Bukefalos 28 år!

Det är ju förjäkligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det är ju förjäkligt!

Vad i består det brottsliga i att annonsera ????

Om man vet att någon annonserar med avsikt att utföra något brottsligt, borde man inte förhindra den personen att annonsera då?
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Varna alla för denna människa!! Detta är en härva utan dess like.. Tro mig..
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

*kl*
Min kompis ljög hon för i nästan 2 år! Hon hade lånat ut sin häst för att kunna ta tillbaka den och avla vidare på. Nu slaktades den dagarna efter den kom till gården.
Även när de träffades på travet öga mot öga så ljög hon... och hon fortsatte att ljuga i telefonen samma dag som första artikeln är skriven.
Det kommer fram flera och flera hästar helatiden som har vandrat denna väg. Till den här personen som tar sig an en häst som sällskap el till avel, men istället går den raka vägen till slakt.
Frågan är väll egentligen hur reglerna är skrivna... Det ska inte vara så lätt att göra så här. Om det var tvärt om, att någon häst åkte till betäckning eller till klinik... Då skulle räkningen komma till den som äger hästen... dvs den som står som reggad ägare...

personen det gäller här har även antingen själv, eller genom "kompisar" skickat ut hot mail på FB... Allt är polisanmält och det kommer som sagt upp mera och mera helatiden...
Tänker på alla er som förlorat era vänner genom denna grymma människa,
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Slakteriet måste ju också ha ett finger med i spelet,eller hur? Om samma människa kommer inom en kort period med 9 hästar (MINST) som ska slaktas,då börjar man väll fundera,och ber om att få se ägarhandlingar m.m.

Och varför,varför åker man 30 (!!!!!) mil tur och retur,istället för 7 mil till slakteriet?
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Vad jag vet så har närkes slakteri ganska lång slaktkö, uppemot 2-3 månader emellanåt.
Norberg kan ofta ta med kortare varsel. Men slakteriet behöver väl inte vara misstänkt?
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Tycker endå att det är lite mysko med den där Landerstedt tagit emot så pass många hästar från samma person utan att kontrollera,MEN om det är som du säger att det är långa köer till det närmsta slakteriet så kan det bero på det,jag klurade mest på att hon åkte så långt för att där kunde hon komma undan med det.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Det slakteri som de flesta av hästarna är slaktade på är sedan tidigare ett välkänt slakteri och har bla varit med i Uppdrag granskning. Då gällde det en ridhäst som gick samma väg till mötes som dessa hästar gjort.
Och jag tycker fortfarande att det känns märkligt att man åker så långt som till skåne från närke... då har man typ redan förbrukat "förtjänsten" i bränsle...
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Efter att ha pratat med en som hade med det programmet att göra så har jag fått det ganska klart för mig hur man kan göra förtjänst på en travare trots att den fått åka 50mil..
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Aha, gick de flesta till Knorrevången, menar du?

Och mul, har du sagt a får du säga b. Vad betalar det slakteriet för en häst?
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Vi fick 2600 inkl moms för en normalstor travare av lite grövre modell i alla fall.
5.86 kilot.


AM
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Aha, gick de flesta till Knorrevången, menar du?

Och mul, har du sagt a får du säga b. Vad betalar det slakteriet för en häst?

B ;)

Nä, det går att sälja hästkött som nötkött och få bättre betalt.. Det går också att spara pass från friska hästar som inte ätit läkemedel och använda dom på hästar som har gjort det och slakta, slippa kassera utan använda som livsmedel och få betalt för det med. Det känns tryggt va?:crazy:

Så länge passena inte ska skickas in till avelsföreningarna så kommer detta pågå.

Mera exakt info är det bättre att vi inte tar här..
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Svart får man runt 5000 kr för en travare på Knorrevången, jag känner MINST tre personer som svartslaktat hästar där.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Av dem vi vet så har de flesta gått dit ja. Antingen de haft kontrakt eller ej... men hur som helst så har personen som skickar till slakt inte varit ägare till dessa hästar. Så det betyder att om jag kommer över ett häst pass och en häst så kan jag köra den till närmaste slakteri och inkassera upp till 5000 kr för den... rakt ner i fickan. Ägaren får aldrig veta vem som slaktat hästen...
Och som alla vet.. passet skall alltid följa hästen... ellerhur..
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Hon tog även hand om en nordsvensk hingst då jag lämnade dit min tant,som skulle göra bruksprovet,mirollo eller vad han nu hette...

OMG! Den hästen lever iallafall idag och har det bra. Men jag börjar bli nervös över att jag kanske känner idioten utan att veta om det!:crazy:
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

B ;)

Nä, det går att sälja hästkött som nötkött och få bättre betalt.. Det går också att spara pass från friska hästar som inte ätit läkemedel och använda dom på hästar som har gjort det och slakta, slippa kassera utan använda som livsmedel och få betalt för det med. Det känns tryggt va?:crazy:

Så länge passena inte ska skickas in till avelsföreningarna så kommer detta pågå.

Mera exakt info är det bättre att vi inte tar här..

Jag ska børja livnæra mig på fisk och kykling! Vill inte æta någons hæst:(
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Du gör bättre i att äta Svenskt hästkött, färre slakttransporter och blir det mer status på hästkött så kanske ordningen där blir bättre. Hästar har vanligen haft det bättre än kycklingar, odlad fisk och grisar.
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

OMG! Den hästen lever iallafall idag och har det bra. Men jag börjar bli nervös över att jag kanske känner idioten utan att veta om det!:crazy:

Du kan nog veta vem det kan vara.. Du är i rätt trakt..:crazy:
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Svart får man runt 5000 kr för en travare på Knorrevången, jag känner MINST tre personer som svartslaktat hästar där.

Alltså är det jag som är förståndshandikappad?

Exakt varför betalar dom dubbel avgift?

Enda orsaken jag kan komma på är att om hästarna sen slussas nedåt så har dom en förtjänst med ganska fler tusenlappar per häst.

Men svartslakt i Sverige ser jag inte som en sån lönande affär då det blir klart mer "spill" på häst jämfört med nöt.

AM
 
Sv: Det är ju förjäkligt!

Så länge passena inte ska skickas in till avelsföreningarna så kommer detta pågå.

Sedan 1/7 2009 behåller veterinären på slakteriet alla pass.
Passen ska alltså inte lämnas tillbaka till den som levererar hästen, står tydligt i instruktionerna som livsmedelsverket ger sina veterinärer.

Passen förstörs och ersätts med ett slaktintyg som skickas till jordbruksverket (som skickar vidare till rasföreningen) eller direkt till rasföreningen.

Orsaken till att man numera gör detta är just av den orsaken att man tidigare kunde använda samma pass till flera hästar.

Dessutom är det numera krav på att alla hästar som får ett nytt pass efter 1/7 2009 ska ID-märkas (typ chip). Det är ett steg på vägen att få en säkrare identifiering av våra hästar och ett sätt att undvika fusk och fulspel!

Att en person levererar flera hästar till slakt är inget ovanligt.
Det händer att personer drar ned på sin verksamhet eller lägger ned, då kan flera hästar skickas under en ganska kort period.
Vet flera större stuterier som regelbundet skickar hästar på slakt.
Jag vet även vissa personer som ofta kommer med hästar, personer som i sin hemtrakt är den omtänksamma personen som gör det jobbiga att ombesörja transporten till slakteriet när ägaren själv inte klarar av det.

Hur slakteriernas ansvar ser ut rent juridiskt vet jag inte riktigt, vet inte i hur stor utsträckning de är skyldiga att kontrollera leverantörerna.
Många hästar levereras inte av sina ägare. Ex. travhästen som ägs i andelar av flera personer levereras till slakt av tränaren. Vissa djurtransportörer står som leverantörer av djuren de kör in (både häst och boskap) i slakteriets papper. Djurtransportören betalar i sin tur ut pengar till djurägaren efter det att djuren är slaktade.
Så tyvärr kan det te sig lite rörigt ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Vad hände Bella? Ett litet sjuårigt varmblodssto med vitt stjärn-ämne och vita kotor på bägge sidor bak har...
2
Svar
24
· Visningar
3 683
Senast: ZandraBson
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Ytterligare sju hästar har gått till slakt, efter att ägarna lånat ut dem till en kvinna i Närke. Annika Hallin i...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag tänkte länka men i skrivande stund hittar jag inget färskt material, antar att det kommer dyka upp senare under dagen? Gammal...
2
Svar
33
· Visningar
3 211
Senast: Sar
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 737
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp