Sv: Det är ju förjäkligt!
Så länge passena inte ska skickas in till avelsföreningarna så kommer detta pågå.
Sedan 1/7 2009 behåller veterinären på slakteriet alla pass.
Passen ska alltså inte lämnas tillbaka till den som levererar hästen, står tydligt i instruktionerna som livsmedelsverket ger sina veterinärer.
Passen förstörs och ersätts med ett slaktintyg som skickas till jordbruksverket (som skickar vidare till rasföreningen) eller direkt till rasföreningen.
Orsaken till att man numera gör detta är just av den orsaken att man tidigare kunde använda samma pass till flera hästar.
Dessutom är det numera krav på att alla hästar som får ett nytt pass efter 1/7 2009 ska ID-märkas (typ chip). Det är ett steg på vägen att få en säkrare identifiering av våra hästar och ett sätt att undvika fusk och fulspel!
Att en person levererar flera hästar till slakt är inget ovanligt.
Det händer att personer drar ned på sin verksamhet eller lägger ned, då kan flera hästar skickas under en ganska kort period.
Vet flera större stuterier som regelbundet skickar hästar på slakt.
Jag vet även vissa personer som ofta kommer med hästar, personer som i sin hemtrakt är den omtänksamma personen som gör det jobbiga att ombesörja transporten till slakteriet när ägaren själv inte klarar av det.
Hur slakteriernas ansvar ser ut rent juridiskt vet jag inte riktigt, vet inte i hur stor utsträckning de är skyldiga att kontrollera leverantörerna.
Många hästar levereras inte av sina ägare. Ex. travhästen som ägs i andelar av flera personer levereras till slakt av tränaren. Vissa djurtransportörer står som leverantörer av djuren de kör in (både häst och boskap) i slakteriets papper. Djurtransportören betalar i sin tur ut pengar till djurägaren efter det att djuren är slaktade.
Så tyvärr kan det te sig lite rörigt ibland.