"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har läst de flesta av dessa trådar nu och har lite frågor (av nyfikenhet)
Vad ska ni göra om hästen/arna
1: Är slaktade i Sverige el Italien?
2: Om Ametist är såld som tävlingshäst?
3: Lever och mår bra?
Om det visar sig att alla 3 lever och mår bra, går ni ut med en offentlig ursäkt till VL och hennes far då eller?

Några frågor till, också av nyfikenhet
1: Varför valde ni att ge bort hästen/arna och inte låna ut den/m istället?
2: Om ni kollade upp VL noga, varför fick ni reda på efteråt att hon och hennes far driver slakteri? Och att hon uppgav felaktig adress och telenr? Kollade ni inte adress & nr innan ni gav bort er familjemedlem?

Frågan ang slakteriet..
Har det egentligen relevans om jag säljer eller ger bort en häst?
Bara för att man har tillgång till slakteri så innebär det väl inte per automatik att man slaktar allt som slaktas kan?

Däremot tycker jag frågan om att om personen är felaktigt anklad, blir det en ursäkt då?. Är synnerligen intressant.

Av en del man kunnat läsa i den tråden är jag förvånad att inte Tagaren anmäler för förtal..
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Kanske tycker det är storm i vattenglas och kallar er barnrumpor bakom ryggen.

Eller ligger dödssjuk i cancer.


ELLER så har TS ljugit och överhuvudtaget aldrig haft rätten till hästen utan är en stackars liten fjortis som förälskat sig i ett foto på internet.
Mycket möjligt att hästen varit vanvårdad tidigare och borstad med rosa borstar.



Jag håller mig till min linje och TROR inte en massa.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Inte alls. Dom riktar sig till alla som sålt, säljer eller ska sälja häst. Bakgrunden är givetvis frågan om vilka krav man ska ställa på en som säljer häst. Köpvillkoren är ett annat område som inte har med mina frågor att göra.

Man har i trådarna gått hårt åt Givaren främst för att hon gett bort hästen och utan att tillräckligt mycket efterforskat Mottagaren lämplighet. Därför vore det intressant att få reda på hur Bukes hästsäljare gör. Vilken nivå på säkerhet och kontroll man kräver.
Eller om du så vill, vad man törs upplysa om på Buke utan att bli beskylld för oansvarighet eller värre.

Undrar hur dom som kritiserar som värst här ser på det stall som skänkte bort en travare "som var i så dåligt skick att den skulle avlivas"?
Se http://www.nt.se/valdemarsvik/artikel.aspx?articleid=3973365
Det gick bra den gången, men det kunde ju varken givaren eller Bukes deltagare veta i förhand.

Som jag redan skrivit, så gör ett "högt" pris skillnad om man i övrigt struntat i att kolla köparen, knappast annars. För min del kollar jag hellre köparen så gott jag kan och ställer eventullt andra krav än ett för högt pris.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Tack för svaret! Bara för att du är först ut, ska jag direkt bedömma det. ;)

1 Grovt oansvarigt
2 Dito
3 Oansvarigt
4 Dito
5 För att det är en avslöjande källa. Oansvarigt
6 Med tvekan ansvarigt
7 Oansvarigt
8 Dito
9 Dito
10a Med tvekan ansvarigt
b Knappast ansvarigt
c Oansvarigt. Om vi inte är inne på körning förstås? ;)

Som synes, är du en presumtiv hästsäljare som absolut inte kommer att klara sig undan en nedgörande kritik här, om du skulle vara oförståndig nog att ta upp ett problem som har med någon hästkund att göra. Men nu när du vet det ...

:rofl: Skojar bara! Och jag lovar, jag ska inte "betygssätta" fler svar på dom där frågorna. :laugh:

De hästar jag har sålt till "okända" är föl,och de som köpt är sådana som tillkommit på rekomendationer eller så har jag mött på de själva och gått på min egna magkänsla.
Jag tror i min enfald att om man köper ett föl för fullt normalpris (riktlinjer) så hamnar de inte hos oseriösa,men å andra sidan så har de som köpt utav mig också varit intresserade för vidare avel osv.


Och ja,jag skulle köpt en triangelmärkt läromästare för 15-20 000 kr och jag vet fler med mig som söker/sökt den typen av hästar,men så är vi inte heller några tävlingsryttare,vi är rena fritidsryttare som tycker att det är kul att träna då och då och lära oss mera.
Allvarligt talat, så verkar du vara en bra representant för vettiga hästsäljare/köpare som inte missbrukar ett förtroende, och jag skulle inte tveka att själv göra hästaffärer med dig.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Själv säljer jag till en köpare som verkar vettig o sen överlåter jag HELA ansvaret till denna o bryr mig inte längre.
Du bär dig alltså lika oansvarigt hemskt åt som Givaren i denna tråd gjorde, som också sålde (förlåt, gav bort) till en som verkade vettig! Eller rättare sagt mycket värre.

Hon bryr sig ju och struntar inte i vad som händer!

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hej!

Jag hade min nordsvensk och hannoveranare i ditt stall för länge sedan.

Jag följer denna historia och tycker det är jättetråkigt att det ska vara såhär, att människor inte har mer hjärta än så.

Hoppas allt är bra med er annars, krama stora pjok!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

För mig är det effektivare och mer lättarbetat att ha inlägg och svar så samlat som möjligt. Men jag ska ändå vara så kort jag kan.


# 348 Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstå? Du kanske kan be någon om hjälp med förklaring?

# 353 Dom ”löjliga” frågorna är alls inte löjliga i det här sammanhanget. Har du verkligen missat all kritik Givaren fått (du har ju själv varit med!) för att hon gett bort hästen utan att veta tillräckligt om mottagaren?

# 355 Vad har din fråga med citatet, du lagt in, att göra??
Om det är en fråga, så har jag redan klargjort min inställning till detta i flera inlägg.

#357 All den stund Mottagaren på alla sätt och i alla sammanhang nekat att redovisa hästens vistelseställe så tycker jag misstanken är befogad. För mig är hennes uppförande obegripligt. Eller rättare sagt, det är obegripligt om hästen lever på det sätt som hon utlovade när hon fick den!
Att man på nätet skriver om det som redan står i tidningar har jag dessutom svårt att bli upprörd över. Det är ju redan officiellt, s a s.
Det märkliga är istället ett du och några till inte finner det intressant att kritisera detta Mottagarens beteende!!

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Det kom på mig, när jag läste en gnälltråd om en bonde som stängslat sin mark.
Vi diskuterar i tråd efter tråd om sådant som andra, inte medverkande parter, är inblandade i. Ska vi alltså låta bli det, tills alla inblandade lagts upp på deltagarlista i trådarna? Undras just hur många trådar som skulle försvinna då?

Alltså, du får gärna "inte tro en massa" om detta är din linje. I konsekvens med detta borde du avhålla dig från att skriva i tråden, eller hur.

Vi övriga kan fortsätta att diskutera utifrån dom uppgifter som finns. Antingen väljer man att tro på vad Givaren uppger, plus vad media fört fram, eller så väljer man att tro att inget stämmer (givaren ljuger och har lurat tidningar och polis) eller så har man ett öppet sinne och diskuterar utifrån att historien faktiskt är sann.
Själv tycker jag att det allra mesta tyder på just detta.

Mottagaren har möjlighet att delta i den här tråden, att hon skulle vara ovetande om den tvivlar jag starkt på. Hursom helst med det, så har hon redan bjudit på så många andra tillfällen till att misstro henne att bollen ändå ligger där.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag inser att när jag väl överlåtit något så är det inte mitt längre, det ansvarsfulla agerandet skall komma INNAN överlåtelsen, sen är det kört!
Hemskt? Oansvarigt?
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har ovan nämda bonde BEVISLIGEN stängslat ditt eller datt så diskutera det bäst ni gitter.

I detta fall är det endast hörsägen.

I mina ögon är det faktiskt ganska grovt att gå ut med diverse anklagelser (som faktiskt förekommit i dessa trådar) med namngivna privatpersoner.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

I hur många trådar är TS uppgifter "bevisligen"?
Eller är det Givarens uppgifter i den här tråden som är särskilt misstänkliga??

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag har skrivit att om mottagaren slaktat hästen så är det ett svek, men ingen vet ju vad som hänt med hästen.
Vad vi vet är egentligen bara att p skänkt bort en häst o sen kommer med en massa(grundade eller ogrundade) beskyllningar mot mottagaren.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

I hur många trådar är TS uppgifter "bevisligen"?
Eller är det Givarens uppgifter i den här tråden som är särskilt misstänkliga??

LIA
Det är typen av beskyllningar mot en namngiven person/företag som gör denna diskussion speciell.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Själv säljer jag till en köpare som verkar vettig o sen överlåter jag HELA ansvaret till denna o bryr mig inte längre.
Hur ansvarigt är detta??
Ska man gå efter inlägg här så är du hemskt oansvarig.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Massa beskyllningar? Hur många då?

Såvitt jag förstått, så finns en "beskyllning", nämligen att Mottagaren inte följer avtalet och redovisar hästens status. Eftersom hon inte gör det, så inställer sig naturligtvis frågan varför? Och därefter är det inte svårt att göra kopplingen till slakteriverksamheten. Har Givaren påstått att hästen är slaktad?

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Speciell är den förvisso, men det har inget med just det här resonemanget att göra.
Antingen är det OK att diskutera kring dom uppgifter som TS i varje tråd kommer med, eller så är det det inte!

Antingen är TS uppgifter i varje tråd "bevisligen" tills motsatsen visats, eller så är dom aldrig det. Eller är det Älgen som avgör från fall till fall?

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

# 353 Dom ”löjliga” frågorna är alls inte löjliga i det här sammanhanget. Har du verkligen missat all kritik Givaren fått (du har ju själv varit med!) för att hon gett bort hästen utan att veta tillräckligt om mottagaren?


Frågorna är löjliga för det jag kritiserat är att hästen gavs bort.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Givaren har ju polisanmält mottagaren för att olagligt ha slaktat hästen!
Läste du första inlägget i första tråden, tala om en massa osammanhägande beskyllningar.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp