Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe.
Ridvägar med precision, tempoväxlingar, serpentiner (underskattad övning), volter, åttor (det vill säga ridvägar), ställa, ställa om.
Och så kan man lägga upp bruks- och trailhinder och markbommar.

Unghästar behöver ju inte så lång stund i taget innan de blir trötta i huvudet.

Haha, vet jag ju egentligen. Får kika lite på Hippsons ridövningar efter inspiration. Hästen fyller tolv i år så någon unghäst är hon inte längre även om hon inte är särskilt högt utbildad. :D
 
Testade att tömköra igen idag. Senaste gången var i början av december. Tintin kan, inte jag. Gick bättre än förra gången åtminstone.. På ridbanan går det helt okej, när vi gick ut så vinglade vi mest hit och dit och gick i cirklar. Att försöka tömköra med en hungrig fjording som inte riktigt har lust att gå någolunda rakt fram var inte så lätt. Men emellanåt gick det helt okej, vi får träna vidare bara :)
 
Hade glömt hur jobbigt det var att hitta benskydd till fjordingar.. Hoppskydd tror jag att jag vet vad som kan gå - men ingen aning om vilka som funkar till dressyren.
Ni som har skydd - vad har ni för märken och storlekar (hopp och dressyr)?

Jag som blivit dressyrnörd älskar att använda benskydd eller lindor. Absolut inte nödvändigt men kul att få göra sig fin ibland ;) Jag använder mest Catago(stl Cob) eller Jacson(stl P) dressyrskydd eller "luddskydd" från HG tror jag (M fram och L bak), till bomarbete har han Tekna (stl Cob). :)
 
Testade att tömköra igen idag. Senaste gången var i början av december. Tintin kan, inte jag. Gick bättre än förra gången åtminstone.. På ridbanan går det helt okej, när vi gick ut så vinglade vi mest hit och dit och gick i cirklar. Att försöka tömköra med en hungrig fjording som inte riktigt har lust att gå någolunda rakt fram var inte så lätt. Men emellanåt gick det helt okej, vi får träna vidare bara :)

Jag ska sätta igång med Isak med tömkörning igen. Jag tycker tvärt om: ute längs vägen går det hyfsat för då begriper han ju vart vi ska. Att försöka ha något slags precision i paddocken var tvärkört när jag försökte i vintras.
Isak blir två år i år och ska köras in "på riktigt" under våren, har jag tänkt mig.
 
Jag som blivit dressyrnörd älskar att använda benskydd eller lindor. Absolut inte nödvändigt men kul att få göra sig fin ibland ;) Jag använder mest Catago(stl Cob) eller Jacson(stl P) dressyrskydd eller "luddskydd" från HG tror jag (M fram och L bak), till bomarbete har han Tekna (stl Cob). :)

Har testat ett par Tekna, men i storlek ponny och där är det lite tajt med kardborrebanden så cob borde funka på min. Då är våra nog inte helt olika i benen, finns hopp om att hitta dressyrskydd :) Tack för tipsen!
 
God nyhet: vi får rida ut igen, med förbehållet att vi undviker gården med kvarkasmittade hästar. Där rider vi inte så gärna ändå, pga tung traktortrafik.
Dålig nyhet: ibland är Alva svullen i senan längst ner mot kotan på höger bak. Ibland på vänster också, men där är det svårare att se eftersom det benet ibland tjocknar lite efter griffelbenbrottet 2015 (Normalt enligt vet). Hon rör sig inte orent och ömmar inte heller, men nu har jag hetsat upp mig själv med skräckgoogling efter senskador och kotledsinflammationer, så jag ringer vet och bokar tid imorgon. Så får de komma nästa vecka och göra ultraljud.
Försöker komma på möjliga orsaker, kanske har vi tränat lite hårt det sista (fast det har vi egentligen inte) eller så är underlaget i hagen för djupt och löst (fick ny sand för ett tag sedan och den har inte satt sig än). Blä. Får se vad vet säger imorgon på telefon.
 
God nyhet: vi får rida ut igen, med förbehållet att vi undviker gården med kvarkasmittade hästar. Där rider vi inte så gärna ändå, pga tung traktortrafik.
Dålig nyhet: ibland är Alva svullen i senan längst ner mot kotan på höger bak. Ibland på vänster också, men där är det svårare att se eftersom det benet ibland tjocknar lite efter griffelbenbrottet 2015 (Normalt enligt vet). Hon rör sig inte orent och ömmar inte heller, men nu har jag hetsat upp mig själv med skräckgoogling efter senskador och kotledsinflammationer, så jag ringer vet och bokar tid imorgon. Så får de komma nästa vecka och göra ultraljud.
Försöker komma på möjliga orsaker, kanske har vi tränat lite hårt det sista (fast det har vi egentligen inte) eller så är underlaget i hagen för djupt och löst (fick ny sand för ett tag sedan och den har inte satt sig än). Blä. Får se vad vet säger imorgon på telefon.

Är det bara längst ner hon är svullen? Då skulle jag kolla upp det för säkerhets skull.
Är det hela senan skulle jag kunna tänka mig att det kan var att gräset kommit igång. Gräs kan utlösa "sensvullna" ben men då är det liksom hela vägen uppifrån knät och ner till kotan med mest neråt kotan.
 
Är det bara längst ner hon är svullen? Då skulle jag kolla upp det för säkerhets skull.
Är det hela senan skulle jag kunna tänka mig att det kan var att gräset kommit igång. Gräs kan utlösa "sensvullna" ben men då är det liksom hela vägen uppifrån knät och ner till kotan med mest neråt kotan.

Nej, det är bara längst ner. Djupa böjsenan tror jag, har jag googlat mig fram till. Blir först "svampigt", en mjuk svullnad. När jag kyler med kallvatten känns det som en fast kula. Har lindat fast såna där blåa kylpåsar med gel i, som idrottare har, vet du vad jag menar? De får hon ha på i en kvart, 20 min, och därefter är svullnaden tydligt mindre.
Hon går inte på gräs, utan i sandhage. Pest eller kolera får man välja mellan här, sandhage eller gödslat monsterbete. Brukar börja vänja in henne först efter midsommar, har blivit lite avskräckt av alla smällfeta ponnyer här..
 
Ikväll tömkörde jag Ricky. Det blev inte så bra, även om han gjorde det han skulle. Men han blir alldeles för glad i hatten av att göra saker (och ffa vara duktig), så det blir farligt för både mig och honom. Ikväll hände inget, men det var nära några gånger.

Så nu lägger jag inkörningen på hyllan ett tag och så får han vara lös på uteritterna med Ariel tills det är dags för inridning. Tror det kommer göra honom gott att få bygga upp kroppen ordentligt, med rejält med klättring som ökas successivt. Bara Ariel som kommer bli less på att skritta en massa. ;)
 
Kul med tömkörning och kul med tävling! Vi tar det lite lugnt i helgen, veterinären kommer på måndag. Hur funkar ultraljud egentligen, måste pälsen rakas ner? Alvas fina hovskägg... :(
 
Idag var det strålande sol, efter att ha varit regn och mulet i helgen. Så jag beslöt mig för att rida ut med Ricky lös. Kruxet är bara att det tar sån tid att fixa i stallet, ta in hästar, göra i ordning hästar, så när vi väl (efter 2 h) var klara för avfärd, så var solen försvunnen. :p

Skrittade vår vanliga runda, som brukar ta 40 min, men med busig Ricky som störde Ariel ibland (det är tydligen dags att träna glidtacklingar tycker han :meh:) tog det 50 min. Ricky var sjöblöt i svett och Ariel var inte ens varm under sadeln. :cool: Men Ricky sprang förstås massor, inklusive diverse skolor ovan marken. Blir spännande att rida in honom i sommar, tror jag får se till att han blir lite betestjock först. :angel:
 
Så, jag kan pusta ut lite - ingen senskada, ingen konvalecens på månader eller år. Det är inte senan som är svullen utan senskidan (heter det så på svenska?!) och trakterna bak är för låga. Nu ska hon skos bak och trakterna ska få bli högre så vinkeln stämmer igen. Inte klokt vad hemmablind man kan bli, har inte alls tänkt på vinkeln bak men nu när vet sa det... Jisses.

Använder ni några produkter för att kyla ben? Det skulle jag fortsätta med, tyckte vet, och hon rekommenderade kyldamasker från Horseware. De är dyyyra, men hon menade att de är värda sitt pris. Har någon provat kyllera?
 
Ibbe var på kliniken idag och fick ok stämpel i rumpan :), vet inte om jag skrev här men han drog ju iväg förra söndagen med draglinor och tömmar slängande efter sig i ngn km, så har varit lite nojig över att han skulle ha fått hårda slag över senorna av allt (allt var ju faktiskt snurrat runt om bakbenen när jag väl kom ikapp och kunde skära loss..) Men han fick vara beröm :), inte minsta lilla halt utan var av fin typ med klockrent steg :).

Vägde honom också och vågen visade på 469kg har jag för mig, Är det hyffsat normalt för en stor c-d fjord? Kom på precis att det ju stod en mätpinne i spring gången så hade kunnat mäta honom också :/..
 
Min (~144) vägde 419 sist, i slutet av förra året. Hade då gått ner 60 kg efter förra tillfället. Nu är hon rätt slimmad men inte tävlingskondis eller så.
 
Min (~144) vägde 419 sist, i slutet av förra året. Hade då gått ner 60 kg efter förra tillfället. Nu är hon rätt slimmad men inte tävlingskondis eller så.
Ja ibbe kan nog gå ner i alla fall en 20kg och sen byta ut resten mot muskler ;). Men han har i alla fall blivit lite smalare sen han kom hit efter sommarbetet :) (i tid för nästa ;) övertalat ägaren om att inte ha honom på bete och istället ha hårdträning inför försäljning :p.
 
Ibbe var på kliniken idag och fick ok stämpel i rumpan :), vet inte om jag skrev här men han drog ju iväg förra söndagen med draglinor och tömmar slängande efter sig i ngn km, så har varit lite nojig över att han skulle ha fått hårda slag över senorna av allt (allt var ju faktiskt snurrat runt om bakbenen när jag väl kom ikapp och kunde skära loss..) Men han fick vara beröm :), inte minsta lilla halt utan var av fin typ med klockrent steg :).

Vägde honom också och vågen visade på 469kg har jag för mig, Är det hyffsat normalt för en stor c-d fjord? Kom på precis att det ju stod en mätpinne i spring gången så hade kunnat mäta honom också :/..

Reggie vägde 375kg i höstas, som treårig hingst på 142 cm och perfekt hull.
 
Idag har vi löshoppat lite :) egentligen skulle vi rida ut med en kompis och hennes häst, men det blev så blåsigt att vi skippade det. Tintin har blivit löshoppad en gång tidigare, men då fattade han inte riktigt poängen med det hela. Gick bättre idag med en annan häst som draghjälp och motiverare. Och hoppa det kan han, tekniken finns och ser bra ut, så det finns att träna på så småningom! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 895
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp