Bukefalos 28 år!

Det här mer hull...

Lavinia

Trådstartare
Hej alla!

Jag har lite problem med det här med hull och skulle bli tacksam för lite vägledning.

Jag kan klart se när en häst är underviktig, och en klart tjock häst är inte så svårt, men de hästar som är däremellan..

Min förra var ju en tokig tjockis-ponny, så jag är lite van vid det..
Nuvarande pållan är arab- ska ju vara smal och smäcker på ett helt annat sätt. Jag tycker själv att hon är fin i hullet- kanske lite smal.. Men sen kommer ju min "idealbild" som är den feta ponnyn..

Jag skulle helt enkelt bli superglad för bilder på hästar som NI anser är i bra hull och samtidigt få veta vad ni tycker det är som gör hästarna i bra/rätt hull.

/ Lavinia, som funderar på om pållan behöver lite mera mat..
 
Sv: Det här mer hull...

Jag använder min häst som exempel. Tycker att han har bra hull på bilden. Möjligen lite rund om magen vilket jag tycker bara är bra när hästen hårdtränas och har då något att bygga muskler av. Är hästen i bra hull så ska den enligt mig ha fina runda former (ej kantig överallt, vilket beror på muskler också) och man ska även kunna känna revbenen med fingrarna när man trycker lätt.
2vaaxx4.jpg


Dåligt hull = Hästen är benig, dvs kantig i kroppen. Revbenen syns. Om en häst är muskelfattig så kan även det bero på dåligt hull. Dvs den får inte tillräckligt med foder som hindrar hästen från att bygga muskler.

Bra hull = Som jag beskrev i början. man ska kunna känna revbenen genom ett lätt tryck. Fin, rund kropp.
 
Sv: Det här mer hull...

Och så tycker jag att den hästen är fet. Som en cm späcklager över hela hästen. Bra utgångspunkt om man tänker sätta igång och bygga muskler och träna. En mycket bättre utgångspunkt än en häst som är slimmad.

Jag visar några hästar här nedan som jag har ägt eller äger (jag ägde de alla när bilderna togs). Jag anser att det här är en mycket viktigt fråga, framförallt då man kan se för tunna hästar ofta. De flesta är araber eller arabkorsningar, så här har du många hästar att se.

maxochmille027.jpg

Denna häst är något tunn. Hade ett halvår tidigare varit riktigt mager, med utstickande höftben. Nu är han på god väg att se ok ut. Men mer på överlinjen av hull och muskler behövs. Renrasig arab.

galopp1.jpg

Det här är en tvååring i utmärkt hull. Arabhalvblodskorsning.


6c7759b7.jpg

Lite för rund, men inte så det stör. Bra att ta av när han skulle igång i hård träning. Arabtravarakorsning.


MVC00044.jpg

Bra hull på ett sto som inte är riden så hårt och skall till och betäckas. Renrasig arab.


Pandora.jpg

Gott hull på en ettåring på bete. Kanonfin var hon då. Arabtravarkorsning.


SDC11031.jpg

För tunn överlinje på en tvååring. Notera att buken inte är tunn. För lite protein i grovfodret troligen, men inte för lite mat. Halvblod.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här mer hull...

Kan du förklara vad det e men ska kolla på? Tycker att alla ser likadana ut...
 
Sv: Det här mer hull...

Håller med Stopek i sina bilder men vill tillägga att hopphästar vill man nog ha lite tunnare än dressyrhästarna .

Hästen på bilden högst upp har jag fått för mig är lagom hull för en hopperyttare ?

Bejkonfis häst är rund och fin och som någon skrev bra att börja bygga muskler på ;)

Mia
 
Sv: Det här mer hull...

Tack!

Då min egen är just arab är det ju extra skoj att titta lite extra på olika hull på araber- eftersom det är svårt för mej:-).

Men jag kan hålla med lite i det du säjer om hullet på hästarna, och även om den bejkonfis la in. Den hade jag klassat som lite rund, om den är "normal" är min tjej definitivt en riktigt spink.

Vill gärna se fler bilder och få igång en trevlig allmän diskussion om detta med hull.

Själv har jag hellre en häst på gränsen till för smal än tvärt om, eftersom häst så fort det blir gräs ute förvandlas till en rullande tunna.

Gärna också fler inlägg i vad folk anser är magert, smal osv.
Roligt och intressant- även om jag har "egenintresse i det".

Sen tillkommer ju vinterpälsproblemet.. Om hästen har mycket vinterpäls och man kan "ana/känna" revbenen, då borde den vara ok.. eller??

( Min förra gick från fetknopp till ganska slimmad när vi klippte henne- läskig typ av bantning...)

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

Kan du förklara vad det e men ska kolla på? Tycker att alla ser likadana ut...
'

Det är hästens överlinje du skall titta på framförallt. Den översta ser du lite kantighet över baken och halsen har inte en välvd musklad överlinje.

Detsamma med den nedersta hästen - halvblodet. Där är halsen än tydligare. Även den bruna arabtravarkorsningen är något tunn i halsen, men är det för att han är byggd sådan. Mer foder gör inte den ifylld och välvd uppåt, då han för övrigt är mycket gott hull. Främst baken ser du hur han är väl ifylld över kors och höftknölar.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Det är inte alls säkert att en häst förvandlas till en rullande tunna bara för att betessäsongen startar upp. Flera av mina hästar har krävt stödutfodring av kraftfoder sommartid. Det är så oerhört olika hur hästar har anlag för att lägga på hull. Det är därför det ibland kan vara så svårt att ha dem ihop. En arab som den översta t.ex. skulle aldrig kunna gå med en ponny. Han är mycket svår att få i hull. Han behöver t.o.m. tillskott av sojamjöl. Vilket jag annars bara ger till växande unghästar. Trots normalutfodring av tämligen kraftigt grovfoder, fri tillgång, flera kilon av kraftfoder.

Så så behöver det inte alls vara alltså. Har du ägt din arab under sommaren ännu? Skall du träna igång din häst är det bättre med lite för tjock än för tunn. Fast fet är givetvis en belastning för leder och ben, så det är ju heller inte bra.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Kan nu se en liten skillnad men tycker frotfarande att dom ser väldigt lika ut... Men jag antar att så länge hästen ser ut som någon av bilderna a det helt oki. En för tunn kan jag med lätthet se men inte en för tjock(har aldrig sett en).
 
Sv: Det här mer hull...

Kan nu se en liten skillnad men tycker frotfarande att dom ser väldigt lika ut... Men jag antar att så länge hästen ser ut som någon av bilderna a det helt oki. En för tunn kan jag med lätthet se men inte en för tjock(har aldrig sett en).

Att se det här med hull kan man lära sig och bör. Man bör t.ex. kunna se på hästen om den får för lite av något specifikt, framförallt då protein. Då inte en aldrig så väl uträknad foderstat alltid passar individen. Framförallt så är det förskräckligt när folk, som ger grovfoder med för låg proteinhalt får bukiga hästar med tunn och omusklad överlinje, sedan försöker banta den tjocka magen och ger hästen ännu mindre mat. Det finns mängder med sådana hästar och också alltför feta. Är dock inte shysst att leta på andras feta och magra hästar och lägga ut.

Men om du tittar på annonsbilder så ser du massor. Hästar som lätt får för kraftigt foder och blir feta är t.ex. fjordhästar och shetlandsponnier. De är ofta för feta och skulle inte behöva vara det om de var korrekt utfodrade. Kräver alltså ett magrare foder än andra hästar. Men väl i lika stor mängd, så att de får en välmående mage. Hästars magar är gjorda för att hästen skall äta i stort sett jämt. Att banta hästar genom att ge dem mindre mängd grovfoder är förskräckligt.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Stella3-24.jpg


Här är en bild på min ponny, som enligt mig och veterinären är för tjock, för mycket fett över revben, mage och bak.

Sstle.jpg


Här ser hon mer normalhullad ut, slimmad jämnt över kroppen.


Det är ca 40 kg skillnad mellan bilderna. Säkert inte så många som ser skillnaden :p
 
Senast ändrad:
Sv: Det här mer hull...

Jag hade mycket problem med mitt engfullblod. Han vart sjuk och allt vart helt fel för honom. Satte vinterpäls på våren ock så:( Men efter 4-5 månaders sommarbete så vart det skillnad. Också byte av foder gjorde mycket:)
18548_1263551541.jpg

I april tror jag.

66500_1263552577.jpg

Mitten av sommaren
 
Sv: Det här mer hull...

Anledningen till att jag frågade. E mycket osäker på om mina e i lagom hull eller inte(kan inte lägga ut bilder). Min kollega sägar att dom e lagom men vill kunna se det själv. Men under tiden jag lär mig att se skillnade gör det inget att mina hästar ser ut som dina på bilderna.

Jag håller med dig om att det e lite taskigt att lägga ut andras bilder och säga att den e för tjock/tunn.

Jag tycker inte att man ska dra ner grovfodret för att barta en häst. Nu utgår jag från att dom får kraft. Om inte så bytter man till ett grovfoder med mindre bra värden.

Men hur ser man då att den får för lite protein? Jag orora mig mest för att unghästen inte får det proteinet hon behöver.
 
Sv: Det här mer hull...

SDC11031.jpg

För tunn överlinje på en tvååring. Notera att buken inte är tunn. För lite protein i grovfodret troligen, men inte för lite mat. Halvblod.

Hälsning Maja

Hur ser man att hästen behöver mer protein eller mindre protein

Bild10770.jpg


Här är min gubbe, inte igångsatt. Jag tycker att förutom att det fattas muskler är han rund om magen, tjock :p
 
Sv: Det här mer hull...

Din häst är absolut inte tjock, snarare tvärt om! Vad har du för värden i fodret?
 
Sv: Det här mer hull...

Tycker faktiskt din häst ser ut att få för lite protein i foderstaten, dålig överlinje och bukig brukar tyda på det.
 
Sv: Det här mer hull...

Vilket otrevligt svar! :mad:
Jag delade med mig av MIN åsikt, ingen bad dig att komma med dumma kommentarer!
 
Senast ändrad:
Sv: Det här mer hull...

Det var ju precis det jag skrev. Hästen gick då på grönbete och hade precis kommit till mig efter ca 1års vila hos förra ägaren, men andra ord så var han inte igångsatt. därav det lilla överhullet. för övrigt så är han sådär maffig i kroppstypen, det är inte endast fett!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 884
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp