Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Håller med dig, precis det sambandet jag själv tyckte mig se :-)

Vårt viktiga är att träna och tävla, och de resultaten vi får där. Hästarna är hästar och överlever både lite pluttar kvar i boxen som något kg för mycket eller för lite hö.

vilket pinsamt argument.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.


Det beror verkligen på person.
Är det en supernoga person så är det väl trevligt, men då vill jag gärna ha ett sms så att jag slipper åka dit.
Var en person som (har tagit bort min häst) avgudade min häst och gärna ville mocka osv men hon var så sjukt slarvig att jag fick säga till på skarpen och be henne sluta.

Är väldigt petig och gillar att ha koll, märks det? :angel:

;)
 
Nu handlar tråden om att hjälpa varandra med mockning och stallsysslor inte om att pådyvla åsikter, det är bekant för de allra flesta att det råder delade åsikter om grimmor blan hästfolk. En del stall har dock regler i frågan.
Det är ju du som vill pådyvla andra människor din hjälp och dina åsikter
Jag tycker man ska låta andra människors saker vara ifred om man inte har bett om hjälp
 
och om jag hade varit du hade jag verkligen sett till att stå uppstallad på ett ställe du känner att du fungerar utifrån hur noga du är med åsikter om att folk inte ska lägga sig i osv. Framför allt hade jag i ditt läge öht inte stått uppstallad med annat än fullservice i fråga om fodringar, in och utsläpp osv, på ett ställe du verkligen köpt mentalt så tillvida att du verkligen landat i att lita på de som sköter sånt.
Skulle du stå uppstallad kollektivt tex, så tror jag det skulle bli superjobbigt för dig på alla möjliga sätt.
Är du helt rolig eller?

Jag har aldrig haft några problem med andra när jag har ridit i stora stall

Det är fler än jag som vill ha sina saker ifred, skulle alla dom ha problem i sina stall, menar du?
 
Ja det undrar jag med?
Menar inte att nedvärdera någon,
när jag var yngre hade jag inte velat ha hjälp med mockning eller foder. Stallet och hästen och pysslet var det jag ville, kombinerat med lite uteritter och mys.

Nu med tävlingar i princip varje helg året om, har mitt fokus ändrats, och träning/tävling är det roliga och viktiga. Står gärna över mockningen och fylla höpåsar. Ta hand om hästen och rida är ju det jag är ute efter. Inte mocka eller packa hö. Det är liksom bara ett nödvändigt ont i mina ögon.

Sen är det troligen så, att den som ibland hjälper mig med mockningen, är den som väldigt ofta slipper sina helgmornar eftersom vi är där i ottan innan en tävling, så vi får fodra och släppa ut, även på dagar som inte är "våra".
Så jag känner aldrig någon som helst behov att mocka tillbaka som tack. Men kanske är det därför hon gör det åt oss, som tack för oräknerliga sovmornar.
 
Hästägare har olika syn på grimma i hagen. En del hästar har alltid grimma på andra ser grimma som en säkerhetsrisk och tillåter aldrig grimma
En del låter hästen stå lös i gången när hästen sadlas och ryktas.

Vad jag vill poängtera är att vi ser lite olika på saker när det gäller säkerhet i stall och hage

Men grundläggande säkerhets tänk finns, om man sedan som ägare väljer att ignorera det så är det ju i så fall personen själv som belastas i händelse av att något inträffar.

Släpper man ut sin häst med grimma på och den fastnar och skadar sig, så kan man inte skylla på någon annan sig själv. Det är knappast stallägaren, eller hagen som är orsaken även om det med stor sannolikhet skulle kunna dyka upp en sådan tråd här.

Jag blev trampad av en häst vars ägare envisades med att ta med hästen in i en folksamling, och nej den kunde inte stå still. Ägaren var att åsikten att det var mitt eget fel som inte flyttade på mig.:crazy:
Grundläggande säkerhet här är att binda fast eller ställa in hästen först, innan man går och pratar med några kompisar/andra människor.
 
Men grundläggande säkerhets tänk finns, om man sedan som ägare väljer att ignorera det så är det ju i så fall personen själv som belastas i händelse av att något inträffar.

Släpper man ut sin häst med grimma på och den fastnar och skadar sig, så kan man inte skylla på någon annan sig själv. Det är knappast stallägaren, eller hagen som är orsaken även om det med stor sannolikhet skulle kunna dyka upp en sådan tråd här.

Jag blev trampad av en häst vars ägare envisades med att ta med hästen in i en folksamling, och nej den kunde inte stå still. Ägaren var att åsikten att det var mitt eget fel som inte flyttade på mig.:crazy:
Grundläggande säkerhet här är att binda fast eller ställa in hästen först, innan man går och pratar med några kompisar/andra människor.
Precis, det är hästägaren själv som får ta ansvar för val den gör oavsett

Om hästen riskerar att skada annan annan häst eller människa, har man naturligtvis rätt att säga till

Har man vid fara rätt att handgripligen ingripa och flytta hästen om ägaren sätter sig emot det?
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?

Om så är fallet är jag ett undantag som bekräftar regeln. Men tar man med det Lobelia säger, att har man fler hästar och eller barn, faller jag i den kategorin.
 
Ja det undrar jag med?
Menar inte att nedvärdera någon,
när jag var yngre hade jag inte velat ha hjälp med mockning eller foder. Stallet och hästen och pysslet var det jag ville, kombinerat med lite uteritter och mys.

Nu med tävlingar i princip varje helg året om, har mitt fokus ändrats, och träning/tävling är det roliga och viktiga. Står gärna över mockningen och fylla höpåsar. Ta hand om hästen och rida är ju det jag är ute efter. Inte mocka eller packa hö. Det är liksom bara ett nödvändigt ont i mina ögon.

Sen är det troligen så, att den som ibland hjälper mig med mockningen, är den som väldigt ofta slipper sina helgmornar eftersom vi är där i ottan innan en tävling, så vi får fodra och släppa ut, även på dagar som inte är "våra".
Så jag känner aldrig någon som helst behov att mocka tillbaka som tack. Men kanske är det därför hon gör det åt oss, som tack för oräknerliga sovmornar.


För mig är argumentet ungefär lika generaliserande som om man skulle påstå att Romer generellt stjäl, Muslimer generellt begår brott, och folk som inte tävlar, eller tävlar, är mer eller mindre benägna att ta hjälp. Det blir ju absurt (och pinsamt) att anse att man kan generalisera så, än mindre att det skulle vara någon allsanning. Jag skulle kunna vittna om att några av de mest oengagerade hästägare jag ngnsin träffat på, har varit skogsmulle ryttare som man öht undrar ibland varför de öht har häst, så oengagerade är de. Likväl skulle jag kunna vittna om hobbytävlingsryttare som man också undrar över om de öht har något intresse öht runt sin hästs väl och ve, än mindre kunskap om hur hästar fungerar generellt bortsett från att styra runt den på en hopptävling, oavsett skick osv.
Men inte sjutton drar jag ngn generalisering utifrån det, för det stämmer ju inte öht att alla är så över huvud taget. Som exempel.
Om inte annat är det ju helt uppenbart i denna tråd, att folk utifrån individnivå, förhåller sig HELT olika till vad de anser är välkommen hjälp eller inte.


Skulle jag göra ngn som helst generalisering, vilket jag ju såklart aktar mig för att göra, så är det nog om jag skulle våga mig på det, isåfall att med erfarenhet och långa år, följer vanligtvis en lite mer avslappnad attityd ang. hästarna och man har insett genom åren att det faktiskt inte behöver vara på milimetern exakt som man själv föredrar det, utan att för den skull hästarna mår jättebra osv. Så man utifrån det, är nog lite mer benägen att tänka praktiskt och uppskatta hjälp emellanåt osv.
 
Senast ändrad:
Minns den gången jag stod i ett kollektivstall, 15 boxar, med ett turridnings-stall på samma gård. Turridnings-stallet hade praktikanter och en dag hade praktikanterna ganska lite att göra, så de mockade alla boxarna även i kollektivstallet och sopade stallgången. 14 personer blev alldeles överlyckliga över att komma till stallet och se att det redan var mockat och sopat, den 15:e nästan grät av ilska. H*n tyckte det var roligt att mocka och blev jättearg att h*n inte fick göra det den dagen.

Själv blir jag glad om någon mockar, fyller vatten etc, men jag skulle ju inte bli så glad om någon sa "Idag har jag motionerat din häst, så du slipper!"
 
Minns den gången jag stod i ett kollektivstall, 15 boxar, med ett turridnings-stall på samma gård. Turridnings-stallet hade praktikanter och en dag hade praktikanterna ganska lite att göra, så de mockade alla boxarna även i kollektivstallet och sopade stallgången. 14 personer blev alldeles överlyckliga över att komma till stallet och se att det redan var mockat och sopat, den 15:e nästan grät av ilska. H*n tyckte det var roligt att mocka och blev jättearg att h*n inte fick göra det den dagen.

Själv blir jag glad om någon mockar, fyller vatten etc, men jag skulle ju inte bli så glad om någon sa "Idag har jag motionerat din häst, så du slipper!"

Haha hur kan man bli så arg över att inte få mocka en enda dag? Det andra är ju lite roligt, om man vill slippa rida hästen har man nog valt fel sport ;)
 
Att kalla någon oempatisk är väl i sig självt ganska oempatiskt???

Jag håller med om att det är en klar överdrift att nästan börja gråta för att man inte får mocka sin box... Det är väl bara att ta en kärra och gå in och mocka en gång till?

Eller så kan du kanske försöka tänka dig in i varför hen blev ledsen eller åtminstone respektera hens känslor?
 
Jag avskyr att känna att jag står i skuld till någon så nej jag skulle rent spontant inte uppskatta det om det inte var en nära vän som fixat.
Självklart skulle jag inte tänka att det är gjort av illvilja och såklart säga tack men det skulle inte kännas bekvämt.

Jag fixar själv gärna lite extra i stallet men när jag har tid/känner för det. Jag vill inte när jag själv har bråttom få ett samtal om att fixa box/foder till nån annan (om det inte är kris förstås). Jag ber av samma skäl väldigt sällan om hjälp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 305
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp