Det börjar bli dags för hästköp....

Hur länge har han varit igång på den nivån? Och är det samma nivå du avser att använda honom? Känns det inte i så fall begränsande att ha en häst som riskerar bli dålig om du vill köra ett pass i paddocken eller åka på någon rolig träning?

Jag har ridit med honom i paddocken - han är ju inte död.. Jag har ridit ut på honom 3 ggr i veckan de senaste 3 månaderna, både ensam och tillsammans med stallkompisar, så jag känner honom hyfsat bra... I somras har han stått och i augusti började ägaren att hoppträna honom 1 gång i veckan i ca 1-2 månaders tid... Men sen oktober har han stått de dagarna jag inte ridit ut på honom... Jag gillar honom och han har ett psyke som jag gillar hos hästar, lugn och nyfiken... :p
 
Tja, är du beredd på att det kanske inte alls blir som du tänkt dig, och att försäkringsbolaget mycket väl kan sätta sig på tvären med tanke på historiken - kör.

Själv hade jag avstått, problem får man ändå som hästägare utan att det finns kända saker i bagaget.
 
Jag tänker absolut inte skogsmulla en häst som har ont, det har jag inte sagt... Han visar inga tecken på smärta i dagsläget
Nu hoppas jag att du inte tar det här på fel sätt. Jag menar ingenting illa.

Att veta att en häst verkligen är fräsch är JÄTTESVÅRT. Jag har haft häst i många år och stått i stall med många kunniga omkring mig och jag red runt, alldeles för länge, på en häst som hade ont. Det är något jag fortfarande mår dåligt över och förmodligen aldrig kommer kunna förlåta mig själv för. Jag märkte inte att den hade ont bak och hästen var så bussig att den gjorde vad jag bad den om :(. Jag märkte ingenting förrän den var halt fram och då på kliniken fick jag veta att den även var halt bak. Min älskade fina snälla häst hade gått gud vet hur länge med smärta i två ben :(. Jag märker att vissa här är superduktiga och har en otrolig känsla för när en häst är oren. Det hade inte jag. Det är nåt jag får leva med. Men det innebär också att jag aldrig någonsin igen kommer köpa en häst med minsta lilla orenhet.

Du skriver själv att du är okunnig och ovan. Att köpa en häst med en sån här skadehistorik är för mig vansinne - om man inte är så pass duktig att man vet att man absolut säkert komma märka av så fort hästen markerar på minsta vis. Min tanke är att du strängt taget inte ens vet nu om hästen är ren eller inte.

Jag tycker att du ska låta bli att köpa hästen. Vore jag som du skulle jag, om jag hade köpt den, varit hysteriskt orolig hela tiden över att den har ont nånstans men inte visar det.
 
Jag är velig, men eftersom jag inte sett hästen eller något så är det svårt att säga bu eller bä.
Jag håller med om att just kotledsinflamationerna känns som "dra öronen åt sig och kika vidare"
Men samtidigt så låter din historia som hästen hamnat hos en ägare som kanske vill mer än denne mäktat med och resultatet blev då inte en jämn uppbyggnad och trevlig ridning utan mer gå i hagen och vila och poff hoppträning och sen vila igen tills något kul dök upp. Ärligt tror jag inte många mår bra av den träningen och ledinflamationerna kan kanske komma därav och kanske inte kommer om hästen rids normalt och vettigt (som det låter som du tänkt)

Om du fortfarande är intresserad så gå vidare med en veterinär undersökning (nogrann) och avgör sen utifrån resultatet. Kan du få ut något mer från stallkamrater då ägaren inte är med? Kanske finns intressant info att lägga till plus eller minus listan?

Att hitta rätt häst är svårt oavsett hur man gör ;)
 
En del av de skador du beskriver låter som ren otur och om sådant som inte påverkar efter det är läkt, som hovböld. Däremot blir jag undrande över kotledsinflammation och sprutandet i fram. Vissa inflammationer en del hästar drabbas av beror på deras exteriör. T ex kan en häst med stupande bog, korta framben, som inte rids på rätt sätt få problem med främst frambenen. Jag tänker att om du inte själv har bra kunskaper om hur hästars exteriör kan hänga ihop med skador så kanske du kan be någon med sådana kunskaper om hjälp. Hästen är kanske t o m visad på treårstest eller kvalitetsbedömning så att det finns ett exteriört utlåtande?
 
Jag skulle dra öronen åt mig. Skadehistoriken låter inte så kul och det är som andra skriver, att man vet inte hur mkt hästen håller för eftersom det verkar ha blivit lite bristande kontinuitet i träningen genom åren.

Du skriver att du inte vill tävla eller träna på tävlningsnivå (vad det nu betyder?) - men är du säker på att du kommer att känna lika när du kommit igång med din ridning och börjat upptäcka allt kul som man kan göra med sin häst? Min erfarenhet är att man köper en häst för att man "ska bara", och sen kommer man igång och vips så är man anmäld till en Pay & RIde på klubben och vips efter det har man skapat konto i Tävlingsdatabasen.;) Eller att man typ börjar träna för en duktig tränare som kommer till stallet. Eller whatever. Himla trist då att upptäcka att man har en häst som inte håller....:(
Köp inte en häst bara till det du vill nu, tänk på framtiden också är mitt råd. :)

Fortsätt rid hästen du, ha inte bråttom att köpa, och läs hästannonser. :)
 
Hej på er!

Jag är ny här på forumet och hoppas på lite goda råd från rutinerade personer som råkar ha samma intresse som jag själv.... :D

Saken är den att jag började rida när jag var 9 år och höll på till dess att jag fyllde 15 då med ponnys och storhästar. Sen hade jag ett litet uppehåll och startade igen vid 19 års ålder men då med islandshästar och slutade igen när jag var 22.... Idag är jag 31 år och har tagit upp ridningen igen sedan 2 månader tillbaka.... Svårt att hålla sig borta.... :sneaky:

Jag har både ridit på ridskola och även haft foderhästar när jag var mindre - då en fjording och sedan ett halvblod (modell STOR - 176). Men jag har aldrig haft en egen, vilket jag saknar oerhört... Nu har jag tittat på en halvblodsvallack som är precis min typ av häst - lite dumsnäll men med ett hjärta av guld, kunnig men ändå inte ett tävlings-ex... Jag har ridit honom i nästan 2 månader nu och hipp som happ som är han ju tydligen till salu nu också! Ridningen är jag en aning ringrostig med men jag lär mig varje gång. Det sitter ju i bakhuvudet! :angel: Jag känner mig inte osäker/rädd men jag är rädd att jag kanske kan ta mig vatten över huvudet? Jag har ju på något sätt fått en bra relation med hästen då han "lärde" mig att rida igen efter alla dessa år... :love::laugh:

Därför känner jag att jag vill skriva av mig här för att få lite tips och råd vid ett hästköp - vad ska jag tänka på? Vilka frågor är bra att ställa till hästägaren?
Rids era hästar 7 dagar i veckan? m.m.m.m.m.

Sorry för denna "novell" men ibland måste man få rensa tankarna och få lite råd utifrån ;)
Tack snälla på förhand!

Kul att du tagit upp ridningen igen! Ställ frågor om hästens hälsa om den varit skadad eller något annat viktigt du bör veta tex om den har några olater såsom krubbitning eller väver, hur den ska skos och hur ofta, sedan frågor som du kanske redan känner till lite om kring dess skötsel i övrigt om det är något särskilt att tänka på kring den, tex fryser lätt, lättfödd eller lätt för att gå upp i vikt. Sedan hade jag gjort en veterinärbesiktning och vad det gäller ridningen vet du ju hur den är. Ta hjälp av tränare och ha skoj med hästen. Jag red inte min häst varje dag när han var frisk och fullt igång utan mellan 4-6 dagar per vecka beroende på livet i övrigt. Se till att variera träningen och ha bra underlag och se till att utrustningen passar och sitter bra så tror jag att det kommer bli bra. Det som är skillnaden emot att vara medryttare fodervärd är ju såklart att man själv har det hela ansvaret för ett stort och tidskrävande djur 7 dagar per vecka året runt i alla väder, vid egen sjukdom och andra personliga saker men det är ändå värt det och det bästa i livet att ha en egen pålle. Stort lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 739
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp