Bukefalos 28 år!

Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Daisy, verkar svårt att få tips utan åsikter.

Vissa "åsikter" kan också vara kunskap som en trådskapare inte vet eller inte tänkt på. Just undersökningar av skyddens vara slentrianmässigt har ju varit aktuell som ett "problem".

Hittills har jag t.ex inte mött en fjording (jag har mött många i mitt liv) som verkligen behöver skydd i "vanlig" ridning (dressyr, hoppning, uteritter, hagtid, dressyrridning, precisionskörning eller dressyrkörning). De har ju också naturligt tjock hud och mycket hår runt benen.

Jag har dock sett många som varit hämmade i sin gång och i sin hoppning. Där ryttaren sedan blivit glad när hästen helt plötsligt ändrat sig till det mycket bättre i ridningen.

Att ha det vid lössläpp på volten, viss westernträning eller maratonkörning har jag större förståelse för men har inte använt om jag inte vet hur det ser ut på riktigt.

Ha det för snyggt, hade jag haft mer förståelse för även om jag personligen tycker det är fjantigt i annat än uppvisningar (har en medryttare som alltid ska "snyggskydd" i ridhuset eller på träning vilket jag suckar åt varje gång). Sedan suckar medryttaren när jag kommer till träning àu naturell, jämt.
 
Vissa "åsikter" kan också vara kunskap som en trådskapare inte vet eller inte tänkt på. Just undersökningar av skyddens vara slentrianmässigt har ju varit aktuell som ett "problem".

Hittills har jag t.ex inte mött en fjording (jag har mött många i mitt liv) som verkligen behöver skydd i "vanlig" ridning (dressyr, hoppning, uteritter, hagtid, dressyrridning, precisionskörning eller dressyrkörning). De har ju också naturligt tjock hud och mycket hår runt benen.

Jag har dock sett många som varit hämmade i sin gång och i sin hoppning. Där ryttaren sedan blivit glad när hästen helt plötsligt ändrat sig till det mycket bättre i ridningen.

Att ha det vid lössläpp på volten, viss westernträning eller maratonkörning har jag större förståelse för men har inte använt om jag inte vet hur det ser ut på riktigt.

Ha det för snyggt, hade jag haft mer förståelse för även om jag personligen tycker det är fjantigt i annat än uppvisningar (har en medryttare som alltid ska "snyggskydd" i ridhuset eller på träning vilket jag suckar åt varje gång). Sedan suckar medryttaren när jag kommer till träning àu naturell, jämt.

Okej. Det är kanske jag som tror att de flesta kan tänka själv och när det krävs väga för- och nackdelar.
Jag ser t ex ofta (inte alltid) större anledning till att ha skydd vid ridning/körning när jag som ryttare/kusk faktiskt stör hästens naturliga balans och även om målet är just att hästen ska gå i balans och ha koll på sina ben, så kan det bli fel på vägen. När hästen är lös, väljer den själv var den sätter sina ben, men det kan så klart också bli fel.

Att jag tänker annorlunda betyder inte att jag säger att du har fel. Självklart kan man diskutera men ibland är det synd att man inte bara kan ställa en fråga och få ett svar. Tyvärr så gav jag mig också in i diskussionen. Det var inte min avsikt.
 
@Daisy, verkar svårt att få tips utan åsikter. Som 'dressyrskydd' har jag använt Catago i stl Cob (men de måste passa exakt annars kan de skava på senan) men de är väldigt stabila och bra om de passar. Som lite 'snällare' har jag haft Protectors med ludd.

Inte hittat några som jag har känt mig bekväm med att ha i många timmar, för värme, senor osv så jag brukade byta mellan slingorna på tävling. Sista åren behövde vi inte skydd i början men brukade slänga på de sista timmarna när tröttheten började komma, för säkerhets skull. Då blev det korta skydd.

Tack för tipsen! Catagoskydden har jag varit lite 'rädd' för eftersom dom känns lite hårda så kan tänka mig att passformen är extra viktig, men ska klart kolla upp dom!

Sådana långa pass förstår jag att det är svårt att hitta vettiga skydd till, smart att sätta på dom på slutet när dom antagligen gör mest nytta. Jag håller mig mest till 'vanliga' kortare pass så då är det sällan något problem med sån värme. Tur det, tufft nog att hitta något som alls passar dom gula benen:)
 
Att jag tänker annorlunda betyder inte att jag säger att du har fel. Självklart kan man diskutera men ibland är det synd att man inte bara kan ställa en fråga och få ett svar. Tyvärr så gav jag mig också in i diskussionen. Det var inte min avsikt.

Men det är ju ett diskussionsforum. Det blir ju väldigt konstigt om vi tar bort diskussionerna.
Det var väl bra att du gav dig in? Det är ju viktiga saker och undersökningar som diskuteras så varför bortse från den faktorn?
 
Men det är ju ett diskussionsforum. Det blir ju väldigt konstigt om vi tar bort diskussionerna.
Det var väl bra att du gav dig in? Det är ju viktiga saker och undersökningar som diskuteras så varför bortse från den faktorn?

För att jag tycker att man ibland kan ställa en fråga om få ett svar? Diskussioner angående benskyddens vara eller inte vara känner jag kanske passar bättre på ett utrustningsforum, men det är också en åsikt, på tal om diskussion så lämnar jag den med konstaterandet att fjordhästar är individer precis som andra hästar o har olika behov och användningsområden.
 
Det jag (som har hästarna på lösdrift) kan tycka är svårast, är att få benen tillräckligt rena (ffa vår/höst) för att våga ha skydd på. Minsta lilla gruskorn kan skava och jag har iaf så håriga gulingar att det är hopplöst även om jag borstar en massa alternativt sköljer med slang (beroende på om smutsen är torkad eller blöt).

När jag hade min "vi är så snygga med vita PS-skydd) och jag var supernoga med att rengöra benen innan, så var skydden ändå rejält nedgrusade efter ridning. Oklart om det var pga att jag inte lyckades rengöra ordentligt innan eller om det kröp in gruskorn medan vi red.

När jag sedan lärde mig om överhettning av senor, så slutade jag helt med skydd.

Har senskydd i stl ponny ibland i hoppningen, men det är på gränsen att kardborrknäppningen räcker till. Köpte ett par i stl cob, men de tar i carpus, så skulle jag rida i dem skulle Ariel garanterat protestera. Ricky har jag faktiskt aldrig haft skydd på, han har helt hiskeligt med hår. :p

Här är förresten en rolig bild från första gången han var iväg och löshoppade seriöst, då var det träbommar med färg, Ricky tyckte det var onödigt att lyfta för mkt på benen, så han tog med sig lite färg. :o

160504_003_572a4b96e087c379df737e7b.jpg
 
Hoppas bilden funkar nu, testade att ladda upp här på Buke från mobilen... Provred min egensydda ridkjol idag, barbacka (fast satt på en fårfäll, lite fusk) i snålblåsten. Får helt klart godkänt! :)

mobiluppladdningar.765
 
Nja, kanske lite orättvist tänker jag att man ska låta bli att träna sådana rörelser. Jag tänker på Herr Grå som inte har annat än kronrandsskydd i maraton eftersom det enda han verkar göra, väldigt sällan är att eventuellt trampa sig med brodd på kronranden.
Å andra sidan är det ju en sport där det förefaller vara mycket stor risk att de både trampar sig och slår sig, vilket Bruno, med sin gång och lite mer kropp, garanterat kommer göra och kommer således att vara fullskyddad.

Relevant tanke.
Ska man verkligen träna på rörelser som innebär ganska stor risk att hästen slår sig???

"försvarar mig" med att påpeka att jag egentligen inte tränar eller tävlar reining - just för att jag är tveksam till den grenens nyttighet för hästen.
Åtminstone så som många verkar träna hästen... och självklart finns de där goda, positiva undantagen där hästen tränas mångsidigt och inte slits på, men det verkar ganska vanligt att en reininghäst tränas på galopp, stop, spinn.
Och så lite mer galopp, stop, spinn.

Själv har jag tävlat med hyfsad framgång i ett antal rid-grenar tom C-nivå (regionalnivå) och även enstaka starter med skapliga resultat på B-nivå men då är inte reining det som jag fokuserat på även om jag tävlat även den grenen (har faktiskt vunnit en reining på B-nivå (nationell nivå) med min kallblodstravare).
Och när man tränar och tävlar reining så är frambensskydd bra idé.
 
Jag är också ute efter benskydd till ibbe nu, han har ju inget lager fluff på benen nu sen han helklipptes så lite stötdämpning behövs när man ska springa fort och flänga omkring :), har ett par mjuka damasker från hööks sen innan men de kasar ner så fort det går fort.. Dressyr på banan funkar de för dock, men vill ha ngt som sitter ordentligt. De störas eskadron skydd passar i omkrets men de är lite för höga, ev hade de kunnat vara lite lite mindre i omkrets också.. catago är lina höga som eskadron så de är nog inget för oss.. eskadron och catago ponny skydden är också mycket mindre än de i full av vad jag sett.
 
Har varit ute på terrängtur idag, tror att det är närmare en månad sen sist vi var ute på någon längre tur. Bäst att passa på när man får sällskap! :) Tintin var lite knasig och tyckte det var monster och annat läskigt lite överallt idag, men det får jag till största delen skylla på mig själv då han inte varit igång så mycket den senaste veckan..

Lista över saker som Tintin tyckte var läskigt idag:
- skramlig traktor
- barn som lekte på andra sidan diket bredvid vägkorsningen
- asfalt som smält fram
- grusväg som smält fram
- vattenpölar
- stenar i skogen
- lervatten som skvätte under magen när vi travade
- rävar i en rävfarm (vi rider förbi där nästan varje gång)
- människor som rör sig vid rävfarmen

En sån dag idag ;) tur att det är en fjording man har och inte nån annan mer sprättig sak till häst. Tintin mest bara kollar/stannar/hoppar till lite, så det är inget större problem. Men när man vet hur han brukar vara så tycker jag lite synd om honom när han har såna här dagar när allt är läskigt. Fast det behöver bara tränas på och det går bättre hela tiden. Tidigare har han haft väldigt svårt med att våga gå först, nu går det helt okej och Tintin verkar vara okej med att gå först nästan hela tiden. Brukar ta halva rundan ungefär så har han slappnat av och går piggt framåt med spetsade öron :) så det får man vara väldigt nöjd med även om han var lite småknasig idag :up:
 
Jag har också ridit idag. :laugh: Vi hade lite Dr Jekyll and Mr Hyde, men jag är så van att jag knappt tänker på det längre. Dvs hon är sååå långsam bortåt, orkar knappt trava. Sedan hemåt taktar hon och tar alla hjälper som galopp. :p

Men vi hade en härligt tur tillsammans och det är verkligen underbart att sitta upp efter 12 dagars vila och hon bara känns trygg. :love:
 
En rävfarm hade min nog också kollat konstigt på. :p

Hade hästledigt igår och idag vaknade jag upp till 14 sms från olika stallkamrater som informerade om kvarka i ett stall i området, herpesvirus i ett annat stall lite längre bort, samt att vår stallägare belagt stallet med uterittsförbud. :arghh:

Detta i kombination med att vår ridbana är sämst i världen - mer än hälften av ryttarna lallar runt spåret och rider inte ut i hörnena, vilket i praktiken innebär att vi har en 20 cm djup ovalbana. Hen som sladdar banan gör det inte bättre då hen enligt utsago "inte vågar" ta med hörnena. :mad:
 
Precis gått in efter en traumatisk upplevelse :/, tömkörde Ibbe och skulle testa dra harven, hakade på bommen utan harvar först, Går ngt steg, den stötte till mitt ben och hoppade till, Ibbe blir rädd och rycker, bommen hoppar efter och så drar han iväg över stengärde och genom 2 elstaket, ut på grusvägen 2km, ut på v13 som är en 80väg med trafik som kommer, jag kastar mig i bilen och kör efter i full fart, motar in honom på en grusväg adär en gammal man går ut framför hästen och fångar in. Varpå jag kastar mig ur bilen och snabbt som skjutton skär loss tömmarna och draglinorna som snurrar sig runt hans ben.

Ibbe står lugnt och fint när jag tar av selen och draglinorna.
Fick gå hem till en kompis i närheten och kolla igenom allt och få lift hem (tog dock sin tid för herren att gå in i släpet :(.)

Är just nu helt slut, har ont efter blåsor i händerna och stort blåmärke efter att bommen träffade mitt ben. Inte är sårig på bakbenen så ska göra rent nu och ta ut vet imorgon.

Är otroligt glad över att jag valde snickarbyxorna och på så sätt hade en kniv på mig, jag är glad över att Ibbe hade ett rakt vett på sig och inte drog isönder munnen, jag är glad över att de på v13 stannade när jag sicksackade fram i panik efter hästen.

Och är tacksam för att mannen var ute i trädgården och såg Ibbe komma (och hejdade honom) och även för att kompisen var hemma och kunde hjälpa med lastning och köra hem oss.

Ska ut och göra rent såren nu, samt byta brutna stolpar och skarva eltråden.
 
Ridit en del under helgen (jag rider alltid men det är mest "mer av samma").
ridkurs med Lester på lördagen, jättetrevliga ridpass med tuffa galoppövningar inklusive öppna och sluta i galopp (inte helt enkelt att orka hålla galoppen) och lite träning på byten. Samling och längning i galopp (och lite i trav).
Yngve skulle också ha gått ett pass, men han fick enbart en transport-resa eftersom instruktören blev tvungen att avbryta kursen pga egen sjukdom (hon var inte fräsch på slutet).
Yngve fick å andra sidan ett pass i paddocken på söndagen (nu är min paddock i stort sett framtinad) och den förbättrade galopp som vi fått till under vintern märktes på att tiometersvolterna inte var särskilt jobbiga längre.

Ärlig hoppade. Inte många språng.
Men attans att den där hästen är så humörs-beroende! Jag har inte hoppat med honom sedan september eller något. Igår seglade han lätt över 95 cm och bjöd glatt. Behövde väl fyra språngs ansats, inga problem...
Först hoppade vi ett skutt över 60cm, sedan höjde jag alltså (men visste inte hur högt; lade bara upp bommen där den hamnade; mätte gjorde jag senare) och det fanns ingen tvekan.

Mycket synd att han inte är pålitlig i att hoppa annat än hemma.
När han med enkelhet tar 95 cm skulle han ju ha på SM att göra i hoppningen.
Nåja, jag har tänkt mig att åka ut på lite "blåbärshoppningar" med honom under året så han förhoppningsvis accepterar att hoppa på andra ställen också. För kapaciteten har han ju; jag kan inte hoppa utan han får sköta taxering och allt, helt själv. Jag kan sätta honom i galopp och styra, och sitta kvar när han glatt skuttar över de (rimliga) hinder jag siktar på.
 
Precis gått in efter en traumatisk upplevelse :/, tömkörde Ibbe och skulle testa dra harven, hakade på bommen utan harvar först, Går ngt steg, den stötte till mitt ben och hoppade till, Ibbe blir rädd och rycker, bommen hoppar efter och så drar han iväg över stengärde och genom 2 elstaket, ut på grusvägen 2km, ut på v13 som är en 80väg med trafik som kommer, jag kastar mig i bilen och kör efter i full fart, motar in honom på en grusväg adär en gammal man går ut framför hästen och fångar in. Varpå jag kastar mig ur bilen och snabbt som skjutton skär loss tömmarna och draglinorna som snurrar sig runt hans ben.

Ibbe står lugnt och fint när jag tar av selen och draglinorna.
Fick gå hem till en kompis i närheten och kolla igenom allt och få lift hem (tog dock sin tid för herren att gå in i släpet :(.)

Är just nu helt slut, har ont efter blåsor i händerna och stort blåmärke efter att bommen träffade mitt ben. Inte är sårig på bakbenen så ska göra rent nu och ta ut vet imorgon.

Är otroligt glad över att jag valde snickarbyxorna och på så sätt hade en kniv på mig, jag är glad över att Ibbe hade ett rakt vett på sig och inte drog isönder munnen, jag är glad över att de på v13 stannade när jag sicksackade fram i panik efter hästen.

Och är tacksam för att mannen var ute i trädgården och såg Ibbe komma (och hejdade honom) och även för att kompisen var hemma och kunde hjälpa med lastning och köra hem oss.

Ska ut och göra rent såren nu, samt byta brutna stolpar och skarva eltråden.
Åh fy vad hemskt! :crazy: Tur att det gick bra för både dej och hästen! Vi har också en stor 80-väg precis nära stallet och det är ett riktigt worst case scenario att någon häst ska komma ut på vägen.. Det hände för ett av grannstallen för lite mer än ett år sen, hästarna blev rädda och smet ur hagen ut på vägen och en häst blev påkörd och fick avlivas på plats.. :cry:
 
Igår fick Reggie hoppa lite.
Han är inte lika duktig som Ärlig på att bedöma avstånd, men han är väldigt hopp-villig och bjuder glatt på det han får framför sig och gör ordentliga försök.
Igår klarade vi 80 cm (ville bara testa) vilket jag tycker är duktigt av en fyraåring...
Ska ställa ut fler hinder - har bara tre på ridbanan nu, varav två ligger på 50 cm vilket pållarna tycker är lite fånigt - och lägga dem på 65-70cm med extra bomhållare förberedda för Ärlig och 90-100cm...

Det är bara det att jag är lite lat: ids inte bära fram och tillbaka, hit och dit. Så jag behöver tänka mig för när jag placerar ut hinder så jag inte blockerar diagonalerna, där jag vill kunna träna på skänkelvikningar och tempoväxlingar, eller de bästa volt-spåren. Vill kunna träna dressyr obehindrat med olika vägar, och också hoppa utan att behöva flytta och bära material.
 
Dag tre av kvarkapanik, vädret är strålande och ridbanan är en torr, lös öken. Jobbade från marken. Först med träns i rundpaddocken, lite förvänd öppna, sen lite lösgalopp. På ridbanan trav över bommar på lina, därefter övade vi på att flytta utskjutande bakben i halten. Lite ryggning på det, så fick det räcka. Känner redan nu hur motivationen tryter... Vad gör man på ridbanan? :D I vanliga fall övar vi på allt utomhus, det här med att rida runt, runt är inte riktigt min grej känner jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 718
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 958
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 307
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp