Bukefalos 28 år!

Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

ang kedjetäcke
få de hitta på egna regler??
jag fick kedjetäcke och jag har vaken adhd, spasme eller ä senildement.
har ångest och sömnproblem, men det var inga poblem att få det alls.
tyvär kan de itne bara låna ut det lite till olika folk. det betalas en slags hyra för täcket varje månad så det skulle inte funka...
fö ä det extremt kraftlöst här, finns ingen vilja eller ork till ens vardagliga saker som att skura badrummet eller diska. det är vidrigt och kan inte ens säga vad jag vill för det enda jag vill är att sova o vila....
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Fasen va dumt!! Det hade väl varit super att få testa? Men det verkar nästan som att de inte vill ta i en ens med tång vissa gånger.
Jag var inskriven på smärkliniken i falköping förut, men när de fick reda på att jag sökt sjukersättning så va det tack och hej -Där är dörren!! -Vi hjälper bara personer som har en ambition att komma tillbaka till arbetslivet.
Sen att jag inte fått igenom ansökan ännu struntade de fullständigt iO_o Jag hade blivit lovad lite hjälpmedel till hemmet och ett glidlakan för att kunna vända mej lättare i sängen. Men när de fick reda på detta så fick jag inte ett jota. -Det får du skaffa själv nu va svaret.

Varför kan man inte få hjälp att ha en dräglig vardag även om man är sjuk?! Och gudarna ska veta att man inte hara speciellt gott om pengar när man är hemma..
Tack och lov så är arbetsterapin på min ort mer än villiga att hjälpa och nu har jag mitt lakan och lite andra bra att ha grejer. Min arbetsterapeut blev helt chockad när jag sa va de sagt. Trots att jag egentligen gått hos dem på orten för att få hjälp med att träna upp handen efter frakturen så kunde de ordna med hjälpmedel för fibron.
Jag hoppas jag har fel, men det verkar som att bara viljan finns att hjälpa folk så går allt att ordna, men om personen som bör hjälpa till inte vill så går inget att fixa?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Vad märkligt. Det är väl helt enkelt olika i olika landsting då :( Jag blev så besviken för jag hade hoppats så mycket på täcket.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Ja tyvärr är det ju så att kan man inte komma tillbaka till arbetslivet så finns det ingen hjälp att få :( Det är verkligen hemskt att det är så. Precis som om vi som är sjukast inte ska få någon livsglädje eller ens en dräglig tillvaro i livet.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag gissar att det helt enkelt är olika regler i olika landsting. Fasen :rage: Jag vill verkligen ha ett kedjetäcke :( Jag ska ta upp det till diskussion med min läkare och höra om han möjligtvis kan göra något.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Det går inte att fixa en egen variant av täcke? Jag vet inte exakt hur de ser ut, men jag antar det är tyngden som är grejen?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

det är tyngden...
kedjorna ligger längs med längden av täcket i lnga kanaler, alltså inte tvärsöver med kortsidorna... fattar ni ;)?!
tror det finns två, ett på 4 kg o ett på 8kg....
har man tillgång till kedjor kan man ju sy eget täcke o prova kanske.
det ska även finnas ett *boll-täcke*. fyllt med små gummikulor typ, men det har jag inte hört nån i sverige som har
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Det går säkert att sy ett själv men tyvärr klarar jag inte av att sy längre :( När jag var frisk hade jag nog kunnat fixa ett själv.
Det är tyngden man är ute efter och att det blir som en kokong som ger lugn och trygghet. Det är ju varje gång jag rör mig som jag vaknar av att det gör ont och det är därför jag tror att ett sådant täcke skulle kunna hjälpa mig för med täcket på sig så ligger man mer still.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Det var 4 kg täcket som jag hade i tanken och när jag sa det så menade hon att så lätta är ingen ide att ha för till och med till små barn ger man 8 kg täcken. Det tycker jag låter väldigt märkligt. Jag tror ju knappast att man lägger ett 8 kg täcke på ett litet barn som väger 20 kg precis. Det är ju alldeles för tungt.

Bolltäcke finns i Sverige eller iallafall fanns det förut. Jag jobbade med handikappridning innan olyckan hände (ironiskt jag vet) och där hade jag barn som använde bolltäcke.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

min dotter hade ett bolltäcke under en månad och det vägde definitivt inte 8 kg. Det funkade dock inte för henne då hon tyckte det var obehagligt med tyngden. Vad förbaskat trist för dig :( Höll ju tummarna för det där kedjetäcket.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Ja det är verkligen jättetråkigt :( Jag hoppades verkligen på att det skulle kunna ge mig bättre sömn.
Nej jag kan liksom inte tänka mig att man skulle lägga ett täcke på någon som väger nästan hälften av vad människan väger. Det är ju helt orimligt.
Vad tråkigt att din dotter inte blev hjälpt av täcket.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

delvis KL

för mig funkade inte täcket alls!!
jag fick totalpanik av att sitta fast!!. kunde inte lyfta täcket över benen eller ens en arm. det blir svintungt när man väl ligger där.... sen kankse det förvärradesav att jag inte kan sitta fast i vanliga fall heller.... har tatt sönder två jackor för jag fastnat i ärmen o fått panik.
det sa jag till de innan oxå men jag skulle absolut prova detta för det skulle v a som ett mirakel för oroliga... mmm visst!!!!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

förstår att du kan ha jobbigt att sy själv, går ju att anliga ex veterantjänst eller liknande, de brukar inte vara så dyra, men det är ju fortfarande en del pengar att lägga ut utan att veta om det fungerar eller inte. Antar de kan vara svåra att sälja om de fås genom landstinget normalt!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Hade ju ett par bra dagar i helgen, men sista dagarna har varit jobbiga igen. Var ute i trädgården nån timme igår och gjorde lite lättare saker, var noga med att byta ställning etc och variera mig och känna efter, men sen var jag tvungen att sova ett par timmar (sovit dåligt pga värk igen)och var helt hjärndött trött resten av dan.
Fötterna blev tydligen överansträngda också, får köra med kudde under dem i sängen igen för de gör så förbålt ont att ha mot madrassen (med minnesskum, så den är inte hård..) och sömnen har blivit därefter. Krasar och klonkar i fötterna när jag rör dem eller går på dem, stela som pinnar i fotleden, tålederna försöker jag avlasta för de gör :devil: ont de med. Vad jag inte begriper varför är att de skärper till sig när jag går på dem, men så fort jag avlastar får jag igen sas.. HAr lindat dem idag, ger lite lindring både i vila och när jag går..
Om en månad ska jag till Skottland med skolan och då måste de fungera.. Får väl ta med mig krycka annars, men då gör det skitont i axlar och handleder istället :banghead:
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Knastrande knakande fötter har jag också, sjukt obehagligt!! Och gör riktigt ont innan de knakat klart:crazy: Det jag tycker är märkligt är att de kan knaka varje steg en hel långpromenad?! Vanliga skor är en ren plåga att gå i. Jag köpte ett par JOYA skor (eller ja, sambon köpte för jag hade inte råd:love:)
De är rundade i sulan precis som MBT men ack så mkt skönare och mjukare! Det hjälper en hel del för att få promenaderna behagligare, bättre överrullning och mjuuuk sula. De är ett hett tips till er som har ont i lederna och har svårt att gå. Man kan få dem genom arbetsterapin! Jag valde dock att köpa själv eftersom jag ville ha ett par med Gore-Tex, pronto!


Denna veckan har jag gjort det jobbigt för mej själv, i och med att jag ska opereras imorgon har jag försökt få allt gjort som jag inte kommer klara på ett par veckor. Rabatterna är rensade (otroligt smart drag:banghead:) husets alla förvaringsutrymmen har blivit genomgångna (med hjälp av herrn i huset såklart!) Inte mindre än 14 (!!!) sopsäckar med brännbart.. Fan man får ju skämmas:o En hel släpkärra full tillslut. Nya gardiner fållade och upphängda i ett rum, huset är städat överallt och slutligen bakade jag 5 plåtar med mandelgifflar. Så nu ligger jag här som ett jävla lik med nackspärr, ont i varenda muskel och kramp i handen som ska opereras imorgon. Hur jävla dum får man bli!! In i dimman.

Kram på er allihop:love:
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Ska kolla upp det, går ju mycket i terrängen också :)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Gör det! De ser inte ut som "muppskor" heller utan mer som en sportig vandringskänga. Så jäkla sköna, mina fötter gråter varje gång de får något annat på sej.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

delvis KL

för mig funkade inte täcket alls!!
jag fick totalpanik av att sitta fast!!. kunde inte lyfta täcket över benen eller ens en arm. det blir svintungt när man väl ligger där.... sen kankse det förvärradesav att jag inte kan sitta fast i vanliga fall heller.... har tatt sönder två jackor för jag fastnat i ärmen o fått panik.
det sa jag till de innan oxå men jag skulle absolut prova detta för det skulle v a som ett mirakel för oroliga... mmm visst!!!!

Fy vad hemskt! Märkligt att de inte kan lyssna på personen som ska använda grejerna :confused:
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

förstår att du kan ha jobbigt att sy själv, går ju att anliga ex veterantjänst eller liknande, de brukar inte vara så dyra, men det är ju fortfarande en del pengar att lägga ut utan att veta om det fungerar eller inte. Antar de kan vara svåra att sälja om de fås genom landstinget normalt!

Ja materialet kostar ju endel också även om jag kan fixa någon som syr det åt mig.
Det känns verkligen så himla dumt att de inte kan ge mig ett som jag får prova.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Mitt bolltäcke väger ca 7 kg om jag inte minns fel. Problemet är att eftersom jag sover så pass oroligt (även med täcket) så ligger det för det mesta på golvet på morgonen, och det är fasen otympligt att få upp igen :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 456
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 459
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp