Det är inte föris uppgift

Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
Inte helt egentligen.

Jag tänker att förskolepersonal har kanske väldigt mycker mer makt än de ibland reflekterar över över tex en ensamstående mamma.

Ingen av våra förskolor har fungerat på något sätt som verkat underligt/konstigt/märkligt eller orimligt dock. (jag kan absolut förstå tex även de saker som jag inte accepterade :) ) En bra och oerhört professionell och en inte lika bra, men inte heller direkt dålig.

Jag har inga som helst problem att förstå konceptet kom innan 9 för vi ska på utflykt. Vi har sett det många gånger och var iofs aldrig i närheten av träffade eftersom vi lämnade mellan 7-8. Men det var definitivt ingen heller i pesonalen som noterade om det var 07 eller 7:30 vilket var väldigt skönt.
 
Senast ändrad:
Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
Jag tror inte att det är en förskolepedagog som fått idéen att begära in arbetsscheman :-/ Men hela förskolan är en del av det som föräldrarna möter
 
Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
För många av oss är det så att vi jobbar på en arbetsplats som många andra har åsikter om. När jag berättar var jag jobbar så får jag alltid berättelser om hur det var när andra var i kontakt med dem. Vissa bra och andra är arga. Jag lyssnar alltid och ibland har folk bra poänger och konstruktiv kritik men ibland så känner jag att de har missförstått.
Sen är det så att ofta får man vara den som ger besked som tagits högre upp och som man ibland inte alls håller med om.
 
Ytterligare en aspekt som är viktig att fundera över är att många förstår inte att de sitter i en maktposition eller att man är del av en sådan. De jag vet som jobbar inom förskola verkar ofta känna sig utlämnade till föräldrarna men inte tänka på att föräldrar också kan känna sig utlämnade och att förskolan/ skolan etc är en i en maktposition. Vissa föräldrar kan känna sig utlämnade på så sätt att man är helt beroende av att förskolan ska fungera.
Jag nämnde detta till en psykolog jag gick till dvs att man som patient kan känna sig i underläge mot läkare/vårdpersonal. Hon verkade inte alls ha tänkt i de banorna.
 
Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
Jag förstår dig helt. Jag tycker många föräldrar på vår förskola pratar helt respektlöst om pedagogerna och jag kan se nervositeten ibland hos dem när de försiktigt frågar när jag kommer idag ”inte för att vi bryr oss om det men kl 16 behöver vi slå ihop med grannförskolan för då är vi bara en pedagog kvar” och har hört hur detta tolkats av andra föräldrar (hur kan de ens insinuera att vi ska hämta tidigare!!!).
Jag tror pedagogerna är de första i ledet att säga att verksamheten inte är bra för de är för få och har för lite pengar. Hos oss har de precis dragit ner på en pedagog då småbarnsavdelningen är så liten, vad som inte verkar ha framgått är att halva ”storbarns” avdelningen består av barn som inte fyllt 3 och typ 10 blöjbarn. När mitt barn slutade med blöja som 2,5 åring var de två som slutade samtidigt, nu ska de hålla koll på 10… jag blir också förbannad när jag tänker på hur dåliga förutsättningar våra pedagoger får för att göra ett bra jobb. Men mitt barn trivs, trots att förutsättningarna inte är optimala. Och som folk skrivit i tråden ”det är svårt att passa tider med barn”. Eh, ja, ännu svårare med 21 barn varav hälften är blöjbarn, 3 kissar på sig några gånger om dagen och resten ska börja skolan snart och föräldrar (och barn) har krav på pedagogiken.. det minst jag kan göra om jag är sen är att skicka ett sms. Det förutsätter jag att mina kollegor eller patienter gör om de är sena också till ett möte.
 
Ja o public service får lägga ner eller korta sina barn program 🤣. Den har ju snurrat 24/7. Förstår vad många barn som har tagit skada av det

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
Men va? Barn är fortfarande barn efter 5 år. Sen tänker jag att det här kommer behandlas ungefär som chark-rekommendationerna dvs man vet att det ska undvikas men man behåller det som nödlösning några gånger/vecka. Är man ensamstående får man liksom vara lite pragmatisk.

Själv tänker jag ta råden med en rejäl nypa salt. Min unge pratar flytande engelska tack vare youtube och läser/stavar rätt bra tack vare låttextfunktionen på Spotify. Och han får kolla när jag måste hålla fokus på annat, som trafik eller mat på spisen. Den här typen av råd brukar förutsätta att det finns fler vuxna i hemmet och att barnen är normalfungerande.
 
Men va? Barn är fortfarande barn efter 5 år. Sen tänker jag att det här kommer behandlas ungefär som chark-rekommendationerna dvs man vet att det ska undvikas men man behåller det som nödlösning några gånger/vecka. Är man ensamstående får man liksom vara lite pragmatisk.

Själv tänker jag ta råden med en rejäl nypa salt. Min unge pratar flytande engelska tack vare youtube och läser/stavar rätt bra tack vare låttextfunktionen på Spotify. Och han får kolla när jag måste hålla fokus på annat, som trafik eller mat på spisen. Den här typen av råd brukar förutsätta att det finns fler vuxna i hemmet och att barnen är normalfungerande.
Jag håller med, mitt barn får mycket mer skärmtid än rekommendationerna, framförallt när jag är själv. Men försöker tänka att det faktiskt inte är ”istället” för något. Ibland är det istället för att ha tråkigt, och det kanske är lite dumt. Men oftast är det för min skull för att få lite vila eller som du säger möjlighet att göra något viktigt utan att bli störd. Jag är värdelös på att leka inne men rätt bra på att leka ute..
 
Men va? Barn är fortfarande barn efter 5 år. Sen tänker jag att det här kommer behandlas ungefär som chark-rekommendationerna dvs man vet att det ska undvikas men man behåller det som nödlösning några gånger/vecka. Är man ensamstående får man liksom vara lite pragmatisk.

Själv tänker jag ta råden med en rejäl nypa salt. Min unge pratar flytande engelska tack vare youtube och läser/stavar rätt bra tack vare låttextfunktionen på Spotify. Och han får kolla när jag måste hålla fokus på annat, som trafik eller mat på spisen. Den här typen av råd brukar förutsätta att det finns fler vuxna i hemmet och att barnen är normalfungerande.
Men nu vet vi att små barn inte lärs sig så bra utifrån tvådimesionella medier. Samband mellan skärm tid och sämre språkutveckling finns. Även samband mellan sämre motorisk utveckling, sämre sömnvanor och ökad närsynthet. Det lär ju då snurra runt i huvvet på ungarna då.
Inte konstigt att man då lägger grunden för psykisk ohälsa och att det sedan går dåligt i skolan.
 
Men nu vet vi att små barn inte lärs sig så bra utifrån tvådimesionella medier. Samband mellan skärm tid och sämre språkutveckling finns. Även samband mellan sämre motorisk utveckling, sämre sömnvanor och ökad närsynthet. Det lär ju då snurra runt i huvvet på ungarna då.
Inte konstigt att man då lägger grunden för psykisk ohälsa och att det sedan går dåligt i skolan.

Mitt barn har iaf lärt sig mycket bra engelska från tv och youtube!
 
Men nu vet vi att små barn inte lärs sig så bra utifrån tvådimesionella medier. Samband mellan skärm tid och sämre språkutveckling finns. Även samband mellan sämre motorisk utveckling, sämre sömnvanor och ökad närsynthet. Det lär ju då snurra runt i huvvet på ungarna då.
Inte konstigt att man då lägger grunden för psykisk ohälsa och att det sedan går dåligt i skolan.
Aha i så fall är han ett geni som lyckats så bra trots skärm. Han får också äta korv och rökt skinka ibland. Stackars barn :sorry:
 
Men va? Barn är fortfarande barn efter 5 år. Sen tänker jag att det här kommer behandlas ungefär som chark-rekommendationerna dvs man vet att det ska undvikas men man behåller det som nödlösning några gånger/vecka.
Vadå charkrekomendationer? Vem får inte äta vad?
 
Undvikas och undvikas. Livsmedelsverkets råd är att äta max 500 gram rött kött och chark i veckan. Baserat på deras beräkning blir det 4 portioner i veckan. Det är ju ändå en hel del. Jag älskar rött kött och chark men inte äter jag 500 gram i veckan. Sen skulle jag ha charkmiddag så kan jag säkert äta en hel del. Men charkmiddagar äter jag inte så ofta.

På sidan anges det även att 500 gram motsvarar 600-750 gram rått kött så råden utgår från vikt på tillagat rött kött och chark. Tar man tex korv eller köttbullar, som barn brukar älska, så har dom ju ganska ofta rätt låg kötthalt så även om man skulle äta det varje dag undrar jag om man kommer över mängden 500 gram. Hum skulle vara intresserat att veta faktiskt. Äter man rött kött såsom ryggbiff kommer man såklart snabbare upp i mängd.
 
Undvikas och undvikas. Livsmedelsverkets råd är att äta max 500 gram rött kött och chark i veckan. Baserat på deras beräkning blir det 4 portioner i veckan. Det är ju ändå en hel del. Jag älskar rött kött och chark men inte äter jag 500 gram i veckan. Sen skulle jag ha charkmiddag så kan jag säkert äta en hel del. Men charkmiddagar äter jag inte så ofta.

På sidan anges det även att 500 gram motsvarar 600-750 gram rått kött så råden utgår från vikt på tillagat rött kött och chark. Tar man tex korv eller köttbullar, som barn brukar älska, så har dom ju ganska ofta rätt låg kötthalt så även om man skulle äta det varje dag undrar jag om man kommer över mängden 500 gram. Hum skulle vara intresserat att veta faktiskt. Äter man rött kött såsom ryggbiff kommer man såklart snabbare upp i mängd.
Haha här äts säkert 500 g chark/vecka.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 929
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 417
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp