dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Nej, det kanske inte spelar någon roll egentligen. Därför jag frågar er om era åsikter. Dina tider tycker jag inte är så konstiga faktiskt.
Men det tider vi pratar om här är ungefär. Frukost 14.00 utsläpp 17.00 intag vet jag inte då jag sover då..

Mattiderna spelar ju mindre roll så länge de är regelbundna. Däremot tycker jag det är synd om hästarna om de inte får gå ut förrän kl 17. Då är det ju redan mörkt en stor del av året. Jag tror hästar mår bäst av att få vistas i solljus, bla för D-vitaminproduktion.

Hund"skötseln" låter inget bra någonstans.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Djurskyddsinspektörer som försöker hitta på egna regler och tolkar befintliga regler lite som dom vill är tyvärr inte något nytt, men desto mer skrämmande. Eskil Erlandsson har föreslagit att djurskyddet skall flyttas från kommunerna till Länsstyrelserna, just i syfte att förbättra likformigheten över landet. Han menar att ju färre huvudmannaskap ju lättare att skapa enhetlighet. Det är ju i sig riktigt, men jag är rädd att någon förbättring inte automatiskt uppstår om de flesta befintliga djurinspektörer flyttas till länsstyrelserna.

Det vi skulle behöva ha i Sverige är en instans man kunde vända sig till om man drabbades av vårdslös myndighetsutövning, som i det här fallet. Där skulle finnas jurister som kunde pricka inspektörer som satte sig över lagen, efter tex tre prickar skulle de kunna skiljas från tjänsten. Som det nu är vi ju utelämnade åt rent godtycke, som knappast anstår en rättsstat.

Det finns ju faktist djurrättsaktivsteter som motsätter sig att hästar hålls i människans tjänst, jag har länge haft en känsla av att en och annan sådan har lyckats bli djurskyddsinspektör och använder sin tjänsteutövning till att motarbeta hästhållning överhuvudtaget.

Ditt fall är inte unikt, jag har i min bekantskapskrets ett skrämmande exempel på rent maktmissbruk som bara gick ut på att motarbeta en större uppfödare, låt vara att stallet kanske inte var sveriges flottaste men hästarna var mycket välskötta och några verkliga olycksrisker förelåg inte heller, bara uppdiktade.

Det var tyvärr också den inspektören som lyckades avliva en hingst hos en Curly uppfödare när uppfödaren inte ens var hemma, han hittade hästen under en pressänning och ett brev i postlådan där det stod att hans hingst uppvisade svår hälta. Uppfödraen skickade hästen på obduktion och vid obduktionen kunde man inte hitta några fel.

Det fanns häromåret ett forum som hette Djurintressenterna där det stundtals varen ganska livlig debatt om djurskyddsfrågor och många liknande exempel togs upp. Forumet stannade till sist av, men jag tror att det ligger kvar och att en del innlägg går fortfarande att läsa för den som är intresserad. Tanken med det hela var nog att man skulle bilda en organisation som skulle verka för ett sunt djurskydd utan en massa tokiga regler som inte låg i djurens intresse, men jag vet inte hur det gick med det.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Sjukt :mad:

Jag hade gått vidare!!!!

Den du har råkat ut för är troligen en djurrättsaktivist som i sitt sinne motsätter sig att hästar överhuvudtaget hålls i människans tjänst och har lyckats fått jobb som djurskyddsinpektör och sedan använder sin makt för att motverka hästhållning i allmänhet. Det finns inte mycket i det du beskrev där hon har stöd i lagen för vad hon säger. Jag tycker att vi behöver en instans som kan pricka den typen av yrkesutövare.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Visst måste man kunna föra dialog med inspektörerna under deras myndighetsutövande? Om djurägaren anser att inspektören bedömt djurhållningen fel på vissa punkter, eller har en annan uppfattning så måste det väl gå att prata med varandra? Målet måste ju vara att djurhållningen ska ske utifrån lagen?

All myndighetsutövning måste kunna överklagas.

Som djurägare måste man ju ha rätt och möjlighet att diskutera ett beslut som känns fel. Utan att man ska få rykte om att "käfta emot". Jag har erfarenhet av myndighetsutövande i tjänsten och vet hur viktigt det är att hålla sig objektiv som myndighetsperson. Jag vet också att beslut som överklagas ibland döms i rätten att ändras, så det finns ju ingen absolut sanning. Mycket är en bedömning i all myndighetsutövning.

Norrland

Det är väl själva f-n om man skall bli tvungen att gå till tingsrätten för att man drabbas av en sån där j-äv-a djurskyddsinspektör. Anstår detta ett rättsamhälle.. :crazy:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det vi skulle behöva ha i Sverige är en instans man kunde vända sig till om man drabbades av vårdslös myndighetsutövning, som i det här fallet.

Länsstyrelsen är denna instans, till vilken du har all rätt att överklaga. Besvärshänvisning medföljer alltid alla beslut.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag har en fråga. det står ju att dörren BÖR vara 2.2 meter hög, alltså inget krav. Men vad är det som gör att någon annans dörr på 2 meter blir godkänd men inte min?

De kanske har mindre hästar/ponnyer?
Har man tex shettisar och inget annat så kanske inspektören godkänner.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

ska fråga henne om hon kan sätta en maxhöjd på hästarna som man får ha i mitt stall. ska se om jag får papper denna vecka, har jag inte fått dom på torsdag blir jag tvungen att ringa igen
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det är väl själva f-n om man skall bli tvungen att gå till tingsrätten för att man drabbas av en sån där j-äv-a djurskyddsinspektör. Anstår detta ett rättsamhälle.. :crazy:
Du kanske skulle ha lite koll på vad som gäller innan du tar i så du får hjärnblödning:angel:
PL
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag ringde kommun igår och sa att jag ville prata med inspektörernas chef men hon är tydligen högsta hönset där och då kände jag att det inte var någon mening.
Hon ville även ha reda på alla hästarnas namn, kön, mankhöjd ålder mm? och sen frågade hon om jag hade pass på alla och nej det har jag inte eftersom det från asrp inte har kommit sen jag skickade in det 05 och då tittade hon på mig som att jag ljög igen och sa att hon minsann aldrig hade hört någon annan som väntat så länge.
då ville jag bara slita mitt hår(eller hennes!) :devil:

Du kan upplysa kärringen om att ASRP håller just nu på med passansökningar för för våren år 2006, ringde dom i veckan nu så jag vet det!
Väntar oxå pass så jag ringde och hörde efter. Vi lär få vänta på våra pass.

Förstår inte varför de där inspektörerna bryr sig egentligen om pass, det är ju inte riktigt deras ensak. Deras uppgift är ju att besiktiga stall.

Sen förstår jag inte varför de inte tar tag i de verkliga problemen där hästarna står i dragiga skjul och är vanvårdade till tusen. det räcker ju att överblicka hästarna snabbt så ser man direkt hur det sköts, och har man då välskötta hästar så tycker jag inte att de ska gnälla om detaljer.
men det är klart, inspektörerna vågar väl inte ta tag i de allvarliga problemen så då är det lättare att åka till någon som verkligen bryr sig om sina hästar och gnälla om detaljer.

och dessutom kan hon omöjligt veta vad du har valt för stallrutiner och på vilka tider du mockar...

Stå på dig!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag ringde kommun igår och sa att jag ville prata med inspektörernas chef men hon är tydligen högsta hönset där och då kände jag att det inte var någon mening.
Hon ville även ha reda på alla hästarnas namn, kön, mankhöjd ålder mm? och sen frågade hon om jag hade pass på alla och nej det har jag inte eftersom det från asrp inte har kommit sen jag skickade in det 05 och då tittade hon på mig som att jag ljög igen och sa att hon minsann aldrig hade hört någon annan som väntat så länge.
då ville jag bara slita mitt hår(eller hennes!) :devil:

Hittade även detta på Asrp hemsida:

Hur ligger ASRP till med passansökningarna?

Vi beräknar att vara ikapp inom mindre än ett år, kort efter nästa sommar. Personalförstärkning under december 2007 och januari 2008 kommer att medföra att många får sina pass utskrivna och utskickade vid den tiden.

För närvarande (januari 2008) arbetas med passtillverkning för ponnyer med okänd stam vars papper kom till kansliet i juni 2006.
För de med känd stam har kansliet kommit till månadsskiftet januari/februari 2006
Brevkorrespondens sker för de passansökningar som är ofullständigt inskickade i december 2005
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Sen förstår jag inte varför de inte tar tag i de verkliga problemen där hästarna står i dragiga skjul och är vanvårdade till tusen.

Här förstår jag inte riktigt hur du menar. Behöver hästen en isolerad bostadsrätt med golvvärme för att inte vara vanvårdad? Tror nog att rätt många lösdriftshästar har ligghallar som är lite skjulliknande, men inte tror jag att det klassas som vanvård?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Här förstår jag inte riktigt hur du menar. Behöver hästen en isolerad bostadsrätt med golvvärme för att inte vara vanvårdad? Tror nog att rätt många lösdriftshästar har ligghallar som är lite skjulliknande, men inte tror jag att det klassas som vanvård?

Jag håller med. Jag tror att dålig luft pga dålig ventilation och för mycket innevistelse är ett större problem än drag för våra hästar.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Här förstår jag inte riktigt hur du menar. Behöver hästen en isolerad bostadsrätt med golvvärme för att inte vara vanvårdad? Tror nog att rätt många lösdriftshästar har ligghallar som är lite skjulliknande, men inte tror jag att det klassas som vanvård?

Det var inget annat än ett exempel, men jag får ursäkta ordvalet. Man kan ju läsa lite mallan raderna oxå... :idea:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Förstår inte varför de där inspektörerna bryr sig egentligen om pass, det är ju inte riktigt deras ensak.Deras uppgift är ju att besiktiga stall.
Sen förstår jag inte varför de inte tar tag i de verkliga problemen där hästarna står i dragiga skjul och är vanvårdade till tusen. det räcker ju att överblicka hästarna snabbt så ser man direkt hur det sköts, och har man då välskötta hästar så tycker jag inte att de ska gnälla om detaljer.
men det är klart, inspektörerna vågar väl inte ta tag i de allvarliga problemen så då är det lättare att åka till någon som verkligen bryr sig om sina hästar och gnälla om detaljer.

När det gäller kontrollen av pass så är det länsstyrelsen ansvar att kontrollera dessa, vissa länsstyrelser har lagt ut det på kommunerna eftersom länsstyrelsen ej åker runt och besöker de enskilda hästhållarna.
Det är svårt att hitta de ställen som det ej är bra djurhållning på utan att besöka dem, därför ska alla stall besökas med en viss frekvens. Om stallet är välskött eller ej vet man inte förrän man ser det från insidan.
Det finns föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, DFS 2007:6, uppfyller man det som står i den så har man bra hästhållning och man behöver ej irritera sig på att inspektören gnäller om, som du ser det, detaljer.
Det är hästhållarens ansvar att veta vilka lagar och regler man omfattas av, så har man inte läst föreskriften och håller hästar så rekommendera jag att man gör det.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Förstår inte varför de där inspektörerna bryr sig egentligen om pass, det är ju inte riktigt deras ensak. Deras uppgift är ju att besiktiga stall.

EN av deras uppgifter är att besiktiga stall - de är djurskyddsinspektörer, inte stallinspektörer. Det rymmer betydligt mer i begreppet djurskydd än bara stall. Som exempel, som elle12 skrev, har länsstyrelsen (i en del fall) lagt ut kontrollen av pass på just djurskyddsinspektörerna..
 
Sv: dessa underbara inspektörer

lite KL
Har följt denna tråd med intresse. Jag tycker om att man fått läsa inlägg från båda sidor så att säga.
Mitt bidrag handlar inte om hästar men belyser kanske orsaken till att man inte ser fram emot inspektörens ankomst:

Bekantingen har kanske 20-30 kor o ungdjur, köttras. Ungdjuren går ute året om i jättestor hage och har en fin ligghall som Bekantingen byggt. De vistas dock aldrig i den utan ligger ute i ur och skur.

På vintern dyker inspektören upp. Efter noggrannt mätande visar det sig att ligghallen inte var stor nog för alla djuren att vistas i samtidigt (trots att de inte nyttjar den alls!) och min bekant tvingas då stalla in ett antal kalvar/ungdjur i ladugården. Då står de och delar box och det blir mycket trångt, men detta är helt som det ska vara enligt inspektören. De mår mycket bättre, tycker han.

Tidigare var de lyckliga djur som kunde röra sig fritt och välja var de ville ligga, nu skulle de stå inne i varm, fuktig ladugård (ja inget var fel på den, men det är ju ändå inomhusluft) med full vinterpäls och trängas:eek:.

Bekantingen har nu byggt en ny ligghall som man kan använda som ridhus, så stor är den. Men inte går kossorna in i den, inte:grin:.

Jag vill gärna tro att djurskydd är något bra, men det måste vara så att det ska till en god portion sunt förnuft för att navigera bland lagar, förordningar och etiska dilemman. Paragrafryttare kommer det alltid finnas, som i det här fallet när besöket ledde till att djuren fick det sämre, om än för en kortare tid.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Kl.

Tycker att djurinspektörer överlag har en alltför undermålig utbildning och dåligt praktiskt kunnande. Har många exempel på detta vid inspektion av vår mjölkgård när vi har gjort ny och tillbyggnader för att få dessa godkända. I bland vet man inte om man ska skratta eller gråta faktiskt! :crazy:

Senast vi hade en här var vid besiktning av vårt nya stall för hästarna. Jag var till slut tvungen att säga stopp och belägg, för det ena var tokigare än det andra. Bl.a. ville han att jag skulle ta ut all utrustning, sadel och träns, till samtliga hästar, varav 6 st. inhyrda och lägga på så att han fick se om det passade!! Och med den brist på kunnande han tidigare uppvisat så hade han knappast vetat vad som var vad i detta fallet heller. Samt att det var byggnaden som sådan som skulle besiktigas, inget annat.

Kicki :laugh:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det är det jag menar, det som Kicki skrev om över här. Jag tycker att de bryr sig för mycket om fel saker och letar fel som är helt orimliga.... som jag i mitt fall råkade kalla detaljer.

Så dumt av mig att ordbajsa på det sättet, ska försöka tänka på i fortsättningen att folk tar allt ordagrant här och ej har den förmågan att läsa mellan raderna. :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 264
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 779
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp