Bukefalos 28 år!

Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Risken om man oombedd hjälper varandra i stallet är att: En dag tar någon oombedd av sadeln och hänger den utanför en box där det bor en bäver

Det är lätt hänt att hjälpen går överstyr och sen blir det bråk om skuld när olyckan är framme

har du läst en annan tråd nu och är ute i den???? Känns jätte jättekonstigt med detta inlägg?
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

nyfiken på vad för mönster du ser? delge gärna så ska jag svara sen :)
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Jag har ett halvblod på 8 år, dressyrhäst. Vi tricktränar och grejar en del på skoj också. Men framför allt är det dressyren vi satsar på.

Jag vet inte om jag är representativ för något speciellt..
Jag har i 20 år, tills för ett år sedan också haft en islandskorsning modell mycket luddig och kass exteriör.
Även den dressyrades och tricktränade.

Träningen har jag skött själv jämt med mina hästar. Men mockning, matlagning har jag haft hjälp med då och då.
Och skulle bli glad om någon spontangjort sånt.
 
Inte alls konstigt, min kommentar är högsta grad relevant i denna tråden.
Denna tråden handlar om att vara oombedd hjälpsam.

eftersom det finns en annan tråd som handlar om just det du lite otippat tar upp här i en helt annan tråd så tolkade jag det som att du läst den tråden och svarade utifrån det just nu? Det känns jättekonstigt att ngn häst som glömts med sadel på i boxen och sen ngn snäll människa sadlade av och hängde sadeln utanför boxen, hamnar i denna tråden, därav min reflektion om du inte hamnat i fel tråd nu med kommentarer/reflektioner som verkligen hör till ämnet i tråden......
 
[QUOTE="mackan,
Trådarna handlar båda om att oombedd gör saker för någon annan i stallet.
En hjälp som resultera i att något/ någon skadas.

Att någon går efter och ska "rätta till" vad andra väljer att göra, känns helt fel.
Då är man inte snäll och hjälpsam, då vill man skriva andra på näsan att man är mer ansvarsfull och kan bäst.
 
@AliceZeta jag förstår inte varför du svarar på ngt jag frågat @miss_lillamy nu ? jag har ju svarat dig i mitt inlägg så förstår inte vad miss_lillamy citeras för öht nu när du svarar mig? Än mindre förstår jag varför ngn som sadlat av ngn häst har med tråden att göra, därav frågan - du har nog läst den andra tråden och svarar utfrån det som sagt, vilket känns malpacerat här, den tråden är ju inte direkt standard ;)
 
[QUOTE="mackan,
Trådarna handlar båda om att oombedd gör saker för någon annan i stallet.
En hjälp som resultera i att något/ någon skadas.

Att någon går efter och ska "rätta till" vad andra väljer att göra, känns helt fel.
Då är man inte snäll och hjälpsam, då vill man skriva andra på näsan att man är mer ansvarsfull och kan bäst.


va?
denna tråd handlar om att ngn hjälper ngn annan i fråga om mockning eller foder? på vilket sätt handlar tråden om att det resulterar i att något/ngn skadas??????? Annat än då att folk i tråden tydligen verkar skadas psykist av att ngn mockat boxen ngn dag osv????

Bortsett från det så : Det låter som sagt som du läst tråden om ngn som inte sadlat av sin häst och åkt hem och sen sadeln hängdes utanför boxen av ngn snäll stallkompis av hänsyn hästens hälsa och välmående utifrån det, som sadlade av pga det samt omtanke om sadeln osv, och sen fick tydligen sadeln i sig en tugga av ngn ovanlig häst som tydligen tuggar på en sadel som hänger på en sadelhängare utanför boxen om boxluckan inte är stängd. Det är som sagt INTE denna trådens ämne, än mindre standard öht oavsett vilken tråd......?
 
Senast ändrad:
[QUOTE="mackan,
Trådarna handlar båda om att oombedd gör saker för någon annan i stallet.
En hjälp som resultera i att något/ någon skadas.

Att någon går efter och ska "rätta till" vad andra väljer att göra, känns helt fel.
Då är man inte snäll och hjälpsam, då vill man skriva andra på näsan att man är mer ansvarsfull och kan bäst.

Men det är väl lite skillnad?

Vem skulle fysiskt skadas eller råka ut för en olycka av en mockad box eller en framställd höpåse?

Jag tycker inte det är jämförbart alls.

Jag väljer att tro att folk ger sin hjälp i all välmening, även om det inte kanske är som önskat eller blir fel ibland.. Jag drar mig för att tro att människor väljer att göra saker för att jävlas, rätta till eller vara allsmäktig..Då undrar jag helt ärligt.. (ursäkta mig) vad för skitstall folk står i som accepterar sådant beteende.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o
I mitt stall står allt ifrån halvpensionär till tävlingshästar på lätt och msv nivå. Min tillhör den senare kategorin.
 
Vi är två i mitt stall (där jag bor) och jag var tidigare en överpetig person...

Första gången min box var mockad fick jag en klump i magen, haha. Men min stallkompis är bättre än mig på att mocka (blir lika rent men mindre slöseri med torv, hon har mockat torvbädd typ en miljon år längre än jag) så nu blir jag bara jätteglad! Samma när hon mockar i hagen, sopar sådär fint osv. Har helt lärt mig uppskatta sådant vilket känns bra!

Vatten o mat sköter jag alltid eftersom jag är så omständig o vi inte har vanligt kran.

För mig som ändå släpper in, ut o matar o bor vid stallet så spelar det ingen roll om jag vet om det eller inte. När jag mockat dagar vi inte besämt åt hennes häst skickar jag ett sms så hon inte ska behöva åka hit/inom om hon bara tänkt göra det för att mocka. Och jag tjatar om att de ska säga till om det bara ska mockas åt hästen o de ändå inte hinner göra något mer. Känns onödigt om de kör ut bara för att mocka.

Jag själv hade nog tyckt det kändes onödigt om jag hade resväg till stallet och hade planerat in en supersnabbis o sen är allt fixat när jag kommer. Behöver jag ändå kolla till hästen spelar det ju dock ingen roll. I mitt fall håller jag ju automatiskt koll på hennes häst också, vi har ju bara två hästar dessutom.

Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Jag har en övervuxen connemara och stallkompisen ett litet arabsto. Vi har båda haft våra hästar sedan de var unga, är inte tävlingsintresserade direkt även om jag hoppas hinna ut på lite mer smågrejer med min häst. Hon tränar dressyr med sin och jag ffa fälttävlan (dvs rider för tränare i alla tre grenar). Vi rider ut klart mest och har hästarna ute långa dagar men box nattetid året om och med fritt på analyserat grovfoder om det ingår i din undersökning :p
 
va?
denna tråd handlar om att ngn hjälper ngn annan i fråga om mockning eller foder? på vilket sätt handlar tråden om att det resulterar i att något/ngn skadas??????? Annat än då att folk i tråden tydligen verkar skadas psykist av att ngn mockat boxen ngn dag osv????

Bortsett från det så : Det låter som sagt som du läst tråden om ngn som inte sadlat av sin häst och åkt hem och sen sadeln hängdes utanför boxen av ngn snäll stallkompis av hänsyn hästens hälsa och välmående utifrån det, som sadlade av pga det samt omtanke om sadeln osv, och sen fick tydligen sadeln i sig en tugga av ngn ovanlig häst som tydligen tuggar på en sadel som hänger på en sadelhängare utanför boxen om boxluckan inte är stängd. Det är som sagt INTE denna trådens ämne, än mindre standard öht oavsett vilken tråd......?
Om du läser huvudinlägget en gång till, så står det...
"Om det finns andra saker som behöver göras"

Vad jag menar med mitt inlägg....är att det finns en ökad risk med hjälpsamhet i stallet, att det finns hjälpsamma som ser allt möjligt som dom tycker "behöver göras"
Dessa "behöver göras" kan leda till en förstörd sadel om det vill sig illa.

Det är väl inte så värst ovanligt att en häst biter i saker den kan komma åt?
Det borde vara ganska ovanligt att man kan lita helt på att en häst inte biter....
Mina hästar gnager inte, men jag skulle inte våga lita helt på dom i närheten av dyr utrustning.
 
Men det är väl lite skillnad?

Vem skulle fysiskt skadas eller råka ut för en olycka av en mockad box eller en framställd höpåse?

Jag tycker inte det är jämförbart alls.

Jag väljer att tro att folk ger sin hjälp i all välmening, även om det inte kanske är som önskat eller blir fel ibland.. Jag drar mig för att tro att människor väljer att göra saker för att jävlas, rätta till eller vara allsmäktig..Då undrar jag helt ärligt.. (ursäkta mig) vad för skitstall folk står i som accepterar sådant beteende.
Om någon vill mucka, eller menar mocka lite :) så för all del..kan jag tycka.

Om det finns en jargong i stallet där alla hjälper alla, det tillåts att andra ser vad som behöver göras när det gäller min häst och mina prylar, så ökar risken att man pillar på varandras grejer, när man bör låta bli.
Gränserna för mitt och ditt suddas ut.

(Självklart så ingriper man om man ser att något har gott på tok och hästen riskerar att skada sig själv eller andra)
 
Om du läser huvudinlägget en gång till, så står det...
"Om det finns andra saker som behöver göras"

Vad jag menar med mitt inlägg....är att det finns en ökad risk med hjälpsamhet i stallet, att det finns hjälpsamma som ser allt möjligt som dom tycker "behöver göras"
Dessa "behöver göras" kan leda till en förstörd sadel om det vill sig illa.

Det är väl inte så värst ovanligt att en häst biter i saker den kan komma åt?
Det borde vara ganska ovanligt att man kan lita helt på att en häst inte biter....
Mina hästar gnager inte, men jag skulle inte våga lita helt på dom i närheten av dyr utrustning.

Den som lämnar sin häst i boxen obevakad en länger stund (längre än någon minut eller två) lär sig kanske då att man inte behandlar hästar eller prylar så respektlöst. Sedan man kanske lär sig att sätta sadelhängare på mer lämpliga ställen. Det är inte orimligt att förutsätta att en sadelhängare är uppsatt på en rimlig plats så hästarna inte kommer åt den om de står uppbundna eller i sina boxar. Ett stall bör vara organiserat för att undvika problem inte för att skapa dem.
 
I vårt stall kör vi stenhårt med tjänster och gentjänster.
Vi mockar åt varandra, ombett eller ej. Vi hjälps åt att fylla höpåsar men brukar låta bli andras kraftfoder om man inte är helt hundra på vad som ska ges och till vem. Har en häst fått ett sår brukar den som upptäcker det behandla (och givetvis kontakta ägaren). Eller ja, just när det kommer till sår och sånt brukar de andra be mig, jag är den enda som inte är så blödig och som inte är på och kladdar med smutsiga fingrar och diverse salvor :angel:
Andras utrustning låter vi bli, såvida utrustningen inte är i fara (tex hänger dumt till och riskerar att skadas).

Så in conclusion, vi hjälps åt med
Mockning + strö
Grovfoder
Vattning, både inne och ute
Fodringar
Städning, både inne och ute
Viss akutvård (sårvård, flugskydd osv)

Men vi låter i det stora hela bli
Utrustning

Vi undviker dessutom att lägga oss i hur andra hanterar sina hästar och hur de fodras (såvida det inte är rent skadligt för häst eller människa).

Det har fungerat väldigt bra hittills. Visst har det hänt att någon går lite för långt och tar sig för stora friheter med andras hästar, men då brukar hästägaren ofta bita ifrån. Eller någon av oss andra för den delen. Måste säga att vi har ovanligt god stämning i stallet.

Vi är fem personer, 15, 26, 40 och 50 år gamla och en som jag inte riktigt vet men skulle tippa på runt 30 (+ 15åringens mamma, men hon nöjer sig med mockning och det grovfoder hon känner till och är väldigt noga med att fråga). Hästarna fördelar sig på en skadad ponny, en PRE (dressyr), två halvblod (dressyr), ett halvblod (hobby), en arab (hobby), en fjordingkorsning (pensionär) och en new forest (western). De två sistnämnda är mina och går på lösdrift, så där brukar folk nöja sig med att kolla vatten och fodra. De vet att jag är lite av en foderdiktator (fjorden är sjukt lättfödd och har haft fång), så mitt foder brukar jag sköta själv ;)
Jag brukar fungera som lite av en stalltomte, grejar med staket, plockar i ordning på logen, kör till tippen med skräp, ja lullar runt och plockar helt enkelt. Det är mest för att jag är den enda som har hållit sig frisk och kry utan krämpor senaste tiden. Ung och stark :D Den yngsta har inte varit där så länge, men hennes mor börjar redan inkräkta på mitt självutnämnda kall... :p
 
Den som lämnar sin häst i boxen obevakad en länger stund (längre än någon minut eller två) lär sig kanske då att man inte behandlar hästar eller prylar så respektlöst. Sedan man kanske lär sig att sätta sadelhängare på mer lämpliga ställen. Det är inte orimligt att förutsätta att en sadelhängare är uppsatt på en rimlig plats så hästarna inte kommer åt den om de står uppbundna eller i sina boxar. Ett stall bör vara organiserat för att undvika problem inte för att skapa dem.
Som jag ser det.... Är det inte en stallkompis uppgift att läxa upp en annan i stallet
Om någon gör fel får man ta det med ansvarig för stallet så att denne kan ta upp det med den slarvige om det gäller slarvigs egen häst.
Självklart hänger man inte en sadel oövervakad där häst kan bita
Det kanske va en flyttbar sadelhängare kvarlämnad av förre användaren
 
Som jag ser det.... Är det inte en stallkompis uppgift att läxa upp en annan i stallet
Om någon gör fel får man ta det med ansvarig för stallet så att denne kan ta upp det med den slarvige om det gäller slarvigs egen häst.
Självklart hänger man inte en sadel oövervakad där häst kan bita
Det kanske va en flyttbar sadelhängare kvarlämnad av förre användaren

Det handlar inte om att läxa upp, det handlar om respekt för hästen och om säkerhet.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Vi har fn en ponny som tävlas och tränas i hoppning och fälttävlan och SWB som tävlas och tränas i dressyr.

Vad ser du för samband????? Nyfiken, har en egen teori...
 
Tycker det beror på hur stallet man är i ser ut/hur stort det är.

När jag stod i ett större stall kom det ut en tjej och mockade allas boxar för att bara vara snäll. Inget annat.

Vi blev jätteglada. annars bytte vi med varandra/lejde bort

Det andra stallet jag stod i var mycket mindre och vi kom bra överens. Där kunde vi ibland göra höpåsar åt varandra eller slänga in lite halm om någon redan mockat men det såg lite tunt ut. Spara in på lite extra arbete.

Dock är det ge och ta. Kan vara jättetrevligt att få lite extra hjälp ibland men även slå helt fel då många av oss hästtmänniskor är ena riktiga kontrollfreak (jag själv inkluderad)

Kontendan. Jag skulle bli glad men jag skulle npog gå och dubbelkolla :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 558
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp