Bukefalos 28 år!

Det här med ledighet

Jag är if metallare men hos oss är det så att tjänstledigt för studier inte går att neka (men går att skjuta upp) och detta enl lag, tjänstledigt för något annat är upp till AG!
 
Heerregud vilken soppa. Och vilket nöt till människa :banghead:

Tjänstledighet har, i alla anställnignar jag haft i mitt långa arbetsliv, måst sökas skriftligt och i god tid. Aldrig att jag varit med om att det varit självklart att få - eller ge - en anställd ledigt för att den vill det. Jag har levt i tron att tjänstledighet måste motiveras

På mitt jobb har en anställd just nekats en veckas förlängning av semestern (hon är inte klar med sin flytt) med hänvisning till personalsituationen. Hon har semester att ta ut men det funkar inte att hon tar veckan nu.

Tjänstledighet är "utanför" normala ledigheter. Jag begär tjänstledig med jämna mellanrum för politiska och andra ideella uppdrag. Det rör sig om enstaka dagar. För mig känns det jättekonstigt att ta en vecka för semesterresa. Man har ju sin semester att sköta sånt på. :confused: Det är ju inte studier eller annat som gagnar arbetsgivaren.
 
Heerregud vilken soppa. Och vilket nöt till människa :banghead:

Tjänstledighet har, i alla anställnignar jag haft i mitt långa arbetsliv, måst sökas skriftligt och i god tid. Aldrig att jag varit med om att det varit självklart att få - eller ge - en anställd ledigt för att den vill det. Jag har levt i tron att tjänstledighet måste motiveras

På mitt jobb har en anställd just nekats en veckas förlängning av semestern (hon är inte klar med sin flytt) med hänvisning till personalsituationen. Hon har semester att ta ut men det funkar inte att hon tar veckan nu.

Tjänstledighet är "utanför" normala ledigheter. Jag begär tjänstledig med jämna mellanrum för politiska och andra ideella uppdrag. Det rör sig om enstaka dagar. För mig känns det jättekonstigt att ta en vecka för semesterresa. Man har ju sin semester att sköta sånt på. :confused: Det är ju inte studier eller annat som gagnar arbetsgivaren.
Men det är väl självklart att hon har rätt att fråga? Lika självklart som att arbetsgivaren har rätt att avslå hennes ansökan. Nån måtta på fyrkantigheten och moraliserandet - "man har ju sin semester att sköta sånt på" - får det väl ändå vara.

Om jag ville ha en veckas ledigt skulle jag gå till min chef och fråga. Muntligt. Alla arbetsplatser fungerar inte som dina.
 
Det känns som en väldigt ung person som inte riktigt förstått hur saker och ting fungerar (inte för att det ursäktar något). Samtidigt borde arbetsgivaren varit tydligare med hur tågordningen är för att be om ledigt (skriftligt, hur lång tid i förväg osv).

Oavsett, att fråga om och förvänta sig ledigt med så här kort varsel är inte direkt realistiskt. Hoppas att hon har avbokningsskydd på resan :grin:
 
Men det är väl självklart att hon har rätt att fråga? Lika självklart som att arbetsgivaren har rätt att avslå hennes ansökan. Nån måtta på fyrkantigheten och moraliserandet - "man har ju sin semester att sköta sånt på" - får det väl ändå vara.

Om jag ville ha en veckas ledigt skulle jag gå till min chef och fråga. Muntligt. Alla arbetsplatser fungerar inte som dina.
Så klart man måste få fråga. Frågan är alltid fri.

Men trådstarten utgick i dilemmat om hur man möter en sådan fråga. Varför jag funderade på hur man ens kan komma på tanken att ställa den.
Mer komplicerade är så var inte mina enkelspåriga tankar.
 
Jag har inte varit på en enda arbetsplats där man tyckt att det varit konstigt när jag bett om en vecka tjänstledigt för att kunna resa.

För mig är det snarare märkligt att du anser det vara så konstigt :p.

Nej, det är ju inga konstigheter att fråga om att få tjänstledigt/mer semester för en resa.... Men att boka och kanske betala en resa innan man fått beviljad ledighet är inte så bra.... Som framgår kan arbetsgivaren neka ledighet och då står man där med förlorade pengar....
 
Jag förstår att TS frågar. Det är ju inte helt självklart hur man hanterar frågan.
Hur "stelbent" vill man uppfattas som arbetsgivare/chef, hur värdefull är personen och vad händer om man nekar? Om personen ändå sjukskriver sig så är man kanske planeringsmässigt i ett sämre läge och har ett rejält problem att ta tag i med personen? Vad händer om personen säger upp sig? (Därmed inte sagt att jag tycker att personen har handlat rätt.)
Man måste också fundera på hur övriga reagerar, riskerar det att få efterföljare och på sikt riskera att bli rena kaoset om alla gör så, kommer andra att sympatisera med den personen eller reta sig på att den får förmåner?
När det nu har inträffat så visar det på att det behöver tas fram regler som kommuniceras ut så att alla vet och situationen förhoppningsvis inte upprepas. Vi vet ju inte vad som hänt på personens semester, sjukdom, familjekris, personens respektive blev tvungen att avbryta sin semester etc? (Även om jag håller med om att det var dåligt skött i det här fallet så kan det i framtiden dyka upp dylika fall)
Var på en arbetsplats där en person regelmässigt, förutom sommarsemester, hade en månad tjänstledigt på vintern. Vad cheferna än tyckte om det så var alternativen sämre. Var en äldre person med många år i arbetslivet, värdefull och visste sitt värde, men var kanske inte så smidig.
Jag har precis bokat en semesterresa i höst utan att ens fråga min chef (bortrest på semester). Min arbetssituation är helt annorlunda jämfört med TS fråga. Jag måste själv svara för att jobbet funkar mot kunder etc, jag har arbeta en del under min ordinarie semester (i andra delar av världen har de inte semesterstängt i juli) och hade före sommaren ungefär fyra månaders inarbetad tid och outtagen semester. Har ändå lite dåligt samvete för att jag gjorde det utan att ha möjlighet att diskutera mina planer.
Som chef så tror jag att jag (precis som TS) hade tagit noga reda på vad som gäller. Diskuterat principfrågan med överordnad (så vi är överens/jag får backning om det blir diskussioner) och sedan försökt lösa den uppkomna situationen så att personen kan åka på sin semester (kanske genom att personen själv får hjälpa till med att försöka byta pass?). Men göra det tydligt att detta är en engångsföreteelse. Därefter tagit fram tydliga riktlinjer för liknande fall. Om personalen vill så kan de kanske hjälpa varandra till extra ledighet genom att byta pass (om det funkar)? I så fall kan man öppna för det, förutsatt att de flesta tycker att det är ok.
 
Varför kollade du inte upp det på en gång?
Finns det inga kollegor som kan gå in och täcka upp?
Jag ser det som självklart att man försöker lösa det, även om det var våghalsigt att boka utan ett klart ok till ledighet.

Jag kollade inte upp det eftersom jag hade semester och bad henne kolla med min chef, det var inte svårare än så ;)
Självklart försöker jag lösa så hon ska få vara ledig! Men när extra personalen redan är inkallad/inte kan den veckan blir det svårare.
 
Jag har också bokat en resa utan att fråga min chef. Jag har dock semester att ta ut och mitt jobb "behöver inte" ersättas (det väntar snällt tills jag är åter). Det beror ju helt på vad man har för typ av jobb tänker jag. Krävs vikarie kan man inte göra så...
 
Det känns som en väldigt ung person som inte riktigt förstått hur saker och ting fungerar (inte för att det ursäktar något). Samtidigt borde arbetsgivaren varit tydligare med hur tågordningen är för att be om ledigt (skriftligt, hur lång tid i förväg osv).

Oavsett, att fråga om och förvänta sig ledigt med så här kort varsel är inte direkt realistiskt. Hoppas att hon har avbokningsskydd på resan :grin:

Kort varsel?
Det är ju en hel månad till september. Kort varsel är i mina ögon dagen innan. På min arbetsplats säger vi sällan till om ledigt mer än någon vecka innan.
 
Jag kollade inte upp det eftersom jag hade semester och bad henne kolla med min chef, det var inte svårare än så ;)
Självklart försöker jag lösa så hon ska få vara ledig! Men när extra personalen redan är inkallad/inte kan den veckan blir det svårare.

Då är ju svaret enkelt. Om hon kan få någon att täcka upp för henne kan hon få ledigt. Annars inte. Har man schyssta kollegor brukar de ställa upp.
 
Jag kollade inte upp det eftersom jag hade semester och bad henne kolla med min chef, det var inte svårare än så ;)
Självklart försöker jag lösa så hon ska få vara ledig! Men när extra personalen redan är inkallad/inte kan den veckan blir det svårare.
Jag tycker att du har helt rätt inställning. På en bra arbetsplats försöker man lösa det när folk vill vara lediga. Att det sedan inte alltid går är en annan femma.
 
Kort varsel?
Det är ju en hel månad till september. Kort varsel är i mina ögon dagen innan. På min arbetsplats säger vi sällan till om ledigt mer än någon vecka innan.

Det beror ju helt på vad man jobbar med. På ett jobb där man styr sig själv och ingen annan blir lidande av att ens sysslor blir stående under tiden man blir borta kan jag förstå att det är enkelt.
Hos oss är det tyvärr inte så, någon annan måste täcka upp och vi är ett litet företag med lite anställd personal. De fast anställda behövs för att fylla ut de timmar som finns sen har vi två personer som har andra sysselsättningar men gärna hoppar in en dag här eller där. Det är alltså inte säkert att de kan hoppa in utan det är enbart om de vill, vi kan aldrig kräva att de ska jobba.
Därför är det inte jätte enkelt att ge ledighet när jag är tillbaka från semestern ett par dagar innan schemat ska vara ute ;)
 
Kort varsel?
Det är ju en hel månad till september. Kort varsel är i mina ögon dagen innan. På min arbetsplats säger vi sällan till om ledigt mer än någon vecka innan.

Det beror helt på vilken bransch det är. Ibland lägger man schema för flera månader i taget och det är inte så himla lätt att pussla runt dem, speciellt med tanke på att det också finns regler för när man har rätt att få reda på sitt schema.
 
Det beror ju helt på vad man jobbar med. På ett jobb där man styr sig själv och ingen annan blir lidande av att ens sysslor blir stående under tiden man blir borta kan jag förstå att det är enkelt.
Hos oss är det tyvärr inte så, någon annan måste täcka upp och vi är ett litet företag med lite anställd personal. De fast anställda behövs för att fylla ut de timmar som finns sen har vi två personer som har andra sysselsättningar men gärna hoppar in en dag här eller där. Det är alltså inte säkert att de kan hoppa in utan det är enbart om de vill, vi kan aldrig kräva att de ska jobba.
Därför är det inte jätte enkelt att ge ledighet när jag är tillbaka från semestern ett par dagar innan schemat ska vara ute ;)
Visst beror det vad man jobbar med. Det här är OT men nästan alltid i sådana här trådar så verkar alldeles för många tro att så som det går till på deras arbetsplats, så går det till överallt. Kan gälla allt från ledigheter till hur man samsas om mikron i personalrummet. :D
 
Visst beror det vad man jobbar med. Det här är OT men nästan alltid i sådana här trådar så verkar alldeles för många tro att så som det går till på deras arbetsplats, så går det till överallt. Kan gälla allt från ledigheter till hur man samsas om mikron i personalrummet. :D

Det är jätteroligt :D
 
Nej, det är ju inga konstigheter att fråga om att få tjänstledigt/mer semester för en resa.... Men att boka och kanske betala en resa innan man fått beviljad ledighet är inte så bra.... Som framgår kan arbetsgivaren neka ledighet och då står man där med förlorade pengar....
Det har jag inte sagt något om. mitt svar gäller specifikt tantens kommentar om att semestern är till för resor och att hon inte fattar grejen med att söka tjänstledighet för sådant. Ingenting annat.
 
Flera svar utgår från att det gäller semester. Det gör det ju inhte.

Det är extra ledighet. Semestern är förbrukad. Jag kan inte se att det skulel vara "normalsituation" att vara frånvarande från jobbet mer än just semesterdagar?

Jag må vara stelbent och byråkratisk men jag misstänker att det på väldigt många arbetsplatser är så att varje person behövs. Att arbetsplatsen kan få jobbet att fortlöpa är väl prio ett? Inte varje enskild arbetstagares personliga behov av extra ledighet?

OK om det är så att ordinarie semester fått avbrytas eller det finns familjeskäl bakom. Men att "bara vara tjänstledig". Nja?
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 097
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 744
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp