Bukefalos 28 år!

Det här med ledighet

Flera svar utgår från att det gäller semester. Det gör det ju inhte.

Det är extra ledighet. Semestern är förbrukad. Jag kan inte se att det skulel vara "normalsituation" att vara frånvarande från jobbet mer än just semesterdagar?

Jag må vara stelbent och byråkratisk men jag misstänker att det på väldigt många arbetsplatser är så att varje person behövs. Att arbetsplatsen kan få jobbet att fortlöpa är väl prio ett? Inte varje enskild arbetstagares personliga behov av extra ledighet?

OK om det är så att ordinarie semester fått avbrytas eller det finns familjeskäl bakom. Men att "bara vara tjänstledig". Nja?
På en vettigt organiserad arbetsplats tar man in vikarier där vikarier behövs. Men arbetsplatser är OLIKA. Det behövs inte en vikarie per gubbe överallt. Hade jag kört buss hade någon behövt köra mina turer om jag var ledig. Men nu gör jag inte det, jag kan vara borta från jobbet utan vikarie. Vår chef ser bara till så att inte för många är lediga samtidigt för då får vi inte ihop det beting som gruppen tillsammans ska göra.

En bra arbetsgivare inser att man inte kan säga nej till allt utom den lagstadgade semestern, på sikt kväver det personalen.
 
Flera svar utgår från att det gäller semester. Det gör det ju inhte.

Det är extra ledighet. Semestern är förbrukad. Jag kan inte se att det skulel vara "normalsituation" att vara frånvarande från jobbet mer än just semesterdagar?

Jag må vara stelbent och byråkratisk men jag misstänker att det på väldigt många arbetsplatser är så att varje person behövs. Att arbetsplatsen kan få jobbet att fortlöpa är väl prio ett? Inte varje enskild arbetstagares personliga behov av extra ledighet?

OK om det är så att ordinarie semester fått avbrytas eller det finns familjeskäl bakom. Men att "bara vara tjänstledig". Nja?

På min förra arbetsplats var semestern fast, icke valbar. Jag ska på en resa från söndag som hade hamnat utanför min ordinarie semester (fast med semesterdagar kvar). Resan är en gruppresa och inte valbar i fråga om datum, precis som semestern.

Jag hade sökt ledigt (även utan dagar kvar) utan att skämmas. Eller som det var förr, bytt så många pass som möjligt med andra även om det blir tufft (och _inte_ hade fungerat som jag mår nu). (Jag sade upp mig istället.)

Ibland faller livet utanför ordinarie planer/semestrar osv. Och det är ju klart att man måste få fråga.
 
... Vår chef ser bara till så att inte för många är lediga samtidigt för då får vi inte ihop det beting som gruppen tillsammans ska göra.

En bra arbetsgivare inser att man inte kan säga nej till allt utom den lagstadgade semestern, på sikt kväver det personalen.
I trådstarten kan vi läsa att det inte funkar. Det är svårt att få ihop arbetet om den personen faktiskt får ledigt.
Att varje person är behövd behöver inte betyda att man är det som person utan som kugge i maskinen.

Om jobbet fungerar när 8 personer är på plats och man står inför en vecka där det finns bara 7. Då uppstår bekymmer som arbetsgivaren får lösa. Blir det svårt att få till situationen så bör väl arbetets behov gå före den enskilda arbetstagarens behov av extra ledighet??
 
Jag tänker att tillgänglighet ingår i att vara chef.
Skulle jag strunta i att svara skulle det ofta drabba våra kunder och i slutändan mig själv till följd av sjunkade lönsamhet.

Kan bara hålla med och som arbetstagare att inte få tag i en chef när denne har semester, får i af mig att fundera på hur seriös den chefen är.

Har precis den situationen faktiskt, är sjukskriven och närmaste chefen svarar inte när jag ringer och hör inte av sig tillbaka..
"Huvudchefen" har autosvar med hänvisning vart man ska ringa om det är akut nu när hon i sin tur är på semester.
Dvs om mina provsvar är förbättrade den här gången och jag kan återgå till jobb, så får jag inte tag på någon på jobbet för att meddela detta och kolla vilket schema jag kan gå in på.

Seriöst? Inte för fem öre.
Lär jag bli kvar där? Nej, jag tycker saker och ting sköts för oseriöst.
 
Var "högste chefen" möjligen oanträffbar när den anställde försökte nå henom? Vilket inte är en ursäkt men ändå.
 
I trådstarten kan vi läsa att det inte funkar. Det är svårt att få ihop arbetet om den personen faktiskt får ledigt.
Att varje person är behövd behöver inte betyda att man är det som person utan som kugge i maskinen.

Om jobbet fungerar när 8 personer är på plats och man står inför en vecka där det finns bara 7. Då uppstår bekymmer som arbetsgivaren får lösa. Blir det svårt att få till situationen så bör väl arbetets behov gå före den enskilda arbetstagarens behov av extra ledighet??
Jag försökte bara visa på att det fungerar olika på olika arbetsplatser.
 
I trådstarten kan vi läsa att det inte funkar. Det är svårt att få ihop arbetet om den personen faktiskt får ledigt.
Att varje person är behövd behöver inte betyda att man är det som person utan som kugge i maskinen.

Om jobbet fungerar när 8 personer är på plats och man står inför en vecka där det finns bara 7. Då uppstår bekymmer som arbetsgivaren får lösa. Blir det svårt att få till situationen så bör väl arbetets behov gå före den enskilda arbetstagarens behov av extra ledighet??

Går det inte så går det inte men att man inte ens skulle kunna fråga känns lite medeltida.

(Sen är det ju bara dumt att boka resan innan man fått okej.)
 
@tanten
Jag skulle aldrig någonsin välja att arbeta på en arbetsplats som fungerar som du beskriver (och verkar anse och förutsätta är standard). Det låter så stelbent och kvävande att jag typ blir stressad bara att läsa om det.

Inte ens på mitt sämsta jobb jag någonsin haft har det varit svårt att ordna en extra vecka ledigt nån gång under året om man ber om det.

OBS jag säger ingenting om TS situation utan bemöter alltså det du skriver om hur du anser att det knappast är normalt att man ber om mer ledighet än sin semester.
 
Kan bara hålla med och som arbetstagare att inte få tag i en chef när denne har semester, får i af mig att fundera på hur seriös den chefen är.

Har precis den situationen faktiskt, är sjukskriven och närmaste chefen svarar inte när jag ringer och hör inte av sig tillbaka..
"Huvudchefen" har autosvar med hänvisning vart man ska ringa om det är akut nu när hon i sin tur är på semester.
Dvs om mina provsvar är förbättrade den här gången och jag kan återgå till jobb, så får jag inte tag på någon på jobbet för att meddela detta och kolla vilket schema jag kan gå in på.

Seriöst? Inte för fem öre.
Lär jag bli kvar där? Nej, jag tycker saker och ting sköts för oseriöst.

Nu kanske det här var ett allmänt svar och inte riktat till mig som Ts men jag vill förtydliga att jag alltid svarar när någon hör av sig under min semester. Jag hänvisar vidare vart de vänder sig med frågor jag inte kan svara på på stående fot (de personer jag hänvisar vidare till vet att jag hat semester och har godkänt att ta emot eventuella frågor).
Men jag jobbar inte på min semester och tar inte tag i problem som inte är så akuta att de inte kan vänta till jag är tillbaka. Är jag oseriös då?
 
Han har varit på plats och går alltid att få tag på på telefon. Enligt henne själv så "hoppade hon över" att prata med honom.
En grej jag undrar lite: hur man hanterar t ex ledigheter bör det finnas rutiner för på arbetsplatsen. Om du är arbetsledare, har du verkligen ingen annan än Buke att fråga? Inte för att du inte skulle få starta en sån här tråd, men för att arbetsgivaren borde vara den som ger dig verktygen att hantera personalfrågor.
 
I trådstarten kan vi läsa att det inte funkar. Det är svårt att få ihop arbetet om den personen faktiskt får ledigt.
Att varje person är behövd behöver inte betyda att man är det som person utan som kugge i maskinen.

Om jobbet fungerar när 8 personer är på plats och man står inför en vecka där det finns bara 7. Då uppstår bekymmer som arbetsgivaren får lösa. Blir det svårt att få till situationen så bör väl arbetets behov gå före den enskilda arbetstagarens behov av extra ledighet??
Jag tycker också det, det kan ju gälla livsviktiga samhällstjänster i vissa fall, även om det inte gör det i detta fall.
 
@tanten
Jag skulle aldrig någonsin välja att arbeta på en arbetsplats som fungerar som du beskriver (och verkar anse och förutsätta är standard). Det låter så stelbent och kvävande att jag typ blir stressad bara att läsa om det.

Inte ens på mitt sämsta jobb jag någonsin haft har det varit svårt att ordna en extra vecka ledigt nån gång under året om man ber om det.

OBS jag säger ingenting om TS situation utan bemöter alltså det du skriver om hur du anser att det knappast är normalt att man ber om mer ledighet än sin semester.

Det finns arbeten som inte går att bemanna ned?
Kan ett vårdhem vara utan en av sina skötare till exempel? Det är inte alls säkert.
Om alla vikarier inkallade redan och det skulle vara så mycket som fyra veckors upplärning?
Jag tycker att det beror på vad det är för arbetsplats, att säga att jag ALDRIG skulle jobba på ett sådant ställe är ju lite starkt.
Sedan kan man tycka vad man vill om att vikariepoolen var för liten, men nu vet vi inte förutsättningarna, om någon precis blivit sjukskriven, fler är lediga osv.
 
Tack! Det räknas alltså som tjänstledighet fast det bara är en vecka det gäller?
Men varifrån får ni att det är tjänstledigt hon sökt? Har hon semester att ta ut eller inte?? Det är ju väldigt stor skillnad på att ta ut semester man är berättigad till och att vara tjänstledig.

Som arbetsgivare tycker jag att det är viktigt att vara flexibel och att försöka skapa så bra stämning på jobbet som möjligt. Det var självklart dumt av den anställde att köpa en resa innan den fick det beviljat, men samtidigt är det gjort nu och då får alla försöka göra det bästa av situationen. Det finns inget lagligt krav på att man ska bevilja semester när som helst, men det är lite som med allting annat som har med andra människor att göra - man vill kunna komma överens och skapa en bra stämning!
 
Nu kanske det här var ett allmänt svar och inte riktat till mig som Ts men jag vill förtydliga att jag alltid svarar när någon hör av sig under min semester. Jag hänvisar vidare vart de vänder sig med frågor jag inte kan svara på på stående fot (de personer jag hänvisar vidare till vet att jag hat semester och har godkänt att ta emot eventuella frågor).
Men jag jobbar inte på min semester och tar inte tag i problem som inte är så akuta att de inte kan vänta till jag är tillbaka. Är jag oseriös då?

Vad har du för befattning? Är du chef, så tycker jag man ska vara anträffbar via telefon under sin semester. Jag tycker du gjorde rätt som hänvisade vidare till nästa chef på plats. Trist att den anställde inte frågade denne, jag hade också blivit sur i ditt ställe. Det bästa är väl att vara tydlig och förklara hur en ledighetsansökan går till.
 
Kan ju även vara komp eller som hos oss fv-dagar.
Nu stod det visserligen i första att det var ledigt utan lön :)
Komp föreslog jag i mitt inlägg också, men jag tycker nog att det är så tydligt att det inte går att misstolka som fv-dagar.

Å andra sidan: kompledighet (som inte är tvingande enligt arbetsmiljölagen) ska förläggas så det inte stör verksamheten, alltså inte tvingande för ts att godkänna.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 097
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 739
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 096
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp