Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Om vi vänder på det då?

Skulle du vilja att en (ansvarslös hästägare som lämnar sadeln på sin häst i boxen) sådan person skulle röra din häst och dina grejer?

Jag lämnar inte min häst med sadel utan tillsyn mer än högst någon minut (hämta ridhanskar spö eller något) men om jag gjort det så haade jag definitivt stått mitt kast så länge den som hjälpte till gjort sitt bästa, vilket jag anser det är att hänga upp sadeln på valfri sadelhängare i anslutning till boxen. Tar ägaren av sadeln och placerar den på lämpligt ställe så stoppas hela kedjan.
 
Jag lämnar inte min häst med sadel utan tillsyn mer än högst någon minut (hämta ridhanskar spö eller något) men om jag gjort det så haade jag definitivt stått mitt kast så länge den som hjälpte till gjort sitt bästa, vilket jag anser det är att hänga upp sadeln på valfri sadelhängare i anslutning till boxen. Tar ägaren av sadeln och placerar den på lämpligt ställe så stoppas hela kedjan.
Den ansvarslöse kanske tycker att du gör något annat fel med din häst. Något som du anser vara fullt acceptabelt.
Den ansvarslöse kanske springer efter dig och "rättar till" det du gör, vad hade du tyckt om det?
 
Den ansvarslöse kanske tycker att du gör något annat fel med din häst. Något som du anser vara fullt acceptabelt.
Den ansvarslöse kanske springer efter dig och "rättar till" det du gör, vad hade du tyckt om det?
Det beror på vad givetvis på vad, har jag glömt ge vatten till hästen eller ta av bootsen blir jag givetvis glad, anser någon att jag glömt rycka manen på min islandshäst och hjälper mig med det så blir jag förbannad.

Sedan övertolar du lite också. Det är en ansvarslös handling att lämna hästen sadlad i boxen medan man springer ned till ridhuset och kollar ( om nu inte någon är döende eller så). Personen i sig kan ju vara normalt ansvarstagande för det mesta.
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?
Jag håller med, liksom att de som har fler hästar, medryttare, barn osv också är mer benägna att tycka det är okej med hjälp.
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?

Nej, jag håller inte med, jag kanske är undantaget som bekräftar regeln. Jag tränar och tävlar mer eller mindre seriöst och har flera hästar. Men vill sköta mig själv.
 
Det beror på vad givetvis på vad, har jag glömt ge vatten till hästen eller ta av bootsen blir jag givetvis glad, anser någon att jag glömt rycka manen på min islandshäst och hjälper mig med det så blir jag förbannad.

Sedan övertolar du lite också. Det är en ansvarslös handling att lämna hästen sadlad i boxen medan man springer ned till ridhuset och kollar ( om nu inte någon är döende eller så). Personen i sig kan ju vara normalt ansvarstagande för det mesta.
Har din häst grimma på sig i hagen?
 
Har din häst grimma på sig i hagen?

Nej, vad det nu har med saken att göra.

Och glömmer någon att ta av grimman när de släpper ut hästen så dör hon inte av det, och även ett hängande grimskaft kan hon hantera, det har jag lärt henne. Hon går att leda i pannluggen eller med ett rep runt halsen om hon skulle komma lös och är lättfångad även utanför hagen. Slarvar någon bort grimman så har jag fler i reserv och lättåtkomliga för alla.
 
Nej, vad det nu har med saken att göra.

Och glömmer någon att ta av grimman när de släpper ut hästen så dör hon inte av det, och även ett hängande grimskaft kan hon hantera, det har jag lärt henne. Hon går att leda i pannluggen eller med ett rep runt halsen om hon skulle komma lös och är lättfångad även utanför hagen. Slarvar någon bort grimman så har jag fler i reserv och lättåtkomliga för alla.
Hästägare har olika syn på grimma i hagen. En del hästar har alltid grimma på andra ser grimma som en säkerhetsrisk och tillåter aldrig grimma
En del låter hästen stå lös i gången när hästen sadlas och ryktas.

Vad jag vill poängtera är att vi ser lite olika på saker när det gäller säkerhet i stall och hage
 
Hästägare har olika syn på grimma i hagen. En del hästar har alltid grimma på andra ser grimma som en säkerhetsrisk och tillåter aldrig grimma
En del låter hästen stå lös i gången när hästen sadlas och ryktas.

Vad jag vill poängtera är att vi ser lite olika på saker när det gäller säkerhet i stall och hage

Givetvis ser folk olika på säkerheten, men för den skull kan man inte ignorera allt säkehetstänkande för att ägaren kanske har en annan syn på saken. Grimma på eller av är ett ämne där det är känt att det finns olika åsikter. Jag har dock svårt att tro att det samma gäller med sadel i box under fodring, finns det överhuvudtaget någon som anser det säkrare att ha sadel i boxen än att hästen står utan?

Nu hänvisade jag inte bara till säkerhet utan till respekt mot hästen. Jag ser det som direkt bristande respekt att inte sadla av direkt när man sitter av (alltså inom någon minut eller så), så till den grad att jag sadlar av om vi gör fem+ minuters paus på en ridtur. eller direkt när jag kommit tillbaks till stallet. Hästen ska inte behöva stå med sadel för att jag inte gitter/tar mig tid att sadla av.
 
Givetvis ser folk olika på säkerheten, men för den skull kan man inte ignorera allt säkehetstänkande för att ägaren kanske har en annan syn på saken. Grimma på eller av är ett ämne där det är känt att det finns olika åsikter. Jag har dock svårt att tro att det samma gäller med sadel i box under fodring, finns det överhuvudtaget någon som anser det säkrare att ha sadel i boxen än att hästen står utan?

Nu hänvisade jag inte bara till säkerhet utan till respekt mot hästen. Jag ser det som direkt bristande respekt att inte sadla av direkt när man sitter av (alltså inom någon minut eller så), så till den grad att jag sadlar av om vi gör fem+ minuters paus på en ridtur. eller direkt när jag kommit tillbaks till stallet. Hästen ska inte behöva stå med sadel för att jag inte gitter/tar mig tid att sadla av.
Min häst står inte heller med sadel på varken vid fodring eller annars
Han har inte grimma på och helst inte täcke heller

Ändå tycker jag det är fel att rätta till andras val
Om man känner att det finns risk med hur en människa hanterar sin häst, så får man ta upp det i ett samtal. Inte röra/ flytta andras saker
 
Min häst står inte heller med sadel på varken vid fodring eller annars
Han har inte grimma på och helst inte täcke heller

Ändå tycker jag det är fel att rätta till andras val
Om man känner att det finns risk med hur en människa hanterar sin häst, så får man ta upp det i ett samtal. Inte röra/ flytta andras saker

Och det är där vi skiljer oss, jag ser mer till hästens bekvämlighet och säkerhet än eventuella tår jag råkar trampa på. Om någon häst skulle stå lös i box när jag fodrar och ägaren inte kommit tills jag är klar så tar jag av sadeln. Var jag skulle hänga den har jag inte reflekterat över men vi har inga hängare som hästarna kommer åt från boxen.
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?

Håller med dig, precis det sambandet jag själv tyckte mig se :-)

Vårt viktiga är att träna och tävla, och de resultaten vi får där. Hästarna är hästar och överlever både lite pluttar kvar i boxen som något kg för mycket eller för lite hö.
 
Tack för svar!

Min teori (inte vetenskaplig eller bevisad på något sett) är att personer som tävlar och tränar "lite mer seriöst" (tolka seriöst hur ni vill) är mer okej med att andra hjälper dom med tex mockning.

Meddans personer som mer promenadrider och har sin häst som enbart (eller nästan) sällskap är mer nitiska med att mocka själv, blanda foder och så vidare.

Vad tror ni om det? Det låter lite motsägelsefullt, men håller ni med mig?

Jag håller inte med :) I stallen jag stått i har det bara handlat om hur man är som person och vad det råder för klimat i stallet..inte vad man gör med sin häst.
 
Och det är där vi skiljer oss, jag ser mer till hästens bekvämlighet och säkerhet än eventuella tår jag råkar trampa på. Om någon häst skulle stå lös i box när jag fodrar och ägaren inte kommit tills jag är klar så tar jag av sadeln. Var jag skulle hänga den har jag inte reflekterat över men vi har inga hängare som hästarna kommer åt från boxen.
Det handlar väl mest om att jag inte vill få mina tår trampade på.
Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad.

Om jag gör ett val att ha grimman på min häst när jag släpper honom i hagen
Så vill jag inte se hästen 15 minuter senare med grimman av....för att någon tycker det är säkrare.

Då är det bättre om denna någon kommer och pratar med mig om saken eller pratar med ansvarig för stallet

Hur svårt kan det va att ha en öppen dialog med dom man delar stall med?
 
Det handlar väl mest om att jag inte vill få mina tår trampade på.
Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad.

Om jag gör ett val att ha grimman på min häst när jag släpper honom i hagen
Så vill jag inte se hästen 15 minuter senare med grimman av....för att någon tycker det är säkrare.

Då är det bättre om denna någon kommer och pratar med mig om saken eller pratar med ansvarig för stallet

Hur svårt kan det va att ha en öppen dialog med dom man delar stall med?
Nu handlar tråden om att hjälpa varandra med mockning och stallsysslor inte om att pådyvla åsikter, det är bekant för de allra flesta att det råder delade åsikter om grimmor blan hästfolk. En del stall har dock regler i frågan.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Jag uppskattar det, nu är vi 2 tjejer i stallet som hjälper varandra med att mocka åt varandra 2 dagar i veckan.
Jag vill inte ha medryttare med vill ha hästledigt 2 dagar i veckan och då var detta ett superbra upplägg=)

Men ibland om jag får tid över kan jag mocka bara för att åt henne och tvärtom. Som nu när jag kom hem från tävlingen trött och sliten hade hon mockat och fixat hö till min.
MYCKET uppskattat och jag vart hur glad och tacksam som helst!
Matburkarna med kraftfoder gör jag för en hel vecka varje Söndag så de behöver jag aldrig hjälp med=)
 
Min häst står inte heller med sadel på varken vid fodring eller annars
Han har inte grimma på och helst inte täcke heller

Ändå tycker jag det är fel att rätta till andras val
Om man känner att det finns risk med hur en människa hanterar sin häst, så får man ta upp det i ett samtal. Inte röra/ flytta andras saker

och om jag hade varit du hade jag verkligen sett till att stå uppstallad på ett ställe du känner att du fungerar utifrån hur noga du är med åsikter om att folk inte ska lägga sig i osv. Framför allt hade jag i ditt läge öht inte stått uppstallad med annat än fullservice i fråga om fodringar, in och utsläpp osv, på ett ställe du verkligen köpt mentalt så tillvida att du verkligen landat i att lita på de som sköter sånt.
Skulle du stå uppstallad kollektivt tex, så tror jag det skulle bli superjobbigt för dig på alla möjliga sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 303
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 886
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp