Bukefalos 28 år!

Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Här kommer det bilder!! :D

Smal:
21224026.jpg

21224025.jpg


Fet:
30313916.jpg

30193506.jpg


Svårt att hålla honom i lagom, hull han är lättfödd. De två "smalbilderna" är tagna samma dag som jag köpte honom, revbenen syns inte på bilderna men så fort han böjde sig lite i sidled syntes dem. Jag tycker att det är oacceptabelt att hästar är så feta som Vilgot på de nedersta bilderna, men jag har ännu ingen lösning på problemet. Det är en ond cirkel, om han är tjock får han ont i sina bakknän (artros) och då kan jag inte motionera honom = han blir ännu fetare :crazy:

Just nu går det faktiskt bra, jag håller på att banta honom nu (kan rida honom tom :)), ska gå ned ca 30 kg sedan är han nog ganska lagom. Ni får se bilder på slimmad, vältränad fjording i sommar :laugh:
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Fast såå tjock tycker jag inte han ser ut, men det är ju kallisarnas förbannelse- man förväntar sej att dom ska se ut på ett visst sätt...(runda som bollar). Sen är ju foton ofta missvisande, så du har säkert rätt!

/ Lavinia, som ser fram emot slimmad fjord- inte ofta man ser det!
 
Sv: Det här mer hull...

*kl*

Ja, det här med grövre raser och hull, suck... :crazy:

Jag har två haflingerherrar och jag tycker det är så svårt att se vad som är ok hull eller inte.

Det vore mycket intressant att höra vad ni tycker om hullstatus på dessa två bilder!

Haflingervalack, 23 år
Romeobedmning1.jpg


Haflingervalack, 2 år
DSC03590.jpg
 
Sv: Det här mer hull...

Hej :laugh:

Han var mkt tjockare i verkligheten än på bilderna, revbenen var täckta med ca 3 cm fett och kändes inte alls :o

Jämför med de här bilderna som är ungefär en månad gamla, man kände typ fyra av de främre revbenen. Några dagar senare klippte jag bort den där "flärpen" som går ned på sidan av magen på båda sidor, och under dem hittade jag en fettdepå på vardera sida :grin:. Han var endå rättså okej på de här bilderna men de senaste veckorna har han gått upp lite tillfälligt pga mer mat och mindre ridning, det första pga kylan och det andra pga skolan :cool:. Men han kommer gå ner de kilona ganska snabbt nu, det är inte lika kallt längre så jag har långsamt börja sänka hösilaget till normal giva.

30193537.jpg

30193500.jpg
 
Sv: Det här mer hull...

Nu när jag sovit på saken minns jag att det som enligt SLU händer är att energin prioriteras och om det då saknas tar hästen (inte medvetet förstås;)) och omvandlar proteinet, eftersom energin är det viktigare.

.

Har inte läst hela tråden, men det du säger här stämmer. Det är viktigare för en kropp att ha energi till livsuppehållande funktioner än att bygga muskler. Får hästen för lite energi kommer den att använda proteinet i fodret och tom bryta ner kroppsmuskulatur för energi. Ingen vidare lönsam process för kroppen, men ibland nödvändig. Naturligtvis tas fläsket först, men saknas sådan så!

Alltså kan man inte säga att en muskelfattig häst enbart lider av proteinbrist. Det kan också vara energin som saknas. Man ska också ha i åtanke att det krävs energi för att bygga muskler (på cellnivå, alltså).
 
Sv: Det här mer hull...

Tips - öka inte på grovfodret till feta hästar när det blir kallt. Bättre att de får ta av sina fettreserver :) Med ett späcklager håller de ju dessutom värmen mer än en smal häst.

Min grabb höll sig i okej vikt och gick till och med ner förra vintern trots att han inte reds. Han var rejält spårklippt, gick otäckad och fick bara busa av sig på ridbanan ibland. Så visst bränner de lite på att vara ute i kylan, men han frös aldrig eller verkade negativt påverkad.
 
Sv: Det här mer hull...

Ja jag vet att det är onödigt att ge extra till tjocka hästar, men stallägaren tyckte så synd om min häst som är klippt (har täcke på sig och är inte frusen av sig) så han var ju tvungen att få mera hösilage... Jag fick reda på det för inte alls länge sedan och det har pågått typ hela vintern..
 
Sv: Det här mer hull...

Ahaa, på så vis. Lurigt gjort av stallägaren =/ Sånt får man ju komma överens om... Hos oss ändrades ingenting i kylan, hästarna har ju täcken eller päls så det räcker. Har bara slängt ut lite halm en dag, tror det var -17 då.
 
Sv: Det här mer hull...

jag har lite bättre bilder nu. :)

%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C2%5CIMGP3622.jpg


%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C2%5CIMGP3626.jpg


%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C2%5CIMGP8094.jpg


han har nog sånt där tak kors för jag tycker inte att han är ett dugg tunn nu, längre. :p

fast för exakt ett år sen såg han ut såhär.
kanske därför jag tycker att han är tjock? :p
%5Cupload%5Calbum%5C2008%5C11%5CIMGP6953.jpg



förlåt för bildbomb, OT, trådkap. osv. (i förebyggande syfte :D)

(och jag är mycket medveten om att han inte går i nån bra form på bilderna.
svårt med en ponny som tycker att han ska rejsa så fort han ser ett fält.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här mer hull...

Knapplån.

Någon som skulle vilja titta på min odåga, och ha en åsikt?
Jag har själv min uppfattning klar, men det är ju alltid både kul och nyttigt att få höra andras!

Hon är snart 9 år gammal, hbl-korsning (Mamma hbl, pappa förmodligen fullblod. Fanns annan hingst på gården också, men hon liknar inte en ponny så mkt :D) och 155 cm hög. Fick hem henne för 2 mån sedan, och hon har ökat i både vikt, muskulatur och förbättrat sin överlinje rätt så mycket redan. Hon har stått större delen av tiden, pga dåligt underlag, inga snösulor och inget ridsällskap. Har precis kommit igång nu, så det kommer ju att ta tid att bygga upp henne såklart. Halsen känns katastrofal :crazy:
Kan tillägga att hon bara ridits vid enstaka tillfällen det senaste 1½ året, och hos ägaren innan det reds hon 1-3 ggr/v rakt fram i skogen. Har alltså inte varit igång ordentligt någonsin, reds in som 4 åring.

Och, förlåt för den usla bilden :o

kiwihull.jpg
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Jag tycker din ser fin ut- det man ser- det är ju en sadel ivägen.

Kantig rumpa skulle jag inte kalla det, dock!

/ Lavinia.

ps. din OT,knapplån whatever-ursäkt gav mej kvällens skratt! Tack! ds
 
Sv: Det här mer hull...

Jag tycker båda två ser fina ut.

"Gamla" Romeo hade väl kunnat gå ner lite, men jag tycker inte han är väldigt överviktig.

Unge herr W tycker jag är i fint hull. Det fattas nog bara lite muskler;)

Vad du tycker du själv?
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

I mina ögon ser den jättesmal ut- vilket alltså borde innebära att den är fin i hull eftersom jag alltid "vill" ha hästar runda som bollar...

Halsen saknas ju förstås, men det finns ju orsak till det.

Tjock ser den inte ut iaf- snarare lagom..

/ Lavinia, något suddig såhär mitt i natten..
 
Sv: Det här mer hull...

KL

Vore väldigt tacksam om någon kunde kommentera kroppen på den här damen: Tycker hon hämtat sig efter ett litet ras i vintras, vad säger ni?

th_IMG_2127.jpg
 
Sv: Det här mer hull...

Men, nej vad liten den blev! Verkar inte funka att få lite större, ni får försöka se ändå.:crazy:
 
Sv: Det här mer hull...

Jag tycker båda två ser fina ut.

"Gamla" Romeo hade väl kunnat gå ner lite, men jag tycker inte han är väldigt överviktig.

Unge herr W tycker jag är i fint hull. Det fattas nog bara lite muskler;)

Vad du tycker du själv?

Åh, någon som vågar tycka något, tack Iser! :)

Jag tycker det är svåårt, men jag kan ju berätta att "gamle" Romeo varken förr eller senare har varit så smal som han var på den bilden. Han blev några dagar innan bilden togs vägd på klinik och vägde 406 kg. Vet tyckte att han var i alldeles perfekt hull. Däremot saknades det ju helt klart muskler efter konvalescensen.

Bilden på Waradero är tagen på premieringsdagen i somras där han av domarna fick kommentaren: "För dagen i för högt hull", och det var nog ganska snällt sagt.
 
Sv: Det här mer hull...

Bilden på Waradero är tagen på premieringsdagen i somras där han av domarna fick kommentaren: "För dagen i för högt hull", och det var nog ganska snällt sagt.

Jag är INTE någon expert alls på området, och nu vet jag vad domarna tycket, men jag tycker han var jättefin perfekt! :o:love:
 
Sv: Det här mer hull...

Ja 406 kg låter ju inte så mycket. Eller hur hög är det han är?
Min väger enl. måttband runt 430 och är klart för smal, men han är nog högre än Romeo också.

Det är ju svårt att avgöra när det är bilder. Jag tyckte mest det kändes som muskler som fattades på Waradero för att få upp magen och lite mer "massa". Men han är ju inte så gammal så det är ju inte så konstigt.
Bilder kan luras. Men roligt att se bilder på sin "egen" ras.

Hur känns revbenen på dom?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 526
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 528
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilka banor finns?
  • Prova på trav
  • Att köra travhäst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp