Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tkr att han gör helt rätt i ALLT han gör. .

Sånt här tycker jag alltid är lite läskigt, det finns en fara att "kristus" förklara människor. Det finns ingen som ALLTID gör rätt i allt han gör.

Som sagt jag tycker själv en hel del av det CM säger är vettigt, annat inte, precis som det är med de flesta instruktörer.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag har inte läst hela tråden, så det kanske redan är någon som har sagt detta...

Men det som har slagit mig dom gångerna jag har tittat på programmet är Hur sjutton orkar man leva tillsammans med en hund när allt i ens förhållande är en kamp? När man lyssnar på vad killen säger ska man tolka det mesta i en hunds initiativförmåga som ett sätt att ta över ledarskapet/klättra i rang.

Jag vill kunna ha kul med mina hundar, leka och hitta på skojiga saker. Inte gå runt och tänka på "oj, nu luktade hunden lite annorlunda på mig, han kanske tror att han är högre i rang än mig? Nu måste jag korrigera." Snacka om att överanalysera liksom. När man tittat på programmet verkar det mesta handla om att dämpa hunden och att vakta som en hök så att den inte tror att den kan ta över.

Nej, jag tror inte det finns en rangskala mellan olika arter, tror någon att vargarna tycker att de är högre i rang än hararna liksom?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

fast inte ens hundar befaller väl varandra att ge varann mat ?? Däremot kan dom befalla de andra att vänta till sin tur..den som är högst i rang äter först. Jag har haft hundar som haft rangordningar om vem som får vara i soffan/sängen (alltså hundarna emellan) Fast där har det mer gällt, försten upp bestämmer.

Nämen det är ju det jag säger. Dominanssnacket är i mina öron skitprat.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag har haft två sådana superdominanta hundar, som du säger att du aldrig träffat på.

Där handlade det inte om att försöka sno åt sig enstaka priveligier, lite brist på uppfostran eller annat. Dom ansåg att dom var KUNG över världen, och att ingen kunde ge dom några ordrar.

Det är ju naturligtvis omöjligt att vilket hund du beskriver på ett par meningar, men aggressivitet och dominans är ju inte samma sak. Och jag tolkar din beskrivning som en aggressiv hund, "Ge mig annars.."

Och det får jag inte till något annat en till en ouppfostrad hund.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej, aggressiv var den ena mot främmande människor, aldrig mot mig. Men hans ras ska också vara sådan, eftersom det är en rätt extrem vaktras fortfarande :)

Den andra var inte aggressiv alls. Mycket hög i sina drifter, mycket väl utbildad men skulle aldrig visa sig underlägsen. Han bet när någon försökte dominera honom alltför mycket, precis som min dominanta hanhund gör till andra hundar exempelvis. Han är supersnäll till människor, men mycket dominant gentemot andra hundar oavsett kön. Dom får helt enkelt inte bestämma över honom, och han visar det tydligt och gör vad som krävs för att säga ifrån vid olika rangtester/prövningar.
På samma sätt fungerade den tidigare hunden, men även människor inkluderades där.

Jag kan se skillnad på en aggressiv hund, en rädd hund, en dominant hund eller annat :) Har jobbat med hundar sen jag lärde mig gå ungefär, och har sett alla typerna där är.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Haha, va sjukt att vi är så lika fast vi nästan viljat döda varann förut :rofl:

Men i allafall så är inte mina hundar det minsta "vilda" när vi ska gå ut...hade dom vart det så hade dom nog fått konsekvenser. Däremot om nån ringer på dörren så sätter jag dom och dom får inte gå fram om det inte är nån som ska komma in.

>Nu ska jag åka till mamma o äta :d
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Så sant, så sant.. :)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

De kanske visar att ledarskap inte finns mellan människa o hund.. Att eran hund aldrig såg sig ha en ledare.. ?? Lr så kanske ni inte gjorde på rätt sätt för just den hunden.. ? Spekulerar bara lite.. :)

Alla hundar är ju olika.. Ena hunden följer glatt med, andra hunden stretar emot. Så självklart blir de olika sätt man måste förhålla sig gentemot de olika hundarna.

Sen kan ju jag tycka att vilken hund (frisk) som helst går att få till en följare, lr vad man nu ska kalla de. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sånt här tycker jag alltid är lite läskigt, det finns en fara att "kristus" förklara människor. Det finns ingen som ALLTID gör rätt i allt han gör. Som sagt jag tycker själv en hel del av det CM säger är vettigt, annat inte, precis som det är med de flesta instruktörer.

:bow:Så klokt så att det inte är klokt! :bow:
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

ENligt honom själv tränar han hundägare och rehabiliterar hundar ja. Men i 'instruktionsbladet' till halsbandet, så står det för att träna och korrigera hunden. Det jag menade med träna.
Det var det här jag svarade på:
T ex anser jag inte koppelryck (stryphalsband eller ej) vara ett seriöst och kunnigt sätt att träna hund
Skillnad på att det finns ytligare nerver resp nervcentra, tycker du inte?

Jag kommer inte ihåg vilket ord som användes, men vitsen var att hon skulle använda kopplet för att fortsätta den "utbildning" som CM påbörjat och demonstrerat. Man får hoppas att koppel och halsband tas bort ur vardagen, när hundägaren lärt sig hur man hanterar hunden.

Precis, CM skulle inte behövas om folk hade elementära kunskaper i hund. Sannolikt är det sämre ställt på den fronten i USA än här hemma, men inte heller vi ska slå oss för bröstet och vara märkvärdiga. Bara titta på dom svenskproducerade hundprogrammen.
Prylar och pinaler kan inte, och ska inte, ersätta kunskap. Men hur f-n får man folk att inse och förstå att dom måste lära sig hund för att det ska fungera på bästa sätt. Många köper hellre mirakelprylen och tror svaret är där.
Majoriteten av dom fall vi ser på TV och i verkligheten visar människor med dåliga kunskaper och inte i sig dåliga hundar. Att sedan CM m fl försöker tjäna extra på prylar, böcker, videos mm är inte mycket att säga om. Vem vill inte göra det?

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jo, samtidigt så programmen (inte sett det svenska) bygger ju på det där med att det är en speciell 'sak' som gör skillnaden. Problemet är ju inte unikt i hundvärlden, är ju samma sak i mångt och mycket i hästvärlden, från carrot sticks & repgrimmor till diverse olika bett och hjälptygels'system' osv.

Nu har jag ju fått milt sagt en 'överdos' CM, men jag skulle hellre se att det var EN hund per program som han jobbade med och förbättrade. Inte som nu, att varje hund visas ca 15 min, halva tiden går åt till att visa hur rabiat/hemsk/jobbig den är, andra halvan känns stöpt i samma form, med upp med strypet, kort koppel, ryck (och eftergift förvisso) och 'tsssh' ljudet samt några stötar. Sen är hunden som 'ny' och ägarna strålar och uttalar sig om hur lättade & imponerade de är och absolut att de ska fortsätta träna och tänka på det CM sagt. Sen ny hund.

SKulle hellre se ett helt program om en hund och hur den stegvis tränas, och gärna 'återbesök' hos familjerna för att se hur det gått osv. Och uttalanden av CM t ex att strypkopplet ska över tid tas bort t ex.

Som formen är nu så får ju de som kikar t ex inga tips att tala om förutom de som nämnts, men de får se en massa som även om det uppmanas att 'dont try this at home' så är det vad det finns att prova för de som sett och vill prova själv. Vilket nog är många. Scannar man bloggvärlden inser man att svenskar också gärna provar det - med varierande resultat.

Hon den här engelska damen, Victoria någonting, som också har/hade ngt program som jag sett ett fåtal avsnitt av, där fick man se att det både för henne och familjen var en mer gradvis process mot 'målet', och (i de få avsnitt jag sett) mer var envishet, konsekvens och hårt slit som gav skillnaden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Håller med dig om att upplägget börjar bli tjatigt, jag skulle också gärna se variationer. Man är kanske själva medvetna om det från TV-håll, för ett par av dom senaste programmen har ju varit lite annorlunda upplagda. Talar om dom på måndagkvällar.

Ska man sammanfatta upplägget hittills, så har det varit ungefär som du beskriver det. Jag tror inte att hundägarna i gemen har fattat tillräckligt mycket av vad CM förmedlat och fr a inte vad han gjort med hunden. Det är sällan man ser att dom lyckats ta till sig att läsa sin hund och agera redan på första signal den lämnar.
Vad dom faktiskt har fått med sig i bagaget är att dom gjort fel och att det finns andra och bättre sätt. Det kanske är vackert så till en början. Man ser ju också exempel i programmen på hundägare som insett sin begränsning och gett upp.
Jag skulle också vilja se mer av utvecklingen i enskilda fall, åtminstonde i dom mer besvärliga, och CM:s "vidareutbildning" av dom hundägarna.

Hon den här engelska damen, Victoria någonting, som också har/hade ngt program som jag sett ett fåtal avsnitt av, där fick man se att det både för henne och familjen var en mer gradvis process mot 'målet', och (i de få avsnitt jag sett) mer var envishet, konsekvens och hårt slit som gav skillnaden.
Men varför göra det svårt och sakta om det går att göra enkelt och kvickt? Om vi menar samma program så tycker jag det är lite väl mycket av fjolleri och omständighet. Ungefär som i det engelska djurräddningsprogrammet där man åker landet runt för att rädda en skadad skata och ta den till akuten.

LIA
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej, går det att lösa snabbt och effektiv behöver man ju inte söla. Men hon Victoria lämnar - i de få program jag sett - mesta jobbet till ägarna, och kommer tillbaka flera gånger och hjälper dem. Dvs ägarna får göra 'mesta jobbet' och man får se det.

Så är det ju med CM med, även om han på 'ett litet kick' kan fixa hunden (även om det nog inte tar bara 15 min/hund i alla fall), så kan man ju fortsätta att följa ägarna då, CM kommer på återbesök, hur har det gått osv?

I slutet av programmen kan man ju t ex få se hunden som inte gick att promenera, med sin lyckliga familj, liggandes på sin gräsmatta hemma och hela familjen tycker 'Tack CM, allt funkar bra nu'. Jag skulle vilja se dem promenera med hunden utan problem och tycka 'tack CM, allt fungerar bra nu'.

Så man skulle ju kunna filma efter Cm åkt, hur går det för ägarna? Cm kommer tillbaka och stämmer av osv. Jag antar/hoppas det sker, fast utanför kamerorna. Men det skulle för mig öka både behållning och 'trovärdighet'. Att visa att CM kommer inte, fixar, åker och sen levde familjen lyckliga i alla sina dagar med sin hund.

För CM:s metoder är en sak, däremot något inte ens jag kan protestera mot eller förneka är att karln har en ENORM pondus i hundögon. En pondus vi vanliga dödliga inte är i närheten av. Och att han kan få tyst på den vrålskällande hunden genom att tycka 'tssssh' och peka till mot (Inte på) den är en sak, men att sen lyckas 'göra om det själv' t ex är ju en helt annan. Och sådant borde också visas. Jobbet för hundägaren.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

KL Nog är det ganska klart att CM använder hårda metoder typ elhalsband för att nå snabba TV-mässiga resultat inte för att han inte skulle kunna fixa det på ett vettigt sätt utan.
PL
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

*kl*
Vad jag kan tycka är anmärkningsvärt är att hundar med andra problem än utfall, så går han ganska ofta bet.

Det var en spaniel som käkade papper, den lyckades han inte kurera. Samma med hunden som levde rövare i bilen, den fick sitta i passagerarsätet för att kunna korriegeras under pågående färd, ser jag inte heller som ett lyckat avsnitt.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

spanieln kanske var hjärnskadad :idea:

Sen är det väl bra att han även visar att allt går inte att fixa, dessutom vet vi ju inte hur ägaren till hunden i bilen hade fortsatt jobba.

Han är jävligt duktig men han är ju knappast Gud....
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men det som har slagit mig dom gångerna jag har tittat på programmet är Hur sjutton orkar man leva tillsammans med en hund när allt i ens förhållande är en kamp? När man lyssnar på vad killen säger ska man tolka det mesta i en hunds initiativförmåga som ett sätt att ta över ledarskapet/klättra i rang.

Jag vill kunna ha kul med mina hundar, leka och hitta på skojiga saker. Inte gå runt och tänka på "oj, nu luktade hunden lite annorlunda på mig, han kanske tror att han är högre i rang än mig? Nu måste jag korrigera." Snacka om att överanalysera liksom. När man tittat på programmet verkar det mesta handla om att dämpa hunden och att vakta som en hök så att den inte tror att den kan ta över.

Nej, jag tror inte det finns en rangskala mellan olika arter, tror någon att vargarna tycker att de är högre i rang än hararna liksom?

Ja det är jobbigt att leva i en ständig kamp och då var min hund inte ens en gnutta aggressiv tack gudskelov. Däremot var det en kamp att gå en promenad utan att åka omkull, att ha mat framme utan att den blev stulen, att hälsa på en vän ute utan att hon/han blev nerknuffad, att åka kommunalt utan att hunden satt i knät på folk, att hitta en dagmatte som inte blev rädd för en högintensiv hund.

Jag KUNDE inte "leka och ha kul" med min hund. Jag fick vakta som en hök, dämpa konstant och alla regler var i svart eller vitt. Alltid! Skitjobbigt...

Det jag menar är att det inte alltid måste handla om att hunden försöker klättra i rang. Den kan bara vara okontrollerbar men ändå alldeles underbar, genomsnäll och en riktigt glad skit helt enkelt.
Samma regler gäller ändå!

Eftersom vargar äter harar så tvivlar jag på att de ser dem som jämlika iaf. ;)
En hund om någon art är ju mycket inkorporerad i en annan, hundar och människor lever i symbios på ett helt annat sätt än vargar och harar. Vi har tagit över platsen som "flocken" för hunden. Och även om jag inte tror att min hund ser mig som en annan tik, så tror jag ändå att vi är två individer i samma flock. Eftersom hon inte pratar svenska så försöker hon prata hundflockspråk med mig istället.

Idag har jag en hund av raka motsatta typen. Hon får gärna ligga i soffan, hon är inte den som tar hela handen om hon får ett finger. Det är snarare positivt att skämma bort henne med lite matrester från bordet eftersom hon har så taskigt självförtroende. Då får hon vara "med".
Och det är väldigt skönt att kunna "leka och ha kul" med min hund utan att hela tiden snegla runt i omgivningen och vara beredd eller att alltid ligga steget före.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tycker också att du missuppfattat . Han agerar efter vad det är för hund han jobbar med.

precis. som ett program jag såg nyligen.. en hund som inte ville gå.. då uppmuntrade han hunden att gå före, men en annan hund. och han blev lycklig och skuttade på som bara den ^^
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nog är det ganska klart att CM använder hårda metoder typ elhalsband för att nå snabba TV-mässiga resultat ...
Upp till bevis för det påståendet!

Tvärtom tyder allt på att han inte använder andra metoder än dom vi ser. Vad jag vet har han endast någon enstaka gång använt sig av elhalsband.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 250
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
1 951
Senast: Nytant
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp