Bukefalos 28 år!

Det här med nazismen.

Jag håller så innerligt med! Jag tror det här är det absolut viktigaste fokus skolan kan ha.

Framförallt som samhället ser ut idag, med så mycket osållad (des)information ett ögonblick bort hela tiden - kritiskt tänkande, för bövelen! :rage:

Det, var nog det viktigaste jag fick med mig hemmifrån. Ifrågasätt varje påstående, kräv fakta med källhanvisning. Nöj dig inte med "jag har hört att"
 
SvD: Har lite tips på böcker i ämnet: http://www.svd.se/kultur/svd-valjer-bocker-mot-rasism_3930912.svd
Skulle kunna tänka mig en bokcirkel, ensam eller med flera. Inte för att jag själv känner mig outbildad i ämnet eller i behov av att omvändas från rasism, utan för att det kanske kan ge infallsvinklar på hur en kan nå fram till andra där min vanliga argumentationsteknik inte fungerar...

Intressant tanke! Eftersom min första spontana reaktion blev "Oj, känns jobbigt..." misstänker jag att det verkligen vore nyttig läsning för mig. :o

Funkar inte för mig just nu dock (är bortrest), men jag är villig att göra ett försök att vara med lite senare om ni drar igång en läscirkel...
 
Det, var nog det viktigaste jag fick med mig hemmifrån. Ifrågasätt varje påstående, kräv fakta med källhanvisning. Nöj dig inte med "jag har hört att"

Samtidigt finns det idag ett problem som vi inte kan blunda för, som inte såg likadan ut på "stenåldern": idag kan all information hittas med en källa till. Dessutom är det inte längre så att all "sanning" står i böcker, den kan lika gärna finnas på nätet. Ofta hör man att vi har övergått från ett Faktasamhälle till ett Kunskapssamhälle till ett Informationssamhälle, med en viss entusiasm i rösten. Jag är inte övertygad om att Kunskapssamhället är helt förlegat, jag tycker att en viss typ av grundläggande kunskap ska alla som går ut skolan faktiskt ha, korvstoppning eller ej. Det räcker inte med ett "amen det kan jag googla fram när jag behöver det". Viss kunskap måste en ha inbankad i hjärnbarken (tar inget ansvar för mina mycket små anatomiska kunskaper :o) för att ens kunna reflektera över det man hör och upplever omkring sig i den hastighet som behövs för att vara meningsfullt. Att relativisera all kunskap till "information" där i princip allt kan ifrågasättas och därmed inte är giltigt förrän en ur mottagarens perspektiv godkänd källa presenterats riskerar att ge oss ett samhälle där allt handlar om tyckande och inte om fakta. Konstant ifrågasättande blir så att säga destruktivt för kunskapsutvecklingen, viss kunskap måste vi enas om att vara giltig utan att ständigt behöva källhänvisa. Sedan finns det såklart alltid olika perspektiv att se en vissa fakta genom, och en del av den fakta som vi godtar idag kommer att vändas på i framtiden.

Jag menar inte att @landsbygdsbos inlägg ovan är felaktigt, att ifrågasätta och efterfråga är jätteviktigt och grunden i att kunna reflektera över och värdera information, men jag ser en fara i också att samhället accepterar relativisering av kunskap alltför mycket. Och framför allt då i undervisningen, vilket var det tråden ursprungligen handlar om.
 
Jag tycker nog inte att man kan dra fulla paralleller mellan nazismen och deras "Endlösung" och det vi ser i Sverige idag. Det är liksom inte i närheten.

Jag håller med, vi är verkligen inte där och det tror jag inte att så många tycker att vi är heller, men många är rädda för att hamna där. Jag håller dock med dig om att det nog inte är så pedagogiskt att hoppa över alla stegen däremellan. Poängen är ju att vi inte alls är vid koncentrationslägren, men att vi ser en obehaglig utveckling i samhället och vi faktiskt har ett val att göra så att vi inte hamnar där eller ens halvvägs dit igen. Jag ser mycket större likheter mellan dagens retorik och den som var i slutet på 1800-talet/i början på 1900-talet när det gäller olika folkgrupper. Pedagogiskt är det kanske intressantare att kunna se dagens copy paste på den och sedan göra en utvecklingsanalys på dåtidens syn och se vart den landade.

Även bakgrundsfaktorer är ju intressanta i en jämförelseanalys: ekonomisk kris, bitterhet över tidigare politiska beslut, hotet från öst m.m.
 
Jag är 26 år och när jag gick i högstadiet läste vi om 2:a världskriget en hel del, tror vi hade nån temavecka samt åkte till Polen och besökte ett koncentrationsläger. Även i gymnasiet läste vi om 2:a världskriget och åkte till samma(!) koncentrationsläger (högstadiet var kommunal och gymnasiet var friskola så ingen koppling däremellan).

Jag har glömt en hel del tyvärr och ska nog sätta mig in i det igen tror jag faktiskt.
 
Exakt sådär står det på deras hemsida. Och det är rasism. De menar att vissa är bättre än andra. De nämner btw jugoslavien som ex längre ner i texten, så att jag skulle vara rasist för att jag antar att de syftar på något som de själva nämner stup i kvarten är bara skrattretande.

Vill du länka till texten på deras hemsida? Jag försökte hitta den utan framgång.

Öööh hittade... nu blir det läsning!
 
Samtidigt finns det idag ett problem som vi inte kan blunda för, som inte såg likadan ut på "stenåldern": idag kan all information hittas med en källa till. Dessutom är det inte längre så att all "sanning" står i böcker, den kan lika gärna finnas på nätet. Ofta hör man att vi har övergått från ett Faktasamhälle till ett Kunskapssamhälle till ett Informationssamhälle, med en viss entusiasm i rösten. Jag är inte övertygad om att Kunskapssamhället är helt förlegat, jag tycker att en viss typ av grundläggande kunskap ska alla som går ut skolan faktiskt ha, korvstoppning eller ej. Det räcker inte med ett "amen det kan jag googla fram när jag behöver det". Viss kunskap måste en ha inbankad i hjärnbarken (tar inget ansvar för mina mycket små anatomiska kunskaper :o) för att ens kunna reflektera över det man hör och upplever omkring sig i den hastighet som behövs för att vara meningsfullt. Att relativisera all kunskap till "information" där i princip allt kan ifrågasättas och därmed inte är giltigt förrän en ur mottagarens perspektiv godkänd källa presenterats riskerar att ge oss ett samhälle där allt handlar om tyckande och inte om fakta. Konstant ifrågasättande blir så att säga destruktivt för kunskapsutvecklingen, viss kunskap måste vi enas om att vara giltig utan att ständigt behöva källhänvisa. Sedan finns det såklart alltid olika perspektiv att se en vissa fakta genom, och en del av den fakta som vi godtar idag kommer att vändas på i framtiden.

Jag menar inte att @landsbygdsbos inlägg ovan är felaktigt, att ifrågasätta och efterfråga är jätteviktigt och grunden i att kunna reflektera över och värdera information, men jag ser en fara i också att samhället accepterar relativisering av kunskap alltför mycket. Och framför allt då i undervisningen, vilket var det tråden ursprungligen handlar om.
Samtidigt som mängden information formligen sköljer över så stiger kravet på att vara just kritisk. Och det är väl just den här kunskapen att kritiskt granska material innan man tar ställning det viktigaste skolan kan lära ut.
 
Här finns filmen jag nämnde:

Nu har jag äntligen fått tid att titta på filmen och den var verkligen omskakande. Jag svettas över hela kroppen och mår verkligen riktigt dåligt. Jag hoppas att detta aldrig någonsin kommer ske igen och att vi lär våra barn att vara källkritiska. Att tänka själva och ta reda på fakta. Tack @Mammadutt för att du länkade till den.
 
Till det hela kommer ju sedan, att om du lever i ett totalitärt samhälle så är det ju inte bara du som får lida för att du tar ställning.
I Nazityskland så var tillgång till högre utbildning i praktiken spärrad för barn till föräldrar som avvek från den rätta tron.
Samma sak gällde ju i det kommunistiska DDR.

Att då visa mod och ta ställning, då du visste att det förstörde framtiden för dina barn var nog inte så lätt
 
Men hur kan den vara det, hälften av alla människor i en befolkning oberoende etnisk bakgrund är väl kvinnor och den andra män. Att likrikta värdet för dessa två grupper i ett givet samhälle kan väl knappast vara rasistiskt
Essentialism är inte en synonym till jämställdhet (läs: jag begriper inte ditt inlägg).
 
Lite osäker, men tog SD upp Essentialism eller essens i sitt program.
Essentialism kan ju användas för att skapa/beskriva likvärdighet och i förlängningen då jämställdhet.
Men jag har för mig att ordet som SD använde var essens (människans essens)
Och det uttrycket har jag tidigare mest hört i samband med religiösa diskussioner främst med katoliker.
 
Lite osäker, men tog SD upp Essentialism eller essens i sitt program.
Nej nu skojar du!?

Essentialism kan ju användas för att skapa/beskriva likvärdighet och i förlängningen då jämställdhet.
Men jag har för mig att ordet som SD använde var essens (människans essens)
Och det uttrycket har jag tidigare mest hört i samband med religiösa diskussioner främst med katoliker.
Essentialism är precis det som står i SD:s principprogram = en tro på att människor föds med olika inneboende egenskaper som inte går att förändra (essensen).

SD skriver dessutom att dessa olika essenser gör att vi passar olika bra ihop. "Lika barn leka bäst". Det är den princip de vill styra landet efter och de kopplar det tydligt till invandring. Då blir det rasism.
 
Nej nu skojar du!?


Essentialism är precis det som står i SD:s principprogram = en tro på att människor föds med olika inneboende egenskaper som inte går att förändra (essensen).

SD skriver dessutom att dessa olika essenser gör att vi passar olika bra ihop. "Lika barn leka bäst". Det är den princip de vill styra landet efter och de kopplar det tydligt till invandring. Då blir det rasism.
Det här har jag hittat där ordet essens finns
"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få."

Var Essentialism står upptaget hittar jag däremot inte.

Jag har däremot på nätet hittat "Feministisk Essentialism" men det kan väl inte vara det du menar?
 
;) har redan varit där, men var hittar du ordet Essentialism i principrogrammet?
Eller är det så att du ser Essentialism i vad som står där?
Nu gör du dig löjlig.

SD beskriver tydligt en essentialistisk åskådning:

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen." Återigen från stycket Människan https://sverigedemokraterna.se/manniskan/
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 352
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 856
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 962
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp