Det börjar bli dags för hästköp....

@Verro Jag har läst hela tråden, men inte lusläst den så jag ber om ursäkt om jag upprepar någonting. Det jag skulle tänka på är:

1: Budget. Vad kommer fasta kostnader att vara och har jag en buffert?
2: Läsa på! Böcker, youtube, hästtidningar och proffsråd är bra tips. Samt vid ridning, det mest viktiga: en BRA tränare som förstår er och är kunnig.
3: Det låter som att det praktiska är någotsånär ordnat om du köper, men tänk även över och kolla hur mycket tid du kommer behöva lägga 24/7 och hur det funkar med leveranser av foder och strö.
4: Kolla upp hur han är försäkrad. Det är nästan alltid en dålig idé att byta försäkring på en vuxen häst, så se över den han har med villkor m.m. Det är alltid bra att vara välinformerad.
5: Är han den enda häst du ridit sedan du börjat? Kan vara värt att testa lite andra hästar för att se att det verkligen är hans typ du vill ha. Mycket beror ju på kemi :) Och nej, 65 000 är inte så mycket om han är frisk och utbildad kanske LA-mässigt i förhållande till sin ålder.
 
;)Tack @Wine-tee :)
1: Jag tror att jag har det mesta under kontroll vad gäller budget och buffert. Stallkostnaden är nästintill obefintlig och då köper man även torv, strö och foder samt ensilage via dem (det gör alla andra och delar på kostnaden).
Hovslagare har de också "tillsammans" så han kommer var 6:e/7:e vecka. Att räkna högt på ca 4000 kr/mån inkl stallkostnad och foder ca 1900 kr/mån, försäkring (vet jag inte i nuläget vad hon har), Hovis 1400 kr och sen alt veterinärbesök, raspning av tänder m.m. Så tror jag att 4000 kr känns OK att lägga undan...
2: Jag tror att jag hängt på YouTube den sista veckan och försökt att ta del på alla tips eller bara titta hur proffsen rider.... haha Sen har jag forum-trådar jag läser igenom och övrig info som jag drar nytta av.
3: Jag jobbar till 17:00 mån-tors och 14:30 på fredagar så kvällarna kan jag ha i stallet samt helgerna. Detsamma gäller även för min väninna som också har sin häst i samma stall... Tror att det skulle funka... Sen hjälps alla åt om det är så att någon får förhinder ngn dag osv... Det handlar om ge och ta tror jag... :grin:
4: Försäkringen ska jag kolla med ägaren - så långt har jag inte kommit i tankebanorna än.. Det är först nu det senaste jag blivit mer och mer sugen på honom... ;):D
5: Nej, jag har lagt hästarna på heltid sedan första dagen jag tog upp ridningen för 2 månader sedan... Jag hjälper till i 3 stall totalt... Detta är ett av dem, sen ett annat med endast 3 halvblod och sen ett stall med 4 st islänningar... Den enda som fått mig att tänka på hästköp är just denna vallack...
Han är utbildad LB.... Men sedan inget mer. Kanske kört enstaka Pay-and-jump men det var ett tag sedan nu...
 
@Verro Då -tror- jag du kan pruta lite på priset. Det hade jag gjort i alla fall. Det finns så pass mycket på marknaden att vill man ha en LB-häst så finns det lite yngre hästar för samma pris. Man kan ju diskutera med ägare ang. att viss utrustning kunde ingå?
 
@Wine-tee Det stämmer nog bra! Jag ska kolla med ägaren om utrustningen medföljer till det priset i så fall... Det finns en del jag känner att jag inte behöver eller "vill ha".... Men det kan man ju göra upp senare i så fall om det är så att jag nu köper honom.... ;)
Han är ju inte super utbildad men han vet hur man gör grunderna... hahaha Sen är ju jag ganska ringrostig så jag kanske kan ha ett mål med min och hans träning - samt att man har en instruktör av ngt slag... Så man vet att man gör rätt samt att man kanske lär honom ngt samtidigt som jag lär mig själv.... :D
 
@Wine-tee Det stämmer nog bra! Jag ska kolla med ägaren om utrustningen medföljer till det priset i så fall... Det finns en del jag känner att jag inte behöver eller "vill ha".... Men det kan man ju göra upp senare i så fall om det är så att jag nu köper honom.... ;)
Han är ju inte super utbildad men han vet hur man gör grunderna... hahaha Sen är ju jag ganska ringrostig så jag kanske kan ha ett mål med min och hans träning - samt att man har en instruktör av ngt slag... Så man vet att man gör rätt samt att man kanske lär honom ngt samtidigt som jag lär mig själv.... :D

Jo, jag talade ju med Jan Schön*man en gång om vad han ansåg var "grundutbildning". Han ansåg att LA var grundutbildning, och allt därefter var högre utbildning. Som dressyrryttare tycker ju jag LB är väldigt grundläggande saker eftersom det mest har med lösgjordhet, bjudning och övergångar att göra. En ordentligt tränad häst är ju LB-mässig redan vid 5 års ålder, som jämförelse. Och jag som relativt oerfaren amatör utbildade min häst från inriden (som 5-åring) till MSV nivå när hon var 10 år gammal. Så jag tycker hans ålder och utbildning absolut borde påverka priset även om det är en väldigt trevlig häst.
 
Vad hade han gjort innan du började rida honom? Det framgår inte (eller jag hittar det inte) om han är igång fullt eller om han stått mycket innan du började rida honom? Om han stått är det bra att ta reda på varför.

Och varför säljer ägaren honom? Jag vill inte låta alltför paranoid men det förekommer att hästar säljs utan att alla uppgifter läggs på bordet;)

Jag skulle åtminstone ta med någon kunnig kamrat/tränare etc för att få opartisk hjälp med att bedöma honom, dvs nån som inte känner ägaren.
 
Spontant låter priset rimligt för en frisk schysst häst på LB-nivå, köparna är många i den kategorin! Någonstans betalar man ju för kapaciteten och inte bara resultaten även på "äldre" hästar.
 
När man läser på hästnätet så blir man lätt lurad av att det finns hästar ute som är billigare, det finns oftast en anledning till att de är billiga också som oftast inte tas upp i annonsen. Vet att många säljare kanske först påtalar ev. brister och skador när man hör av sig i bästa fall, alt. inte är så pigg på att göra vet.besiktning eller nämner det först när man varit ute och fäst sig vid hästen (har bekanta som letat häst ett tag)..
Man får det man betalar för, tycker priset låter fullt rimligt för en okomplicerad sjysst skadefri häst.
 
Jag känner spontant att det man inte kan, det får man ju lära sig? Ett sår som är katastrof på ett ställe är bara en liten plutt på ett annat - och man vet hur illa det är eftersom man har erfarenhet. Hur får man det? Jo, man hänger i stall och har kunniga människor omkring sig.

Jag tycker inte det är konstigt att man kan lite i början, så länge man är öppen och vill lära sig så är det (i mina ögon) bra! :)
 
Hej på er!

Jag är ny här på forumet och hoppas på lite goda råd från rutinerade personer som råkar ha samma intresse som jag själv.... :D

Saken är den att jag började rida när jag var 9 år och höll på till dess att jag fyllde 15 då med ponnys och storhästar. Sen hade jag ett litet uppehåll och startade igen vid 19 års ålder men då med islandshästar och slutade igen när jag var 22.... Idag är jag 31 år och har tagit upp ridningen igen sedan 2 månader tillbaka.... Svårt att hålla sig borta.... :sneaky:

Jag har både ridit på ridskola och även haft foderhästar när jag var mindre - då en fjording och sedan ett halvblod (modell STOR - 176). Men jag har aldrig haft en egen, vilket jag saknar oerhört... Nu har jag tittat på en halvblodsvallack som är precis min typ av häst - lite dumsnäll men med ett hjärta av guld, kunnig men ändå inte ett tävlings-ex... Jag har ridit honom i nästan 2 månader nu och hipp som happ som är han ju tydligen till salu nu också! Ridningen är jag en aning ringrostig med men jag lär mig varje gång. Det sitter ju i bakhuvudet! :angel: Jag känner mig inte osäker/rädd men jag är rädd att jag kanske kan ta mig vatten över huvudet? Jag har ju på något sätt fått en bra relation med hästen då han "lärde" mig att rida igen efter alla dessa år... :love::laugh:

Därför känner jag att jag vill skriva av mig här för att få lite tips och råd vid ett hästköp - vad ska jag tänka på? Vilka frågor är bra att ställa till hästägaren?
Rids era hästar 7 dagar i veckan? m.m.m.m.m.


Sorry för denna "novell" men ibland måste man få rensa tankarna och få lite råd utifrån ;)
Tack snälla på förhand!

Du har fått många bra svar, och du känner ju dessutom hästen. Så det blir säkert bra. Men det här är några frågor jag brukar ställa till säljaren:

Berätta om hästen.
Skador?
Hur var den när du köpte den? Problem?
Har den olater i stallet, ex krubbitning?
Har den olater i ridningen? Ser den spöken? Flockbunden?
Går den att rida ut på själv?
Hur är den att sko?
Hur är den att duscha?
Hur är den att leda?
Hur är den att lasta?
Vad äter den?
Vad har varit DITT största problem?
...Mfl frågor :)

Tibben :bow:
 
I dagsläget står han uppstallad i ett stall med 10 andra hästar och personerna i stallet är helt underbara människor som både känner hästen och nuvarande ägare. De brukar pusha mig att överväga tanken om att köpa honom då de tydligen tycker att jag sköter om honom bra. Jag kommer att passa honom nu under en veckas tid för att verkligen lära mig om hur hans mat-schema ligger och andra sysslor som jag i regel inte har gjort tidigare i det stallet... :)

Det jag drar mig för är priset (pengar är inget problem) men jag tycker att han ligger ute för överpris...
Skadehistoriken är knappt befintlig - han har haft småskador men det har han orsakat själv pga klantighet. Nuvarande ägaren har inte haft någon skada med honom de senaste åren... Han har inga allergier eller något annat som jag fått reda på...
För en häst som inte är jätte bra tränad och som inte heller har tävlats så mycket utan som mest gillar att rida ut i skogen och ibland tränas i paddock kan jag tycka att 65 tkr för en 11 åring är lite mycket? Eller är det jag som är ute och cyklar?

9-11 år är ju den ålder då de är som dyrast, och om 65000 är för mycket eller lagom beror ju på vilken kvalitet det är på hästen. Har den bra gång och hoppar bra, och ändå har lite bra resultat från tävlingsbanan i lätt klass, så låter det inte som ett överpris, särskilt om den i övrigt är frisk och okomplicerad. Om den å andra sidan har väldigt begränsad kapacitet, och tävlandet är att den startat nån klubbhoppning på 70 cm en gång, då kan det vara ett överpris.
 
Vad hade han gjort innan du började rida honom? Det framgår inte (eller jag hittar det inte) om han är igång fullt eller om han stått mycket innan du började rida honom? Om han stått är det bra att ta reda på varför.

Och varför säljer ägaren honom? Jag vill inte låta alltför paranoid men det förekommer att hästar säljs utan att alla uppgifter läggs på bordet;)

Jag skulle åtminstone ta med någon kunnig kamrat/tränare etc för att få opartisk hjälp med att bedöma honom, dvs nån som inte känner ägaren.

Hästen har stått ett tag pga att ägaren inte hinner med honom.... Han har hopptränats ibland och sen har han fått stå igen... :( Men nu verkar ägaren ha tagit sig i kragen då han ska säljas och börjat muskla honom igen - för när jag började rida honom så var han fruktansvärt otränad och orkade knappt trava eller galoppera en "längre" sträcka (på ca 150 meter). Nu är han mer tränad men det återstår en del att få honom bra tränad.

Jag red ut på honom själv igår då jag tyckte att det var passande att se hur han är utan någon annan häst inblandat. Och det gick bra - visst han fick tillfälle at testa mig men det vann han inte mycket på... :D
 
Jo, jag talade ju med Jan Schön*man en gång om vad han ansåg var "grundutbildning". Han ansåg att LA var grundutbildning, och allt därefter var högre utbildning. Som dressyrryttare tycker ju jag LB är väldigt grundläggande saker eftersom det mest har med lösgjordhet, bjudning och övergångar att göra. En ordentligt tränad häst är ju LB-mässig redan vid 5 års ålder, som jämförelse. Och jag som relativt oerfaren amatör utbildade min häst från inriden (som 5-åring) till MSV nivå när hon var 10 år gammal. Så jag tycker hans ålder och utbildning absolut borde påverka priset även om det är en väldigt trevlig häst.

Jag håller med dig faktiskt, men då han inte tränas kontinuerligt så verkar det som att han glömt vissa viktiga saker som skänkelvikningar samt öppna och sluta... Sånt kan jag tycka är bra att träna på även när man rider ut... ;) Det ska ju vara lite träning oavsett om man skogsmullar eller rider i paddock... Jag ska se vad nuvarande ägare tycker och är det så att vi inte är på samma plan så kanske vi kan komma överens om något.... :d
 
Du har fått många bra svar, och du känner ju dessutom hästen. Så det blir säkert bra. Men det här är några frågor jag brukar ställa till säljaren:

Berätta om hästen.
Skador?
Hur var den när du köpte den? Problem?
Har den olater i stallet, ex krubbitning?
Har den olater i ridningen? Ser den spöken? Flockbunden?
Går den att rida ut på själv?
Hur är den att sko?
Hur är den att duscha?
Hur är den att leda?
Hur är den att lasta?
Vad äter den?
Vad har varit DITT största problem?
...Mfl frågor :)

Tibben :bow:

Tack snälla för ditt svar! :D
Skador: Det har han inte haft några omfattande utan det har mest berott på klantighet... Men inga allvarliga skador, inga allergier och inte heller kolik eller nåt...
Ägaren köpte honom som 4 åring och har ridit in honom själv... Det kanske inte är super bra, men han har 3 gångarter.... :grin:
Inga olater vad jag fått reda på, han är både trafiksäker och lugn, men är väldigt "tittig" när man är ute och rider...
Jag testade att rida ut på honom själv igår och visst fick han för sig att testa mig lite - men inget allvarligt med det... :p
Sko sköter han själv enligt ägaren - han lyfter på hovarna per automatik och samma när du ska kratsa. Han ä väldigt lugn med hovslagaren... Och duscha och leda honom är inga problem heller....
Lastning både på och av är han helt trygg med så inget han har bråkat med... :)
Han äter ensilage, lusernstrå, betfor, havre och mineraler och salt då.... Ensilage och Betfor + havre på morgonen, ensilage till lunch och Betfor, mineraler, havre, salt och lusernstrå.

Tack för toppen bra frågor!! Det uppskattas!!! :love:
 
Hästen har stått ett tag pga att ägaren inte hinner med honom.... Han har hopptränats ibland och sen har han fått stå igen... :( Men nu verkar ägaren ha tagit sig i kragen då han ska säljas och börjat muskla honom igen - för när jag började rida honom så var han fruktansvärt otränad och orkade knappt trava eller galoppera en "längre" sträcka (på ca 150 meter). Nu är han mer tränad men det återstår en del att få honom bra tränad.

Nu blev jag lite ställd. Inte orka trava/galoppera 150 meter? Är du säker på det? 150 meter är typ drygt en gång runt fyrkantsspåret på en 20 x 40 bana (en gång runt är 120 m). Kan han verkligen ha haft så dålig kondis, och isåfall varför?
 
Nu blev jag lite ställd. Inte orka trava/galoppera 150 meter? Är du säker på det? 150 meter är typ drygt en gång runt fyrkantsspåret på en 20 x 40 bana (en gång runt är 120 m). Kan han verkligen ha haft så dålig kondis, och isåfall varför?

Jag kanske tog i men säg 300 meter på grusväg för att vara mer exakt. Det är fortfarande inte bra... Ägaren har dock inte haft tiden till honom så han har stått i regel hela sommaren och ibland hopptränats och sen fått stå i hagen igen... Jag tycker inte att det är särskilt schysst för en häst som behöver motion och att bygga muskler... Nu är han på G efter kontinuerlig träning men jag kanske oroar mig att hans otränade tid kan ha satt spår? Ja, kondisen var riktigt dålig på honom i augusti... Första ridturen med honom skulle vi skritta uppför en något brant grusväg - det var väldigt flåsigt men det gick... Och sedan nedför så kände jag att han lade mycket av tyngden fram och inte bak... Men nedför kom vi.. Fast jag tog det väääldigt lugnt... Min väninna hade inte fattat att han var SÅ otränad... Men tydligen?
 
Jag kanske tog i men säg 300 meter på grusväg för att vara mer exakt. Det är fortfarande inte bra... Ägaren har dock inte haft tiden till honom så han har stått i regel hela sommaren och ibland hopptränats och sen fått stå i hagen igen... Jag tycker inte att det är särskilt schysst för en häst som behöver motion och att bygga muskler... Nu är han på G efter kontinuerlig träning men jag kanske oroar mig att hans otränade tid kan ha satt spår? Ja, kondisen var riktigt dålig på honom i augusti... Första ridturen med honom skulle vi skritta uppför en något brant grusväg - det var väldigt flåsigt men det gick... Och sedan nedför så kände jag att han lade mycket av tyngden fram och inte bak... Men nedför kom vi.. Fast jag tog det väääldigt lugnt... Min väninna hade inte fattat att han var SÅ otränad... Men tydligen?

Men det är många hästar som står på sommaren, min har också gjort det när jag har varit bortrest och inte haft en medryttare till henne. Det har inte brukat ta lång tid att få henne tillbaka dit hon var, hästar är ju naturliga atleter och behåller mycket av grundkonditionen även om dom inte rids. Så jag tror inte att du ska vara orolig att just en viloperiod ska ha "satt spår", nej, bara han har kommit tillbaka i arbete på ett förnuftigt sätt dvs inte för mycket för snabbt.
Jag är ju inte där o ser inte hästen..och en "brant grusväg" kan betyda allt från en kort backe till 2 km rakt uppåt :D så jag kan inte bedöma det heller. Jag reagerade bara på detta med 150 m. (300 m är inte heller så långt…jag upplever när jag är ute o travar att jag brukar tröttna innan hästen gör det.) Jag hoppas att ägaren inte har för bråttom med att han ska vara "fin o musklad" inför försäljning.
 
Men det är många hästar som står på sommaren, min har också gjort det när jag har varit bortrest och inte haft en medryttare till henne. Det har inte brukat ta lång tid att få henne tillbaka dit hon var, hästar är ju naturliga atleter och behåller mycket av grundkonditionen även om dom inte rids. Så jag tror inte att du ska vara orolig att just en viloperiod ska ha "satt spår", nej, bara han har kommit tillbaka i arbete på ett förnuftigt sätt dvs inte för mycket för snabbt.
Jag är ju inte där o ser inte hästen..och en "brant grusväg" kan betyda allt från en kort backe till 2 km rakt uppåt :D så jag kan inte bedöma det heller. Jag reagerade bara på detta med 150 m. (300 m är inte heller så långt…jag upplever när jag är ute o travar att jag brukar tröttna innan hästen gör det.) Jag hoppas att ägaren inte har för bråttom med att han ska vara "fin o musklad" inför försäljning.

Aaah okej, då är det vanligare än vad jag trodde... ;):D
Han har haft dålig kondis ett tag i alla fall vad jag hört från övriga hästägare i stallet... Och sen att han tränats hårt för en dag för att sedan stå igen - vilket de säger inte är bra.... :meh:
Klart att den branta backen kan vara hur brant som helst, men det var ingen super lutning, utan en 30 graders lutning kanske i ca 70 meter... Men nu är det mycket bättre med hans kondis - nu orkar han trava och galoppera utan större flåsningar fast inte super långt, han orkar i alla fall en uteritt på 45 min utan större problem.... :bow: Min avatar här faktiskt hästen vi pratar om - och kortet är taget för 1 vecka sedan.
 
@Verro Jag tycker att du verkar vara en sund och vettig människa och du har dessutom de bästa förutsättningarna att lära känna hästen ordentligt eftersom du redan rider och hanterar den. Gör en ordentligt veterinärundersökning om du bestämmer dig för att köpa så blir det säkert bra. :)

Priset tycker jag är ganska normalt för ett halvblod i den åldern med tanke på utbildningsnivån men eftersom den inte är helt igång så kan det säkert finnas möjlighet att pruta lite. Prova kan du ju alltid göra. Min nuvarande häst var till salu för 75 000:-. Då var hon 12 år och hade startat LA dressyr med kasst resultat och 120 hoppning på klubbtävling med ok resultat. Trevlig, välhanterad och allmänt okomplicerad d v s en alldeles utmärkt hobbyhäst. Jag hade henne på foder i 7 månader och köpte henne sedan för 58 000:-.
 
@Verro Jag tycker att du verkar vara en sund och vettig människa och du har dessutom de bästa förutsättningarna att lära känna hästen ordentligt eftersom du redan rider och hanterar den. Gör en ordentligt veterinärundersökning om du bestämmer dig för att köpa så blir det säkert bra. :)

Priset tycker jag är ganska normalt för ett halvblod i den åldern med tanke på utbildningsnivån men eftersom den inte är helt igång så kan det säkert finnas möjlighet att pruta lite. Prova kan du ju alltid göra. Min nuvarande häst var till salu för 75 000:-. Då var hon 12 år och hade startat LA dressyr med kasst resultat och 120 hoppning på klubbtävling med ok resultat. Trevlig, välhanterad och allmänt okomplicerad d v s en alldeles utmärkt hobbyhäst. Jag hade henne på foder i 7 månader och köpte henne sedan för 58 000:-.

Tack för dina fina ord! :-)
Jag blir mer och mer intresserad av denna häst och det psyket han har... Känns som vi verkligen fått underbar kontakt de senaste dagarna och jag blir lugn och tillfreds så fort jag är med honom i stallet. Jag har andra hästar jag tar hand om men han har charmat mig...
Det blir nog så att jag tar ett samtal med ägaren för att se vad hen tycker och synpunkter... ;-)
Hästen har bara gått clear round på 110 cm typ enstaka ggr och inget annat tävlingsresultat, samt att han har hyfsat bra stam men han är ju valack så på något sätt känns det också onödigt att ta betalt för det.... Men jag vet inte än hur det blir... :-) Jag vill det bästa för både hästen och mig.... ;-)

Tack för så bra svar - ni hjälper mig otroligt i detta stora beslut!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 400
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 751
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp