Bukefalos 28 år!

Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Vi har haft en vuxen cob här på gården, såg inte alls ut som nån cob utan snarare en vanlig d-ponny med hovskägg. Samma ägare skaffade senare ett föl/åring som var mkt mer cob-aktig redan då jämfört med den vuxna... Den vuxna var riktigt liten. De är luriga :p
 
Sv: Det här mer hull...

Vad tycker ni om hullet på de här hästarna? Inte världens bästa bilder, men man känner revbenen på båda två under vinterpälsen, tydligast på den understa hästen.
Den undre hästen är också ganska insjunken i flanken/framför höftknölen.

De får:
morgon 1kg ensilage
middag o,5kg ensilage, halm och mineraler
kväll 2kg ensilage

Vet inte värdena.
De rids nästan varje dag (utlånade till ridskola men går inte så mycket lektioner än)


GetAttachment.jpg


GetAttachment1.jpg
 
Sv: Det här mer hull...

3,5kg ensilage per dag? Låter som ganska stor risk för proteinunderskott och ej tillgodosett tuggbehov...
Halmen kan ju till viss del kompensera för det senare, men inte för proteinbristen.
 
Sv: Det här mer hull...

3,5kg ensilage per dag? Låter som ganska stor risk för proteinunderskott och ej tillgodosett tuggbehov...
Halmen kan ju till viss del kompensera för det senare, men inte för proteinbristen.

Hej!

Min tanke precis och det verkar ju som om hästarna är uppstallade på spån? så hur mycket halm får dom?

Mycket söta hästar var det, den övre ser ut att behöva gå ner i vikt, den nedre ser i mina "ponnyögon" helt ok ut.

Men som redan är sagt, hur får de i sej protein om de lever på 3,5 kg silage (vilket i sej är Jättelite!)?

Jag gissar att du inte vet näringvärde i silaget? Om de ska börja gå mer kommer nog båda bli insjunkna och börja tappa muskler med denna foderstat.

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

3,5kg ensilage per dag? Låter som ganska stor risk för proteinunderskott och ej tillgodosett tuggbehov...
Halmen kan ju till viss del kompensera för det senare, men inte för proteinbristen.

Ja 3,5 kg ensilage per dag, det är ganska torrt men absolut inte som hö. Jag tycker det låter lite men vill ha lite mer kött på benen innan jag pratar med dem om foderstaten.
 
Sv: Det här mer hull...

3.5kg är ungefär hälften av vad min shettis äter, så det verkar otroligt lite för en fjording som dessutom är tänkt att gå lektioner.
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Hur stora är pållarna?

Bara som en jämförelse (lite felaktig gissningsvis) så äter min arab på 450 kg 9 kg hö, vilket jag tycker är lite i minsta laget.

Min förra tjej (connemara, ca 500 kg när hon var i normalvikt) åt 16 kg silage (om jag inte minns fel) och på det höll hon vikten superbra.

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

Trodde först det stod fel!
Låter väldigt lite. Hur länge har de ätit det, med tanke på deras hull ?

Vi gav shettisen 4 kg hö om dan och den stod dessutom på halm.
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Hur stora är pållarna?

Bara som en jämförelse (lite felaktig gissningsvis) så äter min arab på 450 kg 9 kg hö, vilket jag tycker är lite i minsta laget.

Min förra tjej (connemara, ca 500 kg när hon var i normalvikt) åt 16 kg silage (om jag inte minns fel) och på det höll hon vikten superbra.

/ Lavinia

Ja de är uppstallade på spån, vet inte hur mycket halm de får men skulle tro att det är en lagom tuss för att de ska ha något att äta innan de andra hästarna ätit upp sin mat.

Jag vet inte näringsvärdet heller, men är det möjligt att 3,5kg + lite halm kan täcka alla behov? Förutom mineraler som de får också.

Hur mycket de väger vet jag inte, men den övre är strax över 140cm och den andra lite mindre.
 
Sv: Det här mer hull...

Trodde först det stod fel!
Låter väldigt lite. Hur länge har de ätit det, med tanke på deras hull ?

Vi gav shettisen 4 kg hö om dan och den stod dessutom på halm.

De har ätit det i 1,5 månad. Eller från början fick de 4kg ensilage men sen bytte de lite ensilage mot halm. De var lite tjocka innan men tycker detta är lite av en svält-diet?
 
Sv: Det här mer hull...

3,5 kg är väldigt lite. Vet inte värdena på fodret men man räknar ju på 1-1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt. Flera här på forumet bantar sina tjocka hästar med minimigiva, men då vet de också vad deras grovfoder innehåller.

Häst nr 1 på dina bilder ser ut att ha en jättebuk. Den är stor även på resten av kroppen men tycker magen ser oproportionellt stor ut? Speciellt om ni enkelt kan känna revbenen, det låter konstigt.
 
Sv: Det här mer hull...

3,5 kg är väldigt lite. Vet inte värdena på fodret men man räknar ju på 1-1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt. Flera här på forumet bantar sina tjocka hästar med minimigiva, men då vet de också vad deras grovfoder innehåller.

Häst nr 1 på dina bilder ser ut att ha en jättebuk. Den är stor även på resten av kroppen men tycker magen ser oproportionellt stor ut? Speciellt om ni enkelt kan känna revbenen, det låter konstigt.

Ja den har stor mage, den har fått föl och ätit för mycket gräs på somrarna, och inte tränat magmusklerna så mycket, innan var hon mer jämnfet men nu har hon blivit smalare överallt förutom magen.
Det är inte SÅ enkelt att känna revbenen, speciellt inte med vinterpäls, men man känner revenen utan att trycka allt för hårt.

Jag är lite orolig för är att hon börjar bli gammal, 20 år, och även om det inte är någon fara med henne nu så kanske det blir det om de fortsätter ge henne så lite mat?
 
Sv: Det här mer hull...

Man kan aldrig banta en häst med för lite protein, det går bara fel i slutänden !

3,5 kg hösilage är för lite, nästan oavsett vad för häst eller hur tjock den är.

Jag köpte en shettis som var relativt tjock, han hade varit tjock även när förra ägaren köpte honom.
HOn hade bantat honom med 1,5-2 kg hö och lite halm plus 2 dl betfor.......

Här har han gått på fri tillgång på hela förra vintern och i sommar var han sällskap till en skadad häst så han fick mest hö, gick inte på något större bete.
Han har inte blivit tjockare utan lite smalare.....

JAg tycker du ska säga till de som svälter dessa hästar att de behöver mer foder....för att banta en häst samtidigt som den ska ridas så behövs protein, den kommer annars tappa musklerna och inte orka.

Räkna ut en vettig foderstat via analysen på fodret...
 
Sv: Det här mer hull...

JAg tycker du ska säga till de som svälter dessa hästar att de behöver mer foder....för att banta en häst samtidigt som den ska ridas så behövs protein, den kommer annars tappa musklerna och inte orka.

Räkna ut en vettig foderstat via analysen på fodret...

Jag ska prata med dem, kände bara att jag behövde få lite mer kött på benen först, är inte så bra på det här med foder. Vet inte hur de har räknat ut foderstaten men på en ridskola borde de väl veta vad de sysslar med även om de är vana vid ädlare ponnier och inte kallblod... Det är väldigt svårt att få tag i de som sköter hästarna men idag är jag rätt säker på att de är i stallet så man kan prata med dem.

Är det möjligt att ensilage kan ha så bra värden att det bara behövs 3,5kg till en häst?
Fast även om det är SÅ bra så är det väl ändå inte schysst mot hästen med så lite TS?
 
Sv: Det här mer hull...

Enligt min åsikt är 3,5 kg silage till en större ponny än shettis direkt vanvård!
Hade det där silaget varit HÖ så hade hästarna fått i sig 2,94 kg foder om dagen. En häst ska ha MINST 1 kg ts om dagen
De bör få minst 5 kg beroende på hur torrt det är - och det är alltså i minsta laget för att inte klassas som vanskötsel.
En häst BÖR få minst 1,5 kg ts /dag för att må bra.


Tvivlar på att värdena är SÅ bra.
Och vore de SÅ bra så ska hästarna ha ett annat foder.
Vi har superbra värden på vårt silage iår och den mest lättfödda fjordingen (som INTE rids) får 14 kg om dagen. :cool:
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Att det är en ridskola säjer tyvärr ingenting om kunskap om fodring.

Jag har själv jobbat på ridskola där de gav mängder med kraftfoder och inget hö och om hästarna blev tjocka, sänktes höet. Vi hade tex ett sto på ca 180 cm som fick 6 kg silage och 1,5 kg kraft/dag. Hon hade en jättemage, man kände revbenen och det fanns inte en muskel i överlinjen. Hon gick oftast 3 timmar/dag, dessutom med en sned sadel. Så tyvärr, många ridskolor kan ingenting om foder, eller så tar "girigheten" över framför vettet...

(jag frågade efter analys på fodret, men "det var onödigt" för det var sååå bra värden. I nästa mening satt dom som drev ridskolan och funderade på extremdyra müslifoder till ridskolehästarna...).

Lär dej själv, fråga efter analys på grovfodret- torrsubstansen kan man ta reda på själv- hur går nog att söka på buke...jag minns inte riktigt. Och räkna sen vad hästarna kan behöva. En tuss halm är inte många kg, det är oftast mest luft..

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

Håller med, ridskolor står inte högt i kurs här om man ska se till foderkunskaper (eller många andra kunskaper heller för den delen - sen om de egentligen vet saker i grunden men utfodrar hästarna fel pga ekonomi vet man ju inte...).
 
Sv: Det här mer hull...

Jag har fått svar på analyserna. La upp en tråd inne på "foder" så hjälp mig gärna för detta är grekiska för mig
 
Sv: Det här mer hull...

Han är maffig i kroppsbyggnaden, ej fet! Sen har han även vintervila och fri tillgång till grovfoder. Antar att din häst ser ut som ett benrangel för att nöja dina ögon.

Men inse läget liksom? Verkar vara en öm tå jag trampade på. Fet har jag väl inte kallat den, tjock jo, det är den. Jag har fattat att den har vintervila så då säger jag inte mer om att den är tjock eftersom jag antar att du kommer sätta igång den sen och träna bort fläsket.

Min häst ser inte ut som ett benrangel. Man ser ju inte ens revbenen. :grin:
Skämtåsido. Han äter tusen kg hö, lusern, müsli osv osv. Han är slimmad men han är travare och tränar hårt och tävlar. Därför ser han ut som han gör. Inte för att jag vill ha ett staket istället för en häst.

Var glad att du har en häst som är lätt att hålla hullet på istället för att bli heltokig för att jag säger att den är tjock. Det är bara att träna den liksom, jag har det inte lika lätt med min, you see.
 
Sv: Det här mer hull...

KL*

Nya kort på 16-åriga kallblodet från idag ( igår)

Jag har svårt och se om hon är för tjock. Har ganska mkt päls och man känner revbenen om man trycker.
Just nu inte riden så mkt på grund av tidsbrist (barnvaktsbrist), men det ska börjas snart igen.
Annars rider vi på 1,5-2 timmars skogspromenader helst i skritt :) ca 4-5 ggr per vecka.

30311091.jpg


30307139.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 318
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 299
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 831
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp