dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

vilket är det DU inte tycker att man ska förbise?
Jag tror att dom flesta precis som jag tycker att vissa saker bara är löjligt ble hur många katter jag har, om jag borstar hästarna ute eller inne, att det satt ett spindelnät i ett av fönsterna och veta varendas foderstat fast alla hästar är i gott hull. Tycker du inte själv att det bara verkar som att någon har översittarfasoner?

Nej, jag tycker inte det är översittarfasoner. Jag har fått liknande frågor och det är ju bara frågor, inget du fått anmärkning på.

Jag har skrivit förut i tråden att de verkade övernitiska MEN dit räknar jag verkligen inte frågan om hur många katter som finns eller som man har. Högst relavant då det inte är ovanligt att det finns alldeles för många som bara springer omkring i stallarna, okastrerade.

Dessutom finns det väl även där ett tak på hur många man får ha utan tillstånd?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Nej, jag tycker inte det är översittarfasoner. Jag har fått liknande frågor och det är ju bara frågor, inget du fått anmärkning på.
jag tycker iallafall att det känns jävligt kränkande när hon misstror mig när det gäller att jag inte kan ge mina hästar en ordentlig foderstat. jag tycker faktist hon ska skita i fullständigt hur många kg hö mina hästar få så länge dom håller hullet.

[/QUOTE]
Jag har skrivit förut i tråden att de verkade övernitiska MEN dit räknar jag verkligen inte frågan om hur många katter som finns eller som man har. Högst relavant då det inte är ovanligt att det finns alldeles för många som bara springer omkring i stallarna, okastrerade.

Dessutom finns det väl även där ett tak på hur många man får ha utan tillstånd?

ja med tanke på att jag har 3 kastrerade katter(+ en vildkatt) i gott hull i stallet så tycker inte jag att det finns någon misstanke om att det skulle springa 20 magra katter till i stallet som kanske råkat gömma sig just denna dagen.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

fast det finns jäkligt många hästägare som inte har en anning om hur en foderstat ska se ut, och hon kan ju omöjligt veta hur mkt du kan ellerhur?

jag tycker det är bra att de försöker hjälpa, var bara så trevlig du kan så har du gjort ditt, det tar mer energi att vara arg, och är hon som du beskriver så är hon inte ens värd den energin, ellerhur?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag bryr mig inte om diskussionen i övrigt, men det finns alltid rötägg oavsett branch så man kan knappast säga att det inte existerar inspektörer som vill visa att de enbart har makt och ställa till det. Sedan om det är så i ts fall har jag ingen aning om.

Det är dock dessa personer som koms ihåg av den stora massan och därför känns de kanske fler än de är.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag tycker iallafall att det känns jävligt kränkande när hon misstror mig när det gäller att jag inte kan ge mina hästar en ordentlig foderstat. jag tycker faktist hon ska skita i fullständigt hur många kg hö mina hästar få så länge dom håller hullet.


Men var det inte en av hästarna som var i sämre hull? Då är det väl skäligt att inspektören frågar?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag tog det som ett exempel eftersom många inspektörer blir utsatta för hot någon gång, och hoten kommer oftast efter att man ej godkännt deras djurhållning. Av de djurhållare jag mött ute i fält som har haft väldigt stora brister och som själva tyckt att de ej behöver rätta till sina brister så har dessa personer i stort sett alltid inte kunnat skilja på mitt yrke och mig som person.
Jag ska se till att lagen följs - men personerna det "drabbar" ser inte att jag ska vara lagens förlängda arm utan mig som person, det blir lätt personangrepp istället för saklig kritik från djurhållarens sida i dessa fall.

Avvikande åsikter har jag inga problem att diskutera med djurhållare, jag tar det ej som personlig kritik. Speciellt bland hästfolk så finns det lika många sätt att hålla häst som det finns hästhållare, och många olika sätt kan vara rätta. Jag tycker att det är väldigt intressant och att se olika lösningar t ex på inredningar i stall så länge de fungerar och ej kan skada djuren. Om det finns brister som ska åtgärdas vill jag komma överens med djurhållaren om vad som behöver åtgärdas och när de ska vara klart innan jag åker, och för det mesta fungerar detta bra.

Jag förstår att ni kan råka ut för mycket otrevliga situationer och personer. Kan tänka mig att det blir väldigt obehagligt ibland. Det är ju naturligtvis fullständigt oacceptabelt. Ni skulle egentligen behöva någon slags överfallslarm eller något.

Det allra bästa är ju naturligtvis att kunna ha en dialog med djurhållaren. Lagen är ju lagen, och ibland är den ett trubbigt redskap. Jag kan tänka mig att det finns situationer när det känns som petitesser och millimeterregler för djurägaren. Och det skapar ju säkert irritation, kan jag tänka mig. Men det gäller ju fortfarande för djurägaren att förstå att ni följer de regler och lagar som styr ert jobb, och att det faktiskt är ert jobb.

Jag tycker att det är bra att djurskyddsinspektioner görs. Ni gör ett bra jobb, de allra flesta av er. Men det finns ju inom alla professioner personer som är duktigare än andra på sitt jobb.

Om ts råkat ut för ett mindre bra inspektör eller inte är omöljigt att säga. Hon har fått anmärkningar, kanske är de befogade. Det är väl bara att gilla läget och åtgärda det som behövs, egentligen.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men det är väl inget problem att inspektören frågade om foderstaterna? Det gjorde dom hos mig också. Foder är en viktig del av själva djurhållningen. Så för mig är det befogat att de frågar. Vi har också fri tillgång i hagen, och det tror jag inspektören tyckte var bra. Hon kollade bara att hästarna inte kunde skada sig vid hösilagebalarna. Hon kollade faktiskt själva höet också, att det förvarades bra och luktade gott. Hon kontrollerade även mängden hö vi förvarade, när jag tänker efter. Att vi hade tillräckligt för att utfodra hästarna.

Det är inspektörens jobb att ställa alla vad, hur och varför frågor.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men det är väl inget problem att inspektören frågade om foderstaterna?
jag tycker att det känns löjligt att räkna upp 15 olika hästars foderstater när hästarna är i bra hull

den får olja, den får betfor, den får mineraler,den får kross, den får hel havre, den får kraft pluss, den får soya, den får vitlök den får gurkmeja bla bla bla. löjligt
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jamen, även om det är löjligt så är det väl bara att göra det? Varför göra så stor grej av det?

Jag måste säga att ju längre tråden fortskrider desto obstinatare och löjligare framstår du. Det kanske finns brister?

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: dessa underbara inspektörer

därför att det upptar min tid och det blir jag som får betala 800kr i timmen, därför tycker jag att det finns annat jag kan lägga min tid och mina pengar på än att stå och rabbla upp saker som är oväsentliga. Om du hade läst hela tråden så hade du sett att det fanns brister enligt henne. det andra inspektörer har godkänt såsom mått mellan vägg och galler stod hon och grymtade om igen. jag åtgärdade det gången innan efter den andre inspektörens önskemål och fick det godkänt då känns det inte så fruktansvärt roligt att ännu en gång göra om det för att denna inspektör är av en annan åsikt.

Jamen, även om det är löjligt så är det väl bara att göra det? Varför göra så stor grej av det?

Jag måste säga att ju längre tråden fortskrider desto obstinatare och löjligare framstår du. Det kanske finns brister?

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer


Bara av den anledningen att just hästfolk som har bara ett stall sådär, utan att bo intill, inte sällan även har en drös med katter.
Man skaffar några stallkatter, är för lat eller snål för kastrera, det går några år och vips så finns det ett tjugotal.
Som växer upp och blir halvskygga.
Så ja, jag tycker det var bra att hon frågade om kattantalet, och det var antagligen därför hon frågade.

Hur svårt är det att svara på en sådan sak?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Foder är inte ointresant. Det är en hörnsten i hästhållning.

Sen har man 15 hästar bör man vara medveten om att inspektioner görs. Det är bara att gilla läget.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Bara av den anledningen att just hästfolk som har bara ett stall sådär, utan att bo intill, inte sällan även har en drös med katter.
Man skaffar några stallkatter, är för lat eller snål för kastrera, det går några år och vips så finns det ett tjugotal.
Som växer upp och blir halvskygga.
Så ja, jag tycker det var bra att hon frågade om kattantalet, och det var antagligen därför hon frågade.

Hur svårt är det att svara på en sådan sak?

Här nere i Skåne är detta ett vanligt "problem" Det är synd om katterna när man bara låter då finnas till "vind för våg" sas
 
Sv: dessa underbara inspektörer

*kapar tråden lite*

När det ändå pratas om djurskydd. Jag la ut frågan i en annan tråd men det var magert med svar, så jag tänkte prova här.

Hyresvärden där jag bor och har stallplats har vänt på sitt dygn och sover länge på morgonen o är upp sent på nätterna. Hennes hästar får då samma tider. De får nästan aldrig frukost före lunchtid o kommer ut därefter. Ofta tar hon in hästarna efter 23.00 även vintertid. Jag har vaknat av att hon tar in hästrna vid 01.00 på natten. Hästarna är ganska smala men inte magra, pga dåligt grovfoder. Det är flera saker än det här men hon "bryter" ju inte direkt mot några regler, så kan man göra något då?

Jag vill inte påstå att hon vanvårdar sina djur men jag tycker hon missköter dem i vissa fall. T ex har hon två vakthundar i stallet som bor i en box, de rastas bara i ridhuset eller i stallet de är nästan aldrig utomhus, varken i koppel eller i hundgård. Inget hundarna dör av men de mår ju onekligen inte så bra av det.

Kan man göra något?
"Lönar" det sig att anmäla henne? Bör jag göra det?
Överreagerar jag o ska sköta mitt o strunta i hur hon gör med sina djur?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Foder är inte ointresant. Det är en hörnsten i hästhållning.

Sen har man 15 hästar bör man vara medveten om att inspektioner görs. Det är bara att gilla läget.

Norrland
jag är mkt väl medveten om att dom görs, sen vad man får ut för en inspektör kan man aldrig veta men jag hoppas att ni själva råkar ut för en sådan här inspektör. Ett annat stall har fått ut samma inspektör och dom har fina stora hagar men nu måste hon rita upp en karta över hur hagarna ser ut. av vilken anledning?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hyresvärden där jag bor och har stallplats har vänt på sitt dygn och sover länge på morgonen o är upp sent på nätterna. Hennes hästar får då samma tider. De får nästan aldrig frukost före lunchtid o kommer ut därefter. Ofta tar hon in hästarna efter 23.00 även vintertid. Jag har vaknat av att hon tar in hästrna vid 01.00 på natten.

Men vad spelar det för roll?
Jag fodrar kl 10, 18 och 23.
Man måste väl inte gå upp tidigt på morgonen bara för att man har hästar?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 865
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp