Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

fast inte ens hundar befaller väl varandra att ge varann mat ?? Däremot kan dom befalla de andra att vänta till sin tur..den som är högst i rang äter först. Jag har haft hundar som haft rangordningar om vem som får vara i soffan/sängen (alltså hundarna emellan) Fast där har det mer gällt, försten upp bestämmer.

Precis som du säger så 'kan de..'. Och det är ju precis så du, jag m.fl här i tråden gör. Ibland kan vi helt enkelt säga åt hunden att 'nu får du vänta', nu får du gå ner/nu får du inte komma upp etc.

Men jag har aldrig sett mina ranghöga hundar konsekvent se till att de är före den ranglägre ut genom dörren t ex. Visst kan de ibland säga till, och blir då osvikligen ålydda av den ranglägre, men de gör det inte sådär strikt hela tiden som CM:s metoder går ut på (även när det inte handlar om att lösa uppkomna problem)

Utan i hundvärlden är den ranghöga fullt nöjd med vetskapen om att h*n är ranghögst, ingen av de andra ifrågasätter det och OM ranghög säger till lyder de andra obevekligen. Och då behöver de inte 'vara där och traggla sin rang hela tiden'.

Märks ju när ny hund kommer, då är det ofta lite snävare ramar och mer 'kontrollerande' ett tag, men när den ranghögre ser att rangen inte ifrågasätts, och att h*n åtlyds, då 'slappnar det av' och är inte så noga om de dricker samtidigt eller den ranghögre först etc.

När det kommer något som är 'extra mycket värt' brukar det märkas igen dock. Typ 'rör inte mitt nya märgben'. Efter ett tag är det inte så hypernoga, däremot sägs det till med ojämna mellanrum ändå.

Fast här är det inte försten upp bestämmer, men är nog för de är såpass långt ifrån varandra. Men här är det mellan hundarna Utters säng/soffa, och han bestämmer om, när och hur han vill ligga där. Den lilla gjorde ett försök med 'jag var först, piss off pysen'. Det gick tämligen dåligt dock *s*

Jag skulle tycka hunden var överspänd och ganska dålig ranghög/flockledare (mellan hundarna) om den hela hela tiden behövde markera sin rang i allt faktiskt?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men det där med dörren är nåt som min äldre hane kan ha som sin grej...han ligger gärna i dörröppningar o "vaktar" ...den som vågar sig förbi får ett morr eller tom att han "hoppar" till ( gäller endast hundar o katter, inga människor)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jo men när du och hundarna ska gå ut genom ytterdörren på morgonen, är han konsekvent benhård 365 dagar/år att han ska gå före den/de andra?

Utter har en annan variant på samma beteende som din, han väljer ut en grej, ett ben eller en leksak. Sen lägger han sig och 'vaktar' det, och när något på fyra ben går förbi låter han som en arg krokodil och kastar sig över det. När de fyrbenta inte går på det, så flyttar han sig längre från saken, och kan till synes ligga och sova helt ointresserad av leksaken en meter bort. Fast när något fyrbent kommer nära, så..

Det ser jag dock mer som att han roar sig, än 'rangbevisning' egentligen, i och med att han vet att han inte får köra rang mot katterna t ex. Vill katterna stjäla mat ur hans mun så är det bara vackert för honom att acceptera. (Jag försöker dock se till katterna inte gör det, men han vet mycket väl att vad katter än gör, får man inte kröka ett hårstrå). Samma när katterna vill tvångsgosa med honom, bara stå ut (han brukar ligga orörlig och se olycklig ut.. )
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej, då är den lille snabbare :D

Jag brukar låta dom rangordna sig sinsemellan utan att lägga mig i allt för mycket, det märktes mer när jag hade 4 stora, vad dom åtog sig för roller och hur om tog över varandras roller när nån av dom försvann av en eller annan anledning. Men jag skulle inte tvinga nån av dom att bli gnuggade av katten om dom inte vill...det ligger som under onödigt besvär..inte heller får nån fyrbening ta maten ur munnen på dom...en katt ska absolut inte vara högre i rang än hunden, och detsamma gäller att hunden inte ska ta från katten såklart.

Samma så skulle jag inte tvinga hunden att ligga still om en unge klängde på den, vill den gå undan så naturligtvis får den göra det.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Ja, jag är nog mer inne på ditt spår. Tex. de med rädda hundar, varför tvinga?
Håller också me martha i att man inte ska dalta me hunden heller. Men de måste väl finnas en mellanväg.. ?
Inte tvinga, inte va allt för mesig. :)

Sen kan ju jag tycka att de inte är absolut nödvändigt att hunden ska va bästa vän med brödrosten lr poolen.. :crazy:
Känns inte som något livsnödvändig.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

En riesenschnauzer som försvarar mat med bett mot en katt riskerar att se till att det blir no more katt. Därav att man inte får kröka ett hår på katterna. Men också för jag anser att hunden inte ska behöva bli 'terroriserad' av katten heller, så håller jag lite pejl på katterna med så de inte är där och försöker sno.

Däremot kan man ta sitt ben och gå t ex. Men man får som sagt inte, under några omständigheter, kröka ett hår på katten. Jag gillar ju katterna med, och vill gärna ha dem i livet ;) Nu är katterna ganska duktiga på att lämna hundarna i fred, förutom S som gärna tvångsgosar. Men går utmärkt att bara resa sig och gå då om man misstycker. Barn är en helt annan sak, och även hundarna emellan. Men katt vs hund så båda ska respektera varandra, men gör inte katten det, så synd för hunden.

Sinsemellan får de - hundarna alltså - sköta sig själva, med ETT undantag. Man får under inga som helst omständigheter ens försöka vakta MATTE mot annan hund. Matte är lika mycket allas. Utter försökte tycka 'MIN matte' i början när V kom, men det är det enda jag gått in och styrt upp. Annars får de, och kan, lösa sina diskussioner emellan så bra så. Jag skulle dock inte/kommer dock inte acceptera bråk, men så länge båda är vettiga har de ingen anledning att bråka liksom. Men om det blir tjafs när V blir könsmogen t ex, så är det ett läge då jag skulle kunna lägga mig i. Inte och 'banna', men att visa att jag supportar Utters högre rang t ex, genom att ha honom men inte V i soffan. Men kring mat, ben, leksaker, sovplatser så det får de reda ut själva.

Men precis, den lilla är före ut genom dörren ändå. Fast den stora vet helt säkert att OM han anser det en dag, då går inte den lilla ut först. Men finns inget behov att hela tiden 'påpeka det' varenda gång de passerar dörren.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag reagerade på din beskrivning av händelseförloppet i avsnittet med vizlan(?) som inte ville bada i poolen (orkar i övrigt inte läsa dina långa inlägg), och undrar varför du överdriver det så dant?
STrypet på högt, och sen gick CM i polen. Hunden drogs i med strypkopplet. Sen skulle den lära sig 'dyka i' polen, CM hoppade från kanten med hunden i koppel, och hunden rycktes i. Sen fick familjen göra lika. Var rädd för kameror med, då fick den gå fram till kameran, eller, CM drog med den i strypet dit. När hunden ville titta bort och försöka gå undan så 'skulle den korrigeras' med det berömda strypkoppelrycket.
Jag såg också avsnittet men kunde ändå inte se detta hemska dragande och ryckande. CM drog, mjukt, hunden till bassängkanten och ner på första trappsteget. Därefter var det raka spåret ner i vattnet. För varje moment visade CM hunden lugnt och stilla att det inte fanns något att bekymra sig över och hunden fattade.

Varför detta tjatande om stryp?? Jag har i alla tider använt stryp eller halvstryp-halsband till mina hundar och jag har då banne mig inte missanvänt dom. Stryphalsband är helt enkelt ett praktiskt halsband när man behöver ett halsband!

Nu är en hund som är rädd för brödrosten. Brödrost framför hunden, hunden fasthållen och så 'pop up' ljudet hela tiden, tills hunden underkastar sig...
Nej, men tills hunden inser att den inte behöver bry sig om eller vara rädd för ploppandet.

Båda hundarna hade visst mått av aggression kopplade till rädslan med, men ändå, kändes helt avigt?
Varför det? Problemen satt väldigt grunt och var för CM en bagatell att åtgärda. Varför dra ut på det med tjafs och köttbullar?

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

och undrar varför du överdriver det så dant?
Jag såg också avsnittet men kunde ändå inte se detta hemska dragande och ryckande. CM drog, mjukt, hunden till bassängkanten och ner på första trappsteget. Därefter var det raka spåret ner i vattnet. För varje moment visade CM hunden lugnt och stilla att det inte fanns något att bekymra sig över och hunden fattade.

Jag skrev aldrig att han ryckte? Jag skrev att han drog i den med strypkopplet, vilket han gjorde. Visst drog han 'lugnt och stadigt', men han drog i den, hunden hade baken sänkt och svansen mellan benen. Och hade han slakat kopplet hade den backat/vänt. Dessutom satt strypet uppe precis bakom öronen, där sitter alla nervcentra.

Jag har också stryp på mina, men skulle aldrig sätta det däruppe bakom öronen. Vilket också avråds från veterinärer osv. Det är mycket mer effektivt än 'normalt' placerat, men det är för det gör ont däruppe. Det gör det inte i normalposition.

Rycket kom när ceasar hoppade i, och sen ett av barnen, och hunden tvekade och var kvar på kanten, och det då blev ett ryck i kopplet (iom att längden tog slut).

Och jags er inte varför hunden prompt skulle tvingas gå med på att bada i poolen bara för människorna ville det. Brödrosthunden som jag skrev där förstår jag, men måste kunna äta rostat bröd utan att ha en hund som skäller, springer runt och gör rädsleutlösta nafsanfall som de sa den gjorde (sådana visades inte dock). Men jag anser inte att hålla fast en rädd hund som vill därifrån och ploppa med brödrosten är ett sjysst sätt. Effektivt, javisst. Och vill man som CM sa att de helt sonika ska underkasta sig vid rödsla så visst. Men hade det varit MIN hund hade det räckt den låg tyst och stilla i ett annat rum när det ploppade.

För mig känns det avigt att med tvång utsätta en hund för det den är rädd för tills den bokstavligt talat ger upp och lägger sig platt. Sen behöver det inte vara köttbullar heller, det finns grader av allt. Ffa så vill jag inte veta hur många hundar som blir traumatiserade på riktigt när folk tar efter programmen.

Men ang poolen, så min U är lite för osäker på hästarna för att vilja följa med när jag rider. Tyvärr. Men jag skulle aldrig dröma om att tycka att 'han ska underkasta sig och lära sig följa med', helt enkelt för att han inte MÅSTE det. Det är för MIN skull och ingen annans jag skulle vilja ha honom med på ridturer, och när han så tydligt inte vill, så varför tvinga.

Däremot saker som menligt påverkar vardagen (rädsla för TV:n, brödrosten, dammsugaren etc - där måste man ju lösa det. Endera träna bort rädslan, eller lära hunden hantera den)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Vi har samma syn på hundhållning, uppfostran och kommunikation med dom! :bow:

Ett undantag för min del är att dom aldrig får gå ut genom ytterdörren innan jag gett klartecken eller springa förbi mig i trappan. Detta inte för att jag vill markera ledarskap etc utan av praktiska skäl. Med mina ben är det liksom inte kul att trängas med ett par hundar i full fart. Nu är dessa regler inga problem eftersom dom känner till och respekterar dom.
F ö sköter dom sina mellanhavanden på ett civiliserat sätt, vilket även gäller gentemot övriga djur på gården. Med bra grunduppfostran funkar det mesta. :)

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Tänk er om han skulle skriva såhär
-Du behöver inte följa dessa strikta regler om du inte har en problemhund.
Då skulle väl alla dessa mattar med sina aggressiva vavvor tro att just dom inte ar en sådan jycke utan att han bara är så "speciell".

Cesars recept är anpassat för folk som inte borde ha hund och som tror att vavvor går sönder om dom blir nerschasade från soffan och schäferägare som inte har förstått att en brukshund som inte motioneras är väldigt svår att motivera till lydnad.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

"det berömda strypkoppelrycket"
Dessutom ett uttryck som borde varit under din nivå. :(

Och jags er inte varför hunden prompt skulle tvingas gå med på att bada i poolen bara för människorna ville det.
Men det gör jag. Varför ska hunden gå miste om det roliga i att bada?
Varför ska den leva i ständig rädsla för allt möjligt. Bryter man den ena fobin så kommer dom andra att bli så mycket lättare att bemästra. Det rör sig alltså inte bara om ett avgränsat problem som man löser, oavsett vad det handlar om. Du har tydligen inte sett sammanhangen?

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Hur han än gör så blir det fel. Åtminstone i Bukes hundexperters ögon. :crazy:
Programmet är ju faktiskt inte ett utbildningsdito, lika lite som House m fl är det. Tvärtom sägs och skrivs gång på gång att man inte ska försöka själv utan kontakta experthjälp om man har problem. Det enda som direkt vänder sig till tittarna är dom sista sekunder i programmen då han kommer med sina "visdomsord", men jag har inte sett någon kritisera just dom. Citat så ingen tror att jag ser honom som Moses. :)

Det enda som kan göra somliga här nöjda, vore om han la ner programmet på en gång. Men i konsekvens med det skulle vi inte få många TV-program kvar att titta på.

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Det ÄR för honom i min värld 'det berömda strypkoppelrycket'. I vartenda program jag sett har han hissat upp strypet till under öronen (och också instruerat ägarna att det ska sitta där för där är hunden känsligast), och ryckt till i det när han velat att hunden ska fokusera på något annat än det den gör. Han är noga med att tala om HUR de ska rycka till med. Det är ju själva korrigeringen.

The Illusion Collar & Leash Set is designed to allow the owner to walk and train the dog using a slip collar correction, without having to stop and realign the collar to the proper position. It provides the ability to give a firm, yet quick and gentle, correction that eases up when the pressure is released. A normal slip collar falls to the base of the neck near the shoulders, which does not provide as much control.

Why does the slip collar need to be behind the ears?
The strongest muscles in a dog’s neck are at the base and shoulder girdle. If you look at an Alaskan sled dog pulling a load, you will see that the harness fits around the base of the neck at the shoulder. All the pulling strength of the dog is concentrated in that area, which is why a slip collar in this position is ineffective for correcting a behavior.

How is the correction performed?
The correction is performed by a quick pull on the leash which is attached to the larger “O” ring on the slip collar. Then the pressure is released, and the slip collar returns to the slack, loose position.


Jadå, jag rycker till i strypet på mina med ibland. Men skulle aldrig sätta det uppe vid öronen, och jag rycker inte för att de ska 'sluta titta' på något när de är vid min sida i slakt koppel t ex. Däremot så om de gör utfall, hänger i kopplet och inte lyssnar etc så kan jag göra ett snabbt, hårt ryck och sen släppa efter.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Fast Lia, ska man se det så, så är ju vissa andra inte nöjda förrän alla tycker att CM har jättebra metoder heller ;)

Det finns andra hundtränare jag anser har obegripliga och onödigt komplicerade metoder med. Och andra tränare som haft både sina anhängare och sina belackare. Vad hette han den där svenska som var så omdebatterad för drygt ett decennium sen, för sina 'hårda metoder'? Där vissa ansåg att det var vad som krävdes för typ X hundar, medan andra ansåg det var mer eller mindre hundmisshandel.

När måste alla tycka lika? Dock anser jag när man som CM går ut och rekommenderar/instruerar - för det GÖR han ang det där halsbandet och att träna och korrigera med koppelryck, och att man ska ha sin hund si och så positionerad, så får man också räkna med att ha både de som är för och emot. Och det flashas 'dont try this at home' i rutan ja. Men högt, tunt stryp strax bakom öronen och snabba, korta koppelryck uppåt som tränings och korrigeringsmetod - DET tycker han man kan prova hemma på eget bevåg..
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

När måste alla tycka lika?
Aldrig, men ska jag kunna respektera andras uppfattning och argument så ska dessa vara kunniga, seriösa och sanningsenliga.

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Vilket är själva problemet. Iom att vad som är 'kunnigt, seriöst och sanningsenligt' varierar mellan olika personer.

T ex anser jag inte koppelryck (stryphalsband eller ej) vara ett seriöst och kunnigt sätt att träna hund. Korrigera hund må vara en sak, men inte träna. Någon annan tycker (uppenbarligen) det är ett utmärkt sätt.

(Därmed inte sagt att jag anser CM vara varken okunnig eller oseriös, men jag anser hans metoder är vissa saker).

Och gäller ju alla metoder, se vad folk anser om klicker, finns flera läger där med.

Frågan är vem som avgör? Finns flera kunniga namn i USA som anser att de CM sysslar med är flooding, bryta ner hundar etc. Och andra som anser han gör raka motsatsen, han rätar ut och bygger upp hundar som fått livet tilltrasslat. Båda anser de har lika rätt, vem ska bestäma vem av dem som *egentligen* har rätt? Det går inte. Lär alltid finnas olika åsikter.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag refererade till "alla som tycker".

Som du målar upp bilden av hans program, så gör han inget annat i varje avsnitt än rycker och sliter i kopplet tills hunden "underkastar sig". För att vara riktigt säker på att plåga hunden så mycket som möjligt, så har han uppfunnit ett halsband som trycker bakom öronen "där alla nervcentra sitter".

Nu är jag för det första inte övertygad om detta med nervcentrat, för det andra är det inte CM som "uppfunnit" sättet att ha halsbandet högt på hundens hals, det tillämpades i Sverige långt innan CM:s tid. Detta eftersom huden är kraftigare musklad längre ner, plus det enkla faktum att vi har en "utväxlingseffekt" här. Man behöver alltså betydligt mindre kraft! Bra va??
För det tredje står inget om, i den text du själv kopierade in, att vitsen med hans specialhalsband är att hunden ska känna smärta, utan att den helt enkelt är lättast att styra då.
För det fjärde har jag inte sett CM rycka hårt i kopplet mer än ett fåtal gånger, och dom gångerna har det med något undantag varit befogat. Vanligtvis använder han kopplet som ett styrmedel.

Han tränar inte hundarna, han korrigerar, instruerar och uppfostrar dom. Enligt min uppfattning av ordens betydelse. Han visar ledarskap (förhatligt ord för somliga, jag vet) och får hundarna att acceptera detta. Med glädje och lättnad oftast. Visst kan man hitta detaljer och moment att kritisera, men vem är så duktig att man aldrig gör fel?

På tal om vissa kritiker i USA. Den Kungliga Svenska Avundsjukan finns inte bara i Sverige. :angel:

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

ENligt honom själv tränar han hundägare och rehabiliterar hundar ja. Men i 'instruktionsbladet' till halsbandet, så står det för att träna och korrigera hunden. Det jag menade med träna.

Att nerver etc är ytligare bakom öronen är ju välkänt, och även att man har mer effekt med det högt, för de är känsligare där. Man har mer effekt med ett stackel än med en vanlig strypkedja med, för hunden är känsligare för skackel.

Och det finns ju grader i allt, skulle jag bli tvungen att välja mellan säg 5 ryck i högt smalt stryp, eller 500 ryck i en låg strypkedja så är det ju säkerligen trevligare för hunden med 5 ryck högt. Eller för den delen 5 korrigeringar med elhalsband jmf med 500 ryck i normalsatt stryp.

Fast jag anser det inte är så svart-vitt att man måste välja pest eller kolera. Och sålänge ceasar håller i kopplet så är det nog lugnt oavsett, men när Greta håller i det? Vet inte om du tänkte på det i programmet med Vizlan, men mot slutet så sa ägarna att de 'bara måste komma ihåg att ha strypkedjan på hemma'. Och just risken för sådana feltolkningar som gör jag ogillar det extra mycket (andra anledningen är att man kör strypet på alla hundar i princip. En del behöver det säkerligen, men andra inte, varför inte prova med vanligt koppel eller halvstryp först t ex?), att folk anser att 'tricket' sitter i t ex att ha en strypkedja, och inte i själva metoden att träna och uppfostra hunden.

Jag tycker för övrigt inte om sån där sele, vad den nu heter, men två smala nylonremmar som går mellan frambenen och sen upp precis bakom armbågarna heller, om det använda som 'standardgrej'. Säkerligen finns det hundar som 'behöver' det, och/eller hundägare som behöver det. Men knappast alla. I min mening bättre med andra sätt först.

Och någon som CM tycker jag eg inte borde behöva rycka ALLS faktiskt i de flesta fall, med tanke på hur väl han får hundar att lyssna på enkla stoppkommandon etc fast de livet igenom just ignorerat sådana.

Så, som jag sagt redan från början, jag vänder mig inte ett dugg emot ledarskap över hunden, och att hundar ska motioneras, aktiveras, lära sig att lyda etc. Men jag anser det finns mer än en väg dit, en hel massa de facto, men jag anser inte alla är bra, och jag anser vissa dessutom är - i mitt tycke - onödigt krångliga. Och är och förblir fascinerad över att det - ffa i USA - har gått så knas att så många djurägare inte ens klarat av att vara konsekventa med enkla, vardagliga kommandon. Sådana där hundar som det tar CM på riktigt 5 minuter att få att uppföra sig änglalikt. Och hundar som av allt att döma mest troligt skulle uppfört sig änglalikt med husse/matte med, om de gått en helt simpel vanligt valp/grundlydnadskurs motsvarande vi har på SBK här. Dvs inga 'specialgrejer' eller 'konstigheter'. (De aggressiva hundarna är en annan femma)

Sen får folk om de vill köpa både CMs halsband som speciella hokus pokushalsband eller elhalsband eller vad de vill och ha på sina hundar för min del, men jag kommer inte förstå hur de tänker eller anse det är 'det bästa valet'. Dvs, jag tänker inte försöka omvända någon CM-anhängare, men jag kommer heller inte hålla med. Och det har ingenting med avundsjuka att göra för just min del, även om det säkerligen finns en hel massa fall när det spelar in. (Det borde ju dessutom finnas en hel massa pengar i 'industrin' CM, med tanke på att han blivit 'kändis' på kuppen)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag har haft två sådana superdominanta hundar, som du säger att du aldrig träffat på.

Där handlade det inte om att försöka sno åt sig enstaka priveligier, lite brist på uppfostran eller annat. Dom ansåg att dom var KUNG över världen, och att ingen kunde ge dom några ordrar.

Jag/vi hade kunnat gå på CM's metoder förvisso. Min pappa gjorde det med ena hunden, som vi hade när jag fortfarande bodde hemma. Det resulterade i rätt många bitskador, på pappa, och en hund som ändå var kung över världen. Ingen dominans bet riktigt på honom, för han vägrade alltid att ge sig på riktigt.
Jag valde att kompromissa med den hunden, faktiskt. Han löd mig, om jag bad snällt. Jag kunde ställa krav, om jag bjöd på mig själv.
Men jag vet om att jag faktiskt aldrig var ledare över honom, bara när han själv kände för det ;)

Den andra hunden var jag tvungen att hålla just så kort som CM beskriver det, när jag övertog honom. Aldrig gå före mig, alltid be om tillåtelse vad han än skulle göra i princip. Visa underkastelse mycket och ofta, osv osv.
Det tog ett tag, men han accepterade mig som ledare efter det. DÅ kunde jag släppa lite på strängheten, och låta honom gå före i kopplet exempelvis. Men jag var alltid tvungen att ha lite strängare regler för honom, än vad jag haft på tidigare, eller senare för den delen, hundar. För han var alltid lite sugen på att ta över igen..
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag är ju sjuuk, och har tittat på nästan vad skit som helst på TV, inkl 'Mannen som talar med hundar' som jag normalt inte kikar på, jag har lite svårt för den människan, tycker bara han kör 'fulstrypkoppel'-ryck och liknande, och det man ofta ser när han går med de där familjernas hundar är det jag försökt TRÄNA BORT med min omplacherre. En hund som går och tittar rakt fram som en liten zombie..

Hursom, nu har jag glott på ett antal program, och något jag slås av är hur viktigt han betonar vissa saker är.

T ex att det är flockledaren som går ut/in genom dörren först, och om hunden får gå ut/in först så tar den det som/tror den att den är flockledare. Att den som går först på promenaden (längst fram) är flockledare etc. Den som är högst upp rent lägesmässigt är flockledare etc.

Och visst kan jag förstå hur han menar, och jag skulle t ex själv inte ha en hund som ansåg att det var diskussionsläge huruvida den eller jag är den som har bestämmanderätt i soffan, skulle inte låta en hund i princip vräka omkull mig för att komma ut genom dörren först osv.

MEN.. i min värld är det skitsnack att en hund som får springa ut först genom dörren eller gå lite före och nosa i kopplet under rastningspromenaden pga det nödvändigtvis ser sig som flockledare. Mina hundar får inte trängas och buffla vid dörren, men de får gå ut/in först, då jag annars måste gå ut/in, sen gå in/ut och stänga (vi har tre dörrar) t ex. När det är dörrar som måste hållas upp och går utåt, hos vet t ex, VILL jag dessutom de går före mig.

De får om jag inte bett om fot gå framför och nosa, de får ligga i soffor etc. Detta har INTE medfört att jag haft en massa hundar som gått omkring styva i korken och trott att de bestämmer och att de står över tvåbeningarna. Inte ens U som jag haft en del diskussioner med och som varit lite mopsig i perioder (och ett tag hade sofförbud pga olämpliga diskussioner ang vem som bestämde när det var dags att gå ner) har blivit ngt litet monster.

Däremot har vissa av mina mer dominanta hundar kunnat försöka ta över gentemot VISSA människor, t ex min moster. Hon är en kravlös människa som kommer med godis typ. Ställer inga krav på dem. Och DÄR kan man se att de där som är dominanta i sig gärna utnyttjar och tar över. Ingen av de har dock försökt med min mamma t ex, fastän hon inte ställer så många krav. Men de där små kraven, att 'nu går du härifrån', eller 'lägg dig ner nu', de tycks räcka.

Och det känns som många av hundarna i CM's program inte så mycket tagit över pga de fått gå ut först genom dörren, utan ingen har ju ställt krav på dem. Utan 'Nej fido, ner från soffan.. nej fido, ner nu... fido kom hoppa ner.. okej då, ligg kvar'

Men nu är det haussat till förbannelse att man ska vara flockledare, och det SKA man ju, men vad är det för flockledare som går in och styr i banne mig allt och inget hela tiden? Och varför kommer om vi nu skulle anta det var ett behov av det - det behovet NU?

Sen i nåt avsnitt här var det en nyfödd baby som kom hem. Och för hunden skulle lära sig den var en flockledare, så fick hunden inte nosa på babyn, inte gå nära babyn eller matte/husse om babyn var i famnen, de la ut kläder som var babyns här och där, och hunden fick inte nosa på kläderna heller. Detta ledde till att hunden efter ett tag höll avståndet, och inte brydde sig om babyn. Och den skulle då ses som flockledare den med.

I så fall skulle mina hundar se KATTERNA som flockledare ta mig fan. Det är ju samm metod, man lämnar katterna ifred, man får inte hålla på och springa och trakassera katterna, och katterna är små fredade djur. Vilket ju hundarna lär sig absolut. Men inte fan ser de dem som FLOCKLEDARE för det, eller ens högre i rang. Utan just 'fredade djur', med orättvisa förmåner som att kunna få gå och ta godis som är hundens, utan att hunden får göra något. För att matte 'flockledare' bestämt att de där hårbollarna är aja-baja att roa sig med. Samma sak anser jag det är CM gör med babyn.

Så vad är det som är så på glid i hundvärlden att folk plötsligt kommer och hallelujar en - i alla andra läger - förlegad syn på dominans och 'ryck och slit' som nyckeln till allt, och där de anser att vägen till en lydig, lycklig hund innebär att in absurdumkontrollera den hela tiden, när problemet i 9 fall av 10 bara var inkonsekvens i kravsituationerna innan, som det tycks?

Om du tkr att han är så dålig så titta inte på programet då! Jag tkr att han gör helt rätt i ALLT han gör. Han "rycker och sliter" inte! Han korrigerar. Hur gör du om du vill att din hund ska sitta, men hunden ignorerar dej? Står där och tjatar eller "tatchar" till hunden med handen eller ett litet ryck med kopplet? Dom hundarna han "fixar" är s.k problemhundar som människor har förstört.
Och du kan ju inte säga att de inte fungerar de han gör för det finns 100-tals med bevis...Så sluta titta eller sluta kritisera.

ursäkta om de låter som om jag e skitförbannad XD men blir irriterad på folk som bara klagar..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 301
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 288
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 374
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
2 020
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp