Bukefalos 28 år!

Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Nej, jag såg 120 000 kr för hästen och 150 000 med utustning.

Jag ser 95 utan och 120 med utrustning. Med tanke på den utrustning som beskrivs, så tycker jag nog att det verkar vara hyfsat snällt prispåslag för alla de sakerna.

Tycker för övrigt att prissättningen av islandshästar är svår att förstå. Samma annonstext kan leda till ett pris om 40000kr eller 90000kr så man måste nog se och jämföra hästarna för att begripa skillnaderna.

Trist om Niela ska sälja, men tankarna har ju uttryckts med jämna mellanrum och vid något tidigare tillfälle har ju också annons satts ut, så det är säkert ett genomtänkt beslut.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag måste säga att den här debatten "Hur kan du sätta ut din häst till ett så högt pris" som också alltid råkar drabba Niela (det var likadant sist när Jorunn låg ute på annons) känns trist. Klart vi kan diskutera prissättning generellt. Men jag har då aldrig hört någon kommentera mina eller någon annans användares annonser, så det blir lite konstigt när det hela tiden är Niela som får stå för exemplen vi ska diskutera, precis som när mobben gick angående att hon var för lång för att rida dressyr på Jorunn.
Inte diskuterar vi andra användare lika frekvent som Niela? Jag skulle inte tycka att det kändes kul att bli så omdiskuterad i varje fall.

Angående priser så är marknaden väldigt ojämn och oförutsägbar. Vissa hästar säljs dyrt och andra sjukt billigt. Jag hoppas priserna går upp så att inte så många behöver sluta med sin toppavel i Sverige och skulle se det som ett jättegott tecken om Jorunn blev såld för begärt pris.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Edit: såg nu annonsen, häst 95 000, inkl utrustning 120 000. Så den korrekta frågan är väl egentligen vad en isis/C ponny i 95 TSEK klassen "skall kunna"...

Då är nog priset sänkt. Igår kostade hon 120, 150 med utrustning.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag tycker inte att det är så konstigt att det är Niela som blir diskuterad. Hon provocerar själv duktigt med sina inlägg, delvis omedvetet, förmodligen, men jag skulle tro att det även är medvetet. Jag tycker att det är tråkigt när en och samma person hela tiden får trådar att brinna - men hon är inte utan skuld själv.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

En häst är värd det en köpare vill betala för den, så, om någon har ute sin häst för högt pris så är den värd det om någon är villig att betala för det.
Blir hästen inte såld, ja då är hästen uppenbarligen inte värd det priset.
Så enkelt är det och så är det med ALLT man ska sälja.

Sen förstår jag inte varför folk ska påpeka att någons häst är till salu såvid ägaren inte skriver ut det själv, det har ju inte vi med att göra.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

En häst är värd det en köpare vill betala för den, så, om någon har ute sin häst för högt pris så är den värd det om någon är villig att betala för det.
I princip så håller jag med, men det kräver att säljarna är något så när ärliga. Nu menar jag absolut inte att Niela skulle vara oärlig utan jag menar generellt.

Känner sig köparen lurad och med rätta så var det förmodligen inte rätt pris.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Brolinskan->Jag håller med helt och hållet. Skulle ni sitta här och diskutera mig och mina hästar eller min prissättning av hästen som jag har ute på annons, utan att jag bett om det skulle jag tycka att det var obehagligt.

Angående "rätt eller fel pris" så anser jag det snarare vara köparens fel än säljarens om den efter köpet känner sig lurad för att den betalat ett för högt pris. Då har man inte kollat upp hästen tillräckligt noga före köp. Som köpare får man försöka skaffa sig såpass mycket kunskap att man kan bedöma om priset är rimligt, eller ta hjälp av någon som kan. Säljaren behöver såklart också kunskap om vad som är vettig prissättning, men det är säljaren som bestämmer vad den vill sätta för pris. Kan man inte komma överens om vad som är rimligt så får säljaren behålla sin häst och leta efter någon som är villig att betala det begärda priset, och köparen får se sig om efter en annan häst.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Att sälja/ köpa häst och värdera priset är inte lätt.
Vad vill du betala för, vad menar säljaren med välriden/ bra tölt mm.
En del betalar extra för blup, färg, storlek, utbilding, tävlingsmeriter, andra prioriterar endast tölten eller i deras ögon billig häst.
I detta fallet är säljaren väl medveten om utbildningsgraden på hästen.
Bra försäljningsstall har en mer ärlig prissättning än ovana privatpersoner som ej baseras på känslor utan hästens utbildningsgrad.
Men man får också räkna med att betala extra för deras kunskap och namn.
Vad hästen är värd är alltid upp till köparen.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Angående "rätt eller fel pris" så anser jag det snarare vara köparens fel än säljarens om den efter köpet känner sig lurad för att den betalat ett för högt pris. Då har man inte kollat upp hästen tillräckligt noga före köp.

Eller så har säljaren inte varit ärlig, allt är inte kontrollerbart och det finns gränser för vad som är rimligt att kolla. Man kan inte bara skylla på köparen om det går snett även om det oftast är som du skriver.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*kl*

Jag fick spendera natten ute i stallet, min älskade Filipus fick en allergichock/allergisk reaktion och ett tag var han riktigt dålig, vi trodde nästan han skulle dö. :(

Men till sist vände det som tur var! Hemskt var det, att se sin älskade häst så dålig. Han svällde upp så mycket och fick stora knölar över hela halsen, under magen och på rumpan. Han fick stå med sänkt huvud för att kunna andas. :cry:

Idag är han betydligt bättre, knölarna och svullnaden har gått ner och han är mycket piggare. Dock vet vi inte vad som orsakade detta, om han har blivit biten av en orm eller ätit nåt olämpligt.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Håller helt med moli och Brolinskan ang. den här diskussionen.
Tycker kanske också att Niela ofta provocerar men den här diskussionen är det faktiskt inte hon som startar.

Och egentligen. Om jag skulle lägga ut min häst för 200000 kr så har inte någon annan ett skit med det att göra..
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Tråkigt att höra att du inte hinner med Jorunn just nu!

Jag hoppas att du hittar en köpare åt henne så fort som möjligt för bådas skull, vet hur det är när man känner att man inte hinner med sin ögonsten det var därför jag sålde Vilja.

Jag fick såld min för det priset jag begärde för henne så marknaden är inte omöjlig bara man hittar någon som är villig att betala det priset man vill ha.

Önskar dig all lycka i hästsäljandet!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Tycker också det är otrevligt att diskutera enskilda fall, men vill ändå inflika att det inte bara drabbat niela. Det var inte allt för längesen som en annan häst diskuterades på samma sätt, dvs. om prissättningen var rimlig för just det enskilda fallet.
Den gången var det också flera som reagerade på att diskussionen gällde en enskild häst/säljare och jag tror inte ens att säljaren fanns här och kunde säg ifrån (inte för att jag tycker att man ska behöva försvara sig).

Otrevligt är det oavsett vem det gäller men både försäljningspris och ryttarens storlek har diskuterats med andra än niela i fokus, så att detta skulle vara ett unikt tillfälle stämmer inte tyvärr.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag tycker det är betydligt värre att diskutera en specifik användares häst än att diskutera en icke namngiven "anonym" häst som är på annons.

*kl*
Ingen som var på hingstfestivalen i helgen?
Jag skulle dit men fick lite problem söndagsmorse och missade det hela.
Men Vaki var där såklart! Bästa Vaki. Ska bli så roligt att se hur det går på visningen i vår!
hingstfestival1-750x542.jpg

hingstfestival3-750x598.jpg
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Och på onsdag åker jag tillbaka till Island igen! Tredje svängen dit i år. Blir där två månader den här gången. :love:
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Har inte skrivit att detta är ett unikt tillfälle och skulle reagera likadant om det var om någon annan användare och dennes nick..

KL.
Kom precis hem från en lektion för Johan. Det händer verkligen grejer och det känns svinkul. Han var nöjd och nu ska jag fortsätta träna på och det känns också riktigt kul! På tisdag ska vi tävla och vi ska debutera i T3! Spännande ska det bli! :)
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag var där!! Med Jonaz :) Var skitkul och jag kommer def försöka åka igen :)
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag tycker inte att det är så konstigt att det är Niela som blir diskuterad. Hon provocerar själv duktigt med sina inlägg, delvis omedvetet, förmodligen, men jag skulle tro att det även är medvetet. Jag tycker att det är tråkigt när en och samma person hela tiden får trådar att brinna - men hon är inte utan skuld själv.

Jag håller med dig :(
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jag tycker inte att det är så konstigt att det är Niela som blir diskuterad. Hon provocerar själv duktigt med sina inlägg, delvis omedvetet, förmodligen, men jag skulle tro att det även är medvetet. Jag tycker att det är tråkigt när en och samma person hela tiden får trådar att brinna - men hon är inte utan skuld själv.

Jag tycker inte att resonemanget "x var dum, så då får vi vara dumma tillbaka" passar på ett forum där vuxna människor vistas. För att hårdra det lite. Känner man att någon upprepade gånger provocerar en, kanske det bästa är att strunta i vad den skriver. :idea: Framförallt om vi vill vara måna om att det är ett trevligt klimat här inne. Man kan bara styra över sitt eget beteende (och vara ett gott föredöme för andra)! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp