Det börjar bli dags för hästköp....

Verro

Trådstartare
Hej på er!

Jag är ny här på forumet och hoppas på lite goda råd från rutinerade personer som råkar ha samma intresse som jag själv.... :D

Saken är den att jag började rida när jag var 9 år och höll på till dess att jag fyllde 15 då med ponnys och storhästar. Sen hade jag ett litet uppehåll och startade igen vid 19 års ålder men då med islandshästar och slutade igen när jag var 22.... Idag är jag 31 år och har tagit upp ridningen igen sedan 2 månader tillbaka.... Svårt att hålla sig borta.... :sneaky:

Jag har både ridit på ridskola och även haft foderhästar när jag var mindre - då en fjording och sedan ett halvblod (modell STOR - 176). Men jag har aldrig haft en egen, vilket jag saknar oerhört... Nu har jag tittat på en halvblodsvallack som är precis min typ av häst - lite dumsnäll men med ett hjärta av guld, kunnig men ändå inte ett tävlings-ex... Jag har ridit honom i nästan 2 månader nu och hipp som happ som är han ju tydligen till salu nu också! Ridningen är jag en aning ringrostig med men jag lär mig varje gång. Det sitter ju i bakhuvudet! :angel: Jag känner mig inte osäker/rädd men jag är rädd att jag kanske kan ta mig vatten över huvudet? Jag har ju på något sätt fått en bra relation med hästen då han "lärde" mig att rida igen efter alla dessa år... :love::laugh:

Därför känner jag att jag vill skriva av mig här för att få lite tips och råd vid ett hästköp - vad ska jag tänka på? Vilka frågor är bra att ställa till hästägaren?
Rids era hästar 7 dagar i veckan? m.m.m.m.m.

Sorry för denna "novell" men ibland måste man få rensa tankarna och få lite råd utifrån ;)
Tack snälla på förhand!
 
Tack för ditt svar @Görel :)
Ni ska veta att det är många punkter som cirkulerar i mitt huvud... Jag vet hyfsat vad det innebär att köpa en häst och vad det kostar att äga dem... Men man vet aldrig om det är något som man missar medan man går och tänker och funderar.. ;) Det är ju en dröm man haft under lång tid i sitt liv och då jag inte har barn utan bara en sambo (som man nästan kan räkna som ett barn ibland) så känner jag att det kan vara värt att bolla frågan med er här... :up:
 
Tack för ditt svar @Görel :)
Ni ska veta att det är många punkter som cirkulerar i mitt huvud... Jag vet hyfsat vad det innebär att köpa en häst och vad det kostar att äga dem... Men man vet aldrig om det är något som man missar medan man går och tänker och funderar.. ;) Det är ju en dröm man haft under lång tid i sitt liv och då jag inte har barn utan bara en sambo (som man nästan kan räkna som ett barn ibland) så känner jag att det kan vara värt att bolla frågan med er här... :up:

Jag tänkte inte på själva kostnaden, utan den praktiska omvårdnaden. När jag köpte häst tyckte jag att det var jättesvårt att t ex skilja ett allvarligt sår från ett mindre allvarligt. Jag var dålig på foder och tusen andra småsaker som jag inte kommer ihåg eftersom det var över tio år sedan. Ridningen tyckte jag var det enkla, det var allt annat som var svårt. Men jag hade turen att stå i ett stall med andra hästägare som delade med sig av sina kunskaper, och jag har inställningen att jag aldrig kommer att lära mig allt, så jag vågar fråga.

Idag har jag kvar hästen jag köpte som hunnit bli 25 år och hennes två döttrar på fyra och fem år. Jag rider dem ett par gånger i veckan. Småflickorna är under utbildning och mamma promenadrids.

Lägger till att det viktigaste är att förstå när hästen inte mår bra. I början på förra året blev min yngsta svullen i sitt ena bakben och jag trodde det var lymfangit. Samtidigt blev hon sur och trotsig, och jag trodde det var treårstrots. När svullnaden på benet lagt sig så hasen fortfarande konstig ut och jag insåg att något var fel. Lät röntga den och fick veta att hon hade en griffelbensfraktur.
 
Jag skulle råda dig att åtminstone till en början stalla upp hästen bland kunniga människor som du kan förlita dig lite på och fråga om råd, det är mycket man kan stå och klia sig i huvudet om :D Ta gärna hjälp av en tränare också, även om du inte har tävlingsambitioner. Om inte annat är det viktigt för hållbarheten att hästen rids någorlunda korrekt, dessutom kan tränaren snappa upp om något verkar vara på tok.

Nu känner du ju redan hästen så det du ska fråga om skadehistorik. Jag tycker det låter som en utmärkt förstahäst!

Ingen häst som jag har/haft har ridits 7 dagar i veckan, men jag känner till en handfull som verkar behöva det.
 
I dagsläget står han uppstallad i ett stall med 10 andra hästar och personerna i stallet är helt underbara människor som både känner hästen och nuvarande ägare. De brukar pusha mig att överväga tanken om att köpa honom då de tydligen tycker att jag sköter om honom bra. Jag kommer att passa honom nu under en veckas tid för att verkligen lära mig om hur hans mat-schema ligger och andra sysslor som jag i regel inte har gjort tidigare i det stallet... :)

Det jag drar mig för är priset (pengar är inget problem) men jag tycker att han ligger ute för överpris...
Skadehistoriken är knappt befintlig - han har haft småskador men det har han orsakat själv pga klantighet. Nuvarande ägaren har inte haft någon skada med honom de senaste åren... Han har inga allergier eller något annat som jag fått reda på...
För en häst som inte är jätte bra tränad och som inte heller har tävlats så mycket utan som mest gillar att rida ut i skogen och ibland tränas i paddock kan jag tycka att 65 tkr för en 11 åring är lite mycket? Eller är det jag som är ute och cyklar?
 
Jag tycker att du har ett "guldläge" med tanke på att du har fått "provrida" hästen så pass länge och dessutom har fått se den i alla möjliga situationer, priset tycker jag låter rimligt med tanke på utbildningsgrad, ålder och skadehistorik. Att ha egen häst är 80% markjobb och 20% ridning, det viktiga är att man tycker allt med hästen är roligt, att man är medveten om att det är ett 365 dagars åtagande man gör. Om du har möjlighet och köper hästen så skulle jag absolut råda dig att stå kvar i samma stall ett tag framöver för att få tips från dem som sett hästen länge. Var noga med veterinärbesiktning och kontraktskrivningen, det är lätt att man "litar på" för mycket när man känner ägaren men kan ge en riktigt jobbig tvist om något går fel. Jag har haft egen häst i 14 år och driver egen gård, en del inackorderingar har precis som du tagit upp ridningen igen och köpt sig en egen häst, i början är det många frågor man får och jag har alltid varit lika glad att besvara dem, allt från "hur mycket vatten ska det vara i betforen?" till "Ska jag ringa ut veterinär på det här såret?" För mig är det självklart att alla måste få vara en "ny" hästägare, man lär sig med tiden och så länge du har folk runt omkring dig som gladligen hjälper och svarar på dina frågor så har du inget att vara orolig för.
Stort lycka till:)
 
Tack för ditt svar @DGjumping :D
Ja, han är trygg i alla situationer och han är lite liknande en hund... :laugh::laugh: Nä, men han är verkligen fantastisk på alla sätt och visst - han kan vara en riktig klant och skada sig lite hur som - men inget bestående eller något som han har ont av. Han är snäll att både sko och lasta och älskar att bli ompysslad, så jag kan inte hitta några negativa sidor på han - förutom att han KAN kicka lite bakåt i galoppen ibland - mest av lycka... :cool:
Jag är glad att det finns så bra hästmänniskor som verkligen vill hjälpa till (alla är ju nybörjare någon gång) och jag vet att jag kommer att fråga mer än vad jag kanske måste - men för att inte det ska bli fel... Jag vet inte om jag tror att jag kommer att misslyckas med utfodring då det är mycket olika saker att tänka på med både betfor, mineraler, salt och lusern... :) Och så kanske han blir dålig pga av detta.... haha Jag vet, oroar mig för ingenting... Men det är en stor summa med ett stort ansvar och jag hoppas och vet egentligen att jag skulle klara av det.
Stallet han står i nu ligger åt helt fel håll där jag bor idag - men tanken är att vara kvar tills jag inte orkar pendla till stallet mer och försöka att hitta ett lika bra stall lite närmare... :bow:
 
Tack för ditt svar @DGjumping :D
Ja, han är trygg i alla situationer och han är lite liknande en hund... :laugh::laugh: Nä, men han är verkligen fantastisk på alla sätt och visst - han kan vara en riktig klant och skada sig lite hur som - men inget bestående eller något som han har ont av. Han är snäll att både sko och lasta och älskar att bli ompysslad, så jag kan inte hitta några negativa sidor på han - förutom att han KAN kicka lite bakåt i galoppen ibland - mest av lycka... :cool:
Jag är glad att det finns så bra hästmänniskor som verkligen vill hjälpa till (alla är ju nybörjare någon gång) och jag vet att jag kommer att fråga mer än vad jag kanske måste - men för att inte det ska bli fel... Jag vet inte om jag tror att jag kommer att misslyckas med utfodring då det är mycket olika saker att tänka på med både betfor, mineraler, salt och lusern... :) Och så kanske han blir dålig pga av detta.... haha Jag vet, oroar mig för ingenting... Men det är en stor summa med ett stort ansvar och jag hoppas och vet egentligen att jag skulle klara av det.
Stallet han står i nu ligger åt helt fel håll där jag bor idag - men tanken är att vara kvar tills jag inte orkar pendla till stallet mer och försöka att hitta ett lika bra stall lite närmare... :bow:
Se det som något roligt att lära dig, foder är faktiskt inte så svårt, speciellt inte om du bara kan fortsätta att ge honom det han har ätit innan, betfor och lusern är två fodersorter som behöver blötas upp (om det inte är lusernstrå) jag gjorde så att jag tog en linjal och markerade till en inackordering hur högt vattnet skulle vara i hinken, efter ett tag så lärde hon sig att se själv men linjalen hjälpte henne den första tiden:P Stå kvar i stallet en liten tid och sen byter du stall så att du och hästen får en egen och ny start, kan vara jobbigt på sikt att stå i ett stall där andra vet mycket om ens häst. Allt har sin tid och allt lär man sig, men inget har krossat så många drömmar som rädslan att misslyckas!
 
Tack @DGjumping :)
Nä, det här med foder var ju 100 år sedan sist känns det som - och olika hästar äter ju olika mycket och ibland olika mat.... :sneaky: Men det ska nog gå vägen... Det är lusernstrå så inget att blöta upp mer än Betfor...
Jag tror att 30 min bilfärd hemifrån till stallet är en bit och från jobbet är det ca 50 min bilresa - men det skulle fungera en tid i alla fall tills jag känner mig mer bekväm med hästen...
Vi får se vart detta slutar, om det blir något hästköp för min del eller inte - men precis som du säger - Inget har krossat så många drömmar som rädslan att misslyckas = och där har du väl mig då... :grin: Så köper jag inte denna pärla så kommer jag nog bittert att ångra mig..........................
 
Jag tycker att det låter som om du har ett guldläge - en häst som du redan känner o gillar, och kunniga människor omkring dig som kan lotsa in dig i hästägarskapet och stötta dig. Alla är vi barn i början men man har en s k brant inlärningskurva när man blir hästägare. Det är klart att det känns stort - när jag skaffade min första häst vaknade jag ett par gånger varje natt veckan innan han skulle komma o tänkte "vad har jag gjort, klarar jag verkligen av det" :eek::crazy: och jag tror att det är bara sunt att fundera om man kommer att räcka till, då har man lite ödmjukhet med sig i bagaget och är det något som behövs när man har häst är det ödmjukhet :D

Om du störs av priset kan du väl diskutera lite med säljaren? Det måste ha ett värde för säljaren att hästen får komma till dig som redan rider den och att den får stå kvar i samma stall än så länge.
Om 65 tkr är för mycket eller inte törs jag inte säga, jag är arabmänniska och är rutinmässigt superförvånad över vad folk begär för halvblod som inte har gjort något speciellt. Men 65 000 känns inte som ett ovanligt högt pris för ett halvblod, om jag säger så. Att hästen är lugn och rutinerad har ju också ett värde, sådana hästar växer faktiskt inte på träd.

Lycka till :) (och glöm inte vet. besiktning om du bestämmer dig för köp) :)
 
Jätte tack @Tussinussen :d

Min väninna har sitt halvblod i samma stall som denna hästen så det var hon som fick mig att börja rida honom... Sen att han skulle bli till salu också hade jag ingen aning om - men nu är han det och ja kan knappt tänka på att någon annan ska få rida honom mer än jag... haha Knasig man är.. :crazy: Jag vet att det går att lösa då min väninna jobbar samma tider som mig och värsta fall kan man hjälpas åt med samåkning till exempel... Jag är en stor djurvän och där kan jag ta på mig mycket som jag inte tänker på. Men jag har nog tänkt på detta med hästägande ända sedan första dagen jag tog upp ridningen igen - så mer rätt kan det väl ändå inte kännas?

Ägaren är väldigt mån om att hästen kommer till ett bra ställe och till någon som rår om hästen och älskar det? :D
Jag själv tycker att 65 tkr för ett halvblod som dessutom är vallack och inte har några tävlingsresultat samt 11 år kan vara lite mycket av det jag sett på Hästnet... Men jag får helt enkelt diskutera det med säljaren själv...
Men visst är han lugn och trygg - lite som Scooby-Doo.... :laugh::laugh::D;)
 
Tack @DGjumping :)
Nä, det här med foder var ju 100 år sedan sist känns det som - och olika hästar äter ju olika mycket och ibland olika mat.... :sneaky: Men det ska nog gå vägen... Det är lusernstrå så inget att blöta upp mer än Betfor...
Jag tror att 30 min bilfärd hemifrån till stallet är en bit och från jobbet är det ca 50 min bilresa - men det skulle fungera en tid i alla fall tills jag känner mig mer bekväm med hästen...
Vi får se vart detta slutar, om det blir något hästköp för min del eller inte - men precis som du säger - Inget har krossat så många drömmar som rädslan att misslyckas = och där har du väl mig då... :grin: Så köper jag inte denna pärla så kommer jag nog bittert att ångra mig..........................
Det låter, som många sagt, att det är ett guldläge att köpa den här hästen om du gillar den. Visst, 65 000 kr kanske är mycket för den hästen, men inköpspriset är så lite i det stora hela ändå, så jag skulle mycket hellre köpa en lite för dyr häst som jag tycker om/känner än att köpa en billigare "bara för att".
Jag köpte häst för.. ja hur länge sen är det nu, 4 år sedan måste det vara (var 22 år då), och OJ vad mycket jag upptäckte att jag inte visste! Men tack vare underbara stallkamrater så gick det galant! Stallkamraterna var underbara, jag kunde fråga allt utan att de såg ner på mig eller så. Även om många frågor var självklara för dom som hade haft häst hela livet :rofl: Så man kommer långt med att ha bra människor i stallet :)
 
Jag håller helt med dig @Thrillie :bow: Tack!
Stallkamraterna är verkligen viktiga och jag känner att både ha min vän i samma stall samt övriga stallkamrater som verkligen är bra och stallägaren är klockren också - så kan det ju knappast bli så mycket bättre... Det är ju bara det med bilresan men för en kort period alt något år kanske så kanske det kan vara värt?
En "billigare" häst kanske har något dolt fel - vem vet... Men ägaren verkade vara väldigt mån om att hästen kommer till en bra person och att jag verkade vara en bra kandidat för henne..
Men som sagt - jag har mycket att lära.... OJOJ.... :grin: Fast det borde jag väl klara av ändå... :D
 
Jag tycker inte att det låter jättedyrt för en frisk och trevlig 11-åring. Såna hästar vill många ha vilket brukar kunna dra upp priset.
 
Vad bra! :) Jag kan ju inte referera till något annat än just Häsnet...... :grin:

Många säljare "glömmer" ofta berätta att hästen är svår att hämta/sko/klippa/rida ut osv osv.
Billiga hästar är ofta billiga av en anledning. En trygg och stabil sk tanthäst blir dyrare eftersom efterfrågan är hög.
 
Många säljare "glömmer" ofta berätta att hästen är svår att hämta/sko/klippa/rida ut osv osv.
Billiga hästar är ofta billiga av en anledning. En trygg och stabil sk tanthäst blir dyrare eftersom efterfrågan är hög.
Jo det ligger nog rätt mycket idet du säger... Nu "känner" jag denna hästen hyfsat och vet att han har väldigt lugn med både lastning, sko, klippa osv. Men han är lite nafsig - fast det tycker jag inte är något problem, han är ju väldig kelsjuk fast han har ett speciellt sätt at visa det på.. :D:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 397
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp