Bukefalos 28 år!

Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Och jag tycker det är trist och beklagligt att det finns människor som inte kan förstå att vi alla är olika individer med olika åsikter och önskemål, människor som inte kan acceptera att ens egen referensram inte är applicerbar på precis alla andra människor. "Kom ned på jorden" gäller i allra högsta grad den typen av människor.

Jag förstår utmärkt om folk vill sköta sitt och ber folk låta bli, för vissa är mockningen dagens höjdpunkt och då ska man givetvis inte stjäla den och andra har andra skäl - oavsett vilka ska de respekteras. Likaså är det fel att någon utan dialog börjar mocka för att få en gentjänst.

Det jag inte riktigt begriper mig på är de som verkar anse att ingen annan kan klara det, att de måste göra om för att det tar längre tid osv, givetvis finns det säkert någon i detta land som är så inkompetent när denne mockar att det verkligen blir värre, men bland dem som frivilligt hjälper till lär det vara extremt ovanligt.
 
Risken om man oombedd hjälper varandra i stallet är att: En dag tar någon oombedd av sadeln och hänger den utanför en box där det bor en bäver

Det är lätt hänt att hjälpen går överstyr och sen blir det bråk om skuld när olyckan är framme

Eller så är det lika sannolikt att det blir det samma för någon inte sadlar av hästen som står bortglömd med sadel. När olyckan är framme så finns det folk som absolut vill hitta en syndabock. Och någon annan än dem själv i första hand.
 
När jag hade hästarna installade tyckte jag det var trevligt att någon annan mockade ibland och jag mockade åt andra med lite nu och då helt utan krav på motprestation.
I stallet "hemma" så mockade den som kom först till stallet åt alla hästarna om det inte var akut tidsnöd.
Nu var det lättmockat och tog inte mycket tid och få hästar så det var ingen belastning.

Däremot är det inte vidare kul att komma till stallet och det är slarvigt mockat, de har fyllt på med foder och vatten utan att först ha gjort rent.
Då blir jag rent av ledsen, det ger bara eländigt extrajobb.

Tex var mina gamla stallkamrater 'snälla' och skulle sköta min häst när jag var inlagd på sjukhuset.
Det var bara det att de kan bara ha mockat ur max hälften av kisset och bajset så hela boxen var alldeles kladdig och genomäcklig, vattenhinken stank och var slemmig för att de inte gjort rent den och stora lager av gammalt kraftfoder i kraftfoderhinken.

Då var jag ledsen när jag kom tillbaka, de erbjöd sig att hjälpa mig så jag bad inte ens om hjälp.
Jag hade flera balar med strö som de kunde tagit (de visste vart det fanns) så hästen kunde ligga torrt iaf.
Hade de bara sagt att de inte orkade eller hade lust så hade sambon eller någon annan kompis åkt ut och fixat istället.

Så kontentan är väl att jag uppskattar det om det görs ordentligt, de får gärna fodra med.
Mina stallkamrater har alltid varit läskunniga och hälla upp lite havre, musli, mineraler osv klarar de av.
Det är dessutom inte ett dugg farligt om de fick lite mer eller lite mindre av något någon enstaka gång.

Många verkar ha sjukliga kontrollbehov här.
 
Eller så är det lika sannolikt att det blir det samma för någon inte sadlar av hästen som står bortglömd med sadel. När olyckan är framme så finns det folk som absolut vill hitta en syndabock. Och någon annan än dem själv i första hand.
Det är sant
Det är enklare att skylla på någon annan
 
Det jag inte riktigt begriper mig på är de som verkar anse att ingen annan kan klara det, att de måste göra om för att det tar längre tid osv, givetvis finns det säkert någon i detta land som är så inkompetent när denne mockar att det verkligen blir värre, men bland dem som frivilligt hjälper till lär det vara extremt ovanligt.

Fast jag tror inte att någon här begär att just du ska begripa dig på det.

Sedan vet inte jag om det är så extremt ovanligt med folk som är dåliga på att mocka, men det kanske det är.
 
Fast jag tror inte att någon här begär att just du ska begripa dig på det.

Sedan vet inte jag om det är så extremt ovanligt med folk som är dåliga på att mocka, men det kanske det är.
Nej varför skulle någon begära att jag begriper mig på det eller inte. Oavsett vilket begriper jag mig inte på det.

Det är vanligt att folk är halvkassa men ovanligt att det blir sämre än före de mockar som flera tycker, det var det jag kommenterade. Risken jag ser är om någon börjar gräva ut en bädd eller så.
 
Vill nån mocka till min häst så för all del. Hon är ändå lätt att mocka åt så inte ens en nybörjare kan göra fel. Jag överlever nog utan att få inspektera hennes bajs-konsistens en dag.

Däremot ska den ju inte förvänta sig ngt tillbaka om den gör det oombedd.
 
Risken jag ser är om någon börjar gräva ut en bädd eller så.

Här måste jag få fnissa lite..Det har hänt mig :D

Anledningen till att vi såg det som ironisk var att personen hade stått hur länge som helst i min box och mockat uppenbarligen, helt i onödan kan man säga på en box som tar 5 min max i normalfallet.. Jag har halvbädd och tömmer ut kisskakan ca en gång i månaden samt ströar upp. Och när det görs tar det väl ca timman ungefär.

Personen i fråga när jag kommer till stallet "jag mockade din box medans jag väntade på hovslagaren, men fasen vad han har kissat i natt!!"
Jag: :confused:....vänta nu..har du tömt kisset? Ja då förstår jag att du fick jobba.

Hon hade ingen aning om att jag hade halvbädd.

Men, rent blev det,..bara enormt mer arbete än personen hade väntat sig.
Det skrattade vi gott åt länge, sedan dess talar jag tydligt om BARA BAJSET.. :)
 
Nej varför skulle någon begära att jag begriper mig på det eller inte. Oavsett vilket begriper jag mig inte på det.

Det är vanligt att folk är halvkassa men ovanligt att det blir sämre än före de mockar som flera tycker, det var det jag kommenterade. Risken jag ser är om någon börjar gräva ut en bädd eller så.

Njae alltså jag vete fan efter den vändan jag var inlagd och stallkamraterna skulle mocka åt mig.
När jag kom tillbaka var allt nerkissat, bajsigt och blött så det var bara att tömma boxen och börja om från början.
Min häst är inte ens svårmockad åt, en kisshörna och bajsar i bakkant men gräver över strö över bajset.
Tar 10 min att mocka noga....

Men man kan ju tycka att det inte borde vara så avancerat.
 
Njae alltså jag vete fan efter den vändan jag var inlagd och stallkamraterna skulle mocka åt mig.
När jag kom tillbaka var allt nerkissat, bajsigt och blött så det var bara att tömma boxen och börja om från början.
Min häst är inte ens svårmockad åt, en kisshörna och bajsar i bakkant men gräver över strö över bajset.
Tar 10 min att mocka noga....

Men man kan ju tycka att det inte borde vara så avancerat.
Det är inte riktigt jämförbart att under en längre period ta hand om hästen och dessutom inte strö mot att mocka någon gång för att hjälpa till. Menar du verkligen att det sett bättre ut om de inte gjort något alls?
 
Det är inte riktigt jämförbart att under en längre period ta hand om hästen och dessutom inte strö mot att mocka någon gång för att hjälpa till. Menar du verkligen att det sett bättre ut om de inte gjort något alls?

Yepp då hade det ju bara varit ett bajsberg och kissigt nu var det bara utspritt och mockat bort mer rent strö än avföring.
Sen handlade det ju om knappt en vecka men du kanske räknar det som längre tid?
En vecka utan nytt strö brukar inte vara några problem.
Oavsett tycker jag att ska man mocka åt någon annan så gör man det minst lika bra som om man gör det åt sin egen häst.
 
Skulle nog vara mer stressande för mig än uppskattat. Jag är ju väldigt noga med hur allt ska vara och jag har lite av kontroll problem så jag vill vara säker på att det blev rätt. Skulle nog till och med bli ganska upprörd om någon gjorde allting åt min häst (hur hemskt och otacksamt det än låter), när jag ska ut till stallet har jag ju planerat att det här och det här ska ta så lång tid, och sen efter några timmar kan jag ta den här bussen hem eller kan någon hämta mig för att t.ex. pappa slutar jobbet. Då blir jag ju bara utan något att göra i flera timmar istället och jag gillar att ta hand om min häst. Även skitgöran. Så sorry men lämna gärna min häst och dess saker ifred. ;)
 
Jag skulle om inte annat bli väldigt förvånad. I stallet där jag står är det inte riktigt den kulturen att man oombedd hjälper till med saker. Däremot hjälps man gärna åt om någon ber om det!

Skulle jag ha massor av extra tid över i stallet skulle jag nog hellre smörja, städa skåpet, rensa bland saker eller något, än att mocka/fixa åt någon annan. Som flera sagt så är det ju lite omotiverat om den andra inte bett om hjälp.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

I vårt stall finns allt från hobbyhäst, hagprydnad till tävlingshästar.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Min häst används som tävlingshäst på hobbynivå.
I stallet finns ett par avelsston och några hagprydnader.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Haha, kan förstå vad du menar. Men där jag står är det bara 4 hästar, jag med min 4 åring som jag utbildar (försöker lära känna varandra just nu, hon har knappt blivit riden alls), en tjej som är väldigt mycket in i NH, och så de andra två är väl vanliga hobbyryttare. :)
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Jag har 2 äldre som skrotar i hagen eller promeneras lite och 1 som jag tränar hoppning med och funderar på att börja tävla till nästa år.
Dom är ponny, ponny/fullblod och halvblod/fullblod/ponny.
 
Väldigt mycket OT (sorry för det).

Alla som har kommenterat, kan inte ni vara snälla och berätta vad ni har för hästar och vad ni gör med dom?

Jag tror mig se ett mönster och är bara nyfiken på om jag har fel eller inte. :) Inget svar är mer rätt än något annat, är som sagt bara lite nyfiken i en strut:o

Min ska iaf vara en tävlingshäst i hoppning (swb) men just känns det mest bara som vi tränar hela tiden, typ 3-4 gånger i veckan för tränare. Men det är iaf ingen skogsmulle/hagprydnad.

Jag har ingen emot om ngn vill mocka eller göra höpåsar (skulle dock aldrig själv göra åt ngn annan). Däremot kraftfoder eller göra ngt med min häst är no-no.
 
Mitt stall är litet, bara 7 hästar ( 2 på lösdrift).

Det är alltså bara jag och 3 tjejer till (+min dotter).

Vi mockar lite då och då åt varann. Hästarna är ute mkt, så lite skit.

Ha va roliga ni är som måste ha koll på mockningen, det är ju bara några skithögar som ska ut på stacken:p

Vi gör inga höpåsar, dom har typ fri tillgång.

Vill man ge kraft så vassego å ge det när man är där typ.

Ingen gör iordning ngt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 549
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp