Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej, går det att lösa snabbt och effektiv behöver man ju inte söla. Men hon Victoria lämnar - i de få program jag sett - mesta jobbet till ägarna, och kommer tillbaka flera gånger och hjälper dem. Dvs ägarna får göra 'mesta jobbet' och man får se det.

Så är det ju med CM med, även om han på 'ett litet kick' kan fixa hunden (även om det nog inte tar bara 15 min/hund i alla fall), så kan man ju fortsätta att följa ägarna då, CM kommer på återbesök, hur har det gått osv?
Jo, det skulle alltså även jag gärna se.

Min uppfattning är att det i CM:s program oftast inte handlar om att ägarna ska lära hundarna utan lära sig själva bort från det invanda, tidigare beteendet, vilket mestadels har inneburit helt fel åtgärder eller inga alls plus total avsaknad av kommunikation och språkförståelse. Hundarna är ju till stor del problemfria varelser som inte vetat hur dom ska uppföra sig.
Frågan är om dom människorna har kapacitet att lära sig av hundarna?

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Upp till bevis för det påståendet!

Tvärtom tyder allt på att han inte använder andra metoder än dom vi ser. Vad jag vet har han endast någon enstaka gång använt sig av elhalsband.

LIA

Även om det bara handlar om "någon enstaka gång" så är det oacceptabelt.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Upp till bevis för ditt påstående också..

Ingen av oss här på buke kan svara för hur ofta CM använder elhalsband. :)

Endast de gånger som visats på tv.. Utöver de kan man inte säga att han använder lr INte använder elhalsband!

Ps: engelska damen får tummen upp av mej. ;)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Äsch, oacceptabelt i din värld ja.

Jag anser att elhalsband kan behövas ibland. Och i USA anser dom också det. Vilka är vi att alltid veta bäst?

Vi använde elhalsband på vår Malle några gånger, för att han få honom "vallningsren". Dvs, för att få honom att inse att det var mycket obehagligt att jaga tåget som passerade vår gård en bit bort i ca 120 km/timmen. Ibland är det befogat helt enkelt. Hellre det än en helt mosad hund, enligt mitt tycke då...
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Håller med dig faktiskt, men däremot inte sagt att kreti och pleti borde ha det. Ett obehag är bättre än kanske åratal av trugande...

Sen är ju detta ett amerikanskt TV-program och de har andra lagar. Det är säkert en del puckon som ser det och införskaffar sig elhalsband nästa dag och för dem hundarna är det inte kul...
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nu knapplånar jag hela tråden för jag orkar inte svara på alla och envar av inlägg.

Det som förvånar mig är att så många inte inser skillnaden mellan hund och olika hundägare.

Det skrivs gång på gång om att min hund kan gå före min 9 dagar av 10 utan att jag tappar min "ledarroll". Men inser ni inte att ni redan är där? Att er hund redan är "klar" med det momentet?

Ett CM avsnitt var det ett par med någon liten hund. De höll hunden hårt i koppel bakom sig varje gång de skulle gå ut. Höll de inte hårt i kopplet skulle hunden bara kasta sig ut. Tror ni att den hunden fick ut något av att gå bakom? Tror ni att ägarna fick högre status för att de gick ut först. Nej. Först den dagen när de kan säga vänta och sen variera sig har de ju nått målet. Det handlar inte om att gp bakom i sig, utan att hunden blivit lydig och därför kan den vänta. Den lydigheten lär ju genomsyra hela vardagen i andra moment också.

Om ni hade en hund som ständigt kastade sig ut först genom dörren hade ni inte kunnat göra som ni gör idag. Dvs. variera er. Först nå målet och sen kan man släppa efter. Det vet väl ändå alla och envar?? Det gäller ju inom allt tills man fått hunden att lyssna på en uppmärksamt.

Skulle man ha en hund som hela tiden ligger på och testar och testar och testar så kan man kanske inte heller göra så. Då är det jätteviktigt med konsekventa regler för att hunden inte ska börja ifrågasätta allt dag ut och dag in. Det tar otroligt mycket på krafterna att ha det så.

Sen ja, jag tror att både hemsidan och programmen är för dummies och därför kan han inte säga att man kan gå före "ibland".
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Upp till bevis för ditt påstående också..

Ingen av oss här på buke kan svara för hur ofta CM använder elhalsband.
Endast de gånger som visats på tv.. Utöver de kan man inte säga att han använder lr INte använder elhalsband!
Jag kan inte bevisa varken det ena eller andra, det var därför jag skrev: "tvärtom tyder allt på". Dvs så ser man såpass mycket utveckling i dom olika avsnitten, att jag har svårt att se var elhalsband skulle komma in.
Och det är ju TV-programmen vi talar om här!

Har du uppfattningen att han använder elhalsband för att få "snabba TV-mässiga resultat"?

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Även om det bara handlar om "någon enstaka gång" så är det oacceptabelt.
Även om det används i ett specifikt syfte i en specifik situation?
Vad jag vet, så har elhalsband förekommit i tre olika avsnitt. Ett där han visade det som information. Ett där han skulle göra en kattfixerad hund "kattren" vilket gick fel, efter vad jag förstår. Ett där han skulle göra sin egen hund "skallerormren" vilket lyckades.
Jag kan inte förstå varför dom gångerna skulle varit oacceptabla.
Hur tycker du att han skulle gjort betr skallerormen t ex? Matat med köttbullar och mantrat "den är farlig, den är farlig ..."?
Jag kan lova dig att skallerormsbett är värre än ett par stötar av ett elhalsband, så i vissa fall är det inte fel att använda även drastiska metoder.

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Om ni hade en hund som ständigt kastade sig ut först genom dörren hade ni inte kunnat göra som ni gör idag. Dvs. variera er. Först nå målet och sen kan man släppa efter. Det vet väl ändå alla och envar?? Det gäller ju inom allt tills man fått hunden att lyssna på en uppmärksamt.

Skulle man ha en hund som hela tiden ligger på och testar och testar och testar så kan man kanske inte heller göra så. Då är det jätteviktigt med konsekventa regler för att hunden inte ska börja ifrågasätta allt dag ut och dag in. Det tar otroligt mycket på krafterna att ha det så.

Sen ja, jag tror att både hemsidan och programmen är för dummies och därför kan han inte säga att man kan gå före "ibland".
:bow:

Hundägande för dummies! Det vore nåt det. :)

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag kan inte bevisa varken det ena eller andra, det var därför jag skrev: "tvärtom tyder allt på". Dvs så ser man såpass mycket utveckling i dom olika avsnitten, att jag har svårt att se var elhalsband skulle komma in.
Och det är ju TV-programmen vi talar om här!

Har du uppfattningen att han använder elhalsband för att få "snabba TV-mässiga resultat"?

LIA

Jo men som du säger de är en tv-program, sånt som du kanske tycker tyder på kanske i verkliga fallet inte alls är så som du tycker att de tyder på.

Ingen vet, o visst man kan göra tolkningar men dom tolkningarna kan vara helt fel då de faktiskt är ett tv program.

Nä de har jag inte, men nu va de ju inte de jag pratade om heller. ;)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Hade inte de funkat lika bra med sele o lina.. ?

Tycker faktiskt att man kan undvika elhalsband så mkt som möjligt.. Tex. använda elhalsband för att få hunden att tycka om katten. MÅste en hund o en katt absolut vara kompisar?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej det måste dom inte men det är ju bra om hunden inte kommer att döda katten så fort den får en chans
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Hade inte de funkat lika bra med sele o lina.. ?

Tycker faktiskt att man kan undvika elhalsband så mkt som möjligt.. Tex. använda elhalsband för att få hunden att tycka om katten. MÅste en hund o en katt absolut vara kompisar?

Jag vet ingen som tycker de måste vara kompisar? Såg dock inte det aktuella programmet. Däremot måste hund och katt acceptera varandra, annars slutar det snabbt med blod, veterinärräkningar och i värsta fall en död katt.

Mina behöver inte gilla katterna, men de får aldrig någonsin visa aggressivitet mot katterna, ens om katterna försöker ta deras mat. (Jag försöker å andra sidan lära katterna ge fan i hundarnas mat med såklart). Helt enkelt för att om en av mina hundar försvarar sin mat mot katten med bett, kan det vara slutet för den katten.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Upp till bevis för det påståendet!

Tvärtom tyder allt på att han inte använder andra metoder än dom vi ser. Vad jag vet har han endast någon enstaka gång använt sig av elhalsband.

LIA

Klart man använder elhalsband i tv och media. Du ska få ett bevis !

http://www.filmpunkten.se/gustaf-2.asp

I den här filmen (Gustaf 2) använder den elaka boven Prince spelad av Tim Curry ett elchocks halsband på Gustafs vän Ådi för att han ska göra bakåtvolter, en konst som hunden Ådi aldrig hade klarat innan. Detta vållar självfallet stor skada på den lilla taxen och man kan höra hans sorgsna gnyl varje gång boven trycker på knappen. Filmen slutar dock lyckligt med att boven åker in bakom lås och bom efter en häpnadsväckande fight med gustaf och hans vänner från stadens hund pensoinat.

Filmen var spännande och får 4/5 solar.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Vad har detta med diskussionen om CM använder elhalsband eller ej att göra? :confused:
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nä de har jag inte, men nu va de ju inte de jag pratade om heller.
Jo, det var det faktiskt, eftersom du svarade på det här:

Nog är det ganska klart att CM använder hårda metoder typ elhalsband för att nå snabba TV-mässiga resultat ...

Upp till bevis för det påståendet!
Tvärtom tyder allt på att han inte använder andra metoder än dom vi ser. Vad jag vet har han endast någon enstaka gång använt sig av elhalsband.


Jo men som du säger de är en tv-program, sånt som du kanske tycker tyder på kanske i verkliga fallet inte alls är så som du tycker att de tyder på.
Ingen vet, o visst man kan göra tolkningar men dom tolkningarna kan vara helt fel då de faktiskt är ett tv program.
Förvisso kan man bli manipulerad, därför skrev jag "tyder på" (börjar bli tjatigt att förklara) för jag ser inte dom plötsliga hopp i hundarnas utvecklingsbeteende som borde bli följden om han använt elhalsband.

Men eftersom du verkar tro att han gör det, beskriv på vad sätt det framgår i avsnitten! Är alltid intressant med nya uppgifter.

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

KL: Jag tycker att hela diskusionen är fel. Många hundägare är ruskigt okunniga, folk verkar tro att elhalsband gör att hundens ögon ploppar ut och pälsen brinner upp, likt elektriska stolen. Även diskussionen om stackels användendandet gör mig rädd, nej stackel bryter inte huden och vållar blödningar utan enbart "nyper till" hela vägen runt halsen. Att vi har valt att förbjuda det inom djurhållningen i Sverige beror antagligen på ett missbruk av dessa redskap.

Elhalsband används för att ge en snabb, precis och skadefri korigering. Dock så är jag faktiskt glad att det är förbjudet att använda i Sverige, det är ett mycket kraftigt redskap som lätt kan användas fel! Men att en professionell tränare, som använder dessa redskap på ett korrekt sätt har jag absolut ingen invändning emot, jag förstår inte hur någon annan kan ha det...
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Är det inte viktigt att se vilken publik det är CM faktiskt vänder sig till? Han vänder sig inte till folk som tränar aktivt med sina hundar, som har koll. Han vänder sig till amerikaner som skaffar en familjehund utan att ha någon särskilt djup kunskap om hundar. Människor som antagligen inte kommer gå valpkurser eller liknande.

I USA är det ganska vanligt att man anlitar folk för att träna ens hund. Hunden lär sig, men inte människan.

Jag har uppfattat det som att det är den publiken han vänder sig till och med en sådan publik måste man vara tydlig och konsekvent. Det är inte läge att försöka undervisa dem om ledarskap, de har inte tid/lust/intresse. Därför försöker han lära ut enkla sätt att befästa sin roll som flockledare.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

men av vem används stackel, och varför? finns det andra sätt? som jag ser det finns det två användningsområden, dels jägare med fågelhundar (varför har jag ingen aning om) och dels skyddsmänniskor för att egga hundarna. i det senare fallet anser jag att det är rent och skärt fusk. ungefär i klass med barrering av hopphästar. jag har ingen lust att tävla mot folk som fuskar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 256
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: Nytant
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp