Bukefalos 28 år!

Det är ju förjäkligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det är ju förjäkligt!

Vilken hjärtlös människa!
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Ja vad är det för hjärtlös människa? Man kan väl inte ta förgivet att man fått hästen om inga papper skrivs, bara för att man skriver i sin annons att man tar emot skänkta hästar? Men vem lämnar ifrån sig sin häst utan ett skrivet kontrakt? Och vad är det för veterinär på slakteriet?? "– Hästen såg frisk ut och den kunde gå och stå själv." Ja den kunde gå o stå själv....

Ja detta är nog inte första eller sista gången det händer tyvärr.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Tyvärr tror jag inte det är speciellt ovanligt, det är bara det att media inte talar om det så ofta. Hemskt tråkigt att det blir så. Om man ska skänka bort en häst till någon blir dessa händelser tydliga exempel på hur viktigt det är att kolla upp personen och inte lita på att allt personen säger är sant.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Tror inte hon har fått någon dom, men djurskyddet och stc är väl medveten om vad hon håller på med. Polisanmäld är hon ju också.

Googlade hennes mailadress och hon har visst en annons ute här på Buke att hon gärna tar tar emot hästar och ska använda dem till avel och ridning istället för att de ska skickas till slakt... Ja, just! :crazy:
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Fy sjutton! Sådana som hon får alla som sysslar med seriös omplacering att hamna i dålig dager också. :mad:

Tycker så fruktansvärt synd om ägarna till hästarna som plötsligt inser att deras älskade vän är död sedan ett par år och att de blivit förda bakom ljuset under hela den tiden...
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Mycket tragisk historia... och man blir oerhört förbannad..
Men detta är tyvärr inte helt ovanligt.
Lite synonymt var det att de flesta av de uppradade namnen klingade väldigt "travarlikt". Jag vågar nog sätta en slant på att de flesta av dessa hästar är travare som skulle få "en chans" till ett bra liv. Fullt friska hästar som ägaren av olika orsaker inte längre hade användning för men inte kunde förmå sig att ta bort.

Personligen förstår jag inte dessa människor som lämnar i väg en häst till helt okända människor. Värst är det väl när man lämnar iväg långt bort så man inte kan "slinka in" helt appropå...

Det som kännetecknar en bedragare, kvinnliga som manliga är att de är mycket trevliga, låter oerhört trovärdiga och vet precis hur en slipsten skall dras för att uppnå sitt syfte. Det är liksom det som är förutsättningen för att man skall lyckas med bedrägeriet. Det är mycket lätt att bli duperad av en sådan människa. Dessutom kännetecknas en bedragare av att den totalt saknar samvete.

Enklaste sättet att inte råka ut för något liknande är att inte skänka, låna ut, lämna på foder till människor man inte känner. I samma stund som hästen lämnar ens gårdsplan så har man inte någon kontroll längre. Kontrakt brukar oftast inte räcka. Och straffet för den här typen av bedrägeri står inte riktigt i proportion till den vinst bedrägeriet medför. Vilket innebär att även om man blivit straffad... så fortsätter verksamheten.

Kan man inte ha sin häst kvar av någon anledning, så säljer man den eller placerar den hos människor man känner. Fungerar inte det så får man själv slakta sin häst. Då slipper man i alla fall känna sig lurad.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Kl*

Men alltså, hur kan man anse att en annons med ett så fruktansvärt språk är seriös?
Jag har otroligt svårt att ta folk på allvar som inte ens kan skriva korrekt utan använder sig av talspråk även i skriven text.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Eller så har hon helt enkelt lagt sig på en nivå som passar många som väljer att skicka sin häst så? Jag upplever att det är mestadels billiga hästar som skickas till henne, och därmed ofta tyvärr med oseriösa (oseriösa i den bemärkelsen att de inte är noggrana med kontrakt och skaffar häst utan att ha koll på hur de ska kunna hantera kostnaden en häst faktiskt innebär, oavsett inköpspris) ägare. Därmed inte sagt att alla som skickar sina hästar är oseriösa, men det finns många.

I övrigt tycker jag det är förjävligt att det finns folk som försöker sko sig på andra människors okunskap och välvilja.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Tror inte hon har fått någon dom, men djurskyddet och stc är väl medveten om vad hon håller på med. Polisanmäld är hon ju också.

Googlade hennes mailadress och hon har visst en annons ute här på Buke att hon gärna tar tar emot hästar och ska använda dem till avel och ridning istället för att de ska skickas till slakt... Ja, just! :crazy:

Jag har faktist anmält annonsen,får se om den tas bort.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Precis vad jag tänkte... Och om man mot förmodan skulle få för sig att kontakta människan och hon uttrycker sig på det sättet så förstår jag verkligen inte hur man kan få tillräckligt med förtroende för henne för att lämna ut sin häst.
Fast även om hon ju tydligt har lyckats att få folk på kroken så förstår jag inte att hon kan behandla hästarna på det sättet, människan har ju inte nån skam i kroppen när hon beter sig på det sättet.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Eller så har hon helt enkelt lagt sig på en nivå som passar många som väljer att skicka sin häst så? Jag upplever att det är mestadels billiga hästar som skickas till henne, och därmed ofta tyvärr med oseriösa (oseriösa i den bemärkelsen att de inte är noggrana med kontrakt och skaffar häst utan att ha koll på hur de ska kunna hantera kostnaden en häst faktiskt innebär, oavsett inköpspris) ägare. Därmed inte sagt att alla som skickar sina hästar är oseriösa, men det finns många.

I övrigt tycker jag det är förjävligt att det finns folk som försöker sko sig på andra människors okunskap och välvilja.

Som sagt så skickade jag dit en häst till henne för ca 3 år sen,ett kallblodssto på 18 år som hade lite artros i ett knä,men som absolut höll för lättare ridning enligt veterinär,då hon svarat kanonbra på behandlingen,jag hamnade i en kass sits,jag och sambon gjorde slut,jag fick lov att flytta eftersom det var hans lägenhet,där vi även hade hästarna,jag hade inget körkort,och jobbet gick i konkurs. Jag fick lov att flytta hem till mamma,för jag hade inte råd med en egen lägenhet,och jag fick lov att göra mig av med hästarna,för det fanns ingen stallplats inom rimligt avstånd, "tanten" lånades ut på foder,och unghästen skulle säljas,men jag kämpade på med han ett tag till,då han verkligen var min drömhäst,så jag cyklade till stallet ett par ggr per dag,ca 3 mil tur och retur.

Hon var väldigt "tjatig" på att vi skulle komma och hälsa på,visst så ville vi hälsa på tanten ofta,men varje helg?? Hade ju iallafall 20 mil dit.. Nån som har en teori om detta?

Jag var iallafall ofta och hälsade på "tanten" och hon verkade ha det bra,hon reds lite av dottern då och då,men hon ville försöka ta föl på henne,efter mycket om och men så bestämde jag mig för att skriva över tanten på henne,mot att hon red in unghästen,för jag kände att jag klarade det inte själv,och på den tiden han var borta kanske jag skulle hinna få tag på stallplats och jobb.

Hur som helts så tyckte hon att det var en bra ide,och så åkte vi ner med unghästen,var ner och hälsade på två gånger och allt gick bra,jag provred och han var lugn och fin,och tanten hade det bra hon med. Dock så började E tjata om att jag borde väll köra in unghästen också,det kunde hon ju lika gärna göra när han var där,mot så klart betalning,jag förklarade att jag inte hade råd med det,men hon tjatade och tjatade,men jag stog på mig!

Hämtade hem unghästen tidigare än vad vi kommit överens om,för helt plötsligt så skulle hon byta stall och hålla på,och flytta en bra bit,och jag tyckte att det skulle vara onödigt att flytta han för ett par veckor,sen skulle vi krångla och försöka hitta dit,för att hämta hem han,så jag sa att vi hämtar han till helgen,för hon hade ju ridit han i skritt,trav och galopp.

Får hem han,och det går nån ett tag,sen inser jag att det är omöjligt med ekonomin,så jag säljer han för att kunna greja körkortet i stället,och förhoppningsvis få ett jobb.

Jag har nu inte pratat med E på ett tag,då allt varit kaos,men försöker skicka mejl till henne och höra hur det går med tanten,men får inget svar,får sen reda på av en kompis att hon sett tanten ute på annons,tyckte att det lät konstigt,för E hade ju lovat ett livslångt hem,men månaderna går utan att jag får tag på henne,så tillslut inser jag att hon inte finns kvar där,försöker leta reda på henne själv,men E stog fortfarande som ägare,så det var omöjligt!!!

E är väldigt underlig,väldigt manipulerande,och kan nog prata omkull många. Hon ändrar kappan efter vinden,och ena dagen ska hon ha en ridhäst,och nästa dag så ska hon lägga ner ridningen helt,och bara syssla med trav. Nu håller hon ju på och ska starta massa hästar om jag förstått det rätt? Har henne nämligen som "vän" på facebook,så nu ska det hållas koll! Men jag trodde faktist aldrig att hon skulle vara den som gjorde så här...


(Rätt så precis för kanske 3 veckor sen,hittar jag på tanten av en slump,hon har kommit till en kvinna som älskar henne över allt,och är så noga med min tant,jag vart så glad så tårarna kom! Nu vill dom att jag ska komma till sommaren och hälsa på,tyvär så är det jättelångt bort,men jag har sagt att vi får se hur det blir,kanske blir en tur genom sverige på semester! :D;) Hon skulle ordna med boende och mat och allting åt oss,sån himla underbar människa! :love: Vi har nästan kontakt dagligen på face,så nu har jag stenkoll på min tant! :p )
 
Senast ändrad:
Sv: Det är ju förjäkligt!

I mitt fall så hade jag lagt ut en annons,som hon ringde på,och hon kan ju verkligen prata för sig! Allt lät så bra,hon skulle ha henne i sitt stall tilsammans med ett varmblodssto,sen skulle dottern rida lite i bland,sen så skulle hon betäckas. Stallet var litet och mysigt med 3-4 boxar,hagarna jättestora och fina,och som sagt så snackade hon rätt så bra om "guld och gröna skogar".
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Tyckte att mailadressen lät bekant så jag gjorde en sökning på mitt mailkonto och hittade det här svaret från 2009 som jag fick vid annonsering av en häst med lågt pris:

hejsan

"32årig tjej här erbjuder privat stor fin välskött gård värde 3.5 milj så du verkligen ser den är bra fri tillgång på gorvfoder sen höst till vår
stort fint stall även ett lillstall finns på 4 boxar allt är privat bara våra hästar där rider och kör in några hästar ibland för ja tycker de är kul
har stor hästvana bet inget för din häst men erbjuder ett bra hem med jämnårigt sto kommer rida och köra in henne sen och även få fram henne i lite tävling så letar du efter ett seriöst hem så är ja rätt fixas ej pass på henne fixar ja ett eget ifall de ej kommer från uppfödaren pass måste man ha
lite bilder finns på
www.xxxxxxxxxxxx.se
hoppas vi höres vore jättekul om du valde oss
samt får info och kan följa hennes utbildning i framtiden
HON KOMMER INTE SÄLJAS VIDARE SÅ DU VET
mvh xxxxxx
p.s du är jättevälkommen upp de är ej långt från dig till mig"

Det var inget som var lockande för min del men efterföljande mailsvar visar att hon var ganska envis och även ringde. Hon gick sen över till att vilja köpa hästen på avbetalning men jag fick som tur är en annan köpare på hästen i samma veva. Vågar inte garantera att jag inte hade gått på det annars för det handlade om en häst som kanske inte tillhörde dom allra mest lättsålda... :crazy:
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Jag var ju tyvär en av dom som gick på det...
en som sagt så slutade det bra för min gamla tant! Anledningen till att jag trodde att det skulle bli bra var pga att hon red in hästar,och tänkte att då blir hon då inte rädd iallafall när min tant övar luftakrobatik,som hon kunde göra ganska ofta!
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Hon tog även hand om en nordsvensk hingst då jag lämnade dit min tant,som skulle göra bruksprovet,mirollo eller vad han nu hette...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Vad hände Bella? Ett litet sjuårigt varmblodssto med vitt stjärn-ämne och vita kotor på bägge sidor bak har...
2
Svar
24
· Visningar
3 678
Senast: ZandraBson
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Ytterligare sju hästar har gått till slakt, efter att ägarna lånat ut dem till en kvinna i Närke. Annika Hallin i...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag tänkte länka men i skrivande stund hittar jag inget färskt material, antar att det kommer dyka upp senare under dagen? Gammal...
2
Svar
33
· Visningar
3 205
Senast: Sar
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 426
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp