Bukefalos 28 år!

Det är synd om oss...

Har inte skrivit in i denna tråden tidigare utan klagat på farbror fux:s skador i "snackis tråden" men nu när Gunnar vill ha flera trådar (krångligt värre) får jag väll fortsätta klagomålen här.

Farbrorns bakben har ju inte varit hundra. Halt till och från utan värme eller reaktioner. Trots vila och träning utan samling (rakt fram ute) har det suttit kvar, därför hade han idag en dejt med veterinären. Hon konstaterade som vi att inga reaktioner på böjprov och lite ovilligt att trampa igenom i högervarvet vid longrering. Efter att släckt vänster bak så trampade han igenom bättre i höger varv men kunde inte längre avlasta och hältan i Västervarvet var markant.

Jag som föreställt mig det värsta drog dock en lättnadens suck när rögnten visade "extremt fina bilder för att vara 20år gammal". Tänkte att nu får han en dödsdom typ. Är istället sprutad i båda bak och återbesök om två veckor. Förhoppningen om en sista tävlingssommar med min fina är inte helt grusad! :love:

Nu är jag helt slut! Tänker i kontrast med de andra dietidoterna beställa en pizza! Här skippar vi det där med beach 2016 :cool:

Rund är också en form... :angel:
 
Letade efter en blå bild till Bonnie precis. Bläddrade tillbaka till sommaren och i såg förskräckt att min häst var verkligen fet. Det visste jag iofs men ändå uschligt o se.
Ja eller så har man en häst som är lite "bukig". Blir aldrig fet utan bara rund... Ser ut som en tunna på sommaren. Fuxen har liksom ölmage! OCH nu när han börjat bli lite revbenssmal på sidorna är han på något knäppt sätt fortfarande rund om magen...

(Har fallit ur massa muskler under vilan) Vet. tyckte han kunde få massa mer mat och nytt foder (mer av det med), på den fronten mycket nöjd häst.
 
Letade efter en blå bild till Bonnie precis. Bläddrade tillbaka till sommaren och i såg förskräckt att min häst var verkligen fet. Det visste jag iofs men ändå uschligt o se.

Min dam är ju tacksam för hon döljer sin fetma. Men jag insåg när jag gick igenom gamla dagböcker att senast hon var slimmad var 2012, strax innan jag kom på att hon skulle betäckas och gödde upp henne. :crazy:

Hon var förvisso lite smalare när hon gav di, men ett år på inackorderingsstall med stallpersonal som gav massor med extra grovfoder hjälpte inte precis bantningen... :banghead:

Men nu känner jag äntligen hennes revben igen. :D
 
Ja eller så har man en häst som är lite "bukig". Blir aldrig fet utan bara rund... Ser ut som en tunna på sommaren. Fuxen har liksom ölmage! OCH nu när han börjat bli lite revbenssmal på sidorna är han på något knäppt sätt fortfarande rund om magen...

(Har fallit ur massa muskler under vilan) Vet. tyckte han kunde få massa mer mat och nytt foder (mer av det med), på den fronten mycket nöjd häst.

Som araben här då. Rund som en boll! Man vill bara klämma ut en stor prutt när hon går på gräs alltså :rofl:

Min får aldrig ngn mage så man märker vilka som kan bedöma hull på en häst och inte... väldigt avslöjande!
 
Nästa år kanske. Fast stranden lockar inte heller; tröstchoklad är räddningen.

Har lärt mig tycka om mörk choklad. Smakar ju nästan frukt typ?

Så omåttligt nöjd över att ha blandat min första hyaluronsyragel o matat djuret med nu i kväll :D Kör enklaste varianten nu o får se om det behöver förbättras för att hålla 2 veckor så man inte behöver blanda så ofta. Struntade i allt i recepret utom o blanda pulvret m vatten o lät det stå o blev finfint på 24 h!

Bara ren HA, konsistensen jag vill ha, anpassat efter måttet jag vill använda och med den mängden HA/dos jag vill ge. Till det trevliga priset av under 10 kr/g HA inkl frakt från USA. Jmf m Conquer (som har betydligt lägre molekylvikt än den jag köpt från purebulk) som kostar 125 kr/g HA. Har lite gram o misslyckas med i mina försök om man säger så ;)
 
Som araben här då. Rund som en boll! Man vill bara klämma ut en stor prutt när hon går på gräs alltså :rofl:

Min får aldrig ngn mage så man märker vilka som kan bedöma hull på en häst och inte... väldigt avslöjande!

Så är det med Ariel med... Glömmer aldrig när vi slutmätte och veterinären berömde hennes hull. Tills jag sa åt honom att känna efter. :rofl: Han grävde och grävde efter revben. Sedan tittade han på Ariel och utbrast "nä, matte har rätt, du behöver banta". :p

Hennes son har tyvärr ärvt sin pappas kroppsform, så han ser alltid bukig ut. Hoppas det blir mindre när jag börjar rida... :crazy:
 
Och nu har jag precis fått besked från veterinären att det tydligen blivit nåt vajsing med blodprovet som han tog på Epona så testlabbet kunde inte använda det. Han ville komma på måndag igen och ta ett nytt prov.
 
hör nog lite hemma här :).
fuxmonstret har ju börjat stegra, högt.. hade ute massören som konstaterade att ryggen var skit igen, dvs "inga" ryggmuskler, på halsen så är trapezius förstorad (trodde det bara var fett :o) och lika så så var musklen ovanför revbenen förstorad. dvs kompensationer för att ryggmusklerna inte kunnat växa tydligen.

sen var vänster rumpa väldigt mycket mer spänd och har tydligen f
fått arbeta väldigt mycket mer än andra..
allt detta har jag ju sett själv men inte vetat vad det kommit av..

hästen uppskattade i alla fall massagen och ir behandlingen :) mattes plånbok uppskattade dock inte att massören rekommenderade 2 behandlingar i veckan för att komma tillrätta med allt..
kan säga att det jag får tillbaka på skatten kommer gå direkt till lilla fröken häst igen, brukar bli till en ny sadel men hoppas på att den kan fungera med en bomändring, var förra bates sadeln som ställde till ryggen igen, att nya sadeln var för vid blev nog bara pricken över i-et för att få hästen att börja protestera ordentligt..
 
@Buck Men varför åker du inte in och kollar upp hästen på klinik? Hur mycket mer ska hästen behöva protestera? Du förstår väl att det här är något som inte går att massera bort? Att läsa sånt här gör mig både ledsen och beklämd.

Jag må vara stämplad som en hysterisk hippokondriker men jag har hittills aldrig haft fel när jag trott att något varit fel på mina hästar. Om du inte vill lyssna på mig så lyssna åtminstone på din häst. Snälla.
 
@Buck Men varför åker du inte in och kollar upp hästen på klinik? Hur mycket mer ska hästen behöva protestera? Du förstår väl att det här är något som inte går att massera bort? Att läsa sånt här gör mig både ledsen och beklämd.

Jag må vara stämplad som en hysterisk hippokondriker men jag har hittills aldrig haft fel när jag trott att något varit fel på mina hästar. Om du inte vill lyssna på mig så lyssna åtminstone på din häst. Snälla.
ingen transport och svårlastad häst. ska åka in så fort jag har tillfälle men se inte riktigt vad de kan göra, har varken sett eller märkt av minsta lilla hälta, och jag brukar vara väldigt nojig med det.
hon är glad och framåt i ridningen (förutom då att hon reser sig. ingen gemensam nämnare för de gånger hon rest sig mer än att hon inte vill dit jag vill. i princip alla gånger innan nu då jag blev rädd har det bara varit att lätta på kraven lite, mjuka upp lite mer och sen så har hon varit superduper fin och allert. kan räkna hennes stegringar de senaste 5 åren på en hand så är inte så mycket. men ändå för mycket.)

jag vet att det bästa vore att åka in direkt, men har i alla fall denna månaden inte råd med en grundlig klinik kontroll.
 
Åh vad jag gillar att få tid veckan efter jag ringer! Kunde fått samma tom. Nu testar vi ny vet :rofl:

(Tänker inte skämta om det så kanske han håller sig frisk till tisdag. Tanken är att ta bort en reservation som krävde böjprov o longering :))

Idag var vi på kurs hos CR-tränaren och jag är så lycklig. Trodde aldrig att något så flummigt som feldenkrais och typ "låthästengöravaddenvill"-ridning skulle hjälpa mig så mycket med min kropp, inställning och ridning. Rätt nöjd med hur bra jag faktiskt är på att ge udda grejer en vettig chans trots massiva fördomar.
 
ika åka in så fort jag har tillfälle men se inte riktigt vad de kan göra, har varken sett eller märkt av minsta lilla hälta, och jag brukar vara väldigt nojig med det.

Fast det är ju inte en hälta som ska utredas här utan med största sannolikhet ett ryggproblem. Två helt olika saker. En ryggåkomma ger inte nödvändigtvis en hälta men det ger ofta en spänd och tittig häst som inte sätter ordentligt med muskler över ryggen.

För övrigt så kan en veterinär göra hundra gånger fler saker än vad en massör kan. T ex röntga och ultraljuda så att man får veta vad som faktiskt är orsaken till problemet istället för att kasta bort pengar på att minska symptom. Gör man inget åt orsaken så kommer symptomen komma tillbaka om och om och om igen.
 
Du har väl inte så mycket fördomar? Det är vi andra här som har det. :D

Du vet ju inte vad jag tänker :D

Min typ största skräck är att allt på nätet lever för alltid o kan hittas av vem som helst. Jag skriver inte ett ord eller flashar en enda bild jag är minsta tveksam över :rofl:

Mvh kan inte ljuga men är bra på att knipa käft :p
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 359
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp