Bukefalos 28 år!

Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Så vad menar du med det då? Att tikägare inte är kapabla till att avläsa sin hund och se om den är fit for fight eller inte? Att man bara för att man tävlar med sin löptik är en egoistisk människa?

Förklara för mig vad du tycker är så egoistiskt att tävla en tik som beter sig exakt som vanligt och presterar exakt som vanligt och mår exakt som vanligt, om det INTE är för att du tycker att de ska stanna hemma för att "underlätta för hanhundarna".

För jag förstår verkligen inte hur du menar i så fall?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Så vad menar du med det då? Att tikägare inte är kapabla till att avläsa sin hund och se om den är fit for fight eller inte? Att man bara för att man tävlar med sin löptik är en egoistisk människa?

Förklara för mig vad du tycker är så egoistiskt att tävla en tik som beter sig exakt som vanligt och presterar exakt som vanligt och mår exakt som vanligt, om det INTE är för att du tycker att de ska stanna hemma för att "underlätta för hanhundarna".

För jag förstår verkligen inte hur du menar i så fall?

Tycker i allmänhet att inte en löptik ska få tävla som jag nämnt tidigare. Speciellt inte i dom lägre klasserna där det kan finnas lite mer oerfarna förare.
Sedan spelar ju även hanhundsrollen in till viss del. Men har skrivit i tråden tidigare i det stora hela vad jag tycker om löptik på tävlingsplats! Det kan ske parningar(om detta inte är så troligt) aggressivitet mellan olika hundar (även bland tikar kan uppstå) och då behöver inte du som förare till löptik vara inblandad i det stora hela , utan andra hundar , tikar som hanar reagera starkt. Så jag ser ingen som helst anledning till att en tik som löper ska få tävla , hur mycket du än argumenterar emot, tyvärr!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Gäller detta specifikt lydnadstävlingar, eller tycker du att det är fel att löptikar får delta i agility, IPO, utställningar osv också?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Gäller detta specifikt lydnadstävlingar, eller tycker du att det är fel att löptikar får delta i agility, IPO, utställningar osv också?

Det har jag inte jag inte satt in mig i allt förmycket, vad jag tycker ska ske i varje gren. Men generellt tycker jag inte att en löptik ska få tävla. Men om jag ska specificera mig något . Där det handlar mycket om fokus, koncentration, även där det är en säkerhetsrisk tycker jag detta är ett störningsmoment i det stora hela.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker i allmänhet att inte en löptik ska få tävla som jag nämnt tidigare. Speciellt inte i dom lägre klasserna där det kan finnas lite mer oerfarna förare.
Sedan spelar ju även hanhundsrollen in till viss del. Men har skrivit i tråden tidigare i det stora hela vad jag tycker om löptik på tävlingsplats! Det kan ske parningar(om detta inte är så troligt) aggressivitet mellan olika hundar (även bland tikar kan uppstå) och då behöver inte du som förare till löptik vara inblandad i det stora hela , utan andra hundar , tikar som hanar reagera starkt. Så jag ser ingen som helst anledning till att en tik som löper ska få tävla , hur mycket du än argumenterar emot, tyvärr!!!!

Då är det skönt att det inte är mina argument som talar emot din åsikt, utan reglerna. Som sagt, i internationell elitklass lydnad, agility, utställning etc så får löptik tävla. Hur mycket du än argumenterar emot.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men hanhundsägarna får vara så egoistiska?

Det här med löptikars vara eller icke vara är bara bjäfs. Självklart ska löptikar få delta i alla sorters prov. Om det fungerar inom agility, IPO och framförallt i praktiskt arbete så borde det inte vara så jäkla svårt för lydnads- och bruksekipagen att klara det. Låt löptikarna gå sist och ha separat platsliggning (med andra tikar) så är problemet löst. Hanhundarna ska kunna jobba trots att det gått en löptik på planen innan.

Då kanske vi skulle kunna minska problemet med dessa översexuella handhundar också. De skulle automatiskt slås ut.

Har hunden för dålig motivation så bör man redan där stanna hemma och träna mer.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast löptik på tävlingsplats......nu börjar det bli jäkligt larvigt. Inter fan tänker jag avstå från att ha med min tik i bilen på en tävlingsplats bara för att hon löper! Man behöver förvisso inte ranta runt överallt, men självklart tar jag ut och rastar henne, pågående tävling eller ej. Klarar inte hanhundarna det har de inte på tävling att göra.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men hanhundsägarna får vara så egoistiska?

Det här med löptikars vara eller icke vara är bara bjäfs. Självklart ska löptikar få delta i alla sorters prov. Om det fungerar inom agility, IPO och framförallt i praktiskt arbete så borde det inte vara så jäkla svårt för lydnads- och bruksekipagen att klara det. Låt löptikarna gå sist och ha separat platsliggning (med andra tikar) så är problemet löst. Hanhundarna ska kunna jobba trots att det gått en löptik på planen innan.

Då kanske vi skulle kunna minska problemet med dessa översexuella hanhundar också. De skulle automatiskt slås ut.

Har hunden för dålig motivation så bör man redan där stanna hemma och träna mer.

Håller med exakt, och min fetstil där jag håller med extra mycket.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men hanhundsägarna får vara så egoistiska?

Det här med löptikars vara eller icke vara är bara bjäfs. Självklart ska löptikar få delta i alla sorters prov. Om det fungerar inom agility, IPO och framförallt i praktiskt arbete så borde det inte vara så jäkla svårt för lydnads- och bruksekipagen att klara det. Låt löptikarna gå sist och ha separat platsliggning (med andra tikar) så är problemet löst. Hanhundarna ska kunna jobba trots att det gått en löptik på planen innan.

Då kanske vi skulle kunna minska problemet med dessa översexuella handhundar också. De skulle automatiskt slås ut.

Har hunden för dålig motivation så bör man redan där stanna hemma och träna mer.

Absolut kan de få tävla om de går sist! Men att lägga platsen med löptikar och hanhundar är inte att rekommendera.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Då är det skönt att det inte är mina argument som talar emot din åsikt, utan reglerna. Som sagt, i internationell elitklass lydnad, agility, utställning etc så får löptik tävla. Hur mycket du än argumenterar emot.

Det vet jag men man får ha sin åsikt!!!! Man kan ju även hoppas på att det blir en ändring i just detta system!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men hanhundsägarna får vara så egoistiska?

Det här med löptikars vara eller icke vara är bara bjäfs. Självklart ska löptikar få delta i alla sorters prov. Om det fungerar inom agility, IPO och framförallt i praktiskt arbete så borde det inte vara så jäkla svårt för lydnads- och bruksekipagen att klara det. Låt löptikarna gå sist och ha separat platsliggning (med andra tikar) så är problemet löst. Hanhundarna ska kunna jobba trots att det gått en löptik på planen innan.

Då kanske vi skulle kunna minska problemet med dessa översexuella handhundar också. De skulle automatiskt slås ut.

Har hunden för dålig motivation så bör man redan där stanna hemma och träna mer.

Ja där har man ju en lösning som jag skrev tidigare. Finns lösningar som kan funka men som ingen direkt kan följa upp anser jag.
Tycker det är ren instinkt inget översexuellt. Det handlar inte om dålig motivation heller utan ren instinkt i mina ögon.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det vet jag men man får ha sin åsikt!!!! Man kan ju även hoppas på att det blir en ändring i just detta system!!

Ändringen går ju isåfall mer och mer mot att löptikar blir tillåtna att tävla i allt fler grenar, t.ex är det ju nytt från årsskiftet att de får vara med och tävla agility.

Så jag skulle nog inte bli förvånad om det längre fram blir tillåtet att tävla löptik även i lägre klasser i lydnad och i bruks, ev med sådant upplägg som Jadzia nämnde.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Ändringen går ju isåfall mer och mer mot att löptikar blir tillåtna att tävla i allt fler grenar, t.ex är det ju nytt från årsskiftet att de får vara med och tävla agility.

Så jag skulle nog inte bli förvånad om det längre fram blir tillåtet att tävla löptik även i lägre klasser i lydnad och i bruks, ev med sådant upplägg som Jadzia nämnde.

Då får man komma på bättre lösningar på tävlingsplats anser jag om det skulle ske.....
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Har ingenting med instinkt att göra. Har själv en hane som använts i avel och det går alldeles utmärkt att tävla med honom trots löptik. Samma gäller flera av toppekipagen. Deras hanar går i avel, men arbetar ändå med fullt fokus i närheten av löptik.

För att inte tala om alla vall-, jakt-, och tjänstehundar som inte har några problem att utföra sitt dagliga arbete.

En hund som inte går att arbeta med bara för att det står en löpande tik i närheten, och som kanske inte ens är i höglöp, är definitivt inget önskvärt, insitnkt eller ej.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Behövs inga bättre lösningar, bara bättring av hundarnas förare. Och utsållning av undermåliga tävlingshundar.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Som sagt har inte så mycket mer att tillägga i denna diskussion vet vad jag står och vet även vad jag tycker och tänker i det stora hela om detta. Sedan får ni rabbla upp hur mycket ni vill..
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 616
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 523
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 344
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp