Det börjar bli dags för hästköp....

En häst är värd det du tycker är värt att betala. Det kan vara mer eller mindre än vad den är värd för någon annan. Att veta att du trivs med hästen, och hur den fungerar i vardagsmiljö är sådant som åtminstone jag skulle lägga några extra kronor för, även om det kanske skulle synas som ett överpris för någon annan. Trivs du med hästen så är det inte värt att krångla med några tusenlappar hit eller dit, rent krasst; det är sådant som försvinner i den allmänna konkursen i alla fall. (Jag tycker heller inte det låter särskilt mycket dyrare än väntat, men jag är inte expert på hästpriser.)
 
Tack för alla svar och engagerade medmänniskor! Det värmer!! :love:

Jag har nu fått lite mer info om skadehistoriken på denna häst och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att ta ett beslut i frågan.. Då det är mitt första hästköp så vill jag ju att det blir rätt....... :heart Tack

* Skadehistorik?


1. Opererade hö bakben för 4-5 år sedan. Blev blockhalt. Troligtvis trampat ner i en håla i hagen. Hade då en lös benbit i kotan. Dock inga men varken före eller efter skadan.

2. Han har haft en hovböld på framhoven.

3. Kotledsinflammation för ca 3 år sedan.

4. Ett stort jack i huvudet (ingen vet varifrån det kom - troligtvis hagen) och har fått sy.

5. Sprutad i framknäna i Slöinge för 1½-2 år sedan i pga viss "obalans" i benen, verkade halt.

6. Fick någon form av sticksår långt ner i huden i vänster bakknä. Detta var år 2009. Han fick tillbringa 10 dagar i Slöinge tills svullnaden lade sig.

7. Ett skrapsår mellan ögonen - men det har läkt.

8. Bruten svans pga att han suttit sig på baken i hagen....

Är detta för mycket skador på en 11 årig häst? Utgångspriset är 65 000 kr för ENDAST hästen.
Han har utbildningsnivå LB men är nu inte tränad på ett år... Smal och tunn och inga muskler knappt...
Jag har haft diskussion med ägaren som kan släppa honom för 45 tkr till mig - men dock helt utan utrustning.. Jag bjöd 40 och inte en krona över efter samtal mellan övriga stallkompisar och andra oberoende hästmänniskor..
Jag är kluven... What to do? :banghead:
 
@Verro Det jag reagerar på i historiken är kotledsinflammationen (vilket kan vara träningsrelaterat) och den mystiska sprutningen av framknäna. Det är lite oroande att det kom med något års mellanrum också. Har han stått från och till och blivit dålig när han börjat tränas mer? Hur pass igång är han nu?
Blir det köp skulle jag vilja göra en väldigt grundlig besiktning av denna häst, tillsammans med en väldigt duktig veterinär. Du vill ju att hästen skall hålla för det du vill göra. Och ja det var en ganska lång historik för en 11-åring, i alla fall jämfört med de hästar jag haft.
 
Tack för alla svar och engagerade medmänniskor! Det värmer!! :love:

Jag har nu fått lite mer info om skadehistoriken på denna häst och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att ta ett beslut i frågan.. Då det är mitt första hästköp så vill jag ju att det blir rätt....... :heart Tack

* Skadehistorik?


1. Opererade hö bakben för 4-5 år sedan. Blev blockhalt. Troligtvis trampat ner i en håla i hagen. Hade då en lös benbit i kotan. Dock inga men varken före eller efter skadan.

2. Han har haft en hovböld på framhoven.

3. Kotledsinflammation för ca 3 år sedan.

4. Ett stort jack i huvudet (ingen vet varifrån det kom - troligtvis hagen) och har fått sy.

5. Sprutad i framknäna i Slöinge för 1½-2 år sedan i pga viss "obalans" i benen, verkade halt.

6. Fick någon form av sticksår långt ner i huden i vänster bakknä. Detta var år 2009. Han fick tillbringa 10 dagar i Slöinge tills svullnaden lade sig.

7. Ett skrapsår mellan ögonen - men det har läkt.

8. Bruten svans pga att han suttit sig på baken i hagen....

Är detta för mycket skador på en 11 årig häst? Utgångspriset är 65 000 kr för ENDAST hästen.
Han har utbildningsnivå LB men är nu inte tränad på ett år... Smal och tunn och inga muskler knappt...
Jag har haft diskussion med ägaren som kan släppa honom för 45 tkr till mig - men dock helt utan utrustning.. Jag bjöd 40 och inte en krona över efter samtal mellan övriga stallkompisar och andra oberoende hästmänniskor..
Jag är kluven... What to do? :banghead:
Jag tycker det är mycket.
 
@Verro Det jag reagerar på i historiken är kotledsinflammationen (vilket kan vara träningsrelaterat) och den mystiska sprutningen av framknäna. Det är lite oroande att det kom med något års mellanrum också. Har han stått från och till och blivit dålig när han börjat tränas mer? Hur pass igång är han nu?
Blir det köp skulle jag vilja göra en väldigt grundlig besiktning av denna häst, tillsammans med en väldigt duktig veterinär. Du vill ju att hästen skall hålla för det du vill göra. Och ja det var en ganska lång historik för en 11-åring, i alla fall jämfört med de hästar jag haft.

Tack snälla för ditt svar! :up:
Jag har också fått svaren av bekanta att verkligen göra en utförlig besiktning - kanske till och med röntgen?
Han är inte igång alls just nu, han står mest och ägaren har inte tid... Jag tycker verkligen synd om honom - att en så fin och go häst bara står.... Han har hopptränats av ägaren lite då och då (ca 1 dag i veckan) på ca 90 höjd... Men inte nu de senaste veckorna... Men jag känner att hoppningen kanske man ska vara extremt försiktig med då han just haft kotledsinflammation... Jag har tränat honom de dagar jag rider ut på honom (ca 3 ggr i veckan) och kondisen är dålig men han är extremt lycklig av att få komma ut... Vi har kört backträning (i lätt form så ingen super belastning för hans skull) men endast för att träna upp ryggen på honom i mild takt... Han är spinkig och det känns som att man sitter på ett A4-papper... haha Nä, men han är tanig.... Kanske ska jag dra mig ur och säljaren får hitta någon annan, för det finns så extremt fina hästar ute nu för samma summa och som har mycket bra resultat... Jag ska inte ha en tävlingshäst - men jag vill gärna träna både dressyr och hoppning i lätt form... ;)
 
Tack snälla för ditt svar! :up:
Jag har också fått svaren av bekanta att verkligen göra en utförlig besiktning - kanske till och med röntgen?
Han är inte igång alls just nu, han står mest och ägaren har inte tid... Jag tycker verkligen synd om honom - att en så fin och go häst bara står.... Han har hopptränats av ägaren lite då och då (ca 1 dag i veckan) på ca 90 höjd... Men inte nu de senaste veckorna... Men jag känner att hoppningen kanske man ska vara extremt försiktig med då han just haft kotledsinflammation... Jag har tränat honom de dagar jag rider ut på honom (ca 3 ggr i veckan) och kondisen är dålig men han är extremt lycklig av att få komma ut... Vi har kört backträning (i lätt form så ingen super belastning för hans skull) men endast för att träna upp ryggen på honom i mild takt... Han är spinkig och det känns som att man sitter på ett A4-papper... haha Nä, men han är tanig.... Kanske ska jag dra mig ur och säljaren får hitta någon annan, för det finns så extremt fina hästar ute nu för samma summa och som har mycket bra resultat... Jag ska inte ha en tävlingshäst - men jag vill gärna träna både dressyr och hoppning i lätt form... ;)

Det är alltid riskabelt att köpa en häst som inte är i alla fall i "träningsform" eftersom du då inte kan veta om han håller för lite mer intensivt arbete. Det kan finnas en anledning till att han inte gjort mycket i sitt liv, speciellt med den historiken blir jag lite tveksam. För det priset också skulle jag vilja att han rids igång ordentligt i alla fall 5 dagar i veckan i en månad innan, och sedan till klinik för en mycket noggrann besiktning och vid minsta frågetecken eller ojämnheter skulle jag röntga faktiskt, bara just för att han inte har jobbat/tävlat, har skadehistorik och för dagen inte är i god form. För 65 000 kr kan du få en häst i den åldern, med den utbildningen och kanske något resultat inom någon gren - som inte har den skadehistoriken den här hästen har.

Så tänker jag, utifrån det du skrivit här. Jag har såklart inte sett hästen och min uppfattning kan ju skilja sig från verkligheten. :)
 
Tack snälla för ditt svar! :up:
Jag har också fått svaren av bekanta att verkligen göra en utförlig besiktning - kanske till och med röntgen?
Han är inte igång alls just nu, han står mest och ägaren har inte tid... Jag tycker verkligen synd om honom - att en så fin och go häst bara står.... Han har hopptränats av ägaren lite då och då (ca 1 dag i veckan) på ca 90 höjd... Men inte nu de senaste veckorna... Men jag känner att hoppningen kanske man ska vara extremt försiktig med då han just haft kotledsinflammation... Jag har tränat honom de dagar jag rider ut på honom (ca 3 ggr i veckan) och kondisen är dålig men han är extremt lycklig av att få komma ut... Vi har kört backträning (i lätt form så ingen super belastning för hans skull) men endast för att träna upp ryggen på honom i mild takt... Han är spinkig och det känns som att man sitter på ett A4-papper... haha Nä, men han är tanig.... Kanske ska jag dra mig ur och säljaren får hitta någon annan, för det finns så extremt fina hästar ute nu för samma summa och som har mycket bra resultat... Jag ska inte ha en tävlingshäst - men jag vill gärna träna både dressyr och hoppning i lätt form... ;)
Många ggr när hästen inte är igång oavsett var ägaren säger beror de pga skada/tidigare skada Och den går igenom besiktning ua för den vilat. Jag skulle vilja besikta efter hästen varit igång en tid. Så ev fodervärd för dig, sätta igång hästen o besiktiga o ev köp sen?
 
Det är alltid riskabelt att köpa en häst som inte är i alla fall i "träningsform" eftersom du då inte kan veta om han håller för lite mer intensivt arbete. Det kan finnas en anledning till att han inte gjort mycket i sitt liv, speciellt med den historiken blir jag lite tveksam. För det priset också skulle jag vilja att han rids igång ordentligt i alla fall 5 dagar i veckan i en månad innan, och sedan till klinik för en mycket noggrann besiktning och vid minsta frågetecken eller ojämnheter skulle jag röntga faktiskt, bara just för att han inte har jobbat/tävlat, har skadehistorik och för dagen inte är i god form. För 65 000 kr kan du få en häst i den åldern, med den utbildningen och kanske något resultat inom någon gren - som inte har den skadehistoriken den här hästen har.

Så tänker jag, utifrån det du skrivit här. Jag har såklart inte sett hästen och min uppfattning kan ju skilja sig från verkligheten. :)

Nej, jag vet... Att fråga prisuppgifter och sådant hör egentligen inte till det som jag vill ha svar på, men jag kan tycka att det är för mycket begärt för en häst som jag inte vet "håller".....
Jag håller med dig @Elisha också!! Tanken har slagit mig - men det verkar som att ägaren är ganska angelägen att sälja honom... Om det är så att jag erbjuder mig att ta honom på foder till att börja med står ägaren på försäkringen fortfarande och jag för resten? Så har det varit tidigare i alla fall, men regler kan ju ändras på 10 år... haha Sen om det fungerar efter 1 månad och efter vet.besiktning så gör jag ett köp?... Ska lägga fram detta till säljaren för att se vad denne säger........ Tack!!!! :bow::bow::heart
 
Nej, jag vet... Att fråga prisuppgifter och sådant hör egentligen inte till det som jag vill ha svar på, men jag kan tycka att det är för mycket begärt för en häst som jag inte vet "håller".....
Jag håller med dig @Elisha också!! Tanken har slagit mig - men det verkar som att ägaren är ganska angelägen att sälja honom... Om det är så att jag erbjuder mig att ta honom på foder till att börja med står ägaren på försäkringen fortfarande och jag för resten? Så har det varit tidigare i alla fall, men regler kan ju ändras på 10 år... haha Sen om det fungerar efter 1 månad och efter vet.besiktning så gör jag ett köp?... Ska lägga fram detta till säljaren för att se vad denne säger........ Tack!!!! :bow::bow::heart

Gör det, och låt henne inte stressa dig till ett köp. Det låter inte som en lättsåld häst till det priset, så ta din tid.
 
Gör det, och låt henne inte stressa dig till ett köp. Det låter inte som en lättsåld häst till det priset, så ta din tid.

Fast hon vill inte ha hästen kvar när vintern kommer.... Så därför kommer hon inte att gilla att jag kommer fråga om att ha hästen till låns en månad.... ;) Men jag ska försöka sansa mig och ta min tid - ägaren kan vara ganska så "på" - så jag får lugna henne en aning.... :D
 
Varningsklockorna ringer superhögt.

Problem i bakbenen märks i frambenen. Här har du en häst som haft kotledsinflammation fram (första tecknet på allvarligt stök i kroppen) och en konstaterad åtgärdad benbit bak. Leden bak kan mycket väl hunnit bli skadad av benbiten. Bakbenshälta är svär att se, man rider på. Hästen känns ofräsch, kontroll visar problem fram. Man behandlar, sätter igång. Går ett tag, hästen är ofräsch. Samma visa igen, kanske någonannanstans.

Jag hade nog faktiskt dragit öronen åt mig, särskilt eftersom hästen är avställd. Inte alls otroligt p g a att den inte går att hålla fräsch när man rider. Bättre att vila den i form och sälja UA på besiktning.
 
Tack för svar @Lovisaleonora :)
Jag tycker så klart också att varningsklockarna ringer för fullt... Men min tanke med hästen är inte att tävla eller hoppa honom över huvudtaget..... Just pga kotledsinflammationen tidigare... Det känns som att ägaren hellre vill tjäna pengar på honom än att han ska hamna i ett bra hem... Och jag känner att för mycket pengar lägger jag inte, men det är inte det som är det stora problemet - utan mest om det är så att han håller för lättare träning och skogsmulleridning...? :confused: Saken är ju den att ägaren har haft honom "avställd" och sedan hopptränat och sedan har han stått avställd igen.... Ingen uppbyggnad av muskler, ingenting... Han skulle kunna tränas upp så pass att han i alla fall har kontroll på sina ben, för just nu har han verkligen noll koll vart han sätter hovarna, och det kan ju bli ytterligare skador med feltramp eller liknande.... Kanske dumt också att man vill så gärna ge honom ett bra hem då jag ridit honom ett tag och fastnat för honom... Livsfarligt!!! :yuck:
 
Tack för alla svar och engagerade medmänniskor! Det värmer!! :love:

Jag har nu fått lite mer info om skadehistoriken på denna häst och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att ta ett beslut i frågan.. Då det är mitt första hästköp så vill jag ju att det blir rätt....... :heart Tack

* Skadehistorik?


1. Opererade hö bakben för 4-5 år sedan. Blev blockhalt. Troligtvis trampat ner i en håla i hagen. Hade då en lös benbit i kotan. Dock inga men varken före eller efter skadan.

2. Han har haft en hovböld på framhoven.

3. Kotledsinflammation för ca 3 år sedan.

4. Ett stort jack i huvudet (ingen vet varifrån det kom - troligtvis hagen) och har fått sy.

5. Sprutad i framknäna i Slöinge för 1½-2 år sedan i pga viss "obalans" i benen, verkade halt.

6. Fick någon form av sticksår långt ner i huden i vänster bakknä. Detta var år 2009. Han fick tillbringa 10 dagar i Slöinge tills svullnaden lade sig.

7. Ett skrapsår mellan ögonen - men det har läkt.

8. Bruten svans pga att han suttit sig på baken i hagen....

Är detta för mycket skador på en 11 årig häst? Utgångspriset är 65 000 kr för ENDAST hästen.
Han har utbildningsnivå LB men är nu inte tränad på ett år... Smal och tunn och inga muskler knappt...
Jag har haft diskussion med ägaren som kan släppa honom för 45 tkr till mig - men dock helt utan utrustning.. Jag bjöd 40 och inte en krona över efter samtal mellan övriga stallkompisar och andra oberoende hästmänniskor..
Jag är kluven... What to do? :banghead:
Jag tycker inte att du egentligen ska köpa hästen alls. Är rädd att du köper dig bekymmer och mer kostnader.
Men om du köper tycker jag 45' är alldeles för dyrt. Jag tycker att du borde kunna hitta ett bättre alternativ för de pengarna.
 
Jag tycker inte att du egentligen ska köpa hästen alls. Är rädd att du köper dig bekymmer och mer kostnader.
Men om du köper tycker jag 45' är alldeles för dyrt. Jag tycker att du borde kunna hitta ett bättre alternativ för de pengarna.

Tack för ditt svar! :)
Det är just den frågan som gnager i mitt huvud... Kommer jag att få massa bekymmer med honom eller kommer han att hålla som skogsmullehäst?.... Jag gav ett skambud (enligt mig) på 40 tkr men missade att säga att jag avsåg att sadeln var inräknad i priset... :( Hon kommer att begära mycket pengar för en Albion hoppsadel i fint skick trots 7 år på nacken... Så jag förstår att hon vill ha betalt för bra grejer, men hästen i sig är inte värd mycket pengar... Jag får sätta mig på tvären och vara ett "pain in the ass" för att jag är envis - och i värsta fall får hon sälja honom till ngn som är villig att ge henne de pengar hon vill ha.....
 
Men min tanke med hästen är inte att tävla eller hoppa honom över huvudtaget..... Just pga kotledsinflammationen tidigare...

Men hur tänker du här? Är det OK att skogsmulla på en häst som har ont? Eller vad menar du?

Att hästen inte är igång innebär ju att du inte vet om den ö h t håller till någon ridning. Och INGEN ridning är rolig om hästen är ofräsch.

Jag tycker det är jättemycket pengar för något som du kanske inte kan rida. Att mocka, mata och pyssla är gratis, man kan t o m få betalt för det på vissa ställen.
 
Men hur tänker du här? Är det OK att skogsmulla på en häst som har ont? Eller vad menar du?

Att hästen inte är igång innebär ju att du inte vet om den ö h t håller till någon ridning. Och INGEN ridning är rolig om hästen är ofräsch.

Jag tycker det är jättemycket pengar för något som du kanske inte kan rida. Att mocka, mata och pyssla är gratis, man kan t o m få betalt för det på vissa ställen.

Jag tänker absolut inte skogsmulla en häst som har ont, det har jag inte sagt... Han visar inga tecken på smärta i dagsläget - därför tänker jag (innan köpet) att få honom grundligt undersökt av veterinär samt röntgen som i så fall visar om det finns pålagringar eller liknande... Jag är ju ingen djurplågare.....
 
Jag tänker absolut inte skogsmulla en häst som har ont, det har jag inte sagt... Han visar inga tecken på smärta i dagsläget - därför tänker jag (innan köpet) att få honom grundligt undersökt av veterinär samt röntgen som i så fall visar om det finns pålagringar eller liknande... Jag är ju ingen djurplågare.....

Men hur menar du att det är relevant att du inte tänker tävla och träna på tävlingsnivå? Är hästen ofräsch är den ju ofräsch.

Och en besiktning utan att hästen är igång, om du tänker ha den som ridhäst, tycker jag är utkastade pengar.
 
Men hur menar du att det är relevant att du inte tänker tävla och träna på tävlingsnivå? Är hästen ofräsch är den ju ofräsch.

Och en besiktning utan att hästen är igång, om du tänker ha den som ridhäst, tycker jag är utkastade pengar.

Jag är osäker och vill därför bara spåna i vad jag har att välja på... Men med dina ord betyder det att jag inte ska köpa? Bara så jag förstår.. Idagsläget är hästen igång ca 3-4 ggr i veckan med då endast uteritter med varierade gångarter... Alltså ingen paddock-träning eller liknande... Ägaren har hopptränat honom på mellan 80-90 cm en gång i veckan.... Men det är hoppträningen jag skulle vart försiktig med. Klart att det kanske inte är så bra att vet.besiktiga en häst som inte är igång, men helt still är han ju inte.... Jag gillar att ni kommer med åsikter - det är guld värt för en gröngöling som mig.... :bow:
 
Hur länge har han varit igång på den nivån? Och är det samma nivå du avser att använda honom? Känns det inte i så fall begränsande att ha en häst som riskerar bli dålig om du vill köra ett pass i paddocken eller åka på någon rolig träning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 400
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp