Bukefalos 28 år!

Det är synd om oss...

(Tjuvläser:D) Till vem åker ni denna gången?

Och så jäkla kul att träningen går bra! En vacker dag ska jag åka och kika:)

Du kommer bli såååååå impad! Fmsträningen kunde vi inte ens skritta på spåret och jag höll på att börja gråta typ. Feldenkraisen är rätt tydlig dock. Emsträningen kunde jag skritta hyfsat i högervarvet men inte i vänster. Brukar ju vara tvärtom och för första gången lyckades jag låta bli att vika mig i högersida o gjorde det i vänster ist, därav varvbytet :rofl:

Är det mkt längre för dig o komma t Flyinge?

Omma och Ulrike :)
 
Du kommer bli såååååå impad! Fmsträningen kunde vi inte ens skritta på spåret och jag höll på att börja gråta typ. Feldenkraisen är rätt tydlig dock. Emsträningen kunde jag skritta hyfsat i högervarvet men inte i vänster. Brukar ju vara tvärtom och för första gången lyckades jag låta bli att vika mig i högersida o gjorde det i vänster ist, därav varvbytet :rofl:

Är det mkt längre för dig o komma t Flyinge?

Omma och Ulrike :)
Har väl 50 minuter till Flyinge, om jag skulle köra med släp tar det väl lite över en timme (OM jag skulle våga mig på att testa:o).

Hoppas det går bra på kliniken! Ska hålla alla tummar och tår.
 
idag är det extra synd om mig..

kom hem efter jobb kl 5 i morse och släppte ut hästarna, väcktes kl 7 av att mobilen ringde, då var det grannen som sa att hästarna gick i deras allé.. slängde på mig det som var närmst, in om stallet och slet åt mig grimmor och grimskaft (då de såklart går utan i hagen..)
och när jag springer/går så ser jag hästarna några hundra meter fram som ser ut att vara på väg bortåt = mer panik och mer håll.
men de vände in till grannens allé igen som tur var och var lätta att fånga in, skimmeln verkade vara trött på utflykten efter att ha vurpat på andra grannens tomt, precis där det för en vecka sedan var ett hus.. ett köttsår på kotan och lite knackig (men det är förklarligt om man är 25 år och drattar på ändan..)
fuxen var skit glad och fjantade runt, men kom då skimmeln fick grimma på sig.
var bara att promenera hem och kolla lite snabbt så det inte var några fler skador, rengjorde och bandagerade skimmeln och släppte ut i annan hage där jag tyckte att fuxen såg ut att halta ngt :arghh::banghead::arghh::banghead:

varför ska de vara sånna klantarslen!?! är sårskador på sårskador här tycker jag. får se mig om efter en med be kort ändå och ta mig till vet för att kolla upp båda..

extra synd om mig nu också då jag bara sovit 5h totalt i natt(dvs 2h före nattjobb, 1h efter och 2h efter hästarnas utflykt.) och nu har ett 5h pass på jobb nr 2..

är i alla fall väldigt glad över att grannarna såg hästarna i tid så att de inte sprang längre bort..
 
Jag har gjort god gärning idag och kört stallets ponnytjej till inomhusterrängträning + P&C (och stått och dreglat själv), då tjejens mamma åkt av häst och haft huvudvärk så hon inte skulle köra bil. Roligt att se tjejen, trist att inte rida själv.
 
ingen transport och svårlastad häst. ska åka in så fort jag har tillfälle men se inte riktigt vad de kan göra, har varken sett eller märkt av minsta lilla hälta, och jag brukar vara väldigt nojig med det.
hon är glad och framåt i ridningen (förutom då att hon reser sig. ingen gemensam nämnare för de gånger hon rest sig mer än att hon inte vill dit jag vill. i princip alla gånger innan nu då jag blev rädd har det bara varit att lätta på kraven lite, mjuka upp lite mer och sen så har hon varit superduper fin och allert. kan räkna hennes stegringar de senaste 5 åren på en hand så är inte så mycket. men ändå för mycket.)

jag vet att det bästa vore att åka in direkt, men har i alla fall denna månaden inte råd med en grundlig klinik kontroll.

Fast du kan hyra transport, ta hjälp o lasta o åka till klinik för antagligen mindre pengar än vad du kommer lägga på massage o behandlingar som inte hjälper i längden iaf. Precis som @Speedway skriver så har ju din häst ett återkommande ryggproblem och det är inte en sadel som har kraschat ryggen utan det finns ju nåt annat underliggande där. Du gör givetvis precis som du vill men spara pengar genom att göra som du gör är iaf bara att lura sig själv.
 
Det gick fortare än jag trodde och testvärdet var ca 10 ggr högre än normalt. Ska ligga under 29 och Epona hade 310 så ingen tvekan om att hon har cushings. Fast det visste jag ju redan.

Men ändå skönt att veta och att ni nu kan får hjälp :) har förstått att dom kan bli riktigt fina med medicin :up:

Min käre häst har fått skor och hålet där hovbölden satt såg fint ut, men han fick en sula försäkerhetskull. Så imorgon skall här ridas :D
 
Veterinär nr två som kliar sig i huvudet av min häst :rofl: Det enda de är överens om är höger bak.

Tänkte ta bort en reservation o kom hem med en ashalt häst. Så kan det gå. Reservationen hade hen nog kunnat ta bort om jag kommit ihåg pappret jag såg på köksbordet nu...

Den stora frågan för mig just nu är om han pajat sitt korsband igen sedan vi var hos Spångfors senast (förra fredagen...), gjort ngt annat eller om det är en grej (gammal?) som inte synts innan då han bara gått rakt fram på bra underlag (både under ryttare o vid koll hos Spångfors). Han är ju riden lite på bana men inte hårt liksom.

Idag blev han longerad på djupt underlag och säger vetten att de inte kan reagera så mkt som han gjorde får jag ju tro på det. Bedövning gjorde ingen direkt skillnad. Fint bakknä på röntgen. Vet tror på ngn vajsing m muskler och ev ligament o vill se honom igen under ryttare om 1 mån efter stärkande arbete i den mån han känns bra.

Så om en månad så säger väl denna vet att han inte ser bättre ut. Agria vill inte scinta. Vi åker tillbaka till Spångfors o korsbandet är paj igen.

Någon som vill betta? ;)
 
----ööåp
Men ändå skönt att veta och att ni nu kan får hjälp :) har förstått att dom kan bli riktigt fina med medicin :up:

Min käre häst har fått skor och hålet där hovbölden satt såg fint ut, men han fick en sula försäkerhetskull. Så imorgon skall här ridas :D

Ja, det är skönt att veta. Nu kan jag ju göra något och så får vi se vad som händer. Hon är pigg och glad iallafall. Och så fyllde hon 15 år idag så det firade vi med morötter och en lång skogstur. :D

Skönt att det gått bra med din häst. :)
 
Nu är hästskrället duschat, friserad och ser nu ut som en tävlingshäst igen! Hoppas bara veterinären tycker det samma imorgon. Förhoppningsvis har han ju svarat på behandlingen och så är det igångsätting som gäller.

Kan iofs. bli intressant att sätta igång honom tanke på hur han beter sig nu. Att han hela 19år ska behöva hanteras i träns + hingstkedja. Hur ska vi någonsin lyckas pensionera honom om han beter sig så här efter några veckor? :confused: Dagens 30 min promenad i skritt var ett intressant nummer!
 
Har köpt ett beg back on track täcke så kan äntligen klä in lilla hästen från topp till tå i back on track :p.
Har också som vanligt bättrat på ridbanan och harvat upp spåret så det håller sig mjukt, och byggt en liten hinder förvaring ^_^, dröjer dock innan jag kan anvönda det :(.
Promenerar bara fortfarande med hästen, får se om jag vågar kravla upp en dag, med fegisrem, graman, sadel klister och såklart hjälm, väst hel skodda ridbyxor och någon som håller koll på oss :/.

Har lagom med rid abstinens men är fortfarande rädd för att rida egna hästen...
 
Ja men det är ju min enda häst :), min häst mitt ansvar och ska man bli av med en rädsla så är det ju bara att kämpa sig igenom det.
Sälja kommer jag aldrig göra :p är för fäst vid henne/för envis för det ^_^. Har nog alltid varit mer eller mindre rädd för att rida men kommer alltid över det tids nog. Denna gången var det bara ännu läskigare med att hästen började resa sig.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 410
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp