Bukefalos 28 år!

Det här med att avliva akvariefisk...

Poxz

Trådstartare
... ja, vilket ÄR egentligen det bästa sättet?

Har 2 st som är rätt ämliga nu, och gamla som gatan. Det är dags för dem, och gör jag inget åt det så kommer de att självdö inom de närmsta dygnen gissar jag. Det ser inte ut som om de har det så roligt just nu...

Koka eller spola ner känns inte så lockande, och inte heller att halshugga dem med kökskniven även fast det säkert är det bästa...

Hur gör ni?
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jag har hört att man kan ställa in dom i en skål i frysen. Då somnar de tydligen lugnt in när temperaturen faller.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jag sätter den lilla fisken i en stor burk/bytta med lite vatten och häller sen mycket kokande vatten i burken.
Den dör blixtfort!

Första gången gjorde jag helt fel.
Jag hällde fisken i det kokande vattnet, vilket resulterade i att fisken hoppade ur kastrullen. :eek:
Jätteläskigt.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Sätter fisken i en liten plastbytta med lite lite vatten, tar en kniv och halshugger
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

De dör väldigt fort om man lägger dem i en bytta och tillsätter kolsyrat mineralvatten, men fråga mig inte hur jag vet (jag skäms fortfarande... :crazy: )
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Det bästa tycker jag är att snabbt halshugga dem med kökskniven!
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jag skulle göra det lätt för mig. Stoppa den i några dubbla påsar, och så dunka snabbt och hårt i något.

Godkända avlivningsmetoder är bla injektion med avlivningsvätska (var man nu skulle få DEN ifrån) och dekapitering. Infrysning är inte ok.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jag har hört att man kan ställa in dom i en skål i frysen. Då somnar de tydligen lugnt in när temperaturen faller.

Nej... de får fruktansvärd panik när det börjar bildas iskristaller på gälarna :crazy:

Jag skär alltid huvudet av mina. Ha dom i en bytta med vatten. Ha vass kniv och skärbräda framme... upp med fisken på skärbrädan och skär precis bakom gälarna. Alla mina har legat stilla på skärbrädan när jag skulle skära, så det är inte att man måste hålla fast dom eller så.

Kokning är också vansinnigt. Möjligen för mycket små fiskar typ neontetra som är svåra att skära huvudet av.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

De får väl panik på en skärbräda också eftersom de inte får luft helt enkelt?
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

De får väl panik på en skärbräda också eftersom de inte får luft helt enkelt?

Det tror jag inte.
Du tar upp fisken och kapar huvudet. Hur lång tid kan det ta?
Den hinner inte känna något.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jo jag vet, men att halshugga känns ändå "barbariskt" :D dessutom ville TS ha förslag som skulle utesluta halshuggning, kokning eller nedspolning. Jag har inte testat det där med frysen själv, men vad jag har hört så somnar fisken in allteftersom temperaturen faller och jag skulle då gissa att den hunnit somna innan det börjar bildas iskristaller på gälarna efter det tar ganska bra tid innan is börjar bildas öht.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

"Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och "ny" forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. <u>Sedan</u> kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt
1. Kokning
2. Frysning
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens."

Av Ola Svensson, taget från http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=88598&highlight=Avlivningsmetod&page=3
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Kan man inte bara nacka dem som man gör med en abborre t.ex? :D
:crazy:
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Tack för alla åsikter och all info! :bow: Det känns faktiskt som om halshuggning vore det allra bästa. Jag skulle varken koka, frysa eller spola ner. Det är sambon som får ta tag i det där ändå, det är hans akvarium.

Nu blev det inte aktuellt, den ena fiskstackarn dog snabbt och den andra kryade på sig rejält. Ser ut som vanligt igen och äter. Denna fisk kommer väl kanske sannorlikt att bli dålig igen snart, så då får det bli kniven om vi hinner se att den är dålig innan den är borta.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Vill man vara absolut säker på att fisken ligger still på skärbrädan och inte uplever stress så går man till apoteket och köper Eugenol. Blanda en del Eugenol med tio delar sprit (typ vodka) och häll ned i vattnet där fisken simmar. Förslagsvis inte i stora akvariet utan i en mindre bytta. Söver fisken totalt. Har dock inte lyckats avliva genom att överdosera med Eugenol (som typ eter och bananflugor..). Söver alltid innan avlivning för mina fiskar är inte så stillsamma att jag kan halshugga dem annars.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Söver alltid innan avlivning för mina fiskar är inte så stillsamma att jag kan halshugga dem annars.

*fnissar lite*

F-låt men det lät så roligt.
Låter som du har värsta kajmanerna som man måste vara 3 pers för att hålla fast..:rofl:

Annars tänker jag liiiiten liten guppi som sprattlar som sjutton där på skärbrädan.
Och stooora stora brödkniven

Usch vad hemsk jag är..
Förlåt.-. :o;)
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

He he, det är mest att de är så hala! Inte kul när de sprattlar till och hamnar på golvet och så gör vattenfilmen runt dem att de limmas fast. Enda sättet för mig att få upp dem är att leta efter ett papper att skjuta in under. Allt medan de ligger där och gapar. Och nej, jag vill inte passa på att halshugga dem när de är limmade till golvet, är rädd om parketten! :p
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

usch, denna tråd får mig att tänka på den brutala döden jag gav mina syrrors fiskar när jag var 3 år gammal.
Skulle laga fiskpinnar.
resultatet:
en bok, en linjar och min systers 10 neontetror.. delade dom med en linjal.

Skulle jag veta vad jag gjorde så skulle jag inte gjort det
stackars fiskar. :cry:
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Förlåt men HAHAHAA :rofl: :rofl:
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Förlåt men HAHAHAA :rofl: :rofl:

Jag tror nog mamma lät mig hjälpa till i köket efteråt iaf. Anyway, åter till topic.

Hur märker man egentligen att ens fisk inte mår så bra? Jag har alltid låtit mina fiskar (eller ja, när jag väl hade) självdö för det verkade inte vara något fel på dom?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 562
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 769
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp