Bukefalos 28 år!

Det här med nazismen.

Nu gör du dig löjlig.

SD beskriver tydligt en essentialistisk åskådning:

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen." Återigen från stycket Människan https://sverigedemokraterna.se/manniskan/
"SD beskriver tydligt en essentialistisk åskådning" Det är din inställning och det respekterar jag som just det.
Men från det till att ställa saker och ting i bevis är resan lång.
1 Den av dig citerade texten har jag tidigare citerat, den innehåller ordet "ESSENS"

2 Essentialism är något mer specifikt, vilket SD nogsamt undvikit i sin text, vilket jag påpekat ett otal gånger.

Alltså var står begreppet Essentialism upptaget i den aktuella texten? att du anser att texten etc etc vet jag redan ;)
 
Jag håller med, vi är verkligen inte där och det tror jag inte att så många tycker att vi är heller, men många är rädda för att hamna där. Jag håller dock med dig om att det nog inte är så pedagogiskt att hoppa över alla stegen däremellan. Poängen är ju att vi inte alls är vid koncentrationslägren, men att vi ser en obehaglig utveckling i samhället och vi faktiskt har ett val att göra så att vi inte hamnar där eller ens halvvägs dit igen. Jag ser mycket större likheter mellan dagens retorik och den som var i slutet på 1800-talet/i början på 1900-talet när det gäller olika folkgrupper. Pedagogiskt är det kanske intressantare att kunna se dagens copy paste på den och sedan göra en utvecklingsanalys på dåtidens syn och se vart den landade.

Även bakgrundsfaktorer är ju intressanta i en jämförelseanalys: ekonomisk kris, bitterhet över tidigare politiska beslut, hotet från öst m.m.

Ett grundproblem är väl egentligen att de som idag är unga, får lära sig rakt igenom att stå på sig och kräva sin rätt i många sammanhang. Man verkar inte bli lärd att stå tillbaka för någon annans behov. Det må sedan vara gentemot andra grupper i samhället, gentemot klasskamrater, gentemot invandrare.
Vi har under några år hållit på att uppfostra ungdomar och barn till en ökande egoism och det syns nog i exempelvis valen.

Jag tycker inte heller att svensk invandringspolitik lyckats särskilt väl med integrationen. Jag har en ny arbetskamrat som kom till Sverige från Iran som 2- eller 3-åring och är uppväxt på Hisingen i Göteborg. Han beskriver att hans föräldrar valt att flytta till en annan stadsdel, just för att området blivit så stökigt.
Jag ser det som väldigt viktigt att människor som lever i Sverige får en dräglig tillvaro, om det sedan är 90-åriga agda eller Ali (kollegans namn) som kom från Iran. Och någon dräglig tillvaro verkar det inte vara på Hisingen eller i Rosengård.
Alltså har vi misslyckats och behöver fundera på hur vi ska lyckas bättre. Inget parti har någon särskilt tydlig lösning på vårt misslyckande.

Jag tror att många med rösträtt har lyssnat på SD som vill minska invandringen, och tycker att det låter rimligt för att inte skapa fler Rosengård.

Hur man paketerar ett budskap är enormt viktigt för hurpass smältbart innehållet ska bli.
SD, som det ju handlar om, har i många frågor okontroversiella åsikter. MEN. Deras historia talar för att man absolut inte ska rösta på dem. Och SD har paketerat sitt innehåll väldigt prydligt och korrekt om man ser på partiledningen. Det kan ju vara ett skäl till ökande röstning.

Jag tror också att de flesta som röstat SD inte önskar någon "utrotning". De få personer jag känner som jag vet har röstat SD (jag har frågat och de har berättat) vill inte att man ska döda människor. De har inte tänkt sig att "kasta ut" de personer som redan fått PUT. Däremot vill de inte att vi ska ta emot fler invandrare. De anger ekonomiska och sociala skäl. Man ser bilderna från Rosengård och blir rädd.

Å andra sidan: VPK var ju också rätt suspekt under ett antal år och har städat upp sig. Jämförelsen är inte helt oadekvat, även när det gäller den historiska kopplingen vilket ju redan tagits upp.

Usch det här blev svamligt och inte helt sammanhängande, hoppas att någon lyckats med bedriften att förstå lite vad jag menar.

Sammanfattning: ju räddare vi är för Rosengård och Hisingen, och ju mer ekonomin går i botten samtidigt som vi blir mer egoistiska, desto fler röster till SD.
 
Ett grundproblem är väl egentligen att de som idag är unga, får lära sig rakt igenom att stå på sig och kräva sin rätt i många sammanhang. Man verkar inte bli lärd att stå tillbaka för någon annans behov. Det må sedan vara gentemot andra grupper i samhället, gentemot klasskamrater, gentemot invandrare.
Vi har under några år hållit på att uppfostra ungdomar och barn till en ökande egoism och det syns nog i exempelvis valen.

Jag tycker inte heller att svensk invandringspolitik lyckats särskilt väl med integrationen. Jag har en ny arbetskamrat som kom till Sverige från Iran som 2- eller 3-åring och är uppväxt på Hisingen i Göteborg. Han beskriver att hans föräldrar valt att flytta till en annan stadsdel, just för att området blivit så stökigt.
Jag ser det som väldigt viktigt att människor som lever i Sverige får en dräglig tillvaro, om det sedan är 90-åriga agda eller Ali (kollegans namn) som kom från Iran. Och någon dräglig tillvaro verkar det inte vara på Hisingen eller i Rosengård.
Alltså har vi misslyckats och behöver fundera på hur vi ska lyckas bättre. Inget parti har någon särskilt tydlig lösning på vårt misslyckande.

Jag tror att många med rösträtt har lyssnat på SD som vill minska invandringen, och tycker att det låter rimligt för att inte skapa fler Rosengård.

Hur man paketerar ett budskap är enormt viktigt för hurpass smältbart innehållet ska bli.
SD, som det ju handlar om, har i många frågor okontroversiella åsikter. MEN. Deras historia talar för att man absolut inte ska rösta på dem. Och SD har paketerat sitt innehåll väldigt prydligt och korrekt om man ser på partiledningen. Det kan ju vara ett skäl till ökande röstning.

Jag tror också att de flesta som röstat SD inte önskar någon "utrotning". De få personer jag känner som jag vet har röstat SD (jag har frågat och de har berättat) vill inte att man ska döda människor. De har inte tänkt sig att "kasta ut" de personer som redan fått PUT. Däremot vill de inte att vi ska ta emot fler invandrare. De anger ekonomiska och sociala skäl. Man ser bilderna från Rosengård och blir rädd.

Å andra sidan: VPK var ju också rätt suspekt under ett antal år och har städat upp sig. Jämförelsen är inte helt oadekvat, även när det gäller den historiska kopplingen vilket ju redan tagits upp.

Usch det här blev svamligt och inte helt sammanhängande, hoppas att någon lyckats med bedriften att förstå lite vad jag menar.

Sammanfattning: ju räddare vi är för Rosengård och Hisingen, och ju mer ekonomin går i botten samtidigt som vi blir mer egoistiska, desto fler röster till SD.
Nej jag tror tvärtom att du satte fingret på den ömma punkten.
Ser man till vilka grupper som stöder SD så ser man att det är grupper som är känsliga för både strukturomvandling o konjunkturer. Och för dem innebär invandringen fler människor som konkurrerar om jobb och social service just där de själva befinner sig.
Detta har naturligtvis SD insett varför man koncentrerar sig på dessa väljargrupper. Med hotbilder och ytliga fakta så får man fram sitt budskap. - fler invandrare =fler som konkurrerar om dina jobb, fler invandrare = fler som utnyttjar de sociala trygghetssystemen = mindre över till dig.

Ingen av de andra partierna ha lyckats bryta kedjan i den argumenteringen vilket tyvärr visar sig i valresultatet.

Vad det gäller historia så är det just historia. Både V och SD har städat och har idag en officiell partipolicy som inte kan betraktas annat än att vara både rumsren o demokratisk.
 
Hisingen är stort, det är inte stökigt ens i närheten av hela Hisingen. Jag sörjer Hisingen nu när jag flyttar. Bara en notis för att undvika att brännmärka hela Hisingen.
 
"Expressen portförbjöds från att bevaka SD:s riksdagsvalvaka. När andra medier erbjöd sig att hjälpa Expressen med bilder och rapporter började Kent Ekeroth (känd från järnrörsskandalen) en diskussion på mikrobloggen Twitter med en person som menade att det är bra att media inte kan stoppas. Ekeroths svar: ”Haha. Det gör vi i sinom tid.”

En riksdagsledamot som tidigare var rättspolitisk talesman säger sig alltså vilja stoppa medier, ”i sinom tid”."

http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/09/friheten-sitter-trangt-i-sd-land

Att någon ens kan tänka tanken att rösta in ett sådant parti i Sveriges Riksdag är otroligt. Hur blind får man vara?
 
Jag har slutat ge folk alibi med att de skulle vara mindre vetande, blinda, what so ever...
Drygt 13% tycker att dessa rasister/fascister/what ever ska leda landet.
Ja de får ju stå för sitt val och dess framtida konsekvenser.

Att missnöjerösta på ett rasistiskt parti är ju ingen lösning; det är som att gå med i maffian för att man fick för lite i veckopeng. Det finns ju många vägar att gå för att engagera sig och påverka politiken. Vet man ett sätt att göra saker bättre än de som redan kämpar för att leda vårt land, så går det ju utmärkt att starta ett eget parti.
 
En vän och jag pratade om SDs framgångar och han förde fram en intressant teori att SDs största väljarunderlag (lågutbildade män från glesorter) är byggt på 'nånannanism' att det alltid är någon annans fel eller någon annan som brustit i sin skyldighet.

Det är skolans fel att jag gick ut grundskolan med knappt godkända betyg och inte sökte till gymnasiet eller en yrkesutbildning och därför inte har någon relevent kompetens eller arbetslivserfarenhet (och därför är förlorarna i dagens globala arbetsmarknad). Det är statens skyldighet att måna om mig så att jag har bostad, kläder och mat för dagen. Det är makthavarna i Stockholms fel att de försummar glesorterna och förfördelar storstäderna och att det därför inte finns jobb där jag bor, oavsett om det är lönsamt ekonomiskt att driva företag/lägga en statlig myndighet på min ort.

Det är invandrarnas fel att jag inte får jobb, inte att jag bor i en utflyttningskommun med få jobb och jag vill inte flytta dit jobbens finns.

Allt är någon annans fel och skyldighet. Om bara invandrarna försvann och Stockholm inte satsade på de regioner där tillväxten finns då skulle mitt liv bli perfekt och jag skulle få ett högavlönat jobb eftersom jag är svensk. Och jag är inte rasist men 'de' kommer hit och tar våra jobb och kvinnor och inför sharialagar där man blir stenad om man är kristen.

Det är Sveriges skyldighet att ta hand om mig som är född i Sverige för jag har därför alla rättigheter och 'vi' har varit med och byggt upp välfärden så det är bara 'vi' som ska ha rätt till den. Även om just jag bara fått gratis skola, vård och omsorg och får socialbidrag och bostadsbidrag och studiebidrag och dessutom jobbar svart då och min mamma/pappa fick vara hemma i över ett år på statens bekostnad. För det är min rättighet eftersom jag är svensk och det är statens skyldighet att ta hand om mig! Allt som inte är bra i mitt liv är någon annans fel faktiskt.
 
Senast ändrad:
"Expressen portförbjöds från att bevaka SD:s riksdagsvalvaka. När andra medier erbjöd sig att hjälpa Expressen med bilder och rapporter började Kent Ekeroth (känd från järnrörsskandalen) en diskussion på mikrobloggen Twitter med en person som menade att det är bra att media inte kan stoppas. Ekeroths svar: ”Haha. Det gör vi i sinom tid.”

En riksdagsledamot som tidigare var rättspolitisk talesman säger sig alltså vilja stoppa medier, ”i sinom tid”."

http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/09/friheten-sitter-trangt-i-sd-land

Att någon ens kan tänka tanken att rösta in ett sådant parti i Sveriges Riksdag är otroligt. Hur blind får man vara?
Det undrar jag med!
 
På tal om nazister.
"Många SD-väljare är för en mer radikal linje än vad SD står för idag. Vi har till exempel många SD-väljare som besöker Nordfront och jag får helt enkelt representera den delen av väljarna. De som valt in mig kommer att få valuta för sina röster."

Vem är förvånad.
 
"Många SD-väljare är för en mer radikal linje än vad SD står för idag. Vi har till exempel många SD-väljare som besöker Nordfront och jag får helt enkelt representera den delen av väljarna. De som valt in mig kommer att få valuta för sina röster."

Vem är förvånad.
Det har väl SD gemensamt med många partier. Jag tror att alla partier har mer kompromisslösa falanger. Och speciellt i ett parti som så snabbt skaffat sig så många anhängare. Kan ju bara hoppas att man snart börjar den vanliga proceduren för ytterlighetspartier. dvs förökar sig medelst delning ;)
 
Ett grundproblem är väl egentligen att de som idag är unga, får lära sig rakt igenom att stå på sig och kräva sin rätt i många sammanhang. Man verkar inte bli lärd att stå tillbaka för någon annans behov. Det må sedan vara gentemot andra grupper i samhället, gentemot klasskamrater, gentemot invandrare.
Vi har under några år hållit på att uppfostra ungdomar och barn till en ökande egoism och det syns nog i exempelvis valen.

Jag tycker mig också se en ökande egoism och jag-har-rätt/jag-gör-som-jag-vill-attityd. Och där verkar det ingå det att själv kunna bestämma vad som är rätt, enligt vissa. När jag gick i skolan och läroplan-94 infördes så skulle eleverna få vara med mer och bestämma, vilket vissa lärare i min skola tolkade som att vi elever själva fick bestämma vad vi skulle lära oss. Kan säga att det var lite svårt att som barn veta vad som kunde vara bra att lära sig...O_o

Om SD endast förespråkade en politik som enbart gick ut på att enbart de friska och duktiga samhällsmedborgarna ska få sjukvård, utbildning, bostad m.m. så skulle det ju inte vara rasistiskt, det skulle enbart vara egoistiskt. Men nu blandar de ju in medborgarnas bakgrund, eftersom det är det partiets människosyn grundar sig i.
 
Jag tycker mig också se en ökande egoism och jag-har-rätt/jag-gör-som-jag-vill-attityd. Och där verkar det ingå det att själv kunna bestämma vad som är rätt, enligt vissa. När jag gick i skolan och läroplan-94 infördes så skulle eleverna få vara med mer och bestämma, vilket vissa lärare i min skola tolkade som att vi elever själva fick bestämma vad vi skulle lära oss. Kan säga att det var lite svårt att som barn veta vad som kunde vara bra att lära sig...O_o

Om SD endast förespråkade en politik som enbart gick ut på att enbart de friska och duktiga samhällsmedborgarna ska få sjukvård, utbildning, bostad m.m. så skulle det ju inte vara rasistiskt, det skulle enbart vara egoistiskt. Men nu blandar de ju in medborgarnas bakgrund, eftersom det är det partiets människosyn grundar sig i.
Var skriver SD att svenska medborgare/innehavare av permanenta uppehållstillstånd ska få olika vård beroende var de är födda och av vem? Det enda jag hittar var att man opponerade sig mot att papperslösa, EU medborgare utan försäkring o asylsökande skulle få samma vård som svenska medborgare.

Och där håller jag med dem med ett undantag och det är akutvård som ska medges.
 
Men vart går gränsen till ett rasistiskt parti? Om ex. S eller M vill ändra/minska invandring är dom rasistiska då?
dum fråga får dumt svar.

SD är rasistiska föär att de gör skillnad på invandrade personers bakgrund.
Blond finne är OK precis som en irländsk katolik. Men en muslimsk uigurier är inte välkommen.
 
dum fråga får dumt svar.

SD är rasistiska föär att de gör skillnad på invandrade personers bakgrund.
Blond finne är OK precis som en irländsk katolik. Men en muslimsk uigurier är inte välkommen.
Men då är väl staten Sverige att betraktas som rasistisk, ve och fasa!!!!
Finnen får ju bosätta sig i Sverige när han vill, Irländaren har väl heller inga större problem, men eftersom Uiguriern inte är Schengen-medlem så blir han ju portad. Sådana är ju reglerna idag. Och dessa regler står väl ALLA riksdagspartier bakom.

Va va de han sa på tv? -Tänkte inte på det? ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 891
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 456
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 997
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp