydd så därför ser jag det som en enkel försäkring.
 
Numera använder jag sällan skydd pga risk för överhettning av senor. Mina har bra benställningar och slår sig inte.

Men i hoppning har jag hööks billiga stl ponny. I dressyr har jag Professional choice stl small.

När jag hoppar terräng har jag skydd + boots runt om.

Tack för tipsen! Har PC skydden på mina större när jag tränar terräng - super om dom mindre storlekarna funkar. Ska titta mer på dom:)
 
@Daisy, verkar svårt att få tips utan åsikter. Som 'dressyrskydd' har jag använt Catago i stl Cob (men de måste passa exakt annars kan de skava på senan) men de är väldigt stabila och bra om de passar. Som lite 'snällare' har jag haft Protectors med ludd.

Inte hittat några som jag har känt mig bekväm med att ha i många timmar, för värme, senor osv så jag brukade byta mellan slingorna på tävling. Sista åren behövde vi inte skydd i början men brukade slänga på de sista timmarna när tröttheten började komma, för säkerhets skull. Då blev det korta skydd.
 
Småsår och skador. Ena hästen halkade tex rejält, enligt veterinären hjälpte skydden till för att undvika en större skada på senan (sparkade sig själv).
En annan häst som är väldig överladdad när hon rids har ett par gånger fått bulor/småsår efter dressyrtävlingar när hon busat runt och råkat slå sig själv. Har aldrig haft liknande på träning fast hon betett sig på samma sätt men har skydd. Har aldrig märkt att nån av mina hästar har haft problem med skydd så därför ser jag det som en enkel försäkring.

Tänk bara på att det också kan skada och att det verkar vara mer vanligt. Jag skulle använda om jag visste att jag har en sådan häst som har problem, inte före.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 426
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 335
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp