dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Men du menar väl inte att hästarna störs av att hon vänt på sitt dygn?
Jag har själv funderat på att göra samma sak.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men vad spelar det för roll?
Jag fodrar kl 10, 18 och 23.
Man måste väl inte gå upp tidigt på morgonen bara för att man har hästar?
Nej jag fodrar ungefär på samma tider som inte ung....

Fungerar jättebra.... det viktiga är att man har lagom långa intervaller mellan utfodringarn inte på vilka tider de är.

/KT
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Nej, det kanske inte spelar någon roll egentligen. Därför jag frågar er om era åsikter. Dina tider tycker jag inte är så konstiga faktiskt.
Men det tider vi pratar om här är ungefär. Frukost 14.00 utsläpp 17.00 intag vet jag inte då jag sover då..
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Inte vet jag, men alla hennes hästar är raggiga i pälsen, allmänt livlösa o på gränsen till för smala enligt mig. Man ser alla revbenen på håll. Kan hända att jag överereagerar men det är väl det buke är till för, att ge perspektiv på saker o ting eller...
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Okej, men då är det nog bristande mat överlag...eller vad hon missar att ge dom eller ta hand om dom.
Mattider för en häst spelar väldigt lite roll så länge de har att tugga på större delen av dygnet.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Kan mycket väl vara så. Eftersom det inte finns någon analys på höet kan man ju bara gissa värdena, men det är nog inget toppenhö eftersom de är lite smala. Jag hänger väl inte upp mig så mycket på tiderna i sig utan det är mer helheten, tog tiderna som ett exempel.

Jag tror att hon har potensial till att bli en sån som man ibland läser om i tidningarna som har 30 katter i en lägenhet. Som skaffar många djur för att de tycker om djur, vill dem väl och är övertygad om att de ger dem ett bra liv. Men i själva verket har de inte tid att ge varje djur den tid o omvårnad de behöver
Käns som det håller på att gå överstyr här och det är därför jag är orolig.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa underbara inspektörer

Mina går ute hela tiden.
Så några ut eller insläpp blir det ju inte i mitt fall.
Jag tycker att det är bra att de får mat sent då natten kan vara lång och kall annars.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

har en bekant som hade inspektion,hade för lågt i tak,fick omeldebart förbud att hålla hästar över 160 cm i manke i stallet. tills det var åtgärdat....så det beror väl på vad din takhöjd resp hästhöjd är,måtten finns ju på jordbruksverkets sida.bara o kolla
 
Sv: dessa underbara inspektörer

det handlar alltså om att en regel i gamla delen är lägre, själva takhjden i övrigt är godkänd för mina hästar då de bara är 150-160, i nya delen kommer det dock bli godkänt för samtliga hästar.

men de kan väl inte begära att det ska fixas samma dag? har de nån anning om hur lång tid det tar?

nu snackar jag inte om ifall hela stallet är för lågt utan tex om jag, en bärande regel är för låg.....
 
Sv: dessa underbara inspektörer

det handlar alltså om att en regel i gamla delen är lägre, själva takhjden i övrigt är godkänd för mina hästar då de bara är 150-160, i nya delen kommer det dock bli godkänt för samtliga hästar.

men de kan väl inte begära att det ska fixas samma dag? har de nån anning om hur lång tid det tar?

nu snackar jag inte om ifall hela stallet är för lågt utan tex om jag, en bärande regel är för låg.....
Nej, du kommer överens med inspektören om lämplig tidpunkt för att det ska vara fixat. Smart idé är också att kontakta en snickare för den planeringen. Kanske går det att ordna genom att flytta boxväggar eller så, då går det ju fortare och lättare.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

nån snickare tänker jag inte kontakta, däremot får pojkvännen ta hjälp av sina vänner, han och de är snickare så det är ganska smidigt!

men ni bryr er alltså om ifall det är en regel i e.... ja där boxdörren är, för så vitt jag vet så har färdigboxarna oxå för lågt där, är inte de godkända då?


sen en grej till, det är väl lag på att dörren ut ska vara 2,2m? jag undrar varför? jag menar, det känns inte som att det har nåt syfte? jag har inte mätt dörren ut men ska väl ta tag i det....:angel:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

nån snickare tänker jag inte kontakta, däremot får pojkvännen ta hjälp av sina vänner, han och de är snickare så det är ganska smidigt!

men ni bryr er alltså om ifall det är en regel i e.... ja där boxdörren är, för så vitt jag vet så har färdigboxarna oxå för lågt där, är inte de godkända då?


sen en grej till, det är väl lag på att dörren ut ska vara 2,2m? jag undrar varför? jag menar, det känns inte som att det har nåt syfte? jag har inte mätt dörren ut men ska väl ta tag i det....:angel:
Nej, i anslutning till boxvägg eller vanlig vägg är det okej med en bjälke som inte håller måttet enligt de nya föreskrifterna. Varför det ska vara minst 2,20 har med brandsäkerhet/utrymning vid brand att göra i första hand skulle jag tro, har inte motiven i huvudet. Men det står nog i föreskriftsmotivet om du kollar där. Och snickarhjälp tänkte jag i första hand någon som är duktig på det byggnadstekniska, du behöver ju inte leja en snickare om du redan har en snickare i familjen :D
 
Sv: dessa underbara inspektörer

problemet med att ha en snickare i famijen är att när man har nå ide som i mina ögon verkar skit bra och sen säger han bara "det går inte" slut på diskussionen :devil:

gud vad irriterande!!!

får gå o mäta dörren.... hm...

sen tänkte vi sätta in en brandvarnare som har kontakt med den inne, så att man vaknar om det är på natten eller så...

men då får jag gå o mäta i boxen igen.... jäklar vad jobbigt detta är! :p
 
Sv: dessa underbara inspektörer

problemet med att ha en snickare i famijen är att när man har nå ide som i mina ögon verkar skit bra och sen säger han bara "det går inte" slut på diskussionen :devil:

gud vad irriterande!!!

He he, allt går att fixa på ett sätt eller annat, och det vet nog han också:D
 
Sv: dessa underbara inspektörer

problemet med att ha en snickare i famijen är att när man har nå ide som i mina ögon verkar skit bra och sen säger han bara "det går inte" slut på diskussionen :devil:

gud vad irriterande!!!

får gå o mäta dörren.... hm...

sen tänkte vi sätta in en brandvarnare som har kontakt med den inne, så att man vaknar om det är på natten eller så...

men då får jag gå o mäta i boxen igen.... jäklar vad jobbigt detta är! :p

Ett litet tips sätt INTE upp en vanlig brandvarnare i stallet (alltså sådan man har inne), hjärtattacken är nära när den börjar tjuta vilket den naturligtvis gör mitt i natten (jag vet :angel:), och inte brinner det inte, kan lova dig att det inte tar många veckor innan den tjuter, varför det då, jo de är så fiffigt konstruerade att om det blir hinder i vägen i rökkanalen så tjuter den och med allt damm i stallet så tar det inte lång tid innan den sätter igång. (Har provat att damsuga den men funkar inte).
Det finns speciella brandvarnare till stall dock kostar de åtskilliga tusen lappar (fick pris från en och de kostade 6000:-/st).

Vi har dock en "vanlig" sittande i sadelkammaren där yr det inte damm så den funkar. Iom att vi har värmeelement på där så känns det bra att ha en där.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Precis! Tycker inte att man ska stirra sig blind på tider utan se till hästens behov. Går de ute såhär års tycker jag att det är jättebra att fodra sent på kvällen så att hästen har att pilla med när det är som kallast.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag har en fråga. det står ju att dörren BÖR vara 2.2 meter hög, alltså inget krav. Men vad är det som gör att någon annans dörr på 2 meter blir godkänd men inte min?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 301
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 865
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp