Bukefalos 28 år!

Det här med avatarer

Sv: Det här med avatarer

Jag brukar inte "gå igång" på vad Mark sysslar med annars, jag förstår att han många gånger bara vill provocera (och det lyckas han ju med många gånger).

Men jag tycker inte om att man "driver med" med folk som uppenbarligen har ett funktionshinder, i det här fallet ett begåvningshandikapp. Jag blir lika irriterad över folk som använder "CP", "Damp" och liknande i fel sammanhang.
 
Sv: Det här med avatarer

Har inte tanken slagit dig att ägaren till en uppseendeväckande avatar kan ha valt just den för att provocera? För att h*n vet att det är ett lätt sätt att få en och annan bukefalist att gå igång?

Sexårstrots, menar du?

När jag såg Marks avatar hade jag två alternativ:

a) hålla käften så att ingen av skulle få chans att skriva just det du just skrev. "Haha, lustigkurren Mark lyckas få igång er varje gång".

b) vara väl medveten om att just den reaktionen skulle komma - och ändå öppna truten eftersom det är förbannat fegt att tiga när nån gör sig lustig över förståndshandikappade.

Vad som alltså bör slå dig nu är att jag vet att både han och hans stödklubb kommer att säga HAHA du gick på det - men att det är viktigare för mig att säga ifrån än vad ni tycker om mig.

Det är inte förbjudet att ha stötande avatarer men det är heller inte förbjudet att diskutera avatarer. Och jag tänker att fortsätta ställa frågor i hövlig ton om nån har en avatar som jag undrar över.
 
Sv: Det här med avatarer

Det är inget att vara överens om, det är ett är ett faktum. Bukes regler säger inte att man inte får diskutera avatarer.

Vad du efterlyser i ditt startinlägg är vad folk här tycker - men det har inget med reglerna att göra. Även om du skulle trumma ihop 40 pers som tycker att jag är en dum avatarpolis så kan jag fortsätta diskutera avatarer ända tills bukes regler förbjuder sådana diskussioner.
 
Sv: Det här med avatarer

Jag tycker inte heller att det är speciellt kul, men som sagt, jag ser det som ett sätt att att hjälpa mig bestämma hur jag ska förhålla mig till personen bakom nicket och vilken trovärdighet jag vill tillskriva densamme. Har inte tittat närmare på avataren förrän nu och kan väl objektivt tycka att den är olämplig. Subjektivt upprörs jag inte, eftersom jag så sällan upprörs av bilder. Hade Mark yttrat något väldigt nedlåtande om människor med DS hade jag förmodligen reagerat, eftersom något uttryckt i text/tal känns så väldigt mycket mer konkret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med avatarer

Varför har du fastnat i tanken om att jag är ute efter att peka ut nån?
Varifrån får du fram att jag tycker att DU är nån avatarpolis?!?
Jag förstår inte.


Ja, den här tråden handlar om vad folk TYCKER. Alldeles korrekt.
Alltså inte om att utpeka nån eller några som idioter eller så.
Jag tog initiativet till det här efter en lång tids fundering på ämnet. Den andra tråden var bara det som till slut fick mig att göra denna tråd. Så ge dig nu. Jag är inte ute efter att peka ut nån.
 
Sv: Det här med avatarer

Jag tror att det strider mot Copywrite-lagen att ladda in den som sin Avatar.
Det är ju liksom någon som äger den där bilden.

Ja det håller jag med om. Men som sagt, många har troligtvis copywrite-skyddade avatarer. Det är absolut ingen ursäkt, mer ett konstaterande. Jag håller med dig om att avatarerna, de borde följa nettiketten. Konstigt att det inte är självklart egentligen.
 
Sv: Det här med avatarer

Nu vaknar språkpolisen, det heter väl ändå

copyright - rättigheter -

Upphovsrätt.
 
Sv: Det här med avatarer

Ja, du har så rätt. Ibland går det för fort och då hinner jag inte tänka igenom stavning och sånt. :)
 
Sv: Det här med avatarer

Men jag tycker inte om att man "driver med" med folk som uppenbarligen har ett funktionshinder, i det här fallet ett begåvningshandikapp. Jag blir lika irriterad över folk som använder "CP", "Damp" och liknande i fel sammanhang.

Jag driver inte alls med personen som är på min avatar. Jag tycker han är "skön". Jag tar och citerar mig själv och hoppas att fler förstår min avsikt med avataren.

"Hejsan!

Förestöll dig följande scenario i USA.

Vi har Kalle som har down. Han har även ett gäng elaka "kompisar" som brukar jävlas med honom. Ibland under pistolhot och ibland andra jävulstyg. Dom brukar kalla honom för elaka saker och bete sig illa.

En dag kommer Kalle över en puffra och hotar nu tillbaka. Hans elaka vänner inser sina misstag och förmodligen avbryter dom sin relation.

Jag tycker bilden är skön. Den visar att man inte ska underskatta sjuka eller folk som är annurlunda. Det kan lätt få konsekvenser av olika slag. Inte för att jag tycker att man ska skjuta folk till höger och vänster, men en del behöver vakna upp och inse vad dom själva håller på med.

Hur ser du på bilden eftersom den väcker så starka känslor?

Mark

EDIT: Jag hoppas att det framgår på den här lilla bilden att "Kalle" riktar en puffra rakt fram."

Med detta hoppas jag att mitt budskap gått fram.

Trevlig älg på er!
 
Sv: Det här med avatarer

Har du rättigheten att använda den bilden?
Frågade du om lov innan du laddade ner den på din dator?
 
Sv: Det här med avatarer

Din förklaring är en efterkonstruktion och det vet du också. Det där svaret fick jag av dig först efter olika svar som Jag vet inte om han har Downs, Jag behöver inte ta ställning till det, Jag tycker att bilden är rolig.
 
Sv: Det här med avatarer

Har du rättigheten att använda den bilden?
Frågade du om lov innan du laddade ner den på din dator?

Oväntat att du skulle ställa den frågan.

Självklart
rolleyes.gif
 
Sv: Det här med avatarer

Frågade du om lov innan du laddade ner den på din dator?
När du surfar på internet sparas alla sidor och all grafik du ser på din dator. Det är även fullt lagligt att spara ner bilder för privat bruk på sin hårddisk. Man måste skilja på "ladda ner" och "bruka".
 
Sv: Det här med avatarer

Jag anser nog att använda som avatar är att bruka.
Jag har dock svårt att tro att man får spara ett arkiv av andras bilder på sin dator för senare behov.
 
Sv: Det här med avatarer

Det beror ju på vad behovet består i. Om jag har ett behov av att sätta upp jättesnygga foton på väggen så får jag göra det. Om jag har ett behov av att ha ett arkiv av folks snygga bilder i min dator så får jag ha det också.

Att använda som avatar är att bruka, men du sade just "Frågade du om lov innan du laddade ner den på din dator?" vilket inte säger något om det eventuella bruket, bara om nedladdningen.
 
Sv: Det här med avatarer

Jag har liksom för mig att man inte får just ladda ner en bild eller musik.
Då själva den viljemässiga handlingen "att spara" skulle vara olaglig.
Med den beskrivning av vad man får göra som du nu gav, så borde även nedladdning av musik och att lyssna på den för privat bruk vara lagligt.
 
Sv: Det här med avatarer

Generellt så tycker jag inte det verkar som att Seniorerna vare sig kräver av sig själv eller andra att ha något som kan liknas vid "mogna" användarbilder.

Däremot är min naturligtvis fortfarande finast! :)

Håller med!

Och din är verkligen fin!!!! :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 166
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 839
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 320
Senast: Ramona
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp