Bukefalos 28 år!

Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Jag har börjat ge min Lusern för just proteinet, just nu får han 1½kg Lusern håller på att trappa upp till 2kg.
 
Sv: Det här mer hull...

Din häst är tjock. Men det är ju bra så har den att ta av när du börjar träna den lite mer. Eller har jag fattat fel?
 
Sv: Det här mer hull...

Det finns hästar som bara vilar som ser välmusklade ut med fin överlinje, likväl som tävlingshästar i toppkondition kan vara spinkiga som maratonlöpare.

Visst är det så, den första bilden som jag la upp visar en ponny som inte blivit riden på nästan ett år.
Visst ser hon lite muskelfattig ut, men hon är rund i sin överlinje.
 
Sv: Det här mer hull...

Till skillnad mot svar du fått innan, tycker jag inte att det går att via en bild bedöma varken hull eller proteinbehov. Även musklernas mängd varierar med träningsmängd och ålder.

Det finns hästar som bara vilar som ser välmusklade ut med fin överlinje, likväl som tävlingshästar i toppkondition kan vara spinkiga som maratonlöpare.

Vi har flera fölston, vissa är nästan platta på ryggen, runda och fina. Andra kantiga med ryggraden synlig. Ingen får dåligt med protein, allt foder analyserat.

Även hästar än individer ;)

Givetvis kan hästar vara välmusklade även om de inte tränas. Som fuxen, tvååringen, jag visade. Muskler kommer inte bara av träning från människa. Däremot så blir det inga ridmuskler på en unghäst, men väl en välvd nacke och en välmusklad rygg och bak, på den oridna häst som får rätt mat och har chans att röra på sig.

Att dina ston ser olika ut trots samma mat, beror som du säger på individen. Jag gissar att du inte riktigt har chans att utfodra dem med kraftfoder individuellt - kanske lösdrift. Jag tror att du skulle kunna få dem alla runda och fina (med hjälp av sojamjöl). Fölston har ju också en tendens att bli magra i överlinjen, när det växanade fölet tar sitt först och främst, både när det är i magen eller fötts och diar. Stoet kanske inte heller orkar äta allt det hon behöver. Så det är ju knappast något bevis, för att alla får samma mat.

Jag har hittills inte misslyckats att få en fin överlinje på en häst om den fått vara hos mig i ett år. Men så lång tid brukar det ta. Nu har jag tyvärr även en fet, treåring. :eek: Inte visad på bild. Här blir det till att rida igång.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

den bilden är några månader gammal och tagen när hästen skulle börja sättas igång efter sommarbete. Om du kollar lite längre fram så har jag även laddat upp en bild i dagsläget där hästen är mer i form
 
Sv: Det här mer hull...

Din häst är tjock. Men det är ju bra så har den att ta av när du börjar träna den lite mer. Eller har jag fattat fel?

Som jag förstått det så är han "bukig" och behöver mkt mer protein, därför började jag med lusern.

Förut fick han:
2kg kraft, hippo cool
2L Kornkross
10Kg hösilage
ca 7kg hö

Det jag har gjort är att jag har bytt ut korn krossen mot lusern.
Eftersom han inte rids så ofta just nu så känns 2kg kraft mycket.. (Har inte analyserat höet än) Visst han är ju en lite större kille men hmm 1½kg kanske jag ska gå ner till...
Synpunkter uppskattas :)
 
Sv: Det här mer hull...

Riktigt detta med brist på individuell utfodring. Har mina på lösdrift. 2 hästar delar på 6 kg stuteri plus-foder per dag, och fritt hösilage. Stuteri plus innehåller mycket protein, lusen och soja, så jag skulle ej våga ge mer.

Stoet som faller ur är ej dräktigt nu. 17 år och fått 8 föl, och det gör väl sitt till. Får samma mat som de andra ändå, vill att hon kommer så fin det går till betäckningsstationen! Fullblod.

OT
Även mask kan ge bukiga hästar, taskig päls och hull. Då är det inte fel med ett träckprov!
 
Sv: Det här mer hull...

jag anser att man inte kan bedöma en hästs hull utifrån en bild. det är nästan omöjligt att se skillnad på vad som är ren kroppsbyggnad och muskler och vad som är fett. en häst kan ha nästan synliga revben men ändå vara väldigt kompakt och kraftig i kroppen och därför se tjock ut. man måste känna!
att se om hästen är för tunn är däremot lättre, för då är den kantig och tanig. tex jessicam's häst tycker jag är alltför tunn, ingen överlinje alls men stor buk. den skulle bli en helt annan häst om den fick mer protein! överlag så ser hästar ned proteinbrist taniga och gammla ut, det fattas överlinje och det blir inte bättre samma hur mkt man tränar.

jag går efter revbenen, vill att dom ska kännas men absolut inte synas. magen struntar jag i sas, en häst som får mkt grovfoder eller går på bete ser ofta ut att ha stor buk när den vilar. det är inte magens omfång som avgör hästens hull, även om det tyvärr finns folk som tror det (särskilt hoppryttare) och vill ha hästarna med uppdragna bukar ala vinthund, och ger 5 kg hö om dagen för att åstadkomma detta utseende....

min arab är normal men på gränsen till smal, trots mkt mat och lite träning. har ökat på fodret en del för jag vill ha lite mer hull på honom. har blivit bättre men han kommer nog aldrig bli fet. halvblodet är normal åt det runda hållet, trots lite mat och mkt träning. så länge han mår bra psykisk är han extremt lättfödd (kräver dock hög kvot!) men mår han dåligt så rasar han.

det är verkligen jätteolika hur mkt mat hästar behöver, och därför är alla foderstatsprogramm fullkomligt värdelösa.
 
Sv: Det här mer hull...

du kan byta ut en del av höet eller silaget mot lusernhack för att få högre kvot. :)

förmodligen är det väldigt proteinfattigt, för han få ju massa mat.
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Nu har jag tagit lite bilder och pratat med min tränare (som jag litar mycket på i dessa frågor eftersom hon har nära kontakter med en av de forskare på SLU som brinner mest för fodring av hästar).

Jag lägger in bilderna, så kan ni säja vad ni tycker och så berättar jag vad hon och jag kom fram till sen:-). (Vi har ju till skillnad från er känt på häst i fråga och sett/ser henne i verkligheten.

DSC_0151.jpg


DSC_0173.jpg


Och så blir jag självklart glad för mer hulldiskussion runt "normalhullade" hästar, eftersom det oftast bara diskuteras magra eller runda skrällen.

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

jag går efter revbenen, vill att dom ska kännas men absolut inte synas.
.

Jag tycker att detta med revbenen kan vara ganska så missvisande.
Jag lurades själv av det på min ponny. Förra hösten kunde jag känna hennes revben ganska så lätt, inte högt upp på sidan men lite längre ner. Jag tog det som ett mått på att hon inte var jättefet. Men när vi sedan var på kliniken och vägde henne så vägde hon 460 kg, en typ maxad C-ponny! Efter ca nio månaders bantning så visar att viktmåttband att hon har gått ner ca 110 kg. Nu kan man ju inte jämföra dessa två sätt att mäta. Men från början var hon alltså överviktig enligt veterinärbesök (i samband med fång) och nu i december så skulle hon inte gå ner mer. Så hur som helst så har hon tappat en massa kg och alla sina fettdepåer i stort sett.

Men jag känner ingen skillnad på revbenen. Det kanske är min ponny som är annorlunda :crazy: men på henne stämmer det inte.

När det sedan gäller att se revbenen så tycker jag att det beror på vilken typ av häst det är. De syns nu på vårt fullblod men jag anser inte att han är mager för det.
 
Sv: Det här mer hull...

Vilken härlig häst!
Den hade passat ihop med min egen även om hon inte är en arab. jag gillar den färgen!

Nu vill jag egentligen inte bedöma efter biilder men om jag ska tycka ngt så tycker jag att hon ser lagom ut.
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Hon ÄR en superhärlig häst! Jag älskar också färgen och fasar för den dagen hon tappar den.

/ Lavinia
 
Sv: Det här mer hull...

Läste i Ny Teknik att lusern kan bli något för människor att äta också p.g.a. den höga proteinhalten. Är det så mycket som 150g smältbart råprotein i din, eller är det extrema lusernsorter som har så mycket?

Sojamjöl har nära 500 g per kilo, hälften. Så det ger man inte mycket av. Vad kostar ett kilo lusern? Undrar vilket som är billigast om man snabbt behöver öka på proteinet?

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Riktigt detta med brist på individuell utfodring. Har mina på lösdrift. 2 hästar delar på 6 kg stuteri plus-foder per dag, och fritt hösilage. Stuteri plus innehåller mycket protein, lusen och soja, så jag skulle ej våga ge mer.

Stoet som faller ur är ej dräktigt nu. 17 år och fått 8 föl, och det gör väl sitt till. Får samma mat som de andra ändå, vill att hon kommer så fin det går till betäckningsstationen! Fullblod.

OT
Även mask kan ge bukiga hästar, taskig päls och hull. Då är det inte fel med ett träckprov!

Så rätt så rätt, det sista. Det har vi glömt lägga till.

Har tänk på det när jag sett många fölmärrar på stuteri, att de ofta är så tunna i överlinjen, medan avkommorna är kanonfina, trots samma utfodring. Så det är nog ett fasligt slitage på stona.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Hej!

Nu har jag tagit lite bilder och pratat med min tränare (som jag litar mycket på i dessa frågor eftersom hon har nära kontakter med en av de forskare på SLU som brinner mest för fodring av hästar).

Jag lägger in bilderna, så kan ni säja vad ni tycker och så berättar jag vad hon och jag kom fram till sen:-). (Vi har ju till skillnad från er känt på häst i fråga och sett/ser henne i verkligheten.

DSC_0151.jpg


DSC_0173.jpg


Och så blir jag självklart glad för mer hulldiskussion runt "normalhullade" hästar, eftersom det oftast bara diskuteras magra eller runda skrällen.

/ Lavinia

Rund och fin pålle. Jamen, tjock skulle jag säga. Dra ner på kraftfoder skulle inte skada, men givetvis inte på grovfoder. Sedan börja rida och träna. Mycket att ta av.

Visst är det intressant med diskussion runt normalhullade. Jag tycker att mina alla bilder är på normalhullade hästar, där det är de små variationerna.

Inte så många av dem är vältränade dock. Den första araben distanstränad och tävlad i ett år, kom hem mager och hade på bilden ätit upp sig i ett halvår, men tagit det rätt lugnt. Sedan den bruna arabtravarkorsningen tränad för distans ett halvår - gått en femmilsdistansritt några månader tidigare och hållts igång.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här mer hull...

Rund och fin pålle. Jamen, tjock skulle jag säga. Dra ner på kraftfoder skulle inte skada, men givetvis inte på grovfoder. Sedan börja rida och träna. Mycket att ta av.

Visst är det intressant med diskussion runt normalhullade. Jag tycker att mina alla bilder är på normalhullade hästar, där det är de små variationerna.

Inte så många av dem är vältränade dock. Den första araben distanstränad och tävlad i ett år, kom hem mager och hade på bilden ätit upp sig i ett halvår, men tagit det rätt lugnt. Sedan den bruna arabtravarkorsningen tränad för distans ett halvår - gått en femmilsdistansritt några månader tidigare och hållts igång.

Hälsning Maja

Det är mkt möjligt att jag måste ha hästen framför mig men jag ser faktiskt inte att Ls häst är tjock och alla dina i normalhull eller lite tjock eller liknande som du skrev under travarkorsningen. Jag tyckte den såg tjockare ut om hennes är tjock.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 504
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 508
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 324
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 843
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp