Det där med att lära sig cykla...

Vi har försökt med det också, vilket resulterade i skrik och gråt och hysteri och en vägran att röra sig någonstans...
Han går ju på gymnastik (vilket hjälpt honom otroligt mycket med motoriken) och vill gärna rida på dotterns ponny som hon rider på (vilket han tycker är jättekul, men det är ju inte så man vågar släppa honom för då ramlar han av direkt, även i skritt, han har inte förstått det där att man måste hålla i sig på en häst). Han har fått en sparkcykel (alltså inte balans utan en sån man sparkar på) med lite tjockare hjul som går att använda när vi är efter grus och skogsvägar. Det var roligt första två gångerna, sedan ville han inte ha den heller. Han är ju bekväm också, men rädd för att skada sig. Skulle han cykla och ramla skulle han med all säkerhet vägra cykla igen, och alla ramlar ju liksom någongång (så var det med skridskorna i vintras, han åkte ett tag, med de hjälpmedel hockyklubben har för att lära barn åka skridskor, när han försökte själv ramlade han och vägrade åka mer. Fotboll, som alla kompisar spelar, vägrar han också, för man kan skada sig säger han. Märk väl att där har jag spelat elitfotboll när jag var yngre och har även varit med och tränat laget, så det beror knappast på min inställning...) Han bara är sådan... Lite lat, väldigt bekväm och otroligt försiktig...

Vi har olika syn på föräldraskap då. Jag anser att det är otroligt dåligt föräldraskap att inte stötta sina barn i det de VILL göra liksom att stötta sina barn i det de INTE vill göra om de inte är mogna för det. Jag anser visserligen inte att cykling tillhör livsviktigt, där har du rätt. Och det är det ju inte, du får ju betyg i skolan ändå till skillnad från simning, du kan ju ta dig fram ändå, eller inte... Vi har 2,7 mil till skola, finns ju ingen chans att sonen kan cykla till skolan, två mil till närmsta kompis, finns ingen chans att barnen kan cykla den biten och så vidare. Visserligen tittar vi på hus närmare det samhälle där barnen går i skolan, då kan jag tänka mig att det blir viktigare att cykla för dem. Men det kan lika gärna vara så att jag får jobb i Jerusalem som det ser ut nu. Då är det troligen inte många av kompisarnas kompisar som cyklar. Så du får gärna utveckla hur det stärker din tes och samtidigt också förklara hur det kommer sig att barn - uppenbarligen - lär sig cykla ändå trots att föräldrarna inte cyklar... Jag kan ärligt talat inte komma ihåg en enda förälder i området där jag växte upp som var ute och cyklade med mina kompisar. Inte en enda. Jag kan däremot komma ihåg många föräldrar som var ute och hjälpte barnen med pinne i pakethållaren och så vidare. Det gör vi ju också, och det har vi redan försökt.

Det är ju i skolan han blir utanför, hemma leker han ju med grannbarnen, de två som finns, när det passar honom. När vi hade utskrivning från förskola och inskrivningssamtalet för hösten för fritids imorse sa dem dock att oavsett om barnen kan cykla eller inte så kan de inte begära att alla föräldrar har möjlighet att ta med sig cykel alls, det beror helt på vad föräldrarna har för bilar och att en del barn helt enkelt inte har med cykel till skolan för det inte får plats i bilen och då löser de utflykterna med dessa på annat sätt. Och det är ju sant, nu har ju just vi en bil med dragkrok där vi enkelt får med båda cyklarna om det är så, bilen jag hade innan hade jag dock inte fått med mig någon cykel i och med tanke på att många andra föräldrar har mindre bilar har jag också funderat hur de får med sig cyklarna.
Som sagt vi hade löst eventuella problem längst med vägen (precis som vi gjort nu) av den enkla anledningen att vi tycker det är viktigt att lära sig att cykla och för att vi har en positiv inställning till cykling. Det gör att det letas lösningar istället för hinder.
 
Som sagt vi hade löst eventuella problem längst med vägen (precis som vi gjort nu) av den enkla anledningen att vi tycker det är viktigt att lära sig att cykla och för att vi har en positiv inställning till cykling. Det gör att det letas lösningar istället för hinder.
Det var överhuvudtaget inte svar på någon av mina frågor. Har du något vettigt tips att komma med eller vill du helst bara berätta hur duktig mamma du är som lärt dina barn att cykla för jag har faktiskt inte sett ett enda konstruktivt tips från dig, mest gnäll på hur ovettig man är om man inte äger en egen cykel? Vilket som sagt är en icke diskussion. Eftersom jag inte äger en cykel. Och att merparten av alla barn lär sig cykla oavsett.
 
Om jag träffade en person som var äldre än 10 år och inte kunde cykla hade jag undrat om personen hade nåt handikapp. Att kunna cykla är allmänbildning och inget man bara säger att "nä, jag vill inte kunna". Har man nåt handikapp eller liknande så finns det cyklar som är anpassade för det. Men att inte kunna cykla alls som äldre barn/tonåring/vuxen hade jag tyckt vad märkligt.
 
Om jag träffade en person som var äldre än 10 år och inte kunde cykla hade jag undrat om personen hade nåt handikapp. Att kunna cykla är allmänbildning och inget man bara säger att "nä, jag vill inte kunna". Har man nåt handikapp eller liknande så finns det cyklar som är anpassade för det. Men att inte kunna cykla alls som äldre barn/tonåring/vuxen hade jag tyckt vad märkligt.
Min son är sex. Inte tio. Jag har träffat massor av folk som inte kan cykla. Jobbar med flyktingar, en hel del kan inte cykla av de som kommer. På Malta skulle jag säga att ytterst få barn kan cykla. Ön är helt enkelt inte byggd för cykling. Så för den delen ser jag i en global värld inte det konstiga i att inte cykla idag. Även om det absolut kan vara bra att kunna vid många tillfällen.
 
Om jag träffade en person som var äldre än 10 år och inte kunde cykla hade jag undrat om personen hade nåt handikapp. Att kunna cykla är allmänbildning och inget man bara säger att "nä, jag vill inte kunna". Har man nåt handikapp eller liknande så finns det cyklar som är anpassade för det. Men att inte kunna cykla alls som äldre barn/tonåring/vuxen hade jag tyckt vad märkligt.

Jag tycker också det är märkligt att inte kunna, men skulle inte direkt undra om hen hade handikapp. Vissa vill verkligen inte.

Kl
Tror det kommer bli svårare för honom att hålla igång med kompisar i framtiden, det är mycket cykla de gör.
Cykla till skogen, cykla till grannen, bara cykla runt kvarteret för att det är kul. Så tyvärr tror jag han kommer bli lämnad.
Men vill han inte måste han inte.
 
Det var överhuvudtaget inte svar på någon av mina frågor. Har du något vettigt tips att komma med eller vill du helst bara berätta hur duktig mamma du är som lärt dina barn att cykla för jag har faktiskt inte sett ett enda konstruktivt tips från dig, mest gnäll på hur ovettig man är om man inte äger en egen cykel? Vilket som sagt är en icke diskussion. Eftersom jag inte äger en cykel. Och att merparten av alla barn lär sig cykla oavsett.
Om du bara vill ha medhåll så kan du ju lika gärna skriva det med en gång. Det enda du vill höra är sådant som passar dig.

Du missar hela poängen nämligen att din negativ inställning till cykling utgör en del av svårigheterna.
 
Om du bara vill ha medhåll så kan du ju lika gärna skriva det med en gång. Det enda du vill höra är sådant som passar dig.

Du missar hela poängen nämligen att din negativ inställning till cykling utgör en del av svårigheterna.
Nja jag tycker jag har fått både konkreta svar på min huvudfråga och många konkreta tips på hur andra skulle gjort. Alltifrån tips från sjukgymnast till konkreta tips på hur han ska lära sig cykla. Vilket var det tråden handlade om. Dock inte vad jag kan se att du gett konkreta tips mer än talat om för mig att det är mitt fel att barnet inte kan cykla för att jag inte cyklar själv.
 
Nja jag tycker jag har fått både konkreta svar på min huvudfråga och många konkreta tips på hur andra skulle gjort. Alltifrån tips från sjukgymnast till konkreta tips på hur han ska lära sig cykla. Vilket var det tråden handlade om. Dock inte vad jag kan se att du gett konkreta tips mer än talat om för mig att det är mitt fel att barnet inte kan cykla för att jag inte cyklar själv.
Jag tycker också det är märkligt att inte kunna, men skulle inte direkt undra om hen hade handikapp. Vissa vill verkligen inte.

Kl
Tror det kommer bli svårare för honom att hålla igång med kompisar i framtiden, det är mycket cykla de gör.
Cykla till skogen, cykla till grannen, bara cykla runt kvarteret för att det är kul. Så tyvärr tror jag han kommer bli lämnad.
Men vill han inte måste han inte.
Ja det är ju det som är grejen. Samtidigt har jag ju svårt att se att han aldrig lär sig cykla, han verkar bara inte motoriskt färdig för det just nu. Varken psykiskt eller fysiskt.
 
Nja jag tycker jag har fått både konkreta svar på min huvudfråga och många konkreta tips på hur andra skulle gjort. Alltifrån tips från sjukgymnast till konkreta tips på hur han ska lära sig cykla. Vilket var det tråden handlade om. Dock inte vad jag kan se att du gett konkreta tips mer än talat om för mig att det är mitt fel att barnet inte kan cykla för att jag inte cyklar själv.
Suck du gör verkligen en lustig tolkning och missar verkligen hela grejen. Men som sagt nästa gång du bara vill ha medhåll så skriv det med en gång.
 
Suck du gör verkligen en lustig tolkning och missar verkligen hela grejen. Men som sagt nästa gång du bara vill ha medhåll så skriv det med en gång.
Svara du på mina frågor istället för det har du inte gjort. Hur menar du att jag inte ställer upp och uppmuntrar honom till att lära sig? Hur ska jag göra då anser du? "Vi hade löst problemet" är ju liksom inget konstruktivt svar på frågan då det ju är det som är diskussionen (plus att huvudfrågan var hur gamla era barn var när de lärde sig cykla, jag tror inte ens du svarat på den frågan). Och jag har fått flera tips hur problemet, om man nu ska se det som ett problem , barn mognar olika och det är uppenbart flera som har barn som inte kan cykla i början av sexårsåldern, ska kunna lösas. Men jag ser inte att du kommit med ett enda konstruktivt tips? Att tala om för mig att det är mitt fel för att jag inte cyklar själv löser liksom inte något för sonen alls, eller hur? Hur det än är får han, liksom dottern, allt de behöver i support. Förutom att jag inte äger en cykel i det här fallet då. Jag simmade dock inte med dem när de lärde sig simma heller. Så nä, man behöver knappast cykla själv för att barnen ska cykla.

Hade jag vägrar skaffa cykel till ungarna, vägrat köpa stödhjul, vägrar gå ut och följa med när de försöker. DÅ hade jag förstått ditt resonemang. Där är vi verkligen inte idag. En förälder som inte vill att barnet ska rida köper förmodligen ingen häst eller ställer den på kö till ridskola.
 
Ja det är ju det som är grejen. Samtidigt har jag ju svårt att se att han aldrig lär sig cykla, han verkar bara inte motoriskt färdig för det just nu. Varken psykiskt eller fysiskt.

Då kanske han helt enkelt inte är redo än, iallafall inte på egenhand. Har inte läst alla sidor men träningshjul har ju funkat i alla år, jättebra uppfunning tycker jag.

Sen kanske du kan finns en typ av trehjuling till dig själv, finns helt ok modeller för vuxna, så kan man göra en riktig rolig grej av det.
Åka en tur och ta picnick eller något.

Tror verkligen han skulle må bra av att kunna cykla i framtiden.

Här ute på landet cyklar ungarna sen typ 6 för annars man sig ingenstans om man inte vill gå i 3 timmar :p
 
Då kanske han helt enkelt inte är redo än, iallafall inte på egenhand. Har inte läst alla sidor men träningshjul har ju funkat i alla år, jättebra uppfunning tycker jag.

Sen kanske du kan finns en typ av trehjuling till dig själv, finns helt ok modeller för vuxna, så kan man göra en riktig rolig grej av det.
Åka en tur och ta picnick eller något.

Tror verkligen han skulle må bra av att kunna cykla i framtiden.

Här ute på landet cyklar ungarna sen typ 6 för annars man sig ingenstans om man inte vill gå i 3 timmar :p
Du har inte läst tråden va? Jag har inga problem att cykla. Men jag äger ingen cykel eftersom jag inte har användning för en. Bor långt från allt och har körkort och avskyr cykling som motionsform. Träningshjul har han haft. Han vägrar ändå. Picknick har vi varje helg. Dottern brukar cykla med. Pojken vägrar. Jag går eller joggar med. Pojken vägrar det med.
 
Jag hade nog bara sagt att om du lär dig cykla så får du den där fina leksaken du velat ha jättelänge (eller gå och se en fotbollsmatch med favvolaget eller vad han nu är intresserad av). Jag hade definitivt använt det som uppmuntran/muta. För cykla det ska mitt barn kunna! Om jag så ska muta barnet för att få det motiverat.
 
Du missar hela poängen nämligen att din negativ inställning till cykling utgör en del av svårigheterna.

Föräldrars åsikter hindrar tyvärr vissa barn men det är verkligen ingen generell sanning att det föräldrarna inte gör/ogillar gör inte/gillar inte barnen heller. Jag avskyr att cykla. Jag tycker att det är urtråkigt att cykla och skulle aldrig i livet ut och cykla bara för att. Jag rör mig gärna mycket och ofta men inte på cykel. Jag spelar inte heller dataspel och är långt ifrån något modeorakel. Jag spelar inte fotboll, jag kör inte motorcykel, jag är verkligen inget dataproffs, jag avskyr att resa och därför pysslar jag inte med det. Jag tycker renovering och att köpa nytt är ganska onödigt sålänge saker fungerar och därför pysslar jag inte med det. Båda mina barn har helt andra intressen än jag och jag stöttar/har stöttat dem i det de har tyckt varit kul just då eller just nu. Vi har valt helt olika liv, jag på landet och de i stad och samhälle och jag stöttar dem i det. Jag har inte fokuserat på mig för de är inte jag. För mig är det självklart att låta dem utvecklas i sin takt, till dem de är, låtit dem hitta sina intressen och sina åsikter. De är inga kopior av mig. De är original av sig själva.

Mina föräldrar avskyr hästar och har aldrig uppmuntrat mitt intresse, aldrig lagt två strån i kors för att få intresset att växa utan istället tvärtom. Ändå har jag hängt mig fast vid hästarna sedan jag var fyra år och "upptäckte" dem. Jobbat med dem, läst på universitetet om dem och lever och andas häst varje dag. Ett liv som för dem hade varit otänkbart och vidrigt men som är drömmen för mig. Barn är inte sina föräldrar, de är sina egna och att stötta dem i det de vill och önskar är den största delen av att vara förälder även om man själv inte alls gillar det de gillar.
 
Du har inte läst tråden va? Jag har inga problem att cykla. Men jag äger ingen cykel eftersom jag inte har användning för en. Bor långt från allt och har körkort och avskyr cykling som motionsform. Träningshjul har han haft. Han vägrar ändå. Picknick har vi varje helg. Dottern brukar cykla med. Pojken vägrar. Jag går eller joggar med. Pojken vägrar det med.

Oj sorry, trodde inte du cyklade :angel: Kanske blandade ihop dig med någon anann.

Tror att mamma kan behöva låtsas att cykling är det roligaste som finns om det ska gå fort.

Jag gillade inte att cykla, och gör fortfarande inte, när jag var mindre. Kunde då pappa tvingat mig men ville inte själv förrens jag var typ 8-9 tror jag.

Men det finns ju vuxna människor som inte kan cykla så livsviktigt är det ju inte.
 
@Cambrie Det är mycket möjligt att din sons svårigheter beror på flera faktorer som du inte nämnde i första inlägget. Jag ville bara flika in att just tvåspråkighet i sig inte är ett hinder för språkutveckling, eftersom det är en sån välspridd myt.
 
Svara du på mina frågor istället för det har du inte gjort. Hur menar du att jag inte ställer upp och uppmuntrar honom till att lära sig? Hur ska jag göra då anser du? "Vi hade löst problemet" är ju liksom inget konstruktivt svar på frågan då det ju är det som är diskussionen (plus att huvudfrågan var hur gamla era barn var när de lärde sig cykla, jag tror inte ens du svarat på den frågan). Och jag har fått flera tips hur problemet, om man nu ska se det som ett problem , barn mognar olika och det är uppenbart flera som har barn som inte kan cykla i början av sexårsåldern, ska kunna lösas. Men jag ser inte att du kommit med ett enda konstruktivt tips? Att tala om för mig att det är mitt fel för att jag inte cyklar själv löser liksom inte något för sonen alls, eller hur? Hur det än är får han, liksom dottern, allt de behöver i support. Förutom att jag inte äger en cykel i det här fallet då. Jag simmade dock inte med dem när de lärde sig simma heller. Så nä, man behöver knappast cykla själv för att barnen ska cykla.

Hade jag vägrar skaffa cykel till ungarna, vägrat köpa stödhjul, vägrar gå ut och följa med när de försöker. DÅ hade jag förstått ditt resonemang. Där är vi verkligen inte idag. En förälder som inte vill att barnet ska rida köper förmodligen ingen häst eller ställer den på kö till ridskola.
Som sagt du missar hela poängen.
 
Föräldrars åsikter hindrar tyvärr vissa barn men det är verkligen ingen generell sanning att det föräldrarna inte gör/ogillar gör inte/gillar inte barnen heller. Jag avskyr att cykla. Jag tycker att det är urtråkigt att cykla och skulle aldrig i livet ut och cykla bara för att. Jag rör mig gärna mycket och ofta men inte på cykel. Jag spelar inte heller dataspel och är långt ifrån något modeorakel. Jag spelar inte fotboll, jag kör inte motorcykel, jag är verkligen inget dataproffs, jag avskyr att resa och därför pysslar jag inte med det. Jag tycker renovering och att köpa nytt är ganska onödigt sålänge saker fungerar och därför pysslar jag inte med det. Båda mina barn har helt andra intressen än jag och jag stöttar/har stöttat dem i det de har tyckt varit kul just då eller just nu. Vi har valt helt olika liv, jag på landet och de i stad och samhälle och jag stöttar dem i det. Jag har inte fokuserat på mig för de är inte jag. För mig är det självklart att låta dem utvecklas i sin takt, till dem de är, låtit dem hitta sina intressen och sina åsikter. De är inga kopior av mig. De är original av sig själva.

Mina föräldrar avskyr hästar och har aldrig uppmuntrat mitt intresse, aldrig lagt två strån i kors för att få intresset att växa utan istället tvärtom. Ändå har jag hängt mig fast vid hästarna sedan jag var fyra år och "upptäckte" dem. Jobbat med dem, läst på universitetet om dem och lever och andas häst varje dag. Ett liv som för dem hade varit otänkbart och vidrigt men som är drömmen för mig. Barn är inte sina föräldrar, de är sina egna och att stötta dem i det de vill och önskar är den största delen av att vara förälder även om man själv inte alls gillar det de gillar.
Det jag skrev från början var en kommentar till att @Cambrie skrev att hon hatar att cykla.
 
Som sagt du missar hela poängen.
Nä jag tycker inte jag har missat poängen. Jag tycker dock du missat poängen med tråden i så fall. Uppenbarligen kan du inte förklara dig bättre eller ge konstruktivt tips heller. "Vi hade löst problemet" är det mest konstruktiva du kommit med. Hur? Och vilket problem?
Det jag skrev från början var en kommentar till att @Cambrie skrev att hon hatar att cykla.
Som motionsform ja. Jag cyklar aldrig. Äger ingen cykel. Behöver inte betyda att jag inte hjälper mina barn med vad de behöver för att lära sig. Vilket jag, som känner sonen, inte tror hjälper med att han ser mig cykla. Han ser mig ju liksom strosa i skogen på promenader varje dag, det har inte gjort honom bättre inställd till att gå i skogen.
 
Senast ändrad:
@Cambrie Det är mycket möjligt att din sons svårigheter beror på flera faktorer som du inte nämnde i första inlägget. Jag ville bara flika in att just tvåspråkighet i sig inte är ett hinder för språkutveckling, eftersom det är en sån välspridd myt.
Jag är medveten om det men tyckte inte att sonens talproblem egentligen har med cykling att göra så jag utvecklade inte den delen av svaret. Han var sen att tala, troligen för att vi flyttade till Malta i samma veva som han började prata och det då blev tre språk att hålla reda på. Sedan har han haft svårt med grammatiken då han använder engelsk ordföljd och har dessutom tagit efter mannen på det arabiska uttalet vilket minst sagt är en grötig kombination...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 550
Senast: Araminta
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp