Bukefalos 28 år!

Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Står i ett privat stall med 9 hästar (inklusive min egen) jag är ofta i stallet på fm när alla andra är på sina arbeten och ibland blir jag uttråkad och vill fördriva tiden och kan mocka och fixa foder, fylla på vatten till dom som har hink osv. jag är väldigt noggrann av mig och har hittills aldrig fått skäll, mina stallkamrater har bara blivit glada. brukar slänga iväg ett sms att stalltomten varit i farten igen ;)
 
När någon annan har mockat min box är det i 99 % av fallen så att jag får dubbelt jobb dagen efter. Det är mycket få människor som kan mocka har jag upptäckt genom åren. Om någon hade gjort det någon gång hade jag tackat dem och inte sagt att jag faktiskt inte vill ha hjälp med att mocka, hade det skett flera gånger hade jag vänligt men bestämt sagt ifrån. Fylla på vatten och fixa höpåsar och slänga lite i krubban kan jag leva med, gör inget om det inte blir exakt någon dag.
 
I ALLA stall oavsett upplägg är stämningen väldigt olika ;)

(står även kollektivt jag med och det är det bästa stallet hittills..bara haft konstiga stallägare eller stått m konfliktsugna hyresgäster tidigare)

Jo men står man med full service blir frågan irrelevant... ;)
 
Blir den?

Alltså blir stämningen perfekt bara för det?

Frågan gällde ju hur man reagerar på hur någon annan mockar ens Box när man inte bett om det.

Står man med full service så uppstår inte den situationen.

Jag påstod bara och enkom i förhållande till tråden att stämningen i olika kollektivstall är olika.

Ingenting om någon annan variant av uppstallning.

Ingenting alls.
 
Vissa dagar är det rejält brådis, hämta dottern i skolan, hem, byta om och lasta för att åka på träning. Mellis i bilen. Hemma sen vid halv nio.
Dem gånger någon då mockat åt oss :love::love::love:
 
Vad roligt att många har svarat!
Jag tycker det är lite småskrämmande att vi har sådant kontrollbehov (mig inräknat :o) att inte någon annan kan mocka boxen.
I vintras när jag var gravid kunde jag inte mocka, då fick min man göra det. Jag fick bita mig i läppen flera gånger och säga till mig själv "hästen dör inte om de är några pluppar kvar!"
Sen har jag ju sett såna som man undrar om de mockat eller spridit runt skiten lite mer. De får inte mocka till mig. Nu har vi så bra i stallet, alla är så "renliga" av sig i mockningen.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Vi är två i mitt stall (där jag bor) och jag var tidigare en överpetig person...

Första gången min box var mockad fick jag en klump i magen, haha. Men min stallkompis är bättre än mig på att mocka (blir lika rent men mindre slöseri med torv, hon har mockat torvbädd typ en miljon år längre än jag) så nu blir jag bara jätteglad! Samma när hon mockar i hagen, sopar sådär fint osv. Har helt lärt mig uppskatta sådant vilket känns bra!

Vatten o mat sköter jag alltid eftersom jag är så omständig o vi inte har vanligt kran.

För mig som ändå släpper in, ut o matar o bor vid stallet så spelar det ingen roll om jag vet om det eller inte. När jag mockat dagar vi inte besämt åt hennes häst skickar jag ett sms så hon inte ska behöva åka hit/inom om hon bara tänkt göra det för att mocka. Och jag tjatar om att de ska säga till om det bara ska mockas åt hästen o de ändå inte hinner göra något mer. Känns onödigt om de kör ut bara för att mocka.

Jag själv hade nog tyckt det kändes onödigt om jag hade resväg till stallet och hade planerat in en supersnabbis o sen är allt fixat när jag kommer. Behöver jag ändå kolla till hästen spelar det ju dock ingen roll. I mitt fall håller jag ju automatiskt koll på hennes häst också, vi har ju bara två hästar dessutom.
 
Ang mockning så hade jag INTE uppskattat det om det blir mer jobb till mig dagen efter. Då hade jag undanbett mig den hjälpen.

Det är ju lite som att jag inte ber någon rida hästen där jag får massa jobb dagen efter. Och jag uppskattar såklart inte heller om någon fyller vattenkaret breddfullt så att det inte tar slut på flera dagar om det inte äs skurat osv.

Men så länge man har typ samma syn på hur man vill ha det så är det ju bara uppskattat :)
 
Jag har inte läst precis hela tråden, men får känslan att några försöker uppfostra andra till att tycka det "rätta", nämligen att det självklart ska vara underbart att få sin box mockad av någon annan mm. Men vi är olika och har olika toleransnivåer och referensramar.

Jag har varit med om det några gånger, av två olika personer. När den ena hade mockat kändes det helt OK, men inte den andra. Den första personen hade jag själv hjälpt så pass mycket (efterfrågat av denna person, ej på eget bevåg) att det kändes bara som juste när denna person ett par gånger hade mockat åt mina hästar (jag fick ägna längre tid dagen efter åt mockningen, men so what). Den andra personen (under en tid då vi stod i ett annat stall, inte samma som med den första personen alltså) hade jag inte gjort något annat för än de normala stallpassen när denna en dag hade mockat åt mig. Jag blev paff, tackade men undrade inombords om jag förväntades ge något tillbaka. Pga arbetssituation och fysiska hinder hade jag nämligen inte kunnat det. När samma person en annan dag återigen hade mockat sa jag vänligt tack, men nej tack. Vilket den personen accepterade och så var det inte mer med det.

Jag är en person som anser att givande och tagande är en bra grej. Om någon gör något för mig så vill jag ge något tillbaka. Om jag inte vill mocka någon annans box så ska heller ingen behöva mocka åt mig. Det handlar inte om att jag absolut måste få mockat på mitt sätt, för det spelar ingen roll, utan om att jag vill göra rätt för mig.

Som kuriosa kan nännas att jag haft egen häst sedan 1982 och mesta tiden haft eget stall, vilket kanske förklarar min ståndpunkt i någons ögon. De få år jag haft hästarna i kollektivstall har jag träffat på oerhört konstiga (för att inte säga rent elaka) hästägare och/eller stallägare. I de stall jag "råkat ut" för mockning av andra var dock relationerna väldigt bra.
 
Det är intressant att notera att det finns så mycket folk som är tjänstvilliga och hjälper till med mockning men som är så usla på det så att det blir merarbete totalt sett. Jag räknar själv med att det blir mer att göra dagen efter någon annan mockat, gör jag det själv tar jag mest bara det värsta, och finliret och plocka bort precis allt får ägaren själv göra. Nu mockar jag bara åt folk som uppskattar det eller ber om det.

PS jag tror inte att folk försöker uppfostra eller tala om vad som är det rätta, man är nog mest förbryllad över att folk har sånt kontrollbehov att de itne kan lämna mockningen åt någon annan. Hästen bryr sig knappast om det är pedantiskt rent eller bara okej (hyfsat rent + torrt).
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Jag gillar att göra allt själv, så jag vet at det bli ordentligt gjort!
Hade inte uppskattat om det redan var fixat åt mig, såvidare jag inte bett om det, vilket händer typ 2 gånger per år! :)
 
Bara hästen får mockat så den slipper ligga i kiss och bajs, vatten, tillräckligt med hö och utegång så fixar jag till detaljerna nästa gång jag kommer till stallet. Med alla underligheter vi utsätter våra djur för så fixar min häst i alla fall ett avbräck i rutinerna.
 
Det är intressant att notera att det finns så mycket folk som är tjänstvilliga och hjälper till med mockning men som är så usla på det så att det blir merarbete totalt sett. Jag räknar själv med att det blir mer att göra dagen efter någon annan mockat, gör jag det själv tar jag mest bara det värsta, och finliret och plocka bort precis allt får ägaren själv göra. Nu mockar jag bara åt folk som uppskattar det eller ber om det.

PS jag tror inte att folk försöker uppfostra eller tala om vad som är det rätta, man är nog mest förbryllad över att folk har sånt kontrollbehov att de itne kan lämna mockningen åt någon annan. Hästen bryr sig knappast om det är pedantiskt rent eller bara okej (hyfsat rent + torrt).

Antar att i alla fall PS var riktat till mig? Jag tycker nog att jag klargjorde varför jag i regel inte vill att någon annan mockar mina boxar. Har åter eget stall så "problemet" uppstår inte längre. Och jag kände mig inte det minsta otacksam när jag nekade mockning. Jag klargjorde också att det inte spelade mig någon roll med merarbete (ja, det finns människor som inte är så bra på mockning...).

Man måste kunna acceptera att vi alla är olika. Det som är OK för en är inte OK för en annan. That's it.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.
Har redan svarat, men tex nu, vi kommer hem från träning strax före tio, trötta och hungriga. Och då har en vänlig själ tagit in den andra ponnyn så vi slapp gå ut till hagen i mörkret och ta in honom. Tack!
 
Jag kan ju bara tala för mitt stall men vi är ett kollektiv med 10 hästar som funnits sedan 70-talet och vi rekryterar helt enkelt bara folk som har en vettig (med oss andra överensstämmande ;)) syn på hästhållning. Vi håller heller inte på och gör egna foderpåsar/hinkar utan alla fodrar efter fodertavlan som sitter i foderkammaren.

Vi hanterar också allas hästar och alla har mandat för att vid behov tillrättavisa/uppfostra varandras hästar vid in- och utsläpp tex.
Det bygger i mångt och mycket på att vi är vuxna människor och att alla genom tydlig kommunikation är överens om hur hästar bör skötas.

Därför bekymrar det mig inte om någon mockar min box på eget initiativ, skitsamma om tex @Tulip inte mockar exakt som jag, jag är bara tacksam!
 
Får respektera att alla är olika, men herrejävlar. Är folk så lättstörda att man på riktigt blir sur om exempelvis ens box är mockad någon gång i månaden?
Låt gå om detta är en väldigt återkommande grej av någon som ska springa runt och slicka ohälsosamt med röv och jag förstår även om man stör sig på det om det skulle mockas nonchalant och halvdant, men har samtidigt svårt att förstå hur folk faktiskt inte kan uppskatta en tanke där syftet är att underlätta och vara hjälpsam. Pinsamt om man inte ens är en smula tacksam för en sån grej, även om man inte bett om det och även om det inte är 100%igt utfört.

Just med hanteringen utav foder är jag fullt med på om man vill fixa själv så det inte blir något konstigt där och det vore en dum grej om folk fixade foder spontant utan att höra med hästägaren. Men att beklaga sig över att någon plockat lite skit i boxen? Kom ned på jorden innan det är för sent.
 
Får respektera att alla är olika, men herrejävlar. Är folk så lättstörda att man på riktigt blir sur om exempelvis ens box är mockad någon gång i månaden?
Låt gå om detta är en väldigt återkommande grej av någon som ska springa runt och slicka ohälsosamt med röv och jag förstår även om man stör sig på det om det skulle mockas nonchalant och halvdant, men har samtidigt svårt att förstå hur folk faktiskt inte kan uppskatta en tanke där syftet är att underlätta och vara hjälpsam. Pinsamt om man inte ens är en smula tacksam för en sån grej, även om man inte bett om det och även om det inte är 100%igt utfört.

Just med hanteringen utav foder är jag fullt med på om man vill fixa själv så det inte blir något konstigt där och det vore en dum grej om folk fixade foder spontant utan att höra med hästägaren. Men att beklaga sig över att någon plockat lite skit i boxen? Kom ned på jorden innan det är för sent.

Jag tror nog att man får anta och respektera att det är helt olika hur man vill ha det, bara i denna tråden råder en massa olika åsikter :) ..Det enda man kan göra är att öppet säga om det händer antingen a, ååh vad du är gullig supertack! och så uppskattar man det..eller b, tack, men jag känner att jag vill göra min häst själv även om omtanken var god men jag gillar det inte.
Och så får man respektera varandra utefter det. Bättre att säga det tidigt dock hur man vill ha det för det är svårt för andra att veta.

Själv tycker jag inte ens iordninggörande av foder är en grej heller. För mig kan inte så mycket gå fel att hästen skulle dö på fläcken av ett halvkilo mer eller mindre, eller att kraftfodret råkar vara 1 dl fel. Ofta brukar folk se vad hästen får i mängd och ofta har hästen tillhörande foderstat att följa.
Medans andra tycker att det är fruktansvärt om någon annan blandat fodret..
Ja, det enda man kan säga är att vi tänker olika och förhoppningsvis får man stå i stall där man tänker likasinnat alternativt kan respektera andras önskan.
 
Får respektera att alla är olika, men herrejävlar. Är folk så lättstörda att man på riktigt blir sur om exempelvis ens box är mockad någon gång i månaden?
Låt gå om detta är en väldigt återkommande grej av någon som ska springa runt och slicka ohälsosamt med röv och jag förstår även om man stör sig på det om det skulle mockas nonchalant och halvdant, men har samtidigt svårt att förstå hur folk faktiskt inte kan uppskatta en tanke där syftet är att underlätta och vara hjälpsam. Pinsamt om man inte ens är en smula tacksam för en sån grej, även om man inte bett om det och även om det inte är 100%igt utfört.

Just med hanteringen utav foder är jag fullt med på om man vill fixa själv så det inte blir något konstigt där och det vore en dum grej om folk fixade foder spontant utan att höra med hästägaren. Men att beklaga sig över att någon plockat lite skit i boxen? Kom ned på jorden innan det är för sent.

Och jag tycker det är trist och beklagligt att det finns människor som inte kan förstå att vi alla är olika individer med olika åsikter och önskemål, människor som inte kan acceptera att ens egen referensram inte är applicerbar på precis alla andra människor. "Kom ned på jorden" gäller i allra högsta grad den typen av människor.
 
Risken om man oombedd hjälper varandra i stallet är att: En dag tar någon oombedd av sadeln och hänger den utanför en box där det bor en bäver

Det är lätt hänt att hjälpen går överstyr och sen blir det bråk om skuld när olyckan är framme
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 318
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 776
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp