Bukefalos 28 år!

Det här med T-märkning och tävla lätta klasser..

Alexandra_W

Trådstartare
Var ju en diskussion upep för ett tag sen om huruvida det var rätt eller fel att man inte fick tävla T-märkta hästar ens i lätta klasser.

Kan meddela att Agria from 1/4-04 har ändrat formuleringen/kravet för T-märkning. Det som är i fetstil är det som är ändrat:


"Med varaktigt förlorad användbarhet avses att hästen för all framtid förlorat sin förutsättning att utföra de moment som förekommer i lätta tävlingsklasser"

Så nu är det i princip 'slut' på att T-märka för att hästen inte klarar nivån den är försäkrad för, men lätta/re klasser, iaf om man ska tolka det där som det står..
 
Det kan ju som sagt var skilja mellan olika försäkringsbolag.
Vad jag vill tillägga är att AGRIA:s ändring ändå helt är av ekonomisk karaktär. Det är inte av den anledning som en del tog upp: att det skulle vara "djurplågeri" att tävla klubbtävlingar på T-märkta hästar. Jag envisas med att säga att det i de flesta fall inte stämmer. Om hästen är så illa däran att den inte ens klarar av en enkel klubbtävling på blåbärsnivå så ska den avlivas och inte ridas på alls.

AGRIA ändrar formuleringen därför att det är dyrt att betala ut delersättning till folk vars hästar förslitits så att de inte klarar av de tävlingsnivåer de var köpta och ämnade för. Helt OK, tycker jag. Men om hästen inte håller för att rida superlätta klasser, så rid den för sjutton inte alls!
 
AGRIA ändrar formuleringen därför att det är dyrt att betala ut delersättning till folk vars hästar förslitits så att de inte klarar av de tävlingsnivåer de var köpta och ämnade för. Helt OK, tycker jag. Men om hästen inte håller för att rida superlätta klasser, så rid den för sjutton inte alls!

Ja precis, och det är ju den typen av T-märkning jag velat ha bort så jag tycker det är jättebra.

MEN, jag håller INTE med dig om att om de inte kan tävla lätt C så ska man inte rida alls!

Hästen kan ju hålla för ridning rakt fram i skogen i skritt, trav och galopp, men inte klara böjda spår t ex. Och visst, rent tekniskt så kan man ju bara träna på raka spår och bara rida böjda spår på tävling, men resultatet blir inte så bra då. Och ska de då tränas på böjda spår med ibland så håller d einte.

Men jag ser inget fel med att det rids rakt fram i skogen i skritt, trav och galopp, eller skrittas i skogen eller vad det nu må vara?
 
Triangelmärkta hästar har väl, så vitt jag vet, inte fått tävla på annat än klubbnivå. Ej inbjudningstävling, lokal eller uppåt alls.. Så var det iaf när jag kollade på triangelmärkt dressyrponny när jag var yngre :smirk:
 
Förr fick de tävla på låg nivå, men det var inte det jag for efter. det var en diskussion för ett tag sen där flera tyckte det var FEL att de inte fick tävla alls (jag tycker det är rätt) och då togs flera ggr det här med att 'varför ska inte hästen få tävla lätta klasser fast den är T-märkt. Den kan ju ha T-märkts för dne inte klarade MSV men skulle klara lätta klasser utmärkt"

Men nu är det iaf om Agria tänker hårddra det som de skrivit på att T-märka hästar som går MSV men inte klarar det mer men däremot klarar lätt klass. Och då slipper man diskussionen om huruvida det är rätt eller fel att de inte får tävla (jag tycker som dagt det är rätt) eftersom är de i sådant skick att de klarar lätt klass så T-märks de inte.

Vilket är precis vad jag i den tråden 'önskade mig'; att få ett SLUT på att T-märka hästar bara för de inte klarar samma höga nivå som äg vill tävla på, men klarar lättklass utmärkt.
 
Men det kom vi ju fram till redan i den tråden för drygt en månad sedan :confused:
Agria sa redan då (när jag ringde dem och kollade): för att T-märka skall hästen vara så dålig att den "ej kan utföra tävlingsmoment i lätta klasser". Så den regeln gäller redan nu.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vet inte om jag lagt denna rätt:confused: Ska i alla fall köpa en häst som ska T-märkas Hon är behandlad tre ggr i kotan med gott...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: moonlightgarden
·
K
Hästvård Ovan är ett citat från fio. Är själv i tankarna på att triangelmärka ponnyn. Men är i valet och kvalet. Rätt eller fel? Han har...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
6 005
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp