Bukefalos 28 år!

"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ja det är verkligen konstigt att de på allvar tror att slakteriet skulle övht bedriva slakt av hästar och varje gång på minus... undrar hur länge företaget skulle finnas kvar då innan det blev kk...men som sagt det är inte lätt om 1+1=3...
Vem har påstått att det skulle gå på minus?
Själv har jag påpekat att marginalerna bara är en bråkdet av vad therese påstod, detta skall täcka besikning arbetskostnad o kapitalkostnader.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Själv säljer jag till en köpare som verkar vettig o sen överlåter jag HELA ansvaret till denna o bryr mig inte längre.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

citat från Gunnar: "Om hästens slaktats och köttet inte använts som människoföda antar jag att inget brott har begåtts?"

Vad menar du kan det finns för rimligt skäl till att man skulle göra detta?? Dessutom utan att informera P i så fall om detta som stod i avtalet??
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Du förutsätter alltså att slakteriet slaktar o säljer svart o menar att det skulle vara smartare att lura till sig en häst en bra bit bort än att helt sonika betala kontant o glömma bokföringen.
Visst ser det så ut:devil:
Angående slaktmarginaler(mest till therese) så är den runt 5 kr per kg, dvs ett slakteri som betalar 6 kr kg för en häst får ut ca 11 från styckningsföretaget.
PL

Kollade igår och här ligger priset på 8kr.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hur gör ni, ni som säljer häst till okänd person? Från Ni som bedriver avel i stor skala till Ni som endast sålt häst en enda gång.

Jag ställer givetvis dessa frågor i ljuset av dom krav som påläggs Givaren i denna tråd. Men även i ett vidare perspektiv vore det intressant att få veta vilken nivå man ligger på och vilka krav som ställs.

LIA

Har klippt å klistrat lite och kan svara på detta för min egen del,tror iof. inte så många andra kommer att svara. ;)

1 Tar ni, via formulär eller med annat underlag, reda på alla tänkbara fakta om köparen? Nej,inte mer än de svar på frågorna man själv ställer vid en ev. träff,men har sålt och även köpt häst osett
2 Tar ni upplysning om köparen (ekonomi, anmärkningar, bostadsförhållanden osv)? Nej,betalning sker vid hämtning av häst
3 I så fall, via UC eller annan? -
4 Kollar ni i dom register som finns att tillgå? -
5 Kollar ni med arbetsgivare/skola? Nej,varför då?
6 Kollar ni med grannar etc? Nej,däremot om jag känner ngn på samma ort eller liknande dit jag vet att hästen skall hamna så kan jag höra med bekantingen,dock så har jag sålt mina hästar på kontakter och rekomendationer
7 Åker ni till det stall/ridskola köparen frekventerar (om så är fallet) och intervjuar personal och andra på plats? Nej
8 Tar ni hjälp av psykolog el dyl för personanalys? Nej
9 Tar ni kontakt med hästpratare eller annan "skådare"? Nej
10 Kontrollerar ni, med hjälp av sakkunniga, reda på köparens kunskaper och kvalitéer vad gäller ... Nej,inte mer än att jag ser hur de beter sig runt mina egna vuxna hästar osv.
a/ hästhållning i stort? Frågar om deras tankegångar ang. framtiden osv. och beroende på svar så tar jag också beslut alt. diskuterar om saken
b/ hästhantering och hästförståelse? Frågar om deras tankegångar ang. framtiden osv. och beroende på svar så tar jag också beslut alt. diskuterar om saken
c/ ridning? Nej


De hästar jag har sålt till "okända" är föl,och de som köpt är sådana som tillkommit på rekomendationer eller så har jag mött på de själva och gått på min egna magkänsla.
Jag tror i min enfald att om man köper ett föl för fullt normalpris (riktlinjer) så hamnar de inte hos oseriösa,men å andra sidan så har de som köpt utav mig också varit intresserade för vidare avel osv.


Och ja,jag skulle köpt en triangelmärkt läromästare för 15-20 000 kr och jag vet fler med mig som söker/sökt den typen av hästar,men så är vi inte heller några tävlingsryttare,vi är rena fritidsryttare som tycker att det är kul att träna då och då och lära oss mera.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hästen kan ha fått en skada så avlivning är att föredra.

En människa med rent mjöl i påsen skulle i så fall självklart snabbt kunnat meddela om P om detta, istället för att gå under jorden... medge att det inte står rätt till här...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Försäljningspriset innebär ingen garanti för hästens väl i framtiden, vilket var mitt budskap till dig. Se även TomasN:s inlägg.


Vilket jag också svarat på,denna häst, en fullgod promenadhäst är inte svårsåld för 10000 kr, kom inte och påstå att priset inte skulle ha betydelse för detta fallet då ingen förtjänst finns att hämta på en 10 000 kronors häst via slakt, det var mitt budskap.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Återigen, så har vi bara en sida av saken.

Givaren KAN ev vara jobbig så tagaren orkar inte bry sig längre...

Eller så kanske tagaren drabbats av cancer eller annan hemsk sjukdom...


Just därför tycker jag det är fel att sitta och spekulera om en person som inte är närvarande. Många gånger tycker jag det går bortom spekulation och blir rent skitsnack också, för den delen.


Har det begåtts något olagligt, så självklart anmäl, men låt sedan lagen ha sin gång.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hästen kan ha fått en skada så avlivning är att föredra.


Precis vad jag skrivit förut, hur svårt är det för Tagaren att, om inte annat i efterhand "hitta på" att hästen fått en skada som krävt slakt.
Undrar om det står i kontraktet att hästen inte får slaktas akut utan att Tagaren först ska höra av sig till ägaren, antagligen inte, ingen skriver i ngt sådant- av djurskyddsskäl.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jo men förstå mig rätt nu. Liv förstört för ett tag! Alla har vi överlevnadsinstinkter även våra djur vill leva och självklart repar man sig så småningom. Om någon i din familj dör eller förvinner spårlöst..tänk efter själv hur dina tankar dag som natt skulle handla om.. självklart får vi våra liv omkullkastade. Behöver jag utveckla min syn på saken ytterligare eller kan du nöja dig med detta svar?????


Du har missat att svara om det är så att du faktiskt jämställer en frivilligt bortgedd häst med en familjemedlems död eller försvinnande?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Priset till leverantör är beroende av klassning o fettgrupp, o jag har inte kollat vad normalavräkning i dagsläget är. Fick ca 6 kr kg för ett år sen.
Sen talar jag hela tiden om pris utan moms!
Marginalen däremot kollade jag idag.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag ställer givetvis dessa frågor i ljuset av dom krav som påläggs Givaren i denna tråd. Men även i ett vidare perspektiv vore det intressant att få veta vilken nivå man ligger på och vilka krav som ställs.

LIA


Varför så många löjliga frågor vid försäljning av häst när faktiskt det enda som tagits upp är att ge inte bort din häst om du vill fortsätta bestämma och ta mer än slaktvärdet om du inte vill riskera slakt .
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

citat från Gunnar: "Om hästens slaktats och köttet inte använts som människoföda antar jag att inget brott har begåtts?"

Vad menar du kan det finns för rimligt skäl till att man skulle göra detta?? Dessutom utan att informera P i så fall om detta som stod i avtalet??
Gunnar talar om brott eller ej, vad har detta med enligt dig rimliga skäl att göra?
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag "spottar inte åt andras osakliga vinklingar" däremot kritiserar jag alla (dvs inte bara dina) sådana liksom dom som är ensidiga och i mitt tycke orättvisa.


Så du ser ingen kritik alls med att ge bort en häst med de faror som finns?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Gunnar talar om brott eller ej, vad har detta med enligt dig rimliga skäl att göra?
PL
Jo jag är läskunnig, såg att han talar om brott, det kan hända att det inte begåtts brott då förutom ev kontraktsbrott, men frågan är väl fri??
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Givaren har redan sin misstanke om vad som har hänt hästen, något du och några till inte håller med om.


Jag undrar mer om det är korrekt att gå ut med en misstanke på nätet- med namn och allt, när det ännu bara är en misstanke.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Några frågor till, också av nyfikenhet
1: Varför valde ni att ge bort hästen/arna och inte låna ut den/m istället?
2: Om ni kollade upp VL noga, varför fick ni reda på efteråt att hon och hennes far driver slakteri? Och att hon uppgav felaktig adress och telenr? Kollade ni inte adress & nr innan ni gav bort er familjemedlem?


Bra frågor, vi får se nu efter Gunnars påtryckning om det kan komma fram ett svar.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Bra frågor, vi får se nu efter Gunnars påtryckning om det kan komma fram ett svar.

men snälla nån.. svaren har hon redan gett..finns att läsa i trådarna...hur är det med minnet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp